Hos Mommer

26. april 2015

Jeg er SÅ træt af Saxo Read(er)

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:33
Tags: , ,

Saxo Reader er ændret til Saxo Read. Ordet er reduceret med 33 %, og det er funktionaliteten også, selv om Saxo naturligvis hævder det modsatte.
Det tager 100 år at liste min bogsamling, hvor den før bare var der, når jeg åbnede appen. Okay, måske ikke 100 år, men to minutter er alt for længe.
De skal alle downnloades igen, hvis jeg vil kunne læse i dem. Det haster ikke, for jeg har læst næsten alle på min liste og derfor downloader jeg ikke, hvorfor stort set alle mine bøger er så fadede, at jeg har meget vanskeligt ved at se coveret. De får først fuld styrke efter download. Det skal vel forestille at være smart, men de er for ulæsbare inden download.
Før kunne jeg lave biblioteker efter eget valg; jeg havde et bibliotek der hed ‘læste’ og et der hed ‘ulæste’, plus et for hver af de forfattere, jeg havde mange bøger af, fx Sara Blædel. Det kan man ikke mere, men kun sortere efter forfatter, titel og ‘nyeste’. Og dette kun nedad, hvorfor nyeste bøger altid befinder sig nederst på listen. Det er MØGirriterende, at man ikke kan ændre på det.
Man kunne ændre lysstyrke ved at lade fingeren glide op eller ned ad skærmen. Det kan man ikke mere, men skal ind og ændre i indstillinger – som huskes meget tilfældigt, men vel i snit i halvdelen af tilfældene.
Der er kommet ‘natlæsning’, som består i sort skærm med hvide bogstaver. Det synes nogle måske om – jeg gør ikke … synes kontrasten er ubehagelig, når den er negativ, så at sige.
Men det værste. Det aller-allerværste er, at bedst som jeg læser og skal bladre en side frem, hopper appen tilbage til start – puff, væk er bogen.
Så skal jeg starte HELT forfra. Indlæse liste. To minutter. Trykke på den igangværende bog, hvorefter appen selv finder frem til, hvor jeg var nået til, hvilket tager et minut, som er en meget lang svartid i forhold til de gamle ganske få sekunder.
Det kan ske spontant, men sker oftest, når der starter et ny kapitel. Når jeg endelig er nået så langt, at jeg er der, hvor programmet crashede, bladrer jeg frem … og det samme sker igen. Og igen. Første gang det skete, startede jeg forfra fire gange, inden jeg gav op.
Jeg læser i sengen lige inden jeg falder i søvn. Gæt, hvor rolig og parat til at sove jeg var første gang, dette skete for mig!
Den eneste måde, jeg kan komme videre i bogen på, er manuelt at bladre på skinnen nederst på skærmen. Jeg skal så scrolle forbi kapitelskiftet, og jeg kan gudhjælpemig ikke bladre tilbage til kapitlets start, uden det crasher igen. Jeg er derfor tvunget til at gå glip af et par sider af det nye kapitel, for rammer jeg plet, crasher det igenigenIGEN.
Dette skete ikke ved hvert nyt kapitel, så fejlen er tilfældig.
Det var i den grad ved at drive mig til vanvid. Nu har jeg fundet et nyt sted at handle ebøger, nemlig plusbog.dk, som har en app, der er fuldstændig mage til Saxos før deres nedgradering. Jeg nægter at kalde det en opgradering.
De er oven i købet meget billigere end Saxo …

Bøgerne kan ikke overføres fra Saxo Read til Plusbog Reader. Jeg kan i hvert fald ikke finde ud af det.
Det er også en ting, der irriterer mig. Selv om jeg har købt bøgerne gennem Saxo, burde jeg selv kunne bestemme, hvordan jeg vil læse dem. Det svarer efter min mening lidt til, at man ikke må tage sine papirbøger med, når man flytter hus, eller ikke får lov til at tage dem med i et andet rum i huset.
Er der nogen her, der har prøvet noget tilsvarende?
Er der nogen her, der ved, hvordan man flytter ebøger, man har købt og derfor burde kunne bestemme over på sin egen læseenhed?

28 kommentarer

  1. Du milde, hvor irriterende! Programmet Calibre (gratis) kan mig bekendt konvertere de fleste formater. Jeg kan fx købe hos Amazon og konvertere til epub og har alle mine bøger liggende på harddisken (såvel som e-bogslæseren) organiseret af Calibre. Jeg synes, det er et fremragende program og langt bedre end det, der fulgte med, da jeg købte SONY’s læsedims.

