Hos Mommer

9. maj 2015

Man kan ikke få alt …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:18
Tags:

Per Havemand er her. Han startede med at få stengærdet gjort mere stabilt, hvilket er lykkedes ham helt.
Han er effektiv og blev derfor færdig før jeg havde regnet med. Da jeg kom hjem fra Gartneri Toftegård, var han i fuld sving med at ordne bedene. Han havde godt nok sagt, at han ikke kendte plantenavnene, men at han kunne kende forskel på krudt og ukrudt.
Det kunne han så ikke helt, for mine to nye rabarberplanter, som lige var kommet godt i vækst, røg desværre med i købet. Det var faktisk ret ærgerligt, men man kan ikke få alt, og optimisten i mig kan nu bare håbe på, at de kan komme i vækst igen. Han havde også buskryddet et stort stykke med de grønne blade fra en masse vintergækker og påskeliljer. Det havde han dog fået lov til af John, som åbenbart heller ikke vidste, at den slags helst skal visne ned af sig selv.

P1060513P1060516P1060520

Nå. Nu er stenbedet i hvert fald i orden. Blåpuderne håber vi på at kunne sætte i jorden igen, uden de dør af den hårdhændede behandling – de var ellers lige på deres allerhøjeste lige nu, men det er der ikke noget at gøre ved. Nu skulle det ordnes her hvor Per kunne komme, og så må vi bare krydse fingre for, at blåpuderne overlever.

På Gartneri Toftegård var der så stort et hav af biler, at det var svært at finde en plads, så jeg blev helt nervøs, men der var så god plads i drivhusene, at det ikke føltes slemt. Du godeste, hvor er det dog svært at beherske sig sådan et sted. Jeg skulle kun have tre chilier, men købte fire. Krydderurter kan man ikke få for mange af, så jeg investerede i en ‘hot & spicy’ oregano, en appelsinsalvie og en citronverbena; specielt den sidstnævnte udsendte allerede i bilen en skøn citrusduft.

P1060519

P1060524Nu er mit eget lille drivhus også fyldt for sæsonen – fire chilier, tre tomater, en agurk og en melon, plus det oliventræ, vi fik i gave.
Derudover står der både en squash, en bønne og de tre krydderurter, men de skal alle videre i systemet, når Per er færdig med at ordne de steder, hvor disse fem ting skal stå. Jeg satte dem midlertidigt i nogle store potter, så de kan komme godt i vækst.

På et af stederne, Per har ryddet for skvalderkål, vil jeg så lathyrus. Jeg elsker lathyrus og håber ikke, det er for sent at så dem til at få en ordentlig blomstring ud af dem i denne sommer.

24 kommentarer

  1. Så ble det ryddet litt vel hårdt. Men ryddet ble det 🙂

    Kommentar af Mormor — 9. maj 2015 @ 17:26

    • Ja, det må man nok sige 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2015 @ 19:29

  2. Rabarber er heldigvis hårdføre, så mon ikke du kan redde dem?

    Kommentar af Randi — 9. maj 2015 @ 18:59

    • Det håber jeg. Ellers må jeg over og aflægge Farmer et besøg 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2015 @ 19:29

  3. Man kan ikke få alt MEN: Rabarber kan du få i mængder her.
    De har en størrelse i blokkene, således, at hvis du afhenter til efteråret, er de med garanti større år ét end de indkøbte ville være efter to vækstsæsoner.

    Der sker ikke noget med vintergækkerne nu, og påskeliljer skal også nok klare den, blot vil du få en lidt lavere blomstringsprocent.

    Kommentar af Farmer — 9. maj 2015 @ 19:00

    • Det var da ellers lidt af et tilbud, Farmer – jeg vil se, hvordan det går, og går det ikke, må vi jo komme en tur forbi Fyn – var der ikke også noget med, at det var cirka nu, jeg skulle spørge dig, om jeg kan blive skrevet op til at købe et dyr, hvis du har jagtlykken med dig?
      Det er jo det – de bruger bladene til at samle energi til næste blomstring, og det havde jeg faktisk fortalt John, men han må have glemt det igen.

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2015 @ 19:32

      • Rigtigt, at det optimale er, at bladene er tømt for næringsstoffer; men da vi for år tilbage gravede ny kloak omkring denne årstid, måtte vi lade hånt om alle regler, og alligevel klarede alle løgplanterne turen, blot med lidt dårligere blomstring året efter.
        Rabarberne klarer sig sikkert også, når blot de vandes godt. Det er normalt hårdføre planter med store energireserver. Hvis ikke, står mit tilbud ved magt. Vi har rabarber til et helt regiment soldater.
        Fint, at du huskede på det med dyret.

        Kommentar af Farmer — 10. maj 2015 @ 04:35

        • Tak – og vi har jo hinandens mailadresser.

          Kommentar af Ellen — 10. maj 2015 @ 09:31

  4. Og så er I hjemme igen og i fuld gang 😉
    Skønt med en havemand, men man skal nok have haft den samme havemand i årevis, før man undgår den slags ‘barbering’, som I har været ude for.
    Der bliver vist trængsel i drivhuset, når høstsæsonen nærmer sig. Det lyder så godt med alle de planter.

    Kommentar af Betty — 9. maj 2015 @ 19:51

    • Ja, det er vi 🙂
      Det tror jeg du har ret i, og han er heller ikke fyret … han skal bare kigges lidt mere over skuldrene, end vi lige var klar over, men pyt med det.

