Hos Mommer

31. maj 2015

Og her har vi så en Acer campestre

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:11
Tags:

Acer campestreStort set alle, der har været nede for at besøge os i Den Stråtækte, har spurgt os hvad det er for et træ, der står ved vores morgenterrasse, som vi kalder den, bare fordi det lyder blæret. Vi har nemlig endnu ikke siddet derude om morgenen, men det er nu mest, fordi temperaturerne ikke har været egnede til udendørs morgenmad.
Men det var det træ … folk har spurgt, og vi har ikke kunnet svare. Alle har været enige om, at det ligner ahorn – og så alligevel ikke, for bladene er noget mindre.
Helle og jeg brugte lang tid på at billedgoogle og i det hele taget lede grundigt rundt på nettet for at finde ud af det. Vi fandt en del, der lignede, men fandt aldrig et sted, der kunne overbevise os om, at vi havde fundet det rigtige svar.

I dag tog jeg en lille gren med på planteskolen. Det viste sig at være en Acer campestre, på dansk kaldet navr eller naur.

Rododendron

Planteskolebesøget var for at belønne mig selv for at have gjort kål på endnu et skvalderkålsbed. Belønningen bestod i en tidselkugle, en stokrose, tre pudephlox, to bakkenelliker og to høstphlox.
De havde en rododendron i en nærmest selvlysende orange farve, jeg ikke havde set før, men de havde den kun ude foran, ikke til salg. Den ville ellers have lyst godt op i vores have. Jeg ved lige præcis, hvor den ville have været pæn, men sådan skulle det ikke være i dag.

Flemmings planteskole, som den hedder, er et farligt sted at komme. Den er ret stor, hvilket naturligvis er ensbetydende med, at der er meget at vælge imellem. Alt for meget. Alt for mange fristelser.
Man kan hurtigt købe sig fattig sådan et sted, og når man nu har fået en stor have … måske ikke stor i alles øjne (ca. 800 m2), men den er stor ved siden af den lille rækkehushave, vi kom fra.
Flemmings planteskole ligger i Ugledige. Pudsigt navn, ikke? Men der er meget idyllisk.

Ugledige

16 kommentarer

  1. Er navr/naur ikke en gammel kulturplante til hegn og hække? Det lyder godt nok lidt mere akademisk med acer campestre!
    Jeg må indrømme, at jeg er nemmere at lokke på afveje i garnforretninger end en haveditto…. Men jeg kan godt se, at du har (næsten) uendeligt meget plads til at lege med planter og farver og…..
    Det bliver skønt med sommer i den nye have.

    Kommentar af Anne Holtegård — 31. maj 2015 @ 19:02

    • Jo, det er det åbenbart … læste jeg mig til 🙂
      Begge dele kan friste umådeligt, men jeg glæder mig til at se det hele gro i haven.

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2015 @ 19:54

  2. Kender du den app, der hedder “leaf snap”.. man tager et billede af et blad på en lys overflade og appen giver nogle ret kvalificerede bud på hvilke træer de stammer fra.

    Det er et sært forår i år.. der er bare ikke nok varme i luften til at man kan være ude for alvor med mindre man finder en plet med masser af sol og meget lidt vind. Men det skal nu nok komme.

    Kommentar af overleveren — 31. maj 2015 @ 19:24

    • Nej?! Smart – den vil jeg finde.
      Det er hundekoldt i år, er det, men ja, mon ikke varmen kommer på et tidspunkt?

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2015 @ 19:54

  3. Acer dit og Acer dat. Ahorn, navr og løn. Det er da heller ikke til at finde ud af, når der findes så mange sorter (arter?) Flot, at du har gjort kål – tøhø – på endnu en omgang skvalderkål 🙂 Det må så betyde, at det har været havevejr. Det kan jeg desværre ikke prale med.

    Kommentar af Fruen i Midten — 31. maj 2015 @ 21:05

    • Jeg plejer nu ellers at kunne finde ud af det selv, men ikke denne gang – ikke engang med kyndig hjælp fra Helles side 😦
      Vi havde havevejr indtil klokken 16, så kom regnen.

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2015 @ 08:18

  4. Der er rigtigt mange fristelser i planteskolerne. Jeg var afsted i går og fik fyldt bagagerummet godt op. Det var på tide at få sat det sidste i drivhuset og i haven, men jeg har ventet på varmen, som ikke er meget for at indfinde sig. Næh haven er nok ikke det mange vil kalde stor, og da vi var unge var vores 900 kvm ikke stor nok, vi havde kun et frimærke til græs, resten var staudebede og urtehave. Nu gør vi den jævnligt mere pasningsvenlig, men der skal helst være noget at høste og eksperementere med.

    Kommentar af Pigen fra landet — 31. maj 2015 @ 21:16

    • Alt for mange fristelser …
      Behovene – og ikke mindst kræfterne – ændrer sig jo efterhånden, men selve forandringsprocessen er nu også meget hyggelig, og ja, det med at kunne høste fra egen have/drivhus er uden sammenligning 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2015 @ 08:20

  5. Jeg tror, varmen kommer til Grundlovsdag – hvis man skal tro på vejrmanden. Endnu har jeg holdt mig ude af planteskolen og har ladet mig nøje med, hvad Kvickly har haft af (bittelille) udvalg til mine terrassekrukker. Resten af haven er fyldt op i bedene, ikke alen af pæne blomster og buske, men (desværre) også af vedbend, der kryber overalt – og kvæler svage planter.
    Du må på jagt efter den flotte orange rododendron!

    Kommentar af conny — 31. maj 2015 @ 23:12

    • Ja, det skulle den jo gøre – hos os lover de 24° på lørdag – det er sandelig noget af en forandring, hvis ellers det passer.
      Uhh, vedbend … lige så slemt som skvalderkål. Og snerler, som jeg lige har opdaget i terrassebedene – de får de smukkeste blomster, men det er noget værre stads, hvis de får lov til at få fat, så det får de ikke!
      Ja, jeg må på jagt 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2015 @ 08:24

  6. Du er da så flittig, jeg har end ikke fået købt planter til krukker, men vi overlever nok 🙂

    Kommentar af Lene — 1. juni 2015 @ 16:05

    • Jamen tænk, Lene, der er sket det, jeg aldrig ville have troet kunne ske: Jeg er kommet til at elske at gå i haven 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2015 @ 17:05

  7. Og nu var jeg nødt til at finde et billede af en navr og ved nu at en af de nærmeste naboer har en monstrøst stor busk-agtig navr som jeg passerer minimum 2 gange dagligt 🙂

    Strikkeopskrift ?? Du har strikket et skønt tørklæde til Inge (gråt og hvidt), kan jeg mon tigge opskriften på det ??

    Kommentar af udvandreren — 2. juni 2015 @ 05:49

    • Hehe, vores træ vil jeg nu heller ikke ligefrem kalde for en busk – men det er da et meget pænt træ 😉
      Jeg sender dig lige en mail …

      Kommentar af Ellen — 2. juni 2015 @ 08:41

  8. Godt med løsning på træets navn – og belønningen.

    Kommentar af Jørgen — 4. juni 2015 @ 21:28

    • Jeg er nødt til at give mig selv en gulerod at løbe efter – også selv om jeg er begyndt at holde af at gå i haven 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2015 @ 21:45


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.