Hos Mommer

11. maj 2015

Hvad er det modsatte af borgerservice?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:55
Tags: ,

Jeg har lige vasket Johns skjorte. I lommen lå hans pas, så det fik også en tur gennem maskinen, hvilket det ikke havde ret godt af. ‘Guld’teksten på forsiden var næsten forsvundet; det eneste, der var upåvirket, var den laminerede side, så vi tør ikke satse på, at pasmyndigheder fremover vil acceptere dets gyldighed, så der var kun én vej: et nyt pas.
Da jeg ville tjekke åbningstider på Borgerservice i Næstved, kunne jeg konstatere, at man fra 4. maj skal bestille tid online, så det prøvede jeg.
Første ledige tid til pasfornyelse var sidst i maj, mens vi er i Tyskland. Gad vide, om han så kan nå at få et nyt, til vi skal til England igen?
image– Jeg prøver bare at spille dum og uvidende og gå ind, sagde John.
Det kunne man skam ikke bare. Surprise
Han fortalte sin kvide til damen i skranken, som godt kunne se hans dilemma, men som ikke kunne måtte hjælpe ham.
– Du skal bestille tid, men jeg kan godt gøre det for dig – lad mig se … jo, der er en tid 25. maj.
– Der er jeg i Tyskland, og kort derefter skal jeg til England, hvor jeg skal bruge mit pas.
– Hmmm. Så må du have en akuttid, det vil jeg lige prøve at give dig.
– Der står ingen henne ved passkranken.
– Jeg ville gerne sende dig derover, men jeg må desværre ikke.

Hun kunne ikke finde ud af det med akuttiden, så hun måtte tilkalde sin chef.
Han kom, og hun forklarede denne situationen.
John sagde:
image– Helt ærligt: Der står ikke nogen i skranken til pasfornyelse, og på den tid, jeg har brugt til at forklare sagen, kunne den i stedet have været ordnet!
– Jajaja, det er meget muligt, sagde chefen, men nu skal vi jo rette os efter systemerne.
Herefter spurgte skrankedamen ham, om hun kunne søge et andet job her på Borgerservice, hvor hun ikke skulle sidde i skranken. Det kunne hun godt, sagde bossen, og henvendt til John sagde damen:
– Ja, for det her gider jeg altså ikke mere! Vi er her for at servicere vores borgere, og så skal det være sådan her, hvor vi bruger mest tid på at spilde hinandens tid. Det er simpelthen ikke i orden.

Hende kan vi godt lide …

Bossen havde nu fundet en akuttid til John. Klokken 17:40 i eftermiddag. I de godt 10 minutter, der var gået på alt dette, havde der ingen været ved passkranken, og der er sat 10 minutter af til et passkrankebesøg.
Nu kan John i stedet køre til Næstved to gange på samme dag.

Hurra for forbedring af systemerne.
Eller hvad?
Jeg er ikke imod den slags ‘forbedringer’ som sådan, og tidsbestilling kan sikkert spare megen frustrerende ventetid, men der skal dæleme også være plads til fleksibilitet, som damen selv var inde på – og gerne ville vise, hvis hun havde fået lov. Vi kunne forstå, hvis der var fyldt op med folk, der havde bestilt tid, men det var der jo netop ikke.

Reklamer

29 kommentarer

  1. Det lyder meget mærkeligt! Her i Hvidovre skulle man ikke bestille tid sidste sommer, da jeg skulle bruge et pas. Jeg fik oven i købet et midlertidigt pas, som jeg kunne bruge, hvis jeg havde behov, inden endelige pas blev leveret. Gad vidst, om det har ændret sig. Man kan aldrig vide …

    Den dame kan vi godt lide! Hvis flere kommunalt ansatte havde den indstilling, ville det måske hjælpe, men jeg kan forestille mig, at der nok ikke er ret mange, der tør reagere på den måde.

    Kommentar af Rasmine — 11. maj 2015 @ 17:15

    • Det var som sagt også kun en uge gammelt, og det var sikkert derfor, at damen ikke helt havde styr på processerne.
      Jeg var også imponeret over hendes mod.

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2015 @ 19:30

  2. Da jeg er 1978 flyttede til nabobyens naboby havde jeg brug for en information fra det offentlige. Det var ikke let. Først kunne jeg ikke slippe forbi telefonpasseren. Så fik jeg den ide at ringe til den kommune jeg kom fra. Så meget modvilje blev jeg mødt med, at jeg måtte sige jeg gik ud fra medarbejderen var ansat til at hjælpe borgerne. Så skete der noget.
    Det ser ud til at magthaverne til stadighed træffer særprægede beslutninger, der nærmest er antiservice. Og som gør man føler sig til grin, når man betaler samme magthaveres løn.
    Heldigvis var det ikke mit pas, men et lommekamera der fik en tur gennem vaskemaskinen for efterhånden en del år siden. Det krævede ingen kontakt med myndighederne.

