Hos Mommer

23. maj 2015

Fugl i går, fugl i dag …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:28
Tags: ,

Ude i garagen fik jeg øje på en lille fyr, der sad i et pilefletstativ, jeg havde taget med hjem fra Sverige, men endnu ikke fået anvendt.
For nogen tid siden opdagede vi en solsorterede i garagen, og det var den, der var kommet liv i nu.
Det vidste vi nu godt, for sikke der så ud nede under reden, da vi kom hjem – godt der ikke stod en bil lige der.

P1060597

Den bare sad der, det lille pus – den var overhovedet ikke bange for os. Jeg hentede kameraet, og den sad der stadig. John og jeg talte lavmælt sammen, men det anfægtede heller ikke den lille fyr.
Jeg blitzede, og ungen fortrak ikke en mine. Jeg gik om på den anden side af den. Den fulgte mig med blikket, men foretog sig ellers intet, så John og jeg var ikke sikre på, om den overhovedet kunne flyve, men på den anden side kunne den ikke være landet, hvor den sad, ved at falde ud af reden.
Jeg kunne ikke komme til at fotografere den fra siden, for den fulgte mig hele tiden, uanset hvor jeg bevægede mig hen. John var den fuldstændig ligeglad med, så han kunne ikke fange dens opmærksomhed. Han havde selvfølgelig heller ikke et interessant apparat i hænderne …

P1060595

Men flyve kunne den. Helt uden problemer, fandt vi ud af efter jeg åbenbart havde blitzet den lige i fjæset én gang for meget.
Det var godt. Så skal vi da ikke være bekymrede over den fugl.

12 kommentarer

  1. Man kan virkelig komme tæt på sådan en fugleunge, der lige er fløjet fra reden. På det tidspunkt har de endnu ikke lært, hvad de har grund til at være bange for – det må desværre nok koste en del af dem livet.

    Kommentar af Randi — 23. maj 2015 @ 16:29

    • Ja – det må godt nok koste mange solsorteunger livet.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2015 @ 14:46

  2. Det er da helt fantastiske billeder af den lille ven – tænk at den endnu ikke har lært at være bange (for sit liv), eller også har den kunnet mærke, at du ikke ville gøre den fortræd på nogen måde.

    Kommentar af Stegemüller — 23. maj 2015 @ 17:02

    • Tak … men desværre holder den nok ikke helt, den med, at den ved, jeg ikke vil gøre den fortræd – hvis dyr kunne mærke det, ville de fleste af dem ikke være bange for mig 😉

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2015 @ 14:47

  3. Åh ja, de små pus er altså søde. Men hvor de sviner! Gemalen har – af flere omgange – haft travlt med at pille en solsorterede ned i netop carporten for ikke at få svinet bilen til. Heldigvis lykkedes det ham hver gang at få reden ned, inden der kom æg i, og til sidst fik han sat underlige ting i vejen, så solsortene slet ikke kunne komme til. I har stadig ikke fundet den første lille fugl, går jeg ud fra?

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. maj 2015 @ 17:25

    • Næh, det skal helst ikke lande på bilen, det der ulækre snask.
      Og nej, vi har ganske rigtigt ikke fundet nogen fugl inden døre, desværre.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2015 @ 14:49

  4. Prægtige billeder. Hold op en fotogen solsort. Sådanne billeder er rent øjeguf.

    Kommentar af Jørgen — 23. maj 2015 @ 19:22

    • Tak – det er jo nemt nok at være dyrefotograf, når ‘offeret’ er så villigt.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2015 @ 14:49

  5. Ååårh… sådan en pjuskebusket fjertot! Vi har ikke set solsorteunger her… men spurveungerne hopper rundt og tigger….
    Og så kom Kernebideren igen igår. Den sidder og hygger sog på “Skagen”, mens solsikkeskallerne drysser ned!

    Kommentar af Anne Holtegård — 25. maj 2015 @ 12:59

    • Ja, de er meget nuser, når de er så små 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2015 @ 15:10

  6. Vi er beriget med en allike-rede i tag/tagrende over vores altan og venter utålmodigt på at kræene skal flyve fra reden, så vi kan få vores altan for os selv. Forældrene ser vi, men ungerne er stadig kun hysterisk pippende fugleunger, så der går nok lidt tid endnu

    Kommentar af Moster Tulle — 25. maj 2015 @ 18:21

    • Ja, de kan larme en del, sådan nogle fugleunger – jeg har lige læst, at de kan flyve fra reden, når de er 30-35 dage gamle, så nu kan I regne ud, hvornår I får jeres altan tilbage 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2015 @ 18:36


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.