Hos Mommer

19. maj 2015

Hvor køber man svenske kludetæpper?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:16
Tags: , ,

KludetæpperJeg har længe syntes, at der skal ligge et svensk kludetæppe foran sovesofaen i det ene af gæsteværelserne i Den Stråtækte – det ville passe perfekt ind i den rustikke landbostil.
Men har jeg kunnet finde dem? Svaret er selvfølgelig nej – ellers ville jeg ikke have stillet dette retoriske spørgsmål.
Jeg tænkte, at så tager jeg da bare til Ikea i Älmhult; det er der, jeg har købt alle dem, der ligger her i svenskerhytten.
Som sagt, så gjort.
Men der havde de dem heller ikke – ikke andet end nogle små måtter på 50 x 90cm, som man ikke kan bruge til andet end dørmåtter.
Irriterende, altså. De må været gået helt af mode, hvis man ellers kan sige sådan om noget, der skal forestille at være ældgammelt … jeg var ellers så sikker på, at de måtte kunne findes her i Sverige.

Heldigvis nød vi turen frem og tilbage. Løvskovene her har lige nu den lysegrønne, spæde farve, som jeg synes er den smukkeste af alle forårsfarver, men som kun varer i så kort tid.
Jeg har nemlig i år igen gjort det, jeg efterhånden har gjort en del gange: Jeg har oplevet tre forår. Først et i England, så i Danmark og til sidst det i Sverige. De kommer lige præcis så forskudt, at jeg kan nå at få alle tre spædgrønne sæsoner med. Dejligt.
Jeg nyder derfor – på trods af kludetæppeskuffelsen – livet og foråret, at lade mig transportere af min søde og altid kørevillige mand, at sidde med mit strikketøj, der i biludgaven som hovedregel er et, jeg kan strikke på uden at have øjnene på arbejdet hele tiden – det dur jo ikke, at jeg ikke samtidig kan nyde naturen i al sin forårsskønhed. Og i andre former for skønheder på andre tider af året …
Lige nu er det sommerblusen i 100 % silke fra Karen Noe i mine søgrønblå yndlingsfarver, som er på bilpindene. Det er så blødt, så blødt, så blødt, at selv en barnenumse vil virke hård og ru i sammenligning. Hvis ellers den kommer til at sidde ordentligt, bliver det sådan en, der vil hænge på en altid, fordi man slet ikke kan mærke, at man har den på.

Karen Noe-silke-flamégarn

Den ser voldsomt ud, men det er kun pinde 3,25, så billedet viser ca. tredobbelt størrelse.
Kan I huske 80’ernes flamégarn? Dette er også flamégarn, dog ikke med så store udsving i garntykkelsen som dengang, men flamégarn er det.
Alting går i ring … også garnmoden. Det er helt fint, for nu vil jeg på én gang kunne anvende mine første fortvivlede forsøg udi spindekunsten, være moderne og endda kunne bilde folk ind, at det skam hele tiden har været meningen, at garnet skulle se således ud.
Jeg har hængt det hele på en stang i en stue her i Sverige – jeg kalder ‘kunstværket’ for Evolution – bevæger man sig fra venstre mod højre, kan man tydeligt se, at flamé-effekten bliver mindre, efterhånden som jeg bliver mere øvet. Billedet kan klikkes større.

Evolution

27 kommentarer

  1. Filleryer? Hvor store skulle de være og hvilke farger?
    har du forøvrig forsøkt JYSK, de reklamerer i alle fall for dem.

    Kommentar af Mormor — 19. maj 2015 @ 15:26

    • Cirka 100 x 240 cm, og det er desværre ikke de rigtige farver i Jysk, men tak for forslag.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 15:56

  2. Eller her? http://www.jotex.no/tepper/filleryer

    Kommentar af Mormor — 19. maj 2015 @ 15:28

    • Tak igen … det bliver dog nok Rasmines forslag herunder, jeg vil bruge til filleryerne (herligt ord), men de der trappetrinstæpper, de har i Jotex, kunne jeg godt finde på at bestille 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 15:58

  3. Svenske kludetæpper køber man selvfølgelig Danmark 🙂 Det ser i alt fald sådan ud:
    http://www.trendcarpet.dk/da/kludetaepper/

    Kommentar af Rasmine — 19. maj 2015 @ 15:46

    • Tak! Det burde jeg jo selv have kunnet finde ud af … det var dog et gealdigt udvalg, og jeg er sikker på, at jeg kan finde lige præcis det rigtige her.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 15:59

  4. Er helt sikker på at du finder nogle, men om de lige bliver svenske ser dog lidt tvivlsomt ud.

    Når vejret er nådigt og naturen skøn, er det jo ingen straf at blive sendt på langtur af sin strikkende kone 🙂

    Kommentar af overleveren — 19. maj 2015 @ 16:51

    • Jeg har fundet et på trendcarpet, som jeg kan lide – og det er svensk!
      Nej vel? Det har manden heldigvis heller ikke noget imod 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 17:47

      • Mon ikke det svenske udelukkende består i, at det er importeret af en svensk tæppegrossist, medmindre du har ofret en mindre formue!