    Kommentar af Eric — 26. april 2015 @ 15:26

    • Formatet er det samme både hos Saxo og Plusbog (e-pub), men jeg kan bare ikke få bøgerne over i Plusbog readeren.
      Jeg prøver selvfølgelig alligevel Calibre (der er jo mange kommentatorer, der nævner det); det kunne jo være det kunne løse alle mine problemer.

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 21:11

  2. Gitte har købt en Kindle Paperwhite, da hun mest læser engelske bøger og derfor kan købe dem hurtigere hos Amazon… Den er hun vældig glad for.
    Men hvilke systemer, der kan konverteres, snakkes sammen med og om… aner jeg ikke en pind om!
    Til gengæld kan jeg levende sætte mig ind i frustrationsniveauet når l….. ikke makker ret! Jeg var ved at kyle min iPad ud af hotelvinduet da den for x gang lukkede ned og smed vedhæftede billeder af den email jeg var ved at kreere! GRRRRRRR! Den blev sendt uden billeder… nu må de se dem på bloggen!

    Kommentar af Anne Holtegård — 26. april 2015 @ 15:37

    • Det undrer mig lidt – jeg får nemlig ikke lov til at købe ebøger gennem Amazon – de må ikke sende ebøger ud af UK, får jeg at vide.
      Jeg forstår fuldt ud din frustration og er, som vist før nævnt, ikke specielt imponeret over ipadder. De kom først med konceptet, ja, men de er for længst overhalet og min næste tablet bliver helt sikkert en Samsung!

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 21:15

  3. Kender ikke problemet, men jeg læser nu heller ikke så meget på min Kindle. Købes en e-bog, downloades den og jeg brugere, som Eric, Calibre. Problemer har jeg endnu ikke oplevet. Men hvis jeg havde i samme omfang som du har gjort det, ville jeg blive irriteret.

    Kommentar af Jørgen — 26. april 2015 @ 16:04

    • Jeg bliver nødt til at finde ud af, om Calibre kan løse mit irriterende problem!

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 21:16

  4. Jeg har en e-boglæser (Kobo) det bedste køb jeg længe har gjort. Man downloader filen, tilslutter sin e-boglæser og trækker filen over i e-boglæseren
    Der er også lys du kan regulere plus en masse andre forskellige indstillinger
    Og et plus med sådan en er, at man kan læse i fuld solskin 😉

    p.s. nu må du ikke revse mig for mine kommaer, jeg har kun gået i Dansk skole 2½ år og i Sverige lærte vi at sætte kommaer efter “gehør” så at sige 🙂

    Kommentar af Susanne Ihlefeldt — 26. april 2015 @ 16:21

    • For at tage det sidste først,Susanne, så kuinne jeg ikke drømme om at ‘revse’ folk, der er så søde at kommentere hos mig! Det er, når professionelle sprogbrugere viser sig at være meget uprofessionelle, jeg farer i blækhuset 🙂
      Jeg har ellers været modstander af at investere i en Kindle eller lignende, fordi jeg bedre kan lide ipadden pga. det lidt større fysiske format, men lige præcis det med at kunne læse i solskin savner jeg – det kan jeg slet ikke på en tablet.

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 21:20

  5. Når jeg læser dit indlæg, er jeg rigtig glad for, at jeg læser papirbøger 🙂 Nu har jeg heller ingen tablet, kun min iPhone, som jeg udelukkende læser korte, gratis bøger på.
    Som du kan høre: Ingen hjælp fra min side, men dog stor forståelse for din frustration. Det er bare ikke godt nok, Saxo.

    Kommentar af conny — 26. april 2015 @ 17:04

    • Jeg ELSKER mine ebøger og var solgt 10 sider inde i min første af slagsen, men jeg ville aldrig kunne læse dem på så lille et fysisk medie som en iPhone – se evt. ovenstående svar til Susanne.
      Nej, det er bestemt ikke godt nok!

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 21:22

  6. Ingen hjælp fra mig for jeg læser jo ikke e-bøger. Det lyder dog som en væsentlig forringelse, jeg kan godt forstå at du skifter.

    Kommentar af Lene — 26. april 2015 @ 17:16

    • Ja – det her rækker min tålmodighed slet ikke til!

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 21:22

  7. Calibre blev anbefalet til mig og jeg brugte det både til min gamle Sony-læser og til min nye Kindle paperwhite. Jeg har simpelthen ikke oplevet nogen problemer med Calibre. Denne gyserhistorie med Saxo read er helt utrolig og jeg kan godt forstå at du er nærmest ved at gå fra forstanden 😉 Det er jo helt det modsatte man bruger bøger til! Jeg håber at der er en teknisk bedring undervejs.

