Hos Mommer

20. maj 2015

De bruger nok alligevel ikke detentionen mere …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:16
Tags: , , , ,

Vi kørte sydpå for at se æbletræer i blomst i Vångaområdet, for derefter at køre til en planteskole i Osby.
Her så vi et skilt, vi ikke umiddelbart kunne gennemskue, men vi blev enige om, at det må være detentionen, politiet har lavet om til hotel. Det kunne de da også gøre i Danmark – det kunne måske supplere bødeindtægterne lidt …

Vi sover hos polisen

Da vi holdt på vores sædvanlige sted for at nyde udsigten over Ivösjön, kredsede der en rød glente. De er svære at indfange med et kamera, men det lykkedes næsten. Det blev ikke optimalt skarpt, men den kredsede helt nede ved vandet, som ses på billedet, så der skulle max zoom på og derefter digital zoom efter overførsel til pc, og under sådanne omstændigheder får man altså ikke et præmiebillede. At jeg overhovedet fik den ind på linsen med alt det zoom var mere held end forstand, tror jeg.

Rød glenteIvösjön

Apropos polisen: Jeg har stjålet i dag! Da jeg smed den gamle krukkejord ud i skoven på den anden side af vejen (vi har en meget stor kompostbunke derovre …), opdagede jeg, at der stod flere klumper white bluebells. De stod bare der til ingen verdens nytte – de kunne ikke ses fra vejen, ingen ejer dem, andet end staten, og den kommer med gang 10 (facebooksk for ‘garanti’ Open-mouthed smile ) ikke og tjekker, om der mangler to klumper. Og skulle det alligevel ske, skal de først finde blomsterne i Den Stråtækte og dernæst bevise, at jeg har taget dem. Det bliver svært. For svært, tror jeg. Der er jo en grund til, at politiet har sengepladser tilovers. Den største kriminelle handling består i øvrigt nok i at indsmugle svensk skovjord til Danmark, men der er aldrig toldere fra Sverige til Danmark, kun den anden vej, så jeg satser på at slippe for opdagelse.

34 kommentarer

  1. Det er lidt sjovt med de der bluebells. Jeg har aldrig kendt dem, før jeg læste om dem på din blog – men nu ser jeg dem selvfølgelig lige pludselig alle vegne 🙂

    Kommentar af Randi — 20. maj 2015 @ 15:33

    • Sådan er det bare, Randi – har du det ikke også sådan, når du hører et nyt ord? Efter første gang hører man det igen meget kort tid efter.

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 17:50

  2. Hotel Tremmely eller hvad er det man siger? Virkelig spøjs skiltning 🙂 Mht Bluebells har jeg det lige som Randi …

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. maj 2015 @ 15:39

    • Jeg kender det bedst som Hotel Gitterly 😉
      Kender det godt – se også mit svar til Randi …

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 17:50

      • Ja, og jeg kunne også se, at det så forkert ud, men jeg kunne bare ikke komme i tanke om det helt rigtige 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 20. maj 2015 @ 18:13

        • Det kender jeg også godt 🙂

          Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 18:23

  3. Fedt skilt! Jeg skulle lige sidde og kigge lidt, før 10-øren faldt.

    Kommentar af Stegemüller — 20. maj 2015 @ 16:36

    • Hehe – John og jeg så det og sagde straks i munden på hinanden, at politiet må have for lidt at lave her i Osby 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 17:51

  4. Landbetjenten skal vel osse have lov til at hvile lidt på vagten med mindre han skal ud og jage blomstertyve.

    Godt billede af glenten og jeg er imponeret af skarpheden efter den behandling.. men ok billedet er jo heller ikke så stort. Men er det meningen at man skal finde glenten på sø-billedet? For det kan jeg ikke. Er den der bliver jeg jo så bare desto mere imponeret over at I fandt den.

    Kommentar af overleveren — 20. maj 2015 @ 17:04

    • Lad ham endelig hvile i fred …
      Nej, du skal ikke kunne finde glenten på det andet billede – men det var helt dernede, John fik øje på den – han har falkeblik (tøhø) i den retning.

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 17:53

  5. Bevismarerialer for forbrydelserne har du selv leveret ved at skrive det her 😉 selvom det måske ikke er tilladt, så er der nok vigtigere ting ordensmagten bør beskæftihe sig med.
    Jeg tror jeg så en glente i vores skov den anden dag. Vi har dem i hvet fald her, men fuglekender er jeg ikke, og den var både langt væk og hurtigt helt væk.

    Kommentar af Pigen fra landet — 20. maj 2015 @ 17:32

    • Arhmen de forstår nok ikke dansk 😉
      Hvis den var meget spraglet, kan det have været en musvåge, ellers kan det snildt have været glenten.

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 17:56

      • Rød glente har kløftet hale, hvilket musvågen ikke har.
        Mvh.

        Kommentar af Kristine — 20. maj 2015 @ 21:01

        • Selvfølgelig! Et ret så tydeligt kendetegn, som jeg selv burde have husket at nævne, men tak 🙂 …

          Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 21:14

  6. Ville ikke ta for gitt at de ikke forstår dansk 🙂

    Kommentar af Mormor — 20. maj 2015 @ 18:49

    • Så må jeg bare håbe, at de ikke læser med her 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 19:16

  7. Tror du ikke det er polisen der sover ind i mellem, f.eks når du stjæler blomster og smugler dem ud af landet.. 🙂

    Kommentar af Inge — 20. maj 2015 @ 19:13

    • Er det ikke lidt dumt at reklamere med det, så? 😉

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 19:17

  8. Er det forbudt at tage sådanne i det fri på kompostbunker voksende planter? Det er det måske, og det er jo rimeligt nok? Fint skilt omhandlende Vestre fængsel og politiet. Eller hvad det nu er- med eller ude overnatning.

