Hos Mommer

13. maj 2015

Hvor er det lige, man kan finde de der selvflettende træer?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:56
Tags:

LykkekastanjeVi var i Ikea i går for at følge Annes råd om at købe selvvandingspotter der. Jeg havde ellers søgt højt og lavt, men kun fundet dem til 600 kroner eller mere, hvilket var for voldsomt til mine skotske gener, der må sidde og gemme sig til specielle lejligheder som disse, hvor de til gengæld virkelig træder i karakter. Potterne skal bruges til hhv. det oliventræ, vi har fået, og til en basilikum, som jeg erfaringsmæssigt ved er meget tørstig.

Nu er det jo sådan med Ikea, at der sker noget med én, når man bevæger sig rundt derinde – det har i hvert fald endnu ikke været muligt for mig at komme ud af forretningen i besiddelse af udelukkende de varer, jeg kom derind for at købe.
Således også i går, hvor ekstrakøbet var en lykkekastanje.
Jeg så sådan en for første gang ovre hos Charlotte i sidste uge og syntes den var flot.
Det synes jeg stadig, og da de stod i massevis lige ved siden af selvvandingspotterne, måtte jeg have en med hjem. Tænk, at man kan få en så stor plante (den er højere end jeg er) for bare 200 kroner … jeg forstår slet ikke, at det kan lade sig gøre. Den er fra Holland, hvorfor det vel næppe kan være ultralave lønninger, der holder prisen nede.

Da jeg kom hjem, googlede jeg lykkekastanje for at finde ud af den rette pasning og pleje. Den holder meget af et dagligt brusebad, så det har den fået i dag. Jeg kan dog ikke love, at jeg husker det hver dag, men jeg kan da forsøge, lige som jeg må gøre mit bedste for at lade den tørre grundigt ud mellem vandingerne. Jeg ved godt, at det ikke ligefrem er standardproblemet for gennemsnittet af stueplanteejere, men jeg glemmer aldrig at vande mine potteplanter, og jeg har svært ved at lade være med at vande, så snart jorden bliver bare en lille smule tør.

Under min granskning fandt jeg en tråd med mange nyttige råd og gode svar på gode spørgsmål.
Man siger jo altid til kurser, seminarer og lignende, at der ikke findes dumme spørgsmål. Jeg vil dog hævde, at nedenstående spørgsmål uden større anstrengelse kunne placeres i denne kategori, men døm selv …
Nu var min lykkekastanje flettet, da jeg købte den, så jeg finder nok aldrig ud af, om de kan flette sig selv. Damen, der stillede spørgsmålet, fik nemlig ikke noget svar …

image

26 kommentarer

  1. Jeg tror nok de små trær må ha hjelp, i alle fall sa gartnerdamen min det, 🙂

    Kommentar af Mormor — 13. maj 2015 @ 15:10

    • Hehe, tak, Mormor – hvad skulle jeg gøre uden dig? 😉

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 15:14

  2. Mit gæt er også, at der skal hjælp til for at opnå flettede træer. Men man kan jo aldrig vide, hvis man ikke med selvsyn har set det gjort 😉 Jeg var ikke klar over, at jeg er den glade ejer af netop en lykkekastanje, men det er jeg. Den har nu aldrig fået brusebad. Måske derfor den ind i mellem skaber sig og taber lige rigeligt med blade? Lige nu er den dog rigtig sød og nysselig. Den var blevet alt for stor og ranglet, og Gemalen skar den ned til lige over fletningen. Så holdt vi vejret i tre uger, og så begyndte den at skyde igen 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 13. maj 2015 @ 15:18

    • Næh, det må være et åbent spørgsmål, selv om Mormors gartnerdame nok mener, det skal have lidt hjælp 😉
      Et af de mange gode råd var netop overbrusning for at forhindre bladtab, så du kunne da forsøge dig med det, selv om I åbenbart fik planten reddet denne gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 15:40

