Hos Mommer

3. maj 2015

Fjorden viser tænder mens vi ser venner

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:26
Tags: , , ,

Har du krammet et træ i dag

Så har vi sagt farvel til Die Zwei Mädchen plus mädchenmand.
Endelig fik vi det hele til at at gå op i en højere enhed – de har travlt og vi har travlt, men nu blev det. Over et døgn i det bedste selskab.
Med for lidt søvn, men pyt med det – der var så forfærdelig meget, vi skulle opdatere hinanden på, for det var ALT for længe siden sidst.
Det siger vi hver gang, men vi er stadig for dårlige til at blive bedre … måske engang, når de træder ud af arbejdsmarkedet, men der er længe til; Sus og Jan er kun lige blevet 60 og er overhovedet ikke parate til at jobstoppe.
I går så vi lidt på Præstø, hvor Karen fik krammet et træ ved Frederiksminde.
I dag, efter morgenmaden, kørte vi dem rundt i landskabet – var på Feddet Strand, i Vemmetofte Strandskov og kiggede til sidst ned på Det Store Hvide Hul (Faxe Kalkbrud).
Vejret er meget flot, men også meget blæsende, så jakkerne kom på.

ET

Vi viste dem kludeegen, men den har I set billeder af et par gange før, hvorfor I denne gang får et af en kludeegsgren, der til forveksling ligner E.T.

Vemmetofte Strandskov

Vi viste dem hvordan et kildeudspring i Vemmetofte Strandskov ser ud … det mindede mig faktisk også lidt om E.T.

I aftes fik vi bl.a. confit de canard og æblesmuldrekage med romrosiner.

Æblesmuldrekage med romrosinerÆblesmuldrekage med romrosiner (1)

Læg 3 dl store, gode rosiner i blød i et døgn i 1½ dl god, mørk rom (jeg bruger 1 dl mørk rom og ½ dl romtopf-rom).
Kør 150 g mandler igennem foodprocessoren (jeg gider bare ikke hakke dem så fint i hånden).
Smelt 150 g smør. Vej 150 g hvedemel og 175 g sukker af, bland det med mandlerne og en smule revet muskatnød.
Saml dejen med smørret og lidt af romlagen. 
Fjern kernehuset fra 8 æbler og del dem i hver 12 både, læg dem i et ildfast fad, dryp med 2 spsk citronsaft og fordel rosinerne og resten af lagen plus 120 g sukker over æblerne.
I den oprindelige opskrift skal æblerne skrælles, men det synes jeg ikke er nødvendigt.
Smuldr dejen over æbler og rosiner og bag ved 180° i 25 minutter.
Den kan serveres med vanilleis, flødeskum eller creme fraiche. Jeg foretrækker det sidstnævnte; is er også glimrende, mens flødeskum er udelukket for mit vedkommende, men smag er som bekendt forskellig.
Én ting er dog sikker: Det er en gudeskøn dessert!
Hvis man har noget romtopf-rom (og det har jeg), bliver det hele ikke dårligere af at få sådan et lille glas til. Vi har spist alle frugterne i romtopfen; den resterende rom (ca. 3/4 liter) hældte jeg igennem et lommetørklæde, så væsken blev helt klar. Det er en herlig dessertlikør.

22 kommentarer

  1. Takk for vann i munnen og en ny oppskrift 🙂

    Kommentar af Mormor — 3. maj 2015 @ 17:06

    • Velbekomme – den er god 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 17:54

  2. Der har været er dejligt vejtr at opholde sig ude i. Det har vi også gjort. Romtopf-rom har jeg også stadig en del af. Det er sikkert en dejlig opskrift, men der er alt for meget fiskearbejde til mig, som aldrig spiser rosiner. Bare en enkelt en er nok til at ødelægge er godt bagværk, salatskålen og gløggen 😉 men smuldrekager er gode også uden rosiner, og helst med creme fraiche

