Hos Mommer

16. maj 2015

Hvad byder De uventede gæster?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:29
Tags: , , ,

I aften skal vi have gæster for tredje dag i træk, uden der er nogen egentlig årsag, andet end det er lysten, der driver værket.
Det var heldigt, at jeg lavede så meget osso buco til Inge og Hasse i torsdags, at der også var rigeligt med mad i går til de to søde mennesker, der tog fusen på os og spurgte, om vi gav en kopkaf, hvis de kom med kagen.
Selvfølgelig gjorde vi det, og de sagde heldigvis også ja til, at de gerne ville blive og nøjes med at spise restemad. Osso buco bliver nu heller ikke ligefrem ringere af at stå til dagen efter …
Det gør boeuf bourguignon heller ikke, og lige nu står der sådan en og snurrer sagte i ovnen, inden den skal serveres for Johns søskende, som kommer i aften. Det er 100 år siden jeg har lavet denne yderst velsmagende ret, så nu skulle det være. Det regnes vist mest for en vinter-simremad, men med de temperaturer, vi holder os i dag, er det det helt rigtige valg.
LilleMusse (2)

Vi er glade for, at det var i går, det passede bedst ind i programmet at cykle ind til det franske marked i Præstø; det havde ikke været specielt hyggeligt i dag – mon ikke den tyske trækulsgrillsvinger er glad for sit varme telt nu?
Vi har tændt op i brændeovnen – det er i forvejen kun 12°, og det føles koldere end det, fordi det blæser temmelig meget. Vi har naturligvis ikke kun 12° inden døre, men det hele virker så dystert og efterårsagtigt, at det kræver en optænding.

Den lille yndighed til højre har jeg døbt LilleMusse. Hun er mor til en redefuld søde små, grå musebørn, som hun nu er ved at lære, hvordan man skaffer sig føde ved at liste sig ud og tage det korn, som fuglene taber eller smider på jorden.
De har kronede dage, de mus. Jeg håber virkelig, at den rigelige føde kan forhindre dem i at søge indenfor. Jeg har intet imod mus, så længe de bliver ude, i hvilke tilfælde jeg faktisk synes, de er ret nuttede. LilleMusse her er mere bange for fuglene end for mig … jeg kunne komme meget tæt på hende, og hun sad bare der, tilsyneladende ganske tilfreds med tilværelsen og spiste videre af de lækre sager, mens hun så ud til at spekulere meget lidt over, om jeg kunne udgøre en potentiel fare.

14 kommentarer

  1. Og fant at det gjorde du ikke 🙂

    Kommentar af Mormor — 16. maj 2015 @ 15:55

    • Korrekt 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 16:32

  2. Åh hvor er LilleMusse dog kær. Mus er søde – udenfor.

    Du har ret, det er som en efterårsdag. Har vi i det hele taget ikke haft en temmelig kold maj måned? Min mor havde fødselsdag 7. maj, og jeg husker da slet ikke hendes fødselsdage som kolde dage.

    Kommentar af Stegemüller — 16. maj 2015 @ 16:35

    • Den er vist gennemsnitligt lidt koldere end vanligt, men fx i går var det pragtfuldt vejr, såååå … 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 21:48

  3. Osso buco er bare endnu bedre på andendagen. Det er en herlig ret!

    Kommentar af Randi — 16. maj 2015 @ 18:11

    • Skøn ret! Vi elsker osso buco – især med risotto milanese og gremolata til 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 21:49

  4. Nu er solen heldigvis kommet frem, for du har ret i at det har været et trist vejr i dag. God aften med hygge og lækker mad 🙂
    Mus og insekter må gerne være udenfor, de dør indenfor hos mig!

    Kommentar af Lene — 16. maj 2015 @ 18:31

    • Tak, og god aften til jer to også.
      Ja, tænk, de har det også med at lade livet her, hvis de forvilder sig indenfor 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 21:50

  5. Koldt har det været i dag – og gode vinterreter er ikke det værste man kan få.

    Kommentar af Jørgen — 16. maj 2015 @ 20:48

    • Nej, vel? Det er en god opfindelse.

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 21:50

  6. Hvad/ hvordan er Napolitansk kartoffelkage?? Jeg så, Lene havde rost den, og så blev jeg nysgerrig. VH K-V

    Kommentar af K-V — 17. maj 2015 @ 08:21

  7. Det er også et meget charmerende billede af en mus, man kan da næsten ikke blive irriteret over at sådan et dyr findes *udenfor* ! 🙂

    Kommentar af Donald — 17. maj 2015 @ 23:18

    • Nej vel? Jeg synes de er noget så søde.Udenfor. 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2015 @ 09:10


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.