Hos Mommer

18. maj 2015

Dansken tog til Danska fallet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:50
Tags: ,

I dag så vejret rimeligt ud, så vi tog turen til Danska Fallet, som vi droppede sidste gang på grund af … vejret.
Faldet, eller faldene, for der er flere, fik ifølge legenden sit navn, fordi svenske soldater lokkede danske soldater ud på en svag bro, som derved brast, og mange danske soldater faldt i faldet og druknede.

Vandmøllen (9)Vandmøllen (11)

Inden vi nåede frem til danskerfaldet, faldt vi over et andet smukt sted, nemlig en gammel vandmølle ikke så langt fra Knäred. Jeg fik øje på et smukt parti, men nåede ikke i tide at bede John om at standse, så han vendte om. Mens jeg fotograferede, kørte han videre for at vende igen. Han var temmelig længe væk – så længe, at jeg begyndte at undre mig. Da han endelig dukkede op igen, vendte han igenigen, for han ville lige vise mig et sted, han fandt et stykke nede ad en vej, da han vendte bilen.
Det var colavand, der strømmede igennem en smuk og idyllisk plet – hvor der tilsyneladende ikke kun har været en vandmølle, men også Brovikens bryggeri, selv om det i givet fald må have hørt til de mindre af slagsen …

Vandmøllen (2)Vandmøllen (10)

Efter dette fotostop gik turen mod dagens endemål: Danskerfaldet, som viste sig at være nogle nydelige fald på i alt 36 meter, men vi vil have lov til at klage over naturplejen på stedet: Man har forsømt at fjerne nogle af træerne, der er på vej op, hvorfor det ikke var muligt at tage ‘trapperne’ fra de bedste vinkler uden forstyrrende elementer (billedet herunder). En smule ærgerligt, faktisk, men vi måtte jo så nøjes med at tage billeder fra de steder, vi kunne komme til, hvilket nu ikke var så få endda.

Danska fallet (1)

Danska fallet (8)

Danska fallet (10)

Vi havde taget madpakker med. Mens vi spiste, fik vi øje på et gul vipstjertpar, som fløj rundt og flirtede med hinanden.
Hvorfor det ser ud, som om den ene slet ingen ben har, og den anden har 1½, aner jeg simpelthen ikke! Jeg har ikke pillet ved billedet, kun beskåret det, så man rent faktisk kan få øje på fuglene.

Danska fallet (12)

Det var endnu et sted krydset af på Sverigeskortet. Hertil kan vi godt anbefale en dagsudflugt, hvis man bor på Sjælland – eller er i nærheden, selvfølgelig. Eller bor i Jylland/på Fyn, men har lyst til at køre langt … uanset hvor man kommer fra, synes jeg dog, at man skal tage Flammefallet med i samme køb. De ligger begge to knapt 100 kilometer fra Helsingborg og kun omkring 30 kilometer fra hinanden, så det skulle være overkommeligt.

30 kommentarer

  1. Fosser og fall er alltid morsomt å fotografere, fugler også, spesielt de med “rare” ben 🙂

    Kommentar af Mormor — 18. maj 2015 @ 18:23

    • Enig, Mormor – og det er da underligt med de ben 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2015 @ 19:34

  2. Der er visse dage, hvor jeg godt kan se det skønne i at være gået på efterløn og have tid til hverdagsudflugter 🙂 Og nej jeg overspringshandler ikke, min computer nægter lige nu at lade mig på på min arbejdsplatform.

    Kommentar af Lene — 18. maj 2015 @ 19:01

    • Fjollede computer – sådan nogle skal bare virke hele tiden, lige som vaske- og opvaskemaskiner.
      Det er FEDT at være jobstoppet – måske når du også til at synes det en dag – det vil jeg søreme da håbe 😀

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2015 @ 19:36

  3. Sikke en fin solskinsdag I har haft. Her har det været hundekoldt.

    Det ser rigtig sjovt ud med de manglende ben og ham med kun 1½ ben. Gad nok vide hvordan det kan være gået til? Ja jeg sprøger ikke dig, for du har jo allerede skrevet, at du ikke ved det. Måske en anden kan?

    Kommentar af Stegemüller — 18. maj 2015 @ 19:35

    • Stakkels jer! Det er så også blevet gråt her nu.
      Ja, det er meget underligt medde ben, ikke? Spændende, om nogen kan gennemskue det.