    Kommentar af Pigen fra landet — 3. maj 2015 @ 18:14

    • Hva’ pokker, Pia – jeg troede du kunne spise alt 🙂
      Nå, men det med rosinerne skal jeg da prøve at huske, når I kommer og spiser næste gang …

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 18:18

      • Jeg spiser al MAD. Slik, kager, desserter og chokolade er ikke mad 😉 På det søde område er jeg meget kræsen. På det område er det svært at finde noget jeg bryder mig om. Jeg springer næsten altid desserten over. Jeg spiser dog det meste af høflighed, men rosiner bliver altså sorteret fra.

        Kommentar af Pigen fra landet — 3. maj 2015 @ 18:48

        • Hehe, det ved jeg jo også godt, at du har det sådan … men dessert er altså dejlig mad – bare spørg din mand 😉

          Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 19:10

  3. Nam-nam-lyder-godt!

    Kommentar af Eric — 3. maj 2015 @ 18:33

    • Det er det også – I må forsøge jer i jeres nye køkken, når I kommer hjem 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 18:35

  4. Sjovt som man ser forskelligt. Selv kunne jeg umiddelbart ikke se E.T. i billedet af egegrenen, men måtte lede lidt. Til gengæld så jeg straks, at grenen lignede dragehovedet i stævnen på Ladbyskibet.
    Som alternativ servering til rosinforskrækkede kan tørrede tranebær/figner/abrikoser/dadler/svesker anvendes. De større frugter klippes i mindre stykker inden udblødning. Selv er jeg ikke glad for spiritus i mad, men tranebær eller abrikoser opblødt i appelsinsaft er en evig favorit. Har du prøvet at erstatte hvedemel med havregryn i smuldredejen? Jeg synes, at havregrynenes nøddeagtige smag understøtter mandelsmagen. Til en af familiens utallige fødselsdage i det sene efterår producerer jeg ofte halve æbler fyldt med appelsinsaftudblødte tranebær eller abrikoser og bagt med havregrynsmuldredej (med pulveriseret lakridsrod) over, hvortil halvfrossen råcreme serveres.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 3. maj 2015 @ 19:19

    • Det er jo de forskellige synsindtryk, så at sige, der gør det sjovt – vi gik og fandt dyr i forskellige grene, og vi så ikke de samme 🙂
      Ja – de fleste tørrede frugter må kunne anvendes, og din appelsinsaftversion vil være en god variant, når retten også skal serveres for børn, som ikke helt deler vores (min) ide om, at spiritus i mad er en ganske glimrende opfindelse. Har du ikke prøvet at lave simremad med fx en porter i? Mmmmm 🙂 – men du regner måske ikke en øl for spiritus i den sammenhæng?
      Havregryn har jeg ikke prøvet, og alt, hvad der har bare den mindste smule med lakrids at gøre, nægter jeg at beskæftige mig med i køkkenet – jeg bryder mig i forvejen meget, meget lidt om lakrids, og det bliver i mine øjne 10 gange værre, når ‘man’ insisterer på at komme det i stort set alt.

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 20:08

      • Både øl, vin og hedvine kan i min optik være det, der løfter en ret og skiver af hjemmegravad laks (salt, sukker og rigelig reven citronskal) bliver kun bedre, hvis de overhældes med Aalborg Dild Akvavit og trækker lidt inden servering.
        Har du smagt lakridsrod? Hvis ikke, så kan jeg oplyse, at det smager sødligt og udefinerbart mildt krydret og langt fra som div. lakridsslikprodukter. En gang hvor jeg midt i frembringelsen af vanilleparfait erfarede, at jeg ingen vanille havde, brugte jeg lakridsrodspulver. Der var en ud af 12 dessertspisere, der opdagede, at det var lakridsrodsparfait og to, der ænsede, at det ikke var sædvanlig vanille, der var brugt. Vedkommende, der smagte korrekt, var også vant til lakridsrod, da han dagligt fik havregrød eller yoghurt med lakridsrod til morgenmad for at give sødme uden brug af sukker og også været udsat for min marokkanske kikærtelammegryde med bla. tomater, mandler, ingefær, hvidløg, chili, kanel og lakridsrod. Måske skal du op på lakridserne og prøve 😇😇

