Hos Mommer

22. maj 2015

Fuglen er fløjet, men hvorhen?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:01
Tags: , ,

Da jeg gik op på førstesalen i går efter den halvsene hjemkomst, kunne jeg se, at der havde været ubudne gæster på førstesalen: En vase med tørrede blomster i vinduet var væltet. Uhhhha, tænkte jeg – hvad eller hvem kan det være, der har gjort det? Jeg troede kun, at vores husspøgelse tændte for tv-apparatet på ukristelige tidspunkter. Skal det nu også til at flytte rundt på tingene?
Ude på toilettet blev jeg dog sikker på, at det var en fugl, for der lå nogle efterladenskaber på gulvet, der ikke lod nogen tvivl tilbage om, at de stammede fra en lille fugl. Men hvor var den? Og hvordan var den i det hele taget kommet ind? Stort mysterium. Godt nok er det er gammelt hus, men det er altså ikke utæt med huller i småfuglestørrelse, og vi har lige været væk i fem dage.
Den havde også huseret nede i stuen og i køkkenet, fandt vi ud af. Ingen voldsomme skader, men der var forskellige tegn på, at den havde fløjet rundt også der.
Vi har ledt højt og lavt, nede under og bagved alle møbler.
Ingen fugl. Jeg er bekymret af to grunde: Enten ligger det lille pus et eller andet sted og tørster og sulter, eller også er den allerede død, og så vil vi ikke opdage den, før den begynder at lugte.
Ubehagelig tanke …

Og nu til noget helt andet: Overleveren læste mit indlæg fra i går og som den it-halvnørd hun er (det må jeg gerne skrive …), fandt hun hurtigt frem til, hvad det var for noget med den ulykke på motorvej E22 i går. Hun sendte mig et link til en artikel med en lille film af episoden, optaget af en person, som kørte lige efter lastbilen og filmede hvad der skete. Han havde virkelig fart på, ham gutten, der havde glemt at tage kranen (som det åbenbart var; ikke en frontlæsser) ned, inden han for fuld musik kørte ind i broen. Læg mærke til, hvordan lastbilen ligefrem hopper på grund af kollisionen.
Som Overleveren skrev til mig, kan det godt undre, at det har været så vigtigt at filme, at vedkommende selv fik en smule nærkontakt med den nedfaldende kran – det ser i hvert fald sådan ud på filmen, men der skete heldigvis ikke noget alvorligt – heller ikke med det hurtigkørende kranfjols.

Et solfyldt vue

Vindruer in speEt lille vue fra terrassen og ned over drivhuset, hvor vinen allerede er ved at gå fuldstændig amok i drueklaser. Jeg har talt over 100 af dem, og jeg har skåret nogle af de mange sideskud af for at give planten mere energi til at modne druer for, men ved egentlig ikke, om det er rigtigt at beskære den nu eller ikke – sidste år gjorde Finn jo intet ved den, og der kunne jeg høste kilo- og atter kilovis af druer, da vi overtog Den Stråtækte i august. Hvis de modnes på samme tid i år, kommer høsttidspunktet til at falde sammen med, at vi holder Johns 70-års fødselsdag – det kunne da være lidt blæret at kunne servere hjemmeavlede druer en masse til alle gæsterne.
Jeg skar vinen en del ned i efteråret, og den er allerede ved at fylde hele drivhuset igen.
Er der er erfaren drueavler til stede? Skal der beskæres nu og i givet fald hvordan? Jeg kunne selvfølgelig bare google mig frem til et svar, men det er så meget hyggeligere at kommunikere direkte med jer.

18 kommentarer

  1. Jeg skal ikke gøre mig klog på druerne, men hvor er det fantastisk, som den bare gi’r og gi’r.

    Jeg håber, I finder den lille fugl, så den ikke skal ligge og lide i dagevis; det er da mærkeligt hvordan den kan være kommet ind.

    Kommentar af Stegemüller — 22. maj 2015 @ 19:26

    • Ja, og så er de ikke engang sure, men smager hamrende godt!
      Den har desværre allerede lidt i dagevis, men jeg tror nu ikke, den er levende mere, hvis den stadig er indenfor.