    Kommentar af Védís — 26. april 2015 @ 18:04

    • Helt enig, og jeg melder mig under Calibres og måske Kindles faner så snart jeg har tid og generhvervet tålmodighed til at lege lidt med tingene 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 21:23

  8. Jeg bruker calibre for å hente boken, kjempekjekt.
    MEN jeg leser ikke mye på brett. foretrekker den taktile boken 🙂

    Kommentar af Mormor — 26. april 2015 @ 19:07

    • Jeg er åbenbart den eneste, der ikke kendte Calibre – og jeg vil helst ikke tilbage til at læse papirbøger – i hvert fald ikke som sengelæsning 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 21:25

  9. “negative skrifttyper” – sig mig er de blevet rablende vanvittige derinde?

    Du kan formentlig konvertere dine saxobøger (og andre tilsvarende) og sende dem til en kindle app på din ipad og så er det problem i hvert fald løst..

    Check evt her: http://calibre-ebook.com/ som flere af de andre osse peger på.

    Jeg konverterer konsekvent (eller får sendt til kindle) mine danske ebøger fra saxo-formatet til kindles.. det er ikke det store problem. Og ja, man kan køre konverteringen i batch så du kan gøre det i et hug og ikke skal sidde og gøre det for hver enkelt bog. Mail mig hvis det driller.

    Kommentar af overleveren — 26. april 2015 @ 19:27

    • Det tror jeg de er – tænk at kalde færre features for en forbedring!
      Jeg er blevet overbevist om, at jeg skal kigge nærmere på Calibre og tak for tilbud om support!
      Men … du har jo prøvet at få mig over på Kindle-holdet i lang tid … tænk hvis jeg nu bliver nødt til at overgive mig 😉

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 21:27

  10. Køber ikke bøger længere….bruger bibliotekets e-bøger og Mofibo! Det holder mig kørende/læsende og oplever ingen forstyrrelser. Prøv det, prøv det.

    Kommentar af Bente — 26. april 2015 @ 20:26

    • Jeg har overvejet biblioteket, men hvis jeg skal abonnere for 1200 kroner om året hos Mofibo, vil jeg nok lige så gerne købe bøgerne. Jeg læser stort set kun i sengen, og det bliver ikke til så meget, inden jeg skvatter i søvn, så beløbsmæssigt ville det sikkert ikke gøre den store forskel. Det er dog nok med det som med så meget andet: Når jeg først får prøvet det, kan jeg ikke forstå, at jeg ikke gjorde det meget før 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 21:30

      • Jeg har ikke plads til købe bøgerne, længere ! På biblioteket har jeg betalt så mange bøder, for egne og børns bøger, at det her vist næsten er en overskudsforretning.

        Kommentar af Bente — 27. april 2015 @ 16:35

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 27. april 2015 @ 18:04

  11. Jeg bruger kun iPad og iBooks, kan man ikke få bøger fra Saxo ind i iBooks, hvis man vælger ePub formatet..?? Jeg mener da jeg har købt bøger v. Saxo også, og læst dem i iBooks,

    Kommentar af Inge — 26. april 2015 @ 22:09

    • Hmmm. Der er åbenbart flere ting at afprøve … tak for forslag 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. april 2015 @ 22:18

  12. Jeg klarer mig med bibliotekets ebøger – og de gammeldaws analoge af slagsen.
    Men jeg forstår din frustration. Det er da en håbløs strategi at skrue ned for mulighederne, men tidens trend er vist, at (for)brugerne skal have det hele serveret så letforståeligt og enkelt som muligt. Jeg har oplevet den slags indskrænkninger på flere andre apps. ‘Googlemetoden’ synes at være i højsædet. Den har sine fordele, men muligheden for en mere raffineret og præcis brug skal altså også være til stede.
    Måske er det en bivirkning ved den leflen for dumhed og naivitet, som har præget medierne de senere år – nu regner producenterne åbenbart med, at brugerne ikke kan finde ud af noget som helst 😉
    Hvor bliver det godt med både bredbånd og bred cykelsti!

    Kommentar af fiberfryd — 27. april 2015 @ 08:04

    • Jeg forstår så bare ikke den trend! Hvis man kan finde tasterne på et keyboard, kan man bruge et tekstbehandlingsprogram, men hvis man er interesseret i at grave lidt dybere i funktionaliteten, har fx Word virkelig mange feartures, der gør livet lettere, når man skal skrive rapporter eller lignende. Det kan sagtens være både brugervenligt og avanceret. Jeg har kontaktet Saxo – er spændt på, hvad de svarer.
      Det bliver godt, begge dele!