        Kommentar af Kristine — 3. maj 2015 @ 22:22

        • Jeg har ikke smagt lakridsrod siden jeg var barn, og husker åbenbart ikke smagen, men jeg kan godt se på det du siger her, at navnet må være misvisende 🙂

          Kommentar af Ellen — 4. maj 2015 @ 11:05

  5. Kan ikke lade være med at fundere over, om ikke æblerne kunne erstattes af rabarber? Det er jo lige årstiden. Det må prøves.

    Her hvor jeg bor, havde vi også et ET- træ og et træ med en sjov trold. Så kom kommunen med en motorsav og så har vi ikke længere ET og Trold. Men vi har fået dådyr i haverne for deres krat, hvor de gemye sig pm dagen, er forsvundet ved samme lejlighed…..

    Kommentar af Lone Nielsen — 3. maj 2015 @ 19:49

    • Rabarber kan helt sikkert bruges i stedet for æbler.
      Rådyr tæt på er dejligt, men de har vist en væmmelig vane med at spise alle ens tulipaner 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 20:09

  6. Det lyder som en god rundtur I har haft. Glæder mig til at høre i har fundet Mussestenen ved Vemmetofte Strand engang. Opskriften lyder godt. Mås huske at købe noget rom på et tidspunkt.

    Kommentar af Jørgen — 3. maj 2015 @ 20:49

    • Det kommer nok engang, men af gammel vane går vi altid den forkerte vej i forhold til den sten …

      Kommentar af Ellen — 4. maj 2015 @ 11:07

  7. Skøn kage – gemmes til en god anledning, opskriften altså.
    I næste weekend skal vi til Sverige med gode venner med sverigeshus, hvor jeg skal stå for dessertkagen, men jeg tror nu, jeg vælger en kage, jeg kender – og må skynde mig at finde en anden anledning til at afprøve din kage. I øvrigt har jeg stået for vandreturen, der har udgangspunkt i Knäred – og bagefter tager vi op og finder Flammafallet, som du har vist så mange fine billeder fra.

    Kommentar af conny — 3. maj 2015 @ 21:40

    • Ihhh – rigtig god tur! I Knäred ligger Olssons vilt – dyrt, men godt.
      Husk nu kameraerne til Flammefallet 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. maj 2015 @ 11:09

  8. MMMMHHHH….. Mit mundvand sprang som kilden! Den kage er da bare for lækker! Og med utallige variationsmuligheder…
    Jeg så først et lille næsehorn… så blev det til en drage…. Det er sjovt at finde “vækster” med udtryk!
    Er det store hvide hus beboelse?

    Kommentar af Anne Holtegård — 4. maj 2015 @ 14:38

    • Den er mindst lige så god som den lyder, Anne 🙂
      Ja, det er sjovt, som vi ser forskellige ting i naturen.
      Ikke privat beboelse, hvis det er det du mener – det er en kursusejendom – “Frederiksminde”.

      Kommentar af Ellen — 4. maj 2015 @ 18:53

  9. Du har da begået et billede, hvor man kan se flere ting. Først så jeg også dragen som Anne også gjorde. Da jeg så blev ved med at kigge opdagede jeg din ET 🙂
    Lækker dessert, den må da prøves en gang 🙂

    Kommentar af Lene — 4. maj 2015 @ 18:53

    • Pudsigt – jeg skulle lede efter dragen, fordi E.T. ‘overdøvede’ alle andre figurer for mig 🙂
      Den kan du roligt prøve; den er rigtig god.

      Kommentar af Ellen — 4. maj 2015 @ 19:25


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.