Hos Mommer

15. maj 2015

Det franske marked i Præstø

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 21:25
Tags:

Så snart vi flyttede herned i området omkring Præstø, hørte vi om det årlige franske marked. I starten smilede vi lidt over det og tænkte lidt mere end en anelse arrogant, at jaja, så slår de nok en bod op et eller andet sted og sælger lidt franske oste.
Man blev ved med at tale om det, og efterhånden gik det op for os, at det faktisk er en temmelig stor affære, som det meste af byen er involveret i. Det foregår altid i Kristi Himmelfartsferien, og sidste år var her 40.000 gæster på de tre dage, det varer. Ikke så lidt, taget i betragtning, at det er en lille by med under 4000 indbyggere.

Fransk marked (4)

Stadeholderne kommer ikke kun fra Frankrig – og Danmark, selvfølgelig – men også fra England, Holland, Tyskland og … Thailand. De er nok ikke rejst hertil fra Thailand alene for at komme på marked i Præstø, men der var en Thai-stand.

Fransk marked (6)Fransk marked (8)
Fransk marked (9)Fransk marked (10)

Jeg havde et helt specielt formål med at gå på det franske marked: Jeg ville have fat i en rund og en rektangulær provencedug til vores to haveborde, hvilke vi fandt i Savon de Provence (øverste billede). De havde alt, hvad hjertet begærer i den retning, så jeg fik, hvad jeg ønskede, plus et morsomt skilt i tilgift. Man havde nok lige brugt google translate, for det var meget franske franskmænd, der kun kunne tale fransk – de kunne dog tallene på engelsk, så de kunne fortælle, så vi kunne forstå det, hvad de ville have for dugene.

Fransk marked (5)Fransk marked (1)

Måske er det alligevel ikke google translate med pletter fri, men det fik smilet frem hos John og mig.

Der var boder med store ‘gryder’ med franske specialiteter, der var tyske pølser (nyd lige navnet på teltet … findes det mere tysk end det?), engelsk fudge og hollandske blomster. Der var øl og hornmusik fra hhv. diverse mikrobryggerier, Greve Pigegarde og en anden garde. Der var børneteater og der var små, nuttede, grønne kaffevogne The mean green bean machine.

Fransk marked (2)Fransk marked (3)

Der var en meget yndig og meget ung pige, der i bogstaveligste forstand havde fundet helt sin egen nicheforretning, hvor hun solgte sine hjemmelavede cupcakes og andet sødt.
Der var loppemarkeder og et bagagerumsmarked, hvor man i dagenes anledning havde skruet de normale priser for den slags forretningsvirksomhed en hel del i vejret. De bliver forhåbentlig klogere, for der var sandelig ikke meget gang i nogen af de butikker.
Alt i alt var Præstøs franske marked både ret hyggeligt, spændende og interessant. At de var så heldige med vejret, hvert fald på denne første dag, gjorde selvfølgelig sit til at højne oplevelsen.

24 kommentarer

  1. Det ser hyggeligt ud og sikke et skønt vejr for sådan et arrangement. Det tyske telt har jo lige tilpas med schw… som gør at jeg aldrig kommer til at mestre det sprog 😛

    Kommentar af Annemette — 15. maj 2015 @ 22:14

    • Hehe … og du bor dernede 😀 Du må da være god til tysk?

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 09:06

      • Jeg har aldrig været god til tysk og hernede er det helt slemt, for de snakker bayersk og det er slet ikke noget i nærheden af hochdeutsch 😉

        Kommentar af Annemette — 16. maj 2015 @ 23:13

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 17. maj 2015 @ 09:31

  2. Det ser ud til, at være værd at køre efter, så det var godt I afprøvede konceptet, nu vi, ærgerligt nok, måtte svigte. Vi nyder til gengæld Assens – her er også dejligt 😉

    Kommentar af fiberfryd — 16. maj 2015 @ 07:56

    • Fyn er altid fin, og I må bare komme til markedet i 2016, som vi vist har en halv aftale om 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 09:06

  3. Det lyder som om der er god gang i markedet i Præstø. Det forekommer at være noget af det samme der har været på Hestetorvet i Roskilde nogle gange, men det er ikke indtrykket at der har været så mange mennesker som i Præstø. Det virker bedre at sætter priserne så der bliver omsat nogle varer end at sætte dem så højt at man har alle herlighederne tilbage når dagen er slut. Mon ikke tyskerne kan holde varmen i nærheden af deres svingende trækulsgrill.

