Hos Mommer

24. maj 2015

De nemmeste gæster …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:49
Tags: , ,

Så bliver det ikke nemmere at have gæster: Vi havde inviteret Ditte og Peter en tur herned – selvfølgelig primært for at nyde deres gode selskab, men også for at vise Den Stråtækte frem. “Tag jeres dyner med – det er så ærgerligt, at en enkelt skal sidde og spytte i det samme glas rødvin hele aftenen, og I har også alt for langt hjem til, at det er sjovt ud på de små timer”.
Det gjorde de så. Men hvad de også gjorde var at invitere os ud at spise.
Det er da en tiger ---Flere af den slags gæster, tak … det gør det ualmindelig nemt at være værtspar, må jeg sige.
Nå. Spøg til side; det var et herligt initiativ, og da man som bekendt aldrig skal sige nej til et godt tilbud, tog vi på restaurant Siv & Co på havnen i Præstø.
Nu vil onde tunger måske påstå, at Ditte og Peter måske nok gerne vil være sammen med os, men de vil simpelthen ikke én gang til risikere at skulle indtage Ellens køkkenpræstationer.
De må de onde tunger såmænd gerne påstå for min skyld. Vi ved godt hvorfor de gjorde det, og vi siger tusind tak for mad.
Jeg troede egentlig, at en stribet løve hed en tiger, men sådan kan man jo tage fejl … måske mente de striploin? Og jo, jeg har også set pebber.
Deres menukort vrimlede med fejl, men de laver glimrende mad, så det er næsten okay. Betjeningen er heller ikke superprofessionel, men de er søde, glade, smilende og altid klar med en frisk bemærkning, hvilket er det absolut vigtigste.

Roneklint

Ditte og PeterKaffen og kagen (og derefter lidt mere rødvin, undtagen for Johns vedkommende) blev indtaget hjemme, og efter for få timers søvn og noget morgenmad kørte vi en tur til Jungshoved – først op til Roneklint og derefter helt ud på østsiden for at se Svend Gønges hule, som i virkeligheden er en 5200 år gammel jættestue.

Der blev hygget igennem både i går og i dag. Vi er nok alle en smule trætte, men luften havde godt af os, og sådan et døgn i det bedste selskab er både guld og en smule træthed værd.

Svend Gønges hule

Ditte er også guld på en anden måde, for hun er en guldgrube, når det gælder navne på de vilde vækster – jeg tror hun kender dem allesammen ved navn, så jeg er blevet meget klogere i dag. Det var ligegyldigt, hvilken vækst jeg udpegede, så blev navnet prompte leveret.
Blandt andet har jeg lært, hvordan skovmærker ser ud. Jeg tog nogle med hjem og har nu sat en skovmærkesnaps over. Det bliver spændende, men Ditte siger, at sådan en bliver god.

16 kommentarer

  1. Dejlige gæster – og gode dage!

    Kommentar af Stegemüller — 24. maj 2015 @ 16:46

    • Ja og ja 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2015 @ 19:44

  2. Ja, vi syntes jo at al den gæstfrihed burde belønnes, så det er IKKE din madlavning der er problemer med 😉
    Tak for et par fornøjelige dage, med fantastisk smukt vejr og de herligste ‘ærkedanske’ omgivelser. Jeg forstår til fulde, hvorfor I valgte lige præcis det hus og den egn.

    Kommentar af fiberfryd — 24. maj 2015 @ 20:45

    • Hehe, næh, det regnede jeg ærlig talt heller ikke med 😉
      Selv tak – det var nemlig perfekt timing med det gode pinsevejr, og vi er glade for, at I kunne lide huset og dets omgivelser.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2015 @ 21:29

  3. Lyder som skønne dage, og vejret kan I vist ikke klage over 🙂

    Kommentar af Lene — 25. maj 2015 @ 08:18

    • Det var det, og vi klager overhovedet ikke – hverken over vejret eller noget andet 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2015 @ 15:11

  4. Onde tunger eller ej, hvis man har råd, er det altid en fornøjelse at spise ude.
    Det er smukke billeder, sikke nogle dejlige dage vi har haft!

    Kommentar af Donald — 25. maj 2015 @ 11:47

    • Man har heldigvis altid råd til at blive inviteret ud at spise 😉
      Ja, det har været et par smukke dage – indtil i dag …

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2015 @ 15:13

  5. Smukke omgivelser og godt selskab.. sikke en pinse!
    Jungshoved og Svend Gønge… og minder om dejlige timer med læsning!

    Kommentar af Anne Holtegård — 25. maj 2015 @ 12:54

    • Det var en udmærket start på pinsen og afslutningen er heller ikke så ringe endda (mere herom senere).
      Ja, ikke? Og så er her oven i købet kønt.

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2015 @ 15:14

  6. Hvad ned træet i forhaven Ellen? Har Ditte også styr på det?

    Kommentar af Frøken Z — 25. maj 2015 @ 14:03

    • Nej, hun havde desværre ikke – hvilket vist også undrede hende selv … gad vide om det er et sjældent træ? Vi har i øvrigt to til af slagsen omme i baghaven, har jeg først opdaget nu!
      Du har oprettet en blog nu??!! Men jeg kan ikke komme ind på den. Skal man ansøge eller inviteres, eller hyr?

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2015 @ 15:16

      • Nå, jeg vidste egentlig ikke, at det var lykkedes mig at oprette en blog. Men nu har jeg lige prøvet at lave et indlæg – og det kunne jeg. Så noget må virke.
        Egentlig er den tænkt som en personlig rejsedagbog, men jeg aner ikke, om/hvorfor/hvordan den er “lukket” (er bange for, at jeg er nødt til at interessere mig mere end godt er – med risiko for, at det hele går i sig selv igen

        Kommentar af Frøken Z — 25. maj 2015 @ 18:39

        • Og det virker, Helle! Ingen problemer med at læse dit debutindlæg – jeg skal godkendes som kommentator, men sådan har jeg det også med førstegangskommentatorer (eller når en kendt skifter mail- eller webadresse). Du kan selv sætte op, om man skal godkendes første gang eller hver gang. Du bliver nok nødt til at “interessere dig” lidt mere, men bare vent: du skal nok blive grebet af det. Det bliver da spændende at læse om jeres borneotur, så din blog må helst ikke gå i sig selv igen 🙂

          Kommentar af Ellen — 25. maj 2015 @ 20:37

  7. Mon ikke du hører syner, det kunne onde tunger da ikke finde på at sige. 🙂

    Kommentar af Inge — 26. maj 2015 @ 11:39

    • Hehe, tak, Inge – det har du forhåbentlig ret i 😉

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2015 @ 17:37


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.