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2015 @ 19:37

  4. Jeg har aldrig set en gul vipstjert, men nu ved jeg i det mindste, at den findes 🙂 Sikke en køn lille fugl!

    Kommentar af Randi — 18. maj 2015 @ 20:05

    • Mellem os to, Randi: Det vidste jeg også først, da John viste mig den i dag, men der var ingen tvivl om, at det var et vipstjertepar – den halevippen kan man ikke tage fejl af 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2015 @ 20:50

  5. Hvor ser der idyllisk ud, men også lidt dramatisk med vandfaldene.
    Har fugle ikke et knæled?? Står vipstjerten ikke bare og bøjer det ene ben – med foden op under kroppen?
    En hvid bluebell er rigtig flot, kan jeg se i dit forrige indlæg. Selv om jeg indtil nu har sværget til de blå, så tror jeg da, jeg også skal have fat i en hvid. 😉

    Kommentar af Betty — 18. maj 2015 @ 23:47

    • Magnus giver forklaringen på benene herunder 🙂
      Blå bluebells er de flotteste – det synes jeg også, men nu var der nogen, der havde sat de hvide i svenskerhytten, og så graver vi dem selvfølgelig ikke op …

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 09:16

  6. Dejligt at se billeder fra det Danskerfall, som jeg har læst og hørt om i forbindelse med min søgen efter Flammafallet. Det ser ganske imponerende ud, må jeg sige. Dit billede lige over vipstjerterne, er det taget med noget lang lukketid eller lignende for at få det silkebløde udtryk?

    Kommentar af conny — 19. maj 2015 @ 00:00

    • Det er skam også en vandretur værd, Conny!
      Ja, det er taget med lille ISO, stor blændeværdi og 1 sekunds lukkertid – og vigtigst: gråfilter, ellers kan det ikke lade sig gøre solskinsvejr.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 09:18

  7. Med hensyn til vipstjerteparret: Du skriver jo netop selv, at de flirter med hinanden. Du kender sikkert udtrykket “at gøre haneben” – i fuglenes verden: at løfte det ene ben som tegn på at gå videre – være parat til at nærme sig – hvis indbydelsen kommer. Når hunnen er klar (interesseret) sætter den sig ned som tegn på parathed til parring. – Det ville nok også være for usikkert at stå op, når hannen bestiger hunnen 😉 .
    Denne gestus er tydeligere at se, når man betragter større fugle som f, eks. duer og høns.
    Jeg forstørrede billedet (håber på din tilladelse) for at betragte det nærmere og kunne da se, at hunnen “sidder ned” på stenen og dens øjne viser afventethed (lidt drømmende), hvor hannens er vakse/klart observerende 🙂 .
    Er det ikke lidt de samme træk, der også forekommer hos mennesker?
    Forårshilsen,
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 19. maj 2015 @ 01:45

    • Tak, Magnus! Er det virkelig så enkelt? Hun sidder simpelthen bare der og venter på, at han skal få gjort noget ved sagen. Hvor sødt … og jo, det er vist en nærmest almengældende adfærd, må man nok kunne sige 🙂
      Dejligt at ‘se’ dig igen …

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 09:21

  8. Det er da vist et sted der er en køretur værdig – og det gjorde I så. Det er da vist ikke lige i nabolaget så vidt jeg kan se på kortet. Men kendte hverken til stedet eller historien og må bare konstatere at de listige svenske guerillaer endnu en gang har luret de dumme danskere. Tilsyneladende.

    Så absolut en fototur værdig.. gråfilter-land 🙂

    Fint lille bryggeri med stort reklameskilt..