    Kommentar af Jørgen — 11. maj 2015 @ 17:29

    • Jeg er kommet til at tænke på, at den 25. maj, som jo nævnes som den dag passet kunne erhverves, er 2. pinsedag. Det er lidt imponerende at Borgerservice har åbent den dag.

      Kommentar af Jørgen — 11. maj 2015 @ 17:57

      • Det sidste først: Det har du ret i, og jeg må have husket forkert …
        Ih, hvor er det kommunalt – også det, du oplevede, og ja: man kan godt undre sig indimellem.
        John fik dog kørekortet forlænget i fem år i samme hug, så han fik på en måde den ekstra tur gratis, da han derved kunne slå to fluer med ét smæk – oven i købet uden at have bestilt tid til kørekortfornyelse.

        Kommentar af Ellen — 11. maj 2015 @ 19:34

  3. Det er jo ubegribeligt. Hvorfor pokker skal det blive så besværligt? Jeg er meget for de nye ting, stadige forbedringer, at betjene sig selv via hjemmesiden osv., men det skal altså være muligt at træffe et menneske IRL og at blive set og hørt med en så banal opgave som at få et nyt pas, når det gamle nu har været en tur i vaskemaskinen.

    Kommentar af Stegemüller — 11. maj 2015 @ 17:56

    • Man kan kun håbe, at fleksibiliteten kan læres, når de ansatte bliver mere vant til at bruge systemet – det var jo kun en uge gammelt.

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2015 @ 19:35

  4. Åndsvagt! Gad vide, om det havde været fyringsgrund, hvis damen havde udvist så meget fleksibilitet, at hun havde sendt John over til passkranken?

    Kommentar af Fruen i Midten — 11. maj 2015 @ 18:11

    • Ja, gad vide? Hun var dog modig nok på anden måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2015 @ 19:36

  5. Man tager sig til hovedet og tænker… en masse.
    Fra meget pålidelig kilde, ved jeg at man nu har indset, at mange af de nye tiltag, der har kostet både fyringer og en masse samfundskroner, bliver ændret til noget af det gamle igen. Her sker det til august. Og dette er en del af det, der igen skulle blive nemmere.

    Kommentar af Pigen fra landet — 11. maj 2015 @ 18:32

    • Det er lige, hvad man gør.
      Det lyder da helt fantastisk, hvis ‘nogen’ har indset, at det ikke er alt nyt, der også er det bedste. Hatten af for dem!

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2015 @ 19:37

  6. Thumbs up til damen ved skranken. Jeg håber ikke, de gør hende helvede hedt efterfølgende. Men der skal mod til den slags. Civilcourage!

    Kommentar af Henny Stewart — 11. maj 2015 @ 18:33

    • Netop: Thumbs up! Det var ret modigt gjort, men jeg håber sådan set ikke, at hun får et andet job – der er brug for sådan nogle som hende lige der, hvor hun sidder 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2015 @ 19:38

  7. Suk! Nogle gange tror man at man er med i skjult kamera 🙂

    Kommentar af Lene — 11. maj 2015 @ 21:24

    • Ja. Det ville have været bedre, hvis det havde været tilfældet her 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2015 @ 21:45

  8. Respekt til damen i skranken.. er du helt sikker på der ikke var skjult kamera.. 🙂

    Kommentar af Inge — 11. maj 2015 @ 21:52

    • Respekt, og ja, jeg er desværre sikker 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2015 @ 22:09

  9. Arrrhhh… men det er jo lige til Cirkusrevyen… Kan lige se Lisbeth Dahl og Ulf Pilgård folde sig ud!!!
    Al tale om fornyelse er kamufleret forringelse… Godt der stadig er brave mennesker bag skrankerne. Mor var i Borgerservice forleden og det var også et cirkus, men hjælpsomheden stor og endda med indrømmelse af at nye regler for bevilling af ny brystprotese ikke var deres spidskompetance. De hjalp hende hele vejen igennem. Hun har jo ikke en pc!

    Kommentar af Anne Holtegård — 11. maj 2015 @ 22:14

    • HA – det kan jeg også se for mig 😀
      Godt der findes mennesker som din mors og Johns borgerservicepersoner. Jeg håber på, at Johns får lov til at genoptage sin gode fleksibilitet, når systemet har kørt et stykke tid.

