Hos Mommer

4. juni 2015

Bønnerne er ikke gået helt agurk – endnu

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:57
Tags: , ,

Jeg er ude i drivhuset hver dag og kigge. Det vokser heeelt vildt derude; vindrueplanten er vel allerede reduceret til det halve, og alligevel kan jeg klippe og klippe i én uendelighed. Gad vide, hvornår jeg skal stoppe? Jeg klipper voldsomt tilbage i den ene side og ikke særlig meget i den anden, i håbet om, at det kan give mig et hint om, hvad der er optimalt at gøre. De små druer vokser for hver dag – det er en fornøjelse at følge.

Små bønner

Bønnerne har ikke ligefrem fået plukkestørrelse endnu. Mon ikke det kan fornemmes, hvor små de endnu er, når jeg oplyser, at det ikke er et hampereb til skibsfortøjning, men en ganske almindelig opbindingssnor, man ser til højre?
Agurken skal man vide hvor er for at se den, så for at hjælpe har jeg tegnet udenom den med rødt.
Begge billeder er taget 1. juni, og i dag er agurkeplanten blevet 1/3 større end dette – den ender med at kvæle melonen ved siden af, og da jeg ikke sådan lige kan flytte rundt på planterne, må jeg bruge snoretræk i mit forsøg på at styre dem.
Er der noget bedre end høst af egen avl?

Miniagurk

Jeg er i det hele taget dybt forundret over mig selv … jeg har altid skullet hives med ud i haven og nærmest trues med bål og brand for at udføre selv den mindste smule havearbejde. Jeg elskede at plante krukker til og passe dem; resten har jeg alle dage afskyet noget så inderligt.
Men nu? Jeg elsker at gå derude og nusse og pille og gøre pænt – det er ikke længere mareridtsfremkaldende også at skulle foretage mig det mere kedelige af arbejdet. Det er selvfølgelig stadig sjovest at plante nyt og at se tingene gro, men at jeg skulle nå så langt, som jeg er i dag, forbløffer både John og mig selv.
Det er helt sikkert vores elskede nye, gamle hus, der har gjort det ved mig – det er simpelthen utroligt, så glade vi begge er for at være her.
Jeg vågner hver eneste morgen med et smil på læben og skal lige en runde og studere fjorden fra alle vinkler, inden jeg for alvor sætter dagen i gang.

20 kommentarer

  1. God virkning av hus 🙂

    Kommentar af Mormor — 4. juni 2015 @ 17:48

    • Ret god, ja 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2015 @ 21:30

  2. Jamen altså, det er jo den rene solstrålehistorie 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. juni 2015 @ 18:18

    • Ja, ikke? 🙂 Og så er den sand!

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2015 @ 21:31

  3. Det er så afgjort lysten, der driver dit værk. Og at være fri af arbejdsmarkedet hjælper jo også gevaldigt på det.
    Jeg troede det heller ikke muligt, min havelyst er også vendt tilbage.

    Kommentar af kisser — 4. juni 2015 @ 18:34

    • Det hjælper så ganske afgjort ikke så lidt – og du er igennem det samme forløb … sjovt, ikke?

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2015 @ 21:31

  4. Hvor er det dejligt at du/I har så stor glæde ud af huset oh haven. Det er da fascinerende hvor hurtigt slyng/klatreplanterne vokser. De skal virkelig holdes nede for at få optimalt udbytte.
    Erik er først ved at plante ude i drivhuset. Det har været så vådt og dermed koldt overalt. Men urtehaven står pænt. Så jeg håber på lækre gulerødder og ærter frisk fra haven….

    Kommentar af Anne Holtegård — 4. juni 2015 @ 18:41

    • Ja, det er om at være om sig – vi har godt nok havepasning, mens vi er på ferie, men han klipper ikke noget ned, så det bliver lidt spændende.
      Det er da lidt underligt, at I har fået tingene frem i urtehaven før i drivhuset … jeg plantede det første i drivhuset for en måneds tid siden. Men det er måske endnu koldere ovre hos dig? 😉

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2015 @ 21:34

  5. Hvor er det dejligt, at I er så glade for jeres nye hjem 🙂

    Kommentar af Randi — 4. juni 2015 @ 18:59

    • Åh, vi nyder det voldsomt, Randi 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2015 @ 21:34

  6. Du er lige der hvor du gerne vil være, og så gider man godt gøre en indsats for at det ser godt ud.. Det er da fedt.. 🙂

    Kommentar af Inge — 4. juni 2015 @ 19:19

    • Det har du nemlig helt ret i, og ja, det er fedt 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2015 @ 21:35

  7. Hvor er det dejligt, at I er så glade! Det må være så skønt at vågne hver morgen med smilet på læben.

    Jeg forstå til fulde din glæde over at pusle og pleje alle dine vækster. Det er da så livsbekræftende at se noget gro. Og når du så oven i købet har et helt drivhus, så er der jo masser at se på, og det sker med en vældig fart.

    Kommentar af Stegemüller — 4. juni 2015 @ 19:31

    • Det er en fornemmelse/følelse/glæde, jeg ikke rigtig har tænkt mig at brokke mig over 🙂
      Jeg elsker at se tingene trives og gro.

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2015 @ 21:36

  8. Hvor er det godt, I købte huset, og at I trives så godt med det hele. Jeg kan godt forstå, du skal ud at nyde synet af fjorden om morgenen. Det må være skønt.

    Kommentar af Betty — 4. juni 2015 @ 20:09

    • Det var simpelthen noget af det rigtigste, John og jeg har gjort sammen. Uden vi egentlig har gjort noget forkert før 😉

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2015 @ 21:36

  9. Det bliver spændende at følge udviklingen i drivhuset – og jeg forstår fint det med runden. Sådanne tager jeg flere gange i løbet af dagen. Man må jo følge med. Nu skal jeg i øvrigt læse bagud – og se hvordan det var at være på aspargestur …

    Kommentar af Jørgen — 4. juni 2015 @ 21:09

    • Ja, man er nødt til at følge med hele tiden, og i drivhuset kan man se forskel fra morgen til aften!
      Det var meget hyggeligt, det var en god og ikke mindst smuk tur, og maden var for så vidt også udmærket, men jeg havde forventet noget mere gourmetagtigt end den lidt solide tyske mad, vi fik, så det var nok min egen skyld, at jeg var lidt skuffet. Bortset fra den første aftens for gamle laks. Den var simpelthen ikke i orden, så det var ikke mine egne høje forventningers skyld!

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2015 @ 21:41

  10. Det er utroligt det går så stærkt i et drivhus, der er afregning næsten med det samme når man foretager sig noget. Og der dufter vidunderligt sådan et sted.
    Jeg har ikke meget forstand på det men synes det er hyggeligt at læse om. Får vi snart lidt om dine chilier? Ku godt bruge et par tips….
    (konen har givet mig ansvaret for én chiliplante her for at prøve at gøre mig lidt mere interesseret i det grønne.. det er nu hyggeligt nok).

    Hvilken melon har du plantet?

    Kommentar af overleveren — 5. juni 2015 @ 06:31

    • Jeg har ingen chilitips. Plant dem, sørg for, de ikke bliver tørre. Se dem gro. Høst. Enklere kan det vist ikke være 🙂
      Det er en netmelon.

      Kommentar af Ellen — 5. juni 2015 @ 11:03


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.