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2015 @ 20:00

  5. Effektivt arbejde. Det ser rigtigt nydeligt ud. Det hele skal nok komme igen. Vi graver jævnligt rabarber op for at holde væksten nede. Senest i efteråret. Blåpuder har jeg også i store mængder, og de kan godt tåle at blive mindre, hvis uheldet skulle ramme dine.

    Kommentar af Pigen fra landet — 9. maj 2015 @ 20:32

    • Tak for blåpudetilbud – vi får se, hvordan det det går med vores.
      Jeg har også foræret rabarber’knolde’ væk, da jeg boede i Havdrup – det var mere det, at jeg lige havde plantet disse to for bare tre uger siden, og nu har de ikke et blad 😦

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2015 @ 21:38

  6. Hvor der handles, der spildes, hedder det vist, uagtet det ser underligt ud på tryk. Gælder både havemand og måske tendens til overindkøb i planteskole. Bruger I den med skorsten forsynede kugle til pizzabagning eller til hvad ellers?

    Kommentar af Jørgen — 10. maj 2015 @ 07:22

    • Det er en såkaldt mexikanerovn. Vi har den i stor udgave i Sverige og i lille udgave her. Meget god til aftenhygge. Vi bruger den ikke til pizza; især fordi jeg ikke kan lide pizza … ved ikke engang om det kan lade sig gøre – jeg ville tro, der er for høj varme, når der er gang i den.

      Kommentar af Ellen — 10. maj 2015 @ 09:34

  7. Jeg kan godt lide en havemand, der ikke kan fine plantenavne… men bare se hvor der er krudt og ukrudt!
    Det bliver da skønt at komme i jorden med dit og dat… jeg holder også meget af lathyrys. Sådan en aften med dufte fra lathyrus og kaprifolium! Sommer og lyse nætter!!!
    Jeg skal lige mose lidt videre i mit projekt, før jeg når så langt!

    Kommentar af Anne Holtegård — 10. maj 2015 @ 09:48

    • Hehe, ja, hvis han så bare kunne! Persillen er også buskryddet, plus et par andre ting, der ikke skulle have været det. Man skulle virkelig være over ham.
      Men han knoklede og var effektiv, hvilket er det vigtigste. Betty har ret i, at man bare skal lære hinanden at kende.

      Kommentar af Ellen — 10. maj 2015 @ 09:55

  8. Det er nu lidt synd med de der rabarber!
    En tur på en planteskole er så livsbekræftende, og det er så dejligt at gå hjem og plante bagefter.

    Jeg elsker min lejlighed, men den mangler en altan. Da jeg boede i Vanløse, havde jeg vejens flotteste altan, som jeg gik meget op i at pusle om. Det savner jeg, og jeg savner turene til planteskolen om foråret.

    Kommentar af Stegemüller — 10. maj 2015 @ 10:20

    • Enig, men jeg er altså tilbøjelig til at få købt for meget 🙂
      Jeg kan godt forstå, at du savner din altan!

      Kommentar af Ellen — 10. maj 2015 @ 10:21

  9. Ups 🙂 Held og lykke med det hele, jeg er imponeret over dine krydderurter, for når jeg køber noget til en enkelt ret, ender jeg altid med at smide resten ud, kan ikke finde ud af at bruge det 🙂

    Kommentar af Lene — 10. maj 2015 @ 13:36

    • Ja, ups 🙂
      Prøv at hakke et eller andet med i frikadellefarsen. Eller hak forskellige urter sammen og put dem i den olie, du smører kødet med, når du griller. Hvis du griller … ellers læg dem ovenpå en lamme- eller flæskesteg. Man kan bruge krydderurter til eller i næsten alt; det sværeste er nok at lære at tænke dem ind i dagligmaden.

      Kommentar af Ellen — 10. maj 2015 @ 15:31

  10. Ihhh hvor jeg glæder mig til at se det hele på torsdag, gider du sørge for godt vejr.. 🙂

    Kommentar af Inge — 11. maj 2015 @ 22:02

    • jeg skal gøre mit bedste 🙂
      Husk at tage dynerne med – man ved aldrig, og så har I i hvert fald muligheden …

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2015 @ 22:16

  11. Hvor bliver det pænt med den nye stensætning. Et rigtigt hyggested. Vi har altid haft en eller anden form for stensætning i vores haver. Det er husbonden, der godt kunne lide at gå at nørkle. I det første hus gik han en hel vinter og fik lavet en superflot stensætning, der støtter jorden. Huset lå lidt på en bakketop, så stensætningen var på sit højeste sted omkring mandshøjde. Her nøjes vi med en enkelt sten hele vejen rundt i haven og en to-tre sten ud mod vejen.
    Jeg vil tage dine gode råd til Lene om brug af krydderurter til mig. Krydderurter er superflotte og dufter dejligt og lokkende, men min fantasi mht. brugen af dem er minimal.

    Kommentar af conny — 14. maj 2015 @ 11:55

    • Jeg elsker også stensætninger, men det er altså hårdt arbejde at lave dem! Heldigvis havde den forrige ejer det som din mand, for her er masser af hyggelige stensætninger.
      Godt, du kunne bruge rådet om krydderurter – jeg vænnede mig til at bruge dem, da jeg i Havdrup fik lavet et fint krydderurtebed, der var let tilgængeligt fra køkkenet. Når man kan se dem, får man dem brugt. Tror jeg 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2015 @ 12:48


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.