  3. Fantastisk spørgsmål 🙂

    Kommentar af Stegemüller — 13. maj 2015 @ 16:01

    • Ja, ikke? 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 16:07

  4. Ja, selv ikke næb fletter sig selv. Det ved da et hvert barn! 😉

    Kommentar af Henny Stewart — 13. maj 2015 @ 17:17

    • Er du helt sikker? 😉

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 19:16

  5. Hehe… Fantastisk spørgsmål.. 🙂 mon hun stadig sidder og undrer sig..

    Kommentar af Inge — 13. maj 2015 @ 19:54

    • Det gør hun sikkert 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 20:14

  6. Kunne jeg have fundet på at stille det spørgsmål? Forhåbentlig ikke 😉 IKEA – åh ja der kan man altid finde noget.

    Kommentar af Lene — 13. maj 2015 @ 20:16

    • Nej, det tror jeg altså ikke, du kunne finde på, Lene 🙂
      Ja, man kan altid finde (mere) i Ikea …

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 20:25

  7. Anede ikke, at det var en lykkekastanje… Måtte lige ind og læse på lektien… Syntes det lød bøvlet at have den med i bad hver dag…
    “Brug en forstøver. Den amerikanske lykkekastanie, Pachira aquatica, har brug for høj luftfugtighed; det sker tit, især i vinterhalvåret, at blade falder, når fugtigheden ikke er tilstrækkelig. Giv planten, gerne flere gange daglig, et pust med en vandforstøver på bladene. Planten tåler meget lettere at tørre op i potten, da den lagrer vand i stammen, men den trives bedst med en jævn fugtig jord, der ikke er overvandet. Efter en periode med normal god vanding, kan planten holde op til en måned uden vand i potten. Amerikansk lykkekastanie tåler kraftig beskæring om foråret, holder af ca.20 grader, gerne en anelse koldere om vinteren, en placering i lys eller halvskygge, ikke i direkte sommersol mange timer i træk. Pachira gødes normalt fra marts til september og trives endvidere med en udendørs placering om sommeren i halvskygge. Dugdråber på bladene, sukkersaft, er normalt.”
    Jeg ville vælge forstøveren!

    Kommentar af Anne Holtegård — 13. maj 2015 @ 20:30

    • Hehe, Anne, det var nu også det, jeg gjorde – et bad kan jo også være et brusebad, og det får den med en forstøver 😉

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 21:28

  8. Jeg har prøvet at flette/sno indtil flere slags planter. Det er ikke spor let, rent faktisk har jeg aldrig haft held med det.
    Så jeg er vildt imponeret over dit træ. Det er rigtig fint.

    Kommentar af Den Gamle Krage — 13. maj 2015 @ 21:00

    • Det er nemlig fint, og de har masser i Ikea, hvis du skulle komme på de kanter.

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 21:28

  9. Jeg tænker, det ligger i generne, nogen fletter selv, andre skal have hjælp 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 13. maj 2015 @ 21:08

    • Åh, er det det, tror du? 😉

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 21:28

      • Jeps – hvad skulle det ellers være? 🙂

        Kommentar af Lone Nielsen — 13. maj 2015 @ 21:41

        • Selvfølgelig 😉

          Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 21:52

  10. Naturen er forunderlig og masser af planter kan jo sno sig til både højre og venstre – og er der tre, så opstår selvfølgelig en fletning… 😜

    Kommentar af fiberfryd — 13. maj 2015 @ 23:56

    • Ja, og her er der oven i købet fem, så det er et meget dygtigt træ 😉

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2015 @ 07:48

  11. Har lige været i Ikea. Skrækkeligt sted. Stort set.

    Kommentar af Jørgen — 14. maj 2015 @ 07:42

    • Så er det da godt, at I ikke har haft brug for at komme der så tit som vi har … jeg synes nu det er udmærket, man skal bare komme, når der ikke er så mange kunder, for så er det ganske rigtigt skrækkeligt.

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2015 @ 07:50

  12. Lykkekastanje behøver ikke et bad, men Den har det meget fint med et par pust vand fra en lille forstøverflaske med blødt vand -)

    Kommentar af Helle — 25. juni 2015 @ 16:28

    • Det er nu også det jeg mener: et bad kan jo også være et brusebad 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2015 @ 16:39


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.