      Kommentar af Ellen — 27. april 2015 @ 09:22

  13. Jeg har samme problem og er i gang med at samle materiale på dem og prøver at få Forbrugerrådet eller andre medier/organisationer til at interessere sig for problemet. Det handler jo ikke kun om vores personlige tab af bøger og stort besvær med det, men også at man ikke kan stole på at de E-bøger man har købt kan læses fremover. Og Saxo.coms svar er ikke i orden. Se nedenfor:
    Tak for din anmeldelse.

    Jeg er ked af, at du oplever at Saxo Read ikke virker.

    Svar: Jeg er ikke den eneste. Se diverse skærmdump der er vedhæftet. På trods af, at jeg tidligere har fået et svar fra jer om at det kun var enkelte, der oplevede problemer.

    Det er korrekt, at Saxo Read ikke understøtter DRM kopibeskyttede e-bøger. For at du kan se alle dine e-bøger i Saxo Read, skal du være logget ind med en e-mailadresse du brugte, da du købte e-bøgerne. Er der e-bøger der er købt med en anden e-mailadresse, kan vi flytte dem til den e-mailadresse du er logget ind med, så du får adgang til alle de e-bøger du har købt.

    Svar: Jeg har ikke i forbindelse med at I har skiftet fra Saxo Reader til Saxo Read fået at vide at jeg ikke længere kunne se DRM-beskyttede bøger og jeg har ikke fået valget om beholder min gamle reader. Jeg har brugt den samme adresse hele tiden.

    For at læse e-bøger med DRM kopibeskyttelse på en iPad anbefaler vi, at du anvender Bluefire Reader, som gratis kan hentes i App Store. Den virker på samme måde, som Saxo Reader gjorde.

    Svar: Det skulle I have oplyst til mig inden at I slettede min gamle reader og erstattede den med en ny. Det er ikke blevet gjort tydeligt fra jeres side, hvilket Forbrugerrådet også vurderer efter en samtale jeg havde med dem. Og når man skal bruge DRM-beskyttede bøger, så skal man oprette et Adobe-ID. Det har jeg, men det hjælper desværre ikke nu. Men I forlanger at folk skal oprette en masse ekstra adgange og konti, som langt det fleste mennesker ikke har IT-kunstskaber til.

    Når du køber en e-bog eller en lydbog til download hos Saxo sender vi et link til bogen. Den kan også hentes i “Mit bibliotek” på saxo.com. Herefter kan man selv vælge, hvor man ønsker at læse den. Det kan være på en computer, en tablet eller en mobiltelefon. Som en service til vores kunder tilbyder vi gratis Saxo Read, hvor man kan læse alle e-bøger uden DRM kopibeskyttelse. Vi arbejder også på, at man kan uploade sin egne e-bøger til “Mit bibliotek” og at man kan afspille lydbøger i Saxo Read. Vi forventer at kunne tilbyde disse funktioner i løbet af 2015.

    Svar: Det er rigtigt, at man kan hente et link til bogen. Det har jeg gjort og det er meget omstændelig proces. På min ipad skulle jeg lægge mine bøger i en Dropbox mappe for derefter at hente dem ind i min Bluefire reader. Desværre måtte jeg slette hvert link, da et nyt link først kunne kopieres over, når det gamle var slettet. Ellers får man den samme bog ind igen. Jeg kunne naturligvis have oprettet en ny mappe for hvert link. I et nyt forsøg har jeg navngivet links med 1,2,3, osv. og lagt de ”brugte link” i en ny mappe. Men jeg henter alligevel den samme bog igen og igen…Det tog et stykke tid for mig at opdage og derfor har jeg for nogle bøgers vedkomne oplevet at jeg nu har hentet linket mere end de tre gange jeg må. Jeg er glad for at jeg er en meget rutineret bruger af IT, de fleste andre ville være lost for at finde frem til den løsning.

    Saxo Read er en gratis applikation, hvor man kan læse de e-bøger man kan har købt på saxo.com og har ikke noget med den vare du har købt at gøre. Saxo har ingen kontrol over, hvor vores kunder ønsker at læse de e-bøger de har købt hos os. Derfor er jeg ikke enig i dit synspunkt om, at der er tale om en form for tyveri af dine e-bøger.