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2015 @ 09:53

  2. Erfaren drueekspert, vil jeg ikke kalde mig, men da jeg købte vores drue for en menneskealder siden, nærmest, da fik jeg at vide at det var vigtigt at jeg beskar den mellem jul og nytår, for ikke at den skulle forbløde. Det gjorde jeg – de første år, hvor jeg skrev det ind i kalenderen. Så glemte jeg det, og beskar når jeg huskede det i januar og februar. De sidste mange, mange år, har jeg beskåret hele året, både når der var blade og druer på. Vi har aldrig manglet druer. Det gør vi så i år, fordi Allan gravede det op sidste år. Vores gavl havde ikke godt af træet, ment vi.
    De sidste par år har jeg hørt mange og meget forskellige historier om hvordan en drue skal passes, hvis den skal kunne sætte klaser, så jeg ved ikke hvad man skal tro, men jeg ved, at her betød det ingenting, hvornår jeg beskar og klippede.

    Kommentar af Pigen fra landet — 22. maj 2015 @ 21:35

    • Det sidste er jeg glad for at høre 🙂 Jeg har faktisk prøvet at google, men det er, som du skriver, ret forskellige metoder, der bliver listet rundtomkring.
      Jeg tror dog, at jeg vil lytte lidt til Jørgen 🙂
      Det er nu underligt, at det lige skulle være mellem jul og nytår – det er der ingen logik i, så jeg kan godt forstå, at det ingen forskel gjorde, at du først huskede det senere. Det primære er vel, at vinen er gået i dvale, og det er den resten af vinteren.

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2015 @ 09:57

  3. Min gamle mormor havde vindruer på en hel væg. Og som jeg husker det, klippede vi også de sideskud af, så der blev mere kraft til de blivende druer.
    Her hos os, havde vi også plantet en drue, men ligeså stærkt bare EN drue var moden, snuppede solsorten den 🙂 så den blev gravet op! 😉

    Kommentar af Susanne Ihlefeldt — 22. maj 2015 @ 22:04

    • Det var lige præcis det, jeg gjorde i går – og jeg kan tydeligt se fordelen ved, at den er inde i drivhuset 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2015 @ 09:58

  4. Skal vi ikke bare håbe, at den lille fugl (lille må den jo være) har fundet ud samme vej, som den kom ind. Det ville da være sært, hvis I skulle have lukket den ind, netop som I var på vej til Sverige. Druer har jeg ikke forstand på. Til gengæld kan jeg se, at udsigten (også) er god i dag 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 22. maj 2015 @ 22:55

    • Jamen der er ingen steder, den kan komme ind, når vi ikke er hjemme, men den må være fløjet ind, mens døren stod åben, hvilket en eller flere gjorde en del i løbet af weekenden.
      Udsigten er heldigvis altid god 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2015 @ 09:59

  5. Mon ikke fuglen er fundet ud samme vej som den kom ind – men muligheden er da at den er død et eller andet sted.. og så finder I den jo nok en dag. Øv.

    Tak for reklamen mht videoen, ja den er ret speciel og umiddelbart troede jeg faktisk at sekvensen var fanget med dashcam, men manden siger jo selv at han har filmet aktivt. Men vi andre – og måbende tilskuere – kan så konstatere at når en kran eller tilsvarende rammer en bro så er det ikke nok at skifte vejbane.. der skal bremses…

    Druer har jeg ikke forstand på, men hvis I høstede rigeligt sidste år er det vel et meget godt tegn på at druerne ikke er så pasnings- og beskæringskrævende. Men så vidt jeg husker min svigerfars ord om druer er det det de inderste klaser mod hovedstammen og de store grene der er de bedste… men det kan jo handle om hans sort og udemiljø.

    Kommentar af overleveren — 23. maj 2015 @ 07:22

    • Det har den ikke kunnet, for eneste indgang er gennem en åben dør, så den ligger sikkert et eller andet sted og er død.
      Velbekomme – jeg er nu også ret sikker på, at jeg ville have bremset – den lastbil kunne lige så nemt have været væltet helt.
      Der er nok forskel på sorterne, ja – nu ser vi, hvad resultatet bliver efter den behandling, jeg har givet dem i år; så må jeg modificere afhængigt af det.

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2015 @ 10:01

  6. Jeg har oplevet at komme hjem fra ferie og finde en død fugl på gulvet. Den eneste forklaring, jeg kan finde er, at fuglen er kommet ind af en åben dør, inden jeg tog afsted. Det er bare underligt, for hvis en fugl ved en fejl kommer ind, så flakser den rundt. Men den kan åbenbart også sidde stille?
    Jeg tror ikke, en fugl klemmer sig ind gennem en lille åbning? Hvad I sikkert heller ikke har i jeres hus.
    Det er hjerteskærende at tænke på, at en fugl langsomt er død af sult og tørst. Jeg kunne se, den havde været forskellige steder, fordi der lå en fugleklat hist og et par små fjer pist.
    Har du kigget under lave sofaer, kommoder eller lignende? Jeg tror, du finder den.