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2015 @ 22:19

  10. Systemer skabes ofte for at eliminere genveje eller for at få kontrol over 1 %, så de 99 % bare generes. Jeg havde engang et dankort, som overlevede vaskemaskinen, men det var før chippens tid. En ung mand i familien prøvede med en USB-nøgle, og den var fri for virus bagefter.

    Kommentar af Eric Bentzen — 12. maj 2015 @ 07:23

    • Hehe, så man kan vaske virus ud? 😉 Det kunne være man skulle overveje at give alle ens elektroniske devices en tur i maskinen indimellem. De er nok bare ikke kun virusfri, så 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2015 @ 09:32

  11. Det er skrankepaveri af værste slags. Hvad foregår der i hovedet på sådan en chef? Det burde være forbudt at være så ufleksibel. Det var bare ærgerligt, at damen i skranken ikke kunne finde ud af det uden at tilkalde chefen. Hun skulle vel kunne klare det i en ruf, når det var hendes holdning?
    Godt John fik mulighed for at få fornyet passet i tide.

    Kommentar af Betty — 12. maj 2015 @ 10:40

    • Jeg håber de med tiden, når systemerne er bedre kendt af de ansatte, får lov til at være lidt mere fleksible, for irriterende var det da.
      Ja, det vil være noget værre hø, hvis vi ikke kan komme til UK ifølge planerne.

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2015 @ 12:23

  12. Bare til oplysning:
    Ved rejse i Schengenlande – bortset fra de nordiske – skal man i praksis have pas med, selvom man ikke skal vise det ved grænsen, da man skal kunne bevise sit statsborgerskab og danske statsborgere har ikke andre muligheder for at bevise dansk statsborgerskab end ved pas i modsætning til andre lande, der har billedlegimationskort, hvoraf statsborgerskabet fremgår.
    God tur hist og pist med pas

    Kommentar af Kristine — 12. maj 2015 @ 16:15

    • Vi ved det godt, og vi har altid vores pas med os. Vi når sandsynligvis at få det inden vi tager til Tyskland, og når vi det ikke, løber vi risikoen – vi har da endnu ikke haft brug for at vise det i et Schengenland 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2015 @ 17:05

  13. Den slags er vi heldigvis ikke udsat for hos os. Jeg var fornylig i fuld gang med at udfylde pasformularen på nettet, da jeg kom i tvivl om noget og ringede til Borgerservice. ‘Glem det’, sagde den venlige kvinde. ‘Tag dit gamle pas med herned, så ordner vi det med det samme’. Og det gjorde de. Blanketten blev udfyldt, emnet fotograferet og pengende afleveret i løbet af ingen tid. To dage efter stod jeg med mit nye pas, så (bortset fra prisen) så gik det som en leg.
    Ærgerligt at systemerne ind imellem bliver så stive, at der ikke er plads til almindelig smidighed. Jeg er sikker på at flertallet af personalet heller ikke er tilfredse med forholdene, så det var godt, at jeres venlige ‘dame’ turde sige fra.

    Kommentar af fiberfryd — 13. maj 2015 @ 11:51

    • Hmmm. Jeg håber, de bliver lige så gode i Næstved, men personalet hernede mener det åbenbart godt nok, de skal bare lige blive enige om at kunne omgå systemerne, når det er nøvendigt.

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 14:13

  14. Helt absurd historie! Jeg håber, du har overdrevet bare lidt, og i modsat fald at I sender er officiel klage til kommunen med beskrivelse af hændelsesforløbet. Måske med undladelse af den modige medarbejders sidste kommentarer. Hun skulle jo nødig i fedtefadet. Og/eller til jeres lokale avis. Og/eller til Lisbeth Dahl – den ide med Cirkusrevyen er altså lige i øjet.
    For resten tror jeg ikke, du overdriver. Jeg kiggede lige på Næstved Borgerservice’s side, og det ser vildt bureaukratisk ud. Gad vidst om de har fået ansat nogle djøf’er, der skal “bevise” deres værd 😉

    Kommentar af ekirsten — 13. maj 2015 @ 19:35

    • Jeg overdriver skam overhovedet ikke! Jeg har fortalt hændelsen præcis, som John fortalte, at den skete. Hvilket selvfølgelig vil sige, at det er en andenhånds beretning, men han har det ikke med at lyve for mig 😉
      Egentlig er den jo bedst med damens harmfulde bemærkning, men du har helt ret i, at hun ikke skal miste sit job, fordi vi skriver og klager over systemet.
      Man er stærkt fristet til at kontakte Lisbeth Dahl … og du har muligvis ret i det med djøf’erne, men vi har nu oplevet excellent telefonservice i anden sammenhæng, skal retfærdigvis siges.
      Og velkommen til, i øvrigt. Jeg kigger lige over til dig …

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 20:13


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.