    Kommentar af overleveren — 19. maj 2015 @ 06:55

    • Det er det bestemt, så det kan I roligt gøre en dag. Der er 94 km fra vores sted, så det er såmænd ikke så galt, selv om det ikke er lige i nabolaget, som du skriver.
      Næh, uden et gråfilter går det ikke at fotografere silkevand i solskin, men det er sjovt at lege med 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 09:23

  9. Det var dog en drabelig historie! Om soldaterne altså. Forklaringen på de benløse vipstjerter er til gengæld ret sød 🙂 Og mht bryggeriet, så kig lige her: http://www.laholm.se/nyheter/nyheter-2014/bryggerimuseum-i-honshus/

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. maj 2015 @ 09:58

    • HA, hvor er du god,Frue 😀 Tak. Vi så faktisk Lisbet og Roland gå og pusle med noget træværk. Det er vist et par ildsjæle, der har købt den gamle vandmølle.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 14:08

  10. Jeg har også været ved Danskerfallet for nogle år siden, men fik ingen billeder. Da vi parkerede køretøjet, var det dejligt soskin, men da vi efter den korte gåtur var fremme ved faldet, stod det ned i stænger – og jeg lod kameraet blive i tasken. Vi blev selv aldeles divende våde til trods for de medbragte paraplyer.
    Jeg skal vist ønske mig et gråfilter.

    Kommentar af ekirsten — 19. maj 2015 @ 11:48

    • Øv, hvor superuheldigt. Du må da afsted igen – og tage Flammefallet med i købet. Jeg krydser fingre for bedre vejr for dig næste gang 🙂
      Gråfilter er en sjov ting at lege med – har dog ikke fundet så mange andre anvendelsesmuligheder for det end at tage silkevand, men det er det til gengæld godt til.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 14:10

  11. Tilslutter mig Magnus’ vurdering af fuglefænomenet halvandet ben!
    Vipstjerter er charmerende… Vi havde en her et år som havde fået øje på en konkurrent i vinduet på terrassen… Han baskede rundt…. uden at den formastelige forsvandt ud af syne!
    Gråfilter… på Lumix?

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. maj 2015 @ 15:51

    • Det var nok den helt rigtige forklaring!
      Udstoppede fugle er stressende konkurrenter til de rigtige fugle 🙂
      Nej, på mit Canon. Lumix kan meget, men der kan ikke sættes nogen former for filter på, så man kan ikke lave silkevand med det. I hvert fald ikke i dagslys.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 16:10

  12. Det lille bryggeri i nærheden af Knäred er jeg ikke løbet på. Hvor gammelt er det, tror du? Jeg kan se der står havemøbler klar ude foran, så bliver det mon stadig brugt? Mikrobryggeritrenden har vel også ramt svenskerne…
    Godt I endelig nåede Danskerfallet. Der er noget helt særligt ved vandfald, selv de mindre af slagsen, når man kommer fra flade Danmark 😉

    Kommentar af fiberfryd — 20. maj 2015 @ 06:54

    • Fruen i Midten fandt ud af, at det er et bryggerimuseum – og nok verdens mindste af slagsen.
      Nemlig: Alle vandfald er fascinerende, og jeg er glad for, at vi nu også har set Danskerfallet 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 08:55

  13. Tak for atter et tips til en tur til Sverige på et tidspunkt. Jeg synes godt om vandfaldet. Og fuglene. Og det bette bryggeri med det store skilt.

    Kommentar af Jørgen — 20. maj 2015 @ 20:58

    • Du vil sikkert nyde turene, hvis du tog dem … og det bette bryggeri viste sig at være et bryggerimuseum.

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2015 @ 21:01

  14. Man må da bare elske Sverige. Hver gang vi er derovre ser vi mange flere fugle end herhjemme. Den gule vipstjert så vi også derovre. Har stadig ikke set dem i DK. Den er så smuk.
    Nu kan jeg ikke lige huske hvornår I skal på krydstogt i det græske øhav. Men du kan evt lige tjekke mit blogindlæg fra sidste sommer om vores tur. Jeg tror i kommer nogle af de samme steder?

    Kommentar af havehyrden — 21. maj 2015 @ 19:07

  15. Efter hjemkomsten fra Toscana 🙂 er jeg ved at “kæmpe” mig igennem en masse blogindlæg. Vipstjerterne er ikke Gul Vipstjert (som ses mest på kystnære enge) men derimod dens fætter Bjergvipstjerten, som altid opholder sig i nærheden af rindende vand 😉

    Kommentar af Per Teilmann — 25. maj 2015 @ 16:14

    • Tak, Per! Der kan man se – jeg vidste ikke engang, der fandtes en bjergvipstjert. Man kan altid regne med dig, når det gælder fuglebestemmelse 🙂
      Og velkommen hjem – håber I har haft en god ferie.

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2015 @ 18:33


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.