        Kommentar af Kristine — 19. maj 2015 @ 18:15

        • Sikkert – men det gør ikke noget 🙂

          Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 18:38

  5. Vedr. kludetæpper: Prøv Erikshjalpen på Långebrogatan i Kristianstad, hvis det må være brugt.
    Normalt er originale svenske “trasmattor” ikke så brede, som du ønsker, men ca. 50-80 cm.
    Selv er jeg heldig, at en moster væver på opfordring og gerne flere ens, der så med lidt tålmodighed og en sejlmagernål sys sammen, så den ønskede bredde opnås. Jeg har iøvrigt lige tilbragt nogle dage sammen med flere, hvor vi udendørs har klippet/revet alt det slidte og i forkerte mål sengetøj fra et dødsbo i strimler, som skal blive til et rustikt og tungt sengetæppe, der kan dække stuens bunke af ekstramadrasser/slængeplads i det svenske 🇸🇪. Hovedpudebetrækkene blev skånet og nogle fyldes med hovedpuder og andre med en inderpude med krøyerkugler i, så det er muligt at etablere det perfekte ryglæn eller hovedgærde.
    God jagt 🔎

    Kommentar af Kristine — 19. maj 2015 @ 17:32

    • Tak, men jeg tror jeg foretrækker et nyt – selv i Den Stråtækte 😉
      Næh … jeg har fundet ud af, at det nok kun bliver 70 cm bredt, men det er heldigvis længden, der er vigtigst.
      Det bliver et flot sengetæppe. Jeg har set noget tilsvarende, hvor man hækler disse stofstrimler sammen. Jeg har også forsøgt mig, men det er alt for hårdt for hænderne at sidde med, synes jeg – du er heldig, at du har mosteren, der både kan og vil væve.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 17:51

  6. “den lysegrønne, spæde farve” Du har så evigt ret, det er det smukkeste naturen kan diske op med. Jeg ville så gerne se den bøg (er det vist) der springer ud som den første på Vejlekanten; den ser jo sikkert ud som de andre, der bare kommer to uger senere, men jeg forestiller mig bare, at det er noget særligt.

    Sikke en udvikling i dit spundne garn – hvor er du bare blevet dygtig, og det må være dejligt at kunne den slags selv, så du kan få det lige som du vil have det.

    Kommentar af Stegemüller — 19. maj 2015 @ 17:32

    • Den er noget særligt, fordi det gerne er den første, men det var nu ikke noget, jeg gad køre til Jylland for at opleve 🙂
      Det var meget sjovt at lære at spinde, og jeg får horhåbentlig også spundet mere, men det bliver aldrig den store passion for mit vedkommende – det er sjovere at strikke …

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 17:53

  7. Svenske tæpper fra Danmark! Spøjst!!
    En fordel ved at komme af sted er så at man kan nyede både natur og strik…. Det ser umanerligt lækkert ud, det garn! Hvilke K.N. model strikker du…. kan ikke huske om du har fortalt det!
    Jeg vil også hellere strikke end spinde… men jeg syntes det var sjovt at arbejde med ulden og senere plantefarve…

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. maj 2015 @ 22:07

    • Det er det dersens internet – så kan man alt … 😉
      Det er hendes Vintage – med enkelte modificeringer: Længere og med lidt længere ærmer. Der er jo ingen grund til at vifte alt for meget med mormorarmene!
      Plante- og svampefarvning har jeg også overvejet. Det kunne være sjovt at prøve.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 22:22

  8. Kludetæpper finder du vist stadig på loppemarkeder i Sverige. Der har vi fundet mange, men tjek endelig standen; det er så ærgerligt at komme hjem med et tæppe, der falder fra hinanden efter kort tid. Ellers må du i gang med at væve…

    Kommentar af fiberfryd — 20. maj 2015 @ 06:58

    • Og jeg kan se, at du allerede har fået samme råd, men hellere vil have nyt – og at det er klaret. Blogverdenen har vist sit værd igen 🙂

      Kommentar af fiberfryd — 20. maj 2015 @ 07:01

      • Uha, jeg tror nok lige, jeg sætter grænsen ved vævningen … men det kan du jo 😀
        Ja, jeg skal nok finde mig et kludetæppe uden selv at kunne væve.

        Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 08:57

  9. Kludetæpper, se Helnæs Antik. Måske er der andet der frister. God fornøjelse.

    Kommentar af Veteran Krista — 20. maj 2015 @ 07:12

    • Man ved aldrig – jeg kan jo kigge ind, hvis vi lige er i nærheden 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 08:57

  10. Altså hvis ikke man kan få svenske kludetæpper i Sverige, så står verden da snart ikke længere.. 🙂 Du er nok nødt til at forsøge dig med LOPIS rundt omkring.

    Kommentar af Inge — 20. maj 2015 @ 10:36

    • Man kan åbenbart få svenske kludetæpper alle andre steder end i Sverige 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 11:56

  11. Det ser ud til at kludetæpper stort set fås overalt i Danmark. Herligt, når behovet er opstået.

    Kommentar af Jørgen — 20. maj 2015 @ 21:03

    • Ja, det er fint – og det er blogland også.

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 21:16

  12. Min veninde og jeg havde mange dejlige kludetæpper i vores ødegård i Blistorp, og jeg synes, at de var dejlige deroppe, men til gengæld
    passede de slet ikke til Williams og mit sommerhus i Rågeleje! Åh så smukt og regelmæssigt du strikker Ellen – det er en fornøjelse at se.
    Kh og god pinse Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 22. maj 2015 @ 17:47

    • De skal selvfølgelig passe sammen med det øvrige møblement, men det synes jeg også, de vil gøre i det rum, de skal ligge i. De ville på ingen måde passe nede i stuen 🙂
      Ih – tak! Men ja: jeg strikker faktisk ret jævnt, selv om det ikke engang er specielt tydeligt her, fordi garnet har forskellig tykkelse.
      God pinse til dig også.

      Kommentar af Ellen — 22. maj 2015 @ 18:27


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.