    Kommentar af Betty — 23. maj 2015 @ 08:49

    • Det er også min eneste forklaring, så den ligger desværre nok død et eller andet sted, og ja, vi har kigget overalt, mener vi selv, men der må jo være noget, vi har overset. Den har flakset meget rundt, men jeg har også oplevet, at de kan sidde helt stille, nærmest helt lammede af skræk.

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2015 @ 10:03

  7. Lad os håbe fuglen er fløjet igen. Ad vinen må det være sådan at der skal være blade efter klaserne, de skal bruges til at trække det nødvendige op til druerne. Har set der skal være 6-8 blade. Ranker uden druer fjernes, idet de blot bruger kraft til at vokse. Er der for mange druer, må der grønthøstes, dvs. fjerne overflødige druer. I kan jo også lave vin af dem, Chateau Den Stråtækte.

    Kommentar af Jørgen — 23. maj 2015 @ 09:26

    • Jeg håber det også, men tror det desværre ikke …
      Tak for dine råd. Jeg fjernede mange ranker uden druer i går, og det var åbenbart ikke helt forkert.
      Vin … næhhh, det tror jeg ikke. Jeg bryggede vin for mange, mange år siden, og det var faktisk dødbesværligt med de store balloner, al den stikken om og hvad ved jeg. Og så smagte det ikke engang særlig godt!

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2015 @ 10:07

  8. Her i yngletiden undersøger mejserne enhver sprække for en potentiel redemulighed. De behøver vel næppe meget større åbning, end mus gør.
    Hvis de er kommet ind et sted, hvor de ikke kan se lys ud igen, vil de ikke søge samme vej ud.
    En oplevelse, jeg har haft, viser hvor lidt sprække, der skal til.
    Ved en nær familie skulle jeg hjælpe med at undersøge, hvorfor deres emhætte ikke var så funktionel mere. Efter undersøgelse af tekniske muligheder uden resultat, måtte vi så demontere (udefra) gitrene for aftrækskanalen. Yderst et faldgitter af den slags, hvor lamellerne falder ned og lukker ved overtryk udefra – indenfor dette et trådgitter af den slags, man uden yderligere montageforanstaltninger kan skyde ind i kanalen. Disse ting var påsat af tidligere beboere. Pænt langt inde var der en mejserede med tydelige spor af fjer fra fuglene, kunne vi se, da vi fik renset ud. (Ingen spor af levende fugle!).
    Trådgitteret har tydeligvis været indsat på et senere tidspunkt end “faldgitteret”. Dette har muligvis på et tidspunkt ikke fungeret optimalt, hvorved fuglene har kunnet presse sig mellem lamellerne (og bygget rede inden trådgitteret blev isat).
    Hvorfor nu dette eksempel? Jo, for at illustrere, at man ikke altid tænker over de faldgruber (for fugle og andre dyr), vi foranlediger med vores konstruktioner.
    Er der ikke noget med, at I har pejs/brændeovn? med aftrækskanal eller andre udluftningskanaler (ubeskyttede af gitre)?
    Der er jo indefra ikke nogen “lokkende” (rede-)huls, då det vil være naturligt at søge samme vej ud igen.
    Der, hvor der trækker en( behagelig) varme ud, vil det være et umiddelbart ideelt redested for en fugl. – En restvarme fra en udgået pejs!
    Hilsen med en flyvsk tanke,
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 23. maj 2015 @ 09:51

    • Det var en ret imponerende historie med den emhætte! I Sverige har vi set, hvor små sprækker der skal til, men det er dog helt sikkert ikke gennem brændeovnen, den er kommet ind. Jeg tror nu stadig på den med den åbne dør, men man kan jo aldrig vide …

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2015 @ 10:15

  9. Uanset hvordan fuglen er kommet ind, så håber jeg at i finder den. Druer har jeg ikke forstand på, men nyde en udsigt som på billedet, det kan jeg 🙂

    Kommentar af Lene — 23. maj 2015 @ 14:00

    • Det håber jeg også – eller bedst, hvis den selv har fundet ud igen, hvad jeg dog tvivler på.
      Det forstår jeg godt, Lene – vi nyder den hver dag, vi er her 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2015 @ 14:12


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.