    Svar: Jeg er faktisk ligeglad med om det er en gratis eller betalt app. I forbindelse med jeg begyndte at købe e-bøger hos jer har jeg brugt app’en som bærer jeres navn og hente mine bøger via den og haft mit bibliotek der. Pludselig er min gamle app inklusiv mit bibliotek væk og jeg har en app med jeres navn, hvor de mine bøger er væk. På mine iOS devices kommer mine bøger ikke igen. Hverken dem med DRM eller dem uden. På min Android tablet kan jeg hente de bøger uden DRM. Det kan godt være du ikke kalder det tyveri, men jeg ved ikke hvad jeg så skal kalde det. Hærværk måske..?

    Hvis du mangler e-bøger i “Mit bibliotek” skal vi selvfølgelig nok finde en løsning. Dette gælder også, hvis den begrænsning der er på antal downloads er overskredet. Når det gælder e-bøger med DRM kpibeskyttelse anbefaler vi, at man altid gemmer .acsm-filen et sikkert sted, så man altid kan hente sin e-bog igen. Situationen havde været den samme, hvis din iPad holdt op med at virker eller blev mistet. ved at gemme .ascm-filen vil du altid kunne hente din e-bog igen uanset, hvilken en du ønsker at læse den på.

    Svar: Ja I bliver nødt til at finde en løsning for mig og alle de andre der har samme problem. Jeg har ikke på noget tidspunkt fået at vide, at jeg ikke kunne stole på den app- som I selv stiller til rådighed og skulle have lavet et meget stort og kompliceret arkiv(en mappe til hvert link) selvom jeg har mine bøger i jeres app. Den oplysning ville jeg gerne have haft inden I slettede mine bøger.

    Generel bemærkning: I kan ikke som landets største digitale boghandle være så uprofessionelle, når det drejer som om:
    – Opgraderinger af jeres apps upåagtet om de er gratis eller ej. Det kan godt være I rent juridisk kan smyge jer udenom, når den er gratis. Men I har stadig et moralsk ansvar og det kan også koste kunder.
    – Information om evt. problemer med jeres apps og forholdsregler i forbindelse med diverse sikkerhedskopier og andet. Jeg har ikke på jeres hjemmeside kunnet finde nogen oplysninger om de her problemer. Det kan jeg så på blogs, Facebook og de steder, hvor man anmelder jeres apps. Det er meget ringe issuemanagement, og er man dårlig til, det så skal man til at lave krisehåndtering. Tro mig den slags underviser jeg i til daglig og I bliver en god case på CBS.

    Vi har modtaget den henvendelse du har sendt til os per e-mail og du vil modtage et svar fra os inden for 24 timer.

    Du er også meget velkommen til at kontakte os på chat eller ringe på telefon 38 15 05 10, så vi kan sørge for at du får dine manglende e-bøger tilbage.

    Jeg undskylder den ulempe dette medfører.

    Venlig hilsen Tue fra Saxo.

    Kommentar af Paul Richardt Metelmann — 19. maj 2015 @ 12:00

    • Tak og velkommen hertil, Paul. Det var en god og uddybende kommentar, og du har ganske ret i, at noget af det kræver større it-viden end jeg er i besiddelse af.
      Jeg har med held downloadet Calibre og har hentet nogle af mine Saxo-bøger ned via den. Det virker fint, og uden de møgirriternde fejl og/eller mangler, Saxo Read pludselig havde.
      Mig har det også irriteret i middelsvær grad, at de intet har oplyst om alt dette til deres kunder. De har jo vores mailadresser, så det skulle ikke være så svært. Saxo har indrømmet i en mail til mig, at de ved, at der er problemer med den nye reader, og at de arbejder på at få dem løst.
      Den måde, den nedgradering virker – eller ikke virker – på, ser i mine øjne ud som om de simpelthen har glemt at teste den nye applikation ordentligt. Det mest irriterende er, at det crasher hele tiden, og at bøgerne tilsyneladende ikke længere bare ligger umiddelbart tilgængelige på ens device, men på en eller anden mystisk vis skal læses ind hver gang, man åbner.
      Lad mig endelig høre fra dig, hvis der sker nyt i sagen.
      PS: Jeg har også downloadet Plusbog. Den virker fuldstændig som Saxo gjorde, da den stadig hed Reader. Det koster godt nok 99 kr. om måneden, men til gengæld er de vildt billige med bøgerne i forhold til Saxo, og jeg køber mange bøger. Udvalget er desværre bare ikke lige så stort …

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2015 @ 14:04


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.