Hos Mommer

14. maj 2015

Et ukendt sprog

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:20
Tags: ,

Da vi besøgte Mompesson House i Salisbury, var der – blandt meget andet, naturligvis – udstillet en fin vifte og ved siden af den et billede, der viste viftesproget – Fanology.
Det er ikke nyt for mig, at kvinderne kunne sende hemmelige signaler til mænd ved hjælp af deres vifter, men jeg sætter (ikke stiller!) nu spørgsmålstegn ved den reelle hemmelighed i disse signaler … kvinderne skulle kende dem for at kunne sende og mændene skulle kende dem for at kunne aflæse.
Med andre ord: Alle kendte sproget. Det mest interessante gik velsagtens især på at lægge mærke til, hvem der sendte hvilke signaler til hvem, kunne jeg forestille mig.

Fanology

Skiltet på museet var dog temmelig mangelfuldt, fandt jeg ud af ved en googling; det indeholdt kun en fjerdedel af hele sproget. Det dur ikke – man må have det hele med, ellers kan man jo ikke gøre sig tilstrækkeligt forståelig … der var adskillige nyttige vendinger, der ikke var med i Mompesson House-udgaven.
På den anden side var det nærmest umuligt at bruge viften til dens oprindelige formål uden at udsende et eller andet signal. Tænk at have det ægte varmt og så dermed fortælle gud og især hvermand, at man er optaget, hvis man i virkeligheden deltager i ballet for at forsøge at finde en passende kavaler … ikke godt.
‘Billedordbogen’ kan klikkes større, hvis man skulle have problemer med at læse teksten.

P1060411

Og selvfølgelig findes der et viftemuseum i England, hvis man skulle være interesseret. Nærmere betegnet I Greenwich.
Faste vifter var i mange år et tegn på rigdom, men efterhånden som bourgoisiet begyndte at blande sig, vandt de foldede vifter mere og mere indpas, således at overklassedamerne i endnu en tid havde noget, ikke alle og enhver havde mulighed for at erhverve sig.

Nu vil jeg gå ud og se, om jeg skulle have brug for en vifte, hvis jeg sætter mig ud i haven … god dag og aften til jer alle!

18 kommentarer

  1. Det lyder da spændende. Jeg må have en vifte, så jeg kan øve mig – også, selv om ingen forstår signalerne. Tænk, hvad det giver af muligheder for at “formulere” sin ærlige mening – medmindre viftesproget er for begrænset til det formål …

    Kommentar af Rasmine — 14. maj 2015 @ 13:23

    • Åh, nogle få, fyndige bemærkninger skulle du jo nok kunne få fyret af 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2015 @ 13:34

  2. Jeg må øve mig, men når jeg bruger viften siger den helt tydeligt at jeg er optaget 🙂

    Kommentar af Lene — 14. maj 2015 @ 18:00

    • HA, ja, netop – ellers ville vi slet ikke have brug for den vifte 😀

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2015 @ 22:16

  3. Den “oversættelse” så jeg ikke på Fanmuseum… Gitte og jeg har besøgt det meget lille museum med de smukke vifter til ethvert outfit!
    Til gengæld så jeg en “hørevifte”, der kunne holdes op til øret for bedre “modtageforhold”!
    Det såkaldt hemmelige sprog… er det ikke i samme kategori som blomstersproget?

    Kommentar af Anne Holtegård — 14. maj 2015 @ 19:09

    • Jo, det hører nok til den samme kategori – det skal hedde sig at være hemmeligt, men alle kender det 🙂
      Lidt pudsigt, at de på viftemuseet ikke viste viftesproget – mon ikke I bare har overset det, tror du?

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2015 @ 22:18

  4. Oh crap! Måtte lige tjekke mit sidste indlæg og erkende min brøde 😦 Men nu er den nok fesen ind, håber jeg. Viftesprog virker lidt mystisk. Hvorfor gå og signalere synligt for enhver (der er bare det mindste opmærksom), at man er i gang med at få en herre hægtet af eller på? Fik du brug for at vifte dig? Her var dejlig lunt det meste af dagen, men nu er det hundekoldt.

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. maj 2015 @ 21:09

    • Og jeg måtte lige læse dit sidste indlæg igen, for bemærkningen var ikke specielt møntet på dig 🙂 – men ja, alle siger det efterhånden, men man stiller spørgsmål, men sætter [spørgsmåls]tegn 🙂
      Nå, men bortset fra det er vi vist helt enige om, at det der viftesprog nok må have været mere egnet til at starte sladder end til at udveksle hemmelige tegn med en potentiel elsker 🙂
      Det har været skønt vejr, men ja, det er koldt nu – men vi er altså også kun midt i maj, så det er helt i orden 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2015 @ 22:23

      • Møntet eller ej; jeg trøster mig med, at visse ting først hænger fast, når man har noget meget specifik at hænge det op på. Det har jeg nu 🙂 Jeg hygger mig med Pandabogen, omend jeg godt kan mærke, at jeg skal stå lidt på tæer for at følge med. Det er sikkert ikke usundt 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 15. maj 2015 @ 10:24

        • Godt du synes om pandabogen. Jeg syntes, Ms Truss var så skøn, at jeg skyndte mig at købe hendes næste bog Talk to the Hand – og ih, hvor blev jeg skuffet, så den kan jeg ikke anbefale.

          Kommentar af Ellen — 15. maj 2015 @ 13:29

  5. Sjovt med den slags non-verbale sprog – eller hvad man skal kalde det. Jeg har altid troet, en vifte var til for at få luften lidt i cirkulation 😉
    Jeg har moret mig over dit indlæg for et par gange siden. Bageopskriften. Det er da helt utroligt, som der er ruttet med apostrofferne. 😉

    Kommentar af Betty — 14. maj 2015 @ 22:55

    • Non-verbalt sprog er et perfekt udtryk 🙂
      Jeg troede også ret naivt, at viften havde et ganske andet [fysisk] formål, end den tilsyneladende havde …
      Hehe, ja, det var en lidt alternativt skrevet bageopskrift 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2015 @ 23:10

  6. Det er morsomt! Jeg kan huske den rare journalist i DR som fortalte om at kunsten at flirte var noget, man skulle lære – og at man tidligere gik søndagstur i fx. Frederiksberg Have for at kunne kaste blikke, smile og fange andres blikke. Det er jo egentlig også det, der er drivkraften bag “sociale mødesteder”, dansesteder osv, men bare mere direkte. Det er næsten umuligt at forestille sig det skrappe regler, som gjorde viftesproget nødvendigt! 🙂

    Kommentar af Donald — 14. maj 2015 @ 23:46

    • Ja, det var dengang, før verden gik af lave, som Rasmine ville sige – der kunne man ikke være så direkte som i dag, selv om mit indtryk er, at den seksuelle løssluppenhed reelt var større end den er nu – man havde jo elskere/elskerinder i én uendelighed 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2015 @ 09:41

  7. Morsomt – men er sproget her ikke blot en udvidelse af gestikuleren eller en forløber for tegnsprog?

    Kommentar af Jørgen — 15. maj 2015 @ 06:55

    • Jo, det kunne man da fint forestille sig.

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2015 @ 09:42

  8. Tak for en dejlig eftermiddag og aften, vi klarede det fint uden vifte.. 🙂

    Kommentar af Inge — 15. maj 2015 @ 08:17

    • Selv tak – specielt til sidst var det i hvert fald ikke nødvendigt med hjælpemidler til at blive kølet lidt af 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2015 @ 09:43


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.