    Kommentar af Jørgen — 16. maj 2015 @ 07:58

    • Det på Hestetorvet er italiensk marked, fik vi at vide af gårsdagens gæster, men koncepterne er der nok ikke meget forskel på af den grund.
      Jeg kunne bestemt heller ikke se fidusen i de bagagerumsmarkedspriser.
      Jo, de kunne – når man kom hen i nærheden af teltet, strømmede varmen mod en, så de har ikke frosset!

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 09:08

      • Det slog mig at det marked er Internationalt marked, jf. i øvrigt http://www.internationaltmarked.dk/turprogram/
        Det ser ud til at komme til Roskilde i august.

        Kommentar af Jørgen — 16. maj 2015 @ 20:45

        • Spændende! Tak for link. De kommer både til Næstved og Vordingborg, kan jeg se. Det skal vi da helt sikkert opleve … jeg har i hvert fald skrevet datoerne i kalenderen nu.

          Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 21:45

  4. Jeg skal til Provence i år, måske skulle jeg finde duge der som pletter frit og gerne 🙂 Og tak til Jørgen der kunne oplyse om hvad schwenk betød. Trækulssvinggrill, sikke et navn 🙂

    Kommentar af Lene — 16. maj 2015 @ 08:31

    • Det kan du sikkert sagtens, Lene, men du vil nok ikke finde et skilt som dette til at hjælpe dig på vej 🙂
      Ja, sikke et navn – tyskerne er endnu bedre end os til at sammensætte til lange ord.

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 09:09

  5. Oh hvilken herlig dag med herligt vejr på det fine marked. Tænk at de kan trække 40.000 mennesker til; det siger da en del om kvaliteten.

    Kommentar af Stegemüller — 16. maj 2015 @ 09:08

    • Ja, jeg blev også lidt forbavset, da jeg hørte om det store besøgstal, men jeg må sige, at præstøboerne virkelig gør noget ud af det i de tre dage, det står på.

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 09:10

  6. Jeg tror, jeg ved, hvor jeg skal hen i Kristi Himmelfartsferien til næste år! I øvrigt tror jeg ikke, jeg nogensinde har været i Præstø undtagen på gennemkørsel til et eller andet – to fluer med ét smæk er altid godt.

    Kommentar af Rasmine — 16. maj 2015 @ 09:34

    • Vi to har da drukket kaffe og spist syndig kage på havnen i Præstø 🙂
      Men byen tåler sagtens en gentagelse af besøget … det franske marked er værd at besøge.

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 10:49

      • Den syndige kaffe står tydeligt og klart i min erindring – i modsætning til Præstø, som vi må være kiommet igennem, så jeg mangler stadig at se nærmere på Præstø. Jeg er absolut for en gentagelse af kaffe og kage-gildet, gerne på en årstid, hvor det ikke for tidligt bliver for mørkt til, at man kan se omgivelserne 😉

        Kommentar af Rasmine — 16. maj 2015 @ 11:32

        • Det gør vi bare en dag, Rasmine 🙂

          Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 13:22

          • Det vil jeg glæde mig til. Jeg har ingen særlige planer for sommeren, så du bestemmer tidspunktet.

            Kommentar af Rasmine — 16. maj 2015 @ 14:01

            • Jeg sender dig lige en mail …

              Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 14:30

  7. Jo, der kan skam godt blive trængsel i den lille by når der er sådanne arrangementer. Vi har camperet der på et tidspunkt. I dag kørte vi pænt udenom, efter også at have vinket til jer i den stråtækte, da vi kørte forbi. Vi havde en aftale så der var ikke tid til stop.
    Den franske butik, eller en tilsvarende, har vi her i Stubbekøbing. Der kan du få alle stoffer og duge.

    Kommentar af Pigen fra landet — 16. maj 2015 @ 13:23

    • Det var pokkers … så havde jeg ikke behøvet at vente på det franske marked for at få fat i mine duge.
      Vi hørte slet ikke, at I vinkede. Næste gang må I vinke lidt højere – eller have tid til et stop 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 14:32

  8. Det husker jeg til næste år, så skal jeg tl Præstø.
    Dejligt du fik fat i dugene.
    Jeg sender gode tanker til butikken i Paris, hvor jeg har købt adskillige igennem de senere år.

    Kommentar af kisser — 16. maj 2015 @ 13:42

    • Det kan jeg anbefale, Kisser – og vi kunne give en kopkaf i forbindelse med dit præstøbesøg 🙂
      Jeg elsker simpelthen de provenceduge – det er indbegrebet af sommer med sådan en på bordet.

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2015 @ 14:33


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.