    Kommentar af Jørgen — 20. maj 2015 @ 21:10

    • Man må vist generelt ikke tage noget med hjem fra skove hverken her eller hisset, men det glemmer man sommetider …
      HA – Vestre Fængsel – den havde jeg ikke selv set. Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 21:15

  9. Jeg får lyst til at få en forklaring på det skilt 🙂 Godt set og også med glenten

    Kommentar af Lene — 20. maj 2015 @ 22:00

    • Det kunne være fint med en forklaring 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. maj 2015 @ 08:53

      • Forklaringen er simpel og kedelig: Hvis man kører ligeud, kan man komme til Hästveda, hvis drejer til højre (fra Östra Storgatan og kører under jernbanen – derfor max.højde 3,3 m.) så kan man komme til industriområde vest, hotel og politistation.

        Kommentar af Kristine — 21. maj 2015 @ 16:14

        • Ja, hvor er den kedelig – den med detentionshotellet var meget sjovere 🙂
          PS: Ved nærmere eftertanke er det altså ikke helt logisk eller konsekvent, for fabrikssymbolet hører sammen med Västra, så sengen og ‘Polis’ burde have stået på hver sin linje.

          Kommentar af Ellen — 21. maj 2015 @ 19:29

  10. Ligge ødegården ikke i gammelt dansk land? Altså er det lovligt at indføre til DK….

    Kommentar af kisser — 21. maj 2015 @ 07:25

    • Hehe – hvis bare tolderne så sådan på det 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. maj 2015 @ 08:54

  11. Flot glente, på den afstand!
    Sjovt som Bluebells dukker op alle vegne, både virtuelt (på diverse blogs osv.) og ude i virkeligheden. Forleden så jeg en hel del på en skrænt ved Assens Strand. Jeg synes ellers aldrig jeg ser dem i Danmark, men nu kan du så øge mængden (hvis du ellers slipper over grænsen med kontrabanden).

    Kommentar af fiberfryd — 21. maj 2015 @ 07:31

    • Jeg har ikke set dem i vild tilstand i DK, men det har du åbenbart 🙂
      Jeg skal nok slippe hjem med kontrabanden … et herligt ord, i øvrigt, som jeg ikke har set eller hørt længe.

      Kommentar af Ellen — 21. maj 2015 @ 08:56

  12. Jeg har ikke hørt om Bluebell Blomster for nylig, måske aldrig, og måtte søge for at se nogle billeder. Jeg går til søgning på Danske Google, tilføjer nogle ord for at være sikker på at den forstår at jeg ikke vil søge på Engelska eller English (af en eller anden grund tror Google at jeg sidder i Sverige, Telenor er vistnok svensk). Og så får jeg desværre først et reklamesite, der blot gentager mine søgeord, men længere nede fandt jeg billeder og text om :: Blue Bell, Klokkeskilla Hyacinthoides non-scripta. Gad vide hvad det betyder. Men de er pæne. 🙂 og ” Bluebells er hjorte-resistente og kan blomstre flere gange i mange år.”

    Og glenten kan man da se er stor og flot, en rigtig rovfugl! 🙂

    Kommentar af Donald — 21. maj 2015 @ 11:01

    • Det ville da ellers være meget naturligt at søge på engelsk, når de hedder bluebells 😉 Jeg vidste godt, at de hedder klokkeskilla på dansk, men bluebells lyder meget bedre 🙂
      Glenten er faktisk en temmelig stor fugl – vingefang omkring 1½ meter!

      Kommentar af Ellen — 21. maj 2015 @ 19:32

      • Jo, Bluebell, OK med Engelska informationer, men hvis jeg nu søger efter danske findesteder eller planteskoler, eller måske havde en mistanke om at de ikke hedder Bluebell på udenlandsk? (Ligesom franskrbød ikke hedder franskbrød på fransk 🙂 ) Men jeg fandt aldrig ud af hvad “non-scripta” betyder! 🙂

        Kommentar af Donald — 21. maj 2015 @ 21:13

        • Okay, point taken 🙂
          Hehe, og wienerbrød hedder Kopenhagener Gebäck i tysktalende lande og Danish pastry på engelsk.
          Non-scripta betyder “ikke-skriftlig”, hvis man bruger google translate, men det bliver man altså ikke meget klogere af i denne sammenhæng …

          Kommentar af Ellen — 21. maj 2015 @ 21:20

  13. Flot fugl… held eller ej!
    Jamen, vi er da begyndt at tage penge for overnatning i fængslet… http://faengslet.dk/sleepin/sleepin/ 😉

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. maj 2015 @ 15:18

    • Jeg har faktisk læst noget om det, Anne – det er godt nok noget, jeg overHOvedet ikke kunne tænke mig at prøve, men der skal da nok være dem, der vil synes, det er en sjov og alternativ oplevelse 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. maj 2015 @ 19:34


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.