Hos Mommer

12. april 2015

FanøFamilieFerien

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:30
Tags: ,

P1060085Vi har lejet et helfamiliessommerhus med swimmingpool, spabad og sauna. Plads til 18 personer – men vi er kun 14, fordi englænderne ikke er med.
Det er mine to søstre og undertegnede, der har inviteret børn, svigerbørn og børnebørn (det lyder ret Giro 413’sk) med på ferie i nogle dage.
Der er en del i familien, der er født i vand, tror jeg – i hvert fald elsker de at bade. Jeg gør det som vist nok efterhånden bekendt ikke frivilligt, medmindre det er under helt specielle omstændigheder som fx Den Blå Lagune, men jeg har ikke spor imod at fotografere det badende folk. Senere vil Merete smide en renskuret kajak i for at øve grønlændervendinger. Et par af svigersønnerne vil også forsøge sig. Det bliver sikkert ret underholdende at overvære. Jeg husker stadig i 2005, da Tim skulle lære Christian det i den P1060097iskolde Sognefjord i en dobbeltkajak, Tim havde lejet. Det gik ikke særlig godt. Tim kan godt alene, men det gik ikke særlig godt med en uerfaren makker i kajakken …

Kæmpesommerhuset ligger ikke på Fanø, men ved Blåvand; vi tog bare en dagstur til Fanø i dag … det viste sig, at ingen af os havde besøgt den ø før, så det var en glimrende lejlighed til at få ændret på det. Vi kørte derfor lige efter morgenmaden – som et par af mændene klarede i fin stil med stegning af oceaner af bacon og røræg.

Ude på havet gik det en anelse stærkere på surfbrætterne end på Præstøfjorden forleden dag. De slog ligefrem kolbøtter i luften, mens de susede afsted med noget der lignede 100 km/t.

P1060106

Vejret var flot, men vinden var stærk – vi forlod stranden og kørte ind i en plantage for i stedet at gå en tur der. William, 6 år, forsøgte at gå Aubrey i bedene: “YES! En mudderpøl! Den skal jeg igennem, skal jeg”. Forskellen på de to drenge er, at William blev ikke våd på sokkerne.

P1060114

Frokosten blev indtaget på Sønderho Kro, som Bodil havde fået anbefalet af en kollega. Da vi ville være sikre på at få plads alle 14, havde vi selvfølgelig bestilt bord. Vi fik en meget lækker frokost: “Seks små”, som i virkeligheden var syv små retter. Og måske også ‘små’ på jysk … i hvert fald er vi nu blevet enige om først at spise aftensmad ved 20-tiden, og vi springer forretten over.

24 kommentarer

  1. Lyder hygsomt, men som vejret har udviklet sig, kan I da vist godt indstille jer på en aften ved kaminen!

    Kommentar af Eric — 12. april 2015 @ 18:39

    • Ja – det er begyndt: blæser meget og regner lidt.

      Kommentar af Ellen — 12. april 2015 @ 18:50

  2. Hvor dybt skal bassinet være, for at man kan øve grønlændervending uden hovedskader til følge?
    Har I set sæler, ofte kan de spottes i Ho bugt fra Skallingen (ingen adgang for hunde). Se evt. mere hos Naturstyrelsen.
    Fortsat god tur

    Kommentar af Kristine — 12. april 2015 @ 18:58

    • Så dybt, som der er fra taljen og op til toppen af hovedet 🙂
      Selv om der ikke er dybere, end du ser her, kan hun sagtens øve sig.
      Vi så sæler lige da vi var kørt i land på Fanø – de lå på en lille sandø meget tæt på land.

      Kommentar af Ellen — 12. april 2015 @ 19:02

      • Tak for oplysningen. Jeg havde selv indset, at mindstemålet måtte være dit angivne, men blev nysgerrig efter, hvor meget ekstra, der evt. skulle til. Heldigvis er det ikke aktuelt for mig lige nu, da min talje er blevet væk 😄

        Kommentar af Kristine — 12. april 2015 @ 19:14

        • Hmmm. Gad vide om den er forsvundet samme sted hen som min … 😉

          Kommentar af Ellen — 12. april 2015 @ 19:47

  3. Så er der gang igen i feriebilledemappen, hvor lyder det bare rart. Jeg tror jeg har været på Fanø, men ikke som voksen. Jeg længes pludselig efter en weekend med alle søskende med børn und alles. Det varer nok et stykke tid, men vi skal til fest sammen senere på året, det tæller også på glædeskontoen 🙂

    Kommentar af Lene — 12. april 2015 @ 19:12

    • Vi synes der var meget hyggeligt på Fanø, hvilket er ret heldigt, for nu har jeg lettere ved at lokke John med til en strikkefestival på Fanø’ engang, for vi skal se mere!
      Familiefester er også godt. Vi I overhovedet kunne finde et sted, hvor I kan være alle sammen uden at leje et helt hotel? 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. april 2015 @ 19:50

      • Fødselaren, min søster, arbejder på en efterskole, så den kan de leje for billige penge 🙂

        Kommentar af Lene — 13. april 2015 @ 06:09

        • Herligt! For jeg ved jo, at I er mange 🙂

          Kommentar af Ellen — 13. april 2015 @ 08:28

  4. Det må være fantastisk at kunne samle familien på den måde!

    Kommentar af Rasmine — 12. april 2015 @ 19:38

    • Ja, det er … det har vi nu altid været gode til 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. april 2015 @ 19:51

  5. Du godeste, er William allerede 6 år! Han er jo lige født 😉 Jeg kan ikke følge med. Søsters ældste barnebarn blev konfirmeret i dag.
    Mærkeligt at en person sådan kan falde helt udenfor rammerne (vandkanten) Fanø er et smukt sted, og overskuelig, selv på en endagstur på cykel.

    Kommentar af Pigen fra landet — 12. april 2015 @ 20:01

    • Jeg forstår kun alt for godt hvad du mener! Tiden går simpelthen for hurtigt …
      Fanø var rigtig godt, og vi skal herover igen engang.

      Kommentar af Ellen — 12. april 2015 @ 21:04

  6. Hvor hyggeligt, at I alle (næsten) kan og vil deltage i sådan et sammenrend 🙂 Det ville end ikke komme på tale i min familie. Fanø er en dejlig ø, men færgebilletten,så vidt jeg husker, uforskammet dyr.

    Kommentar af Fruen i Midten — 12. april 2015 @ 21:34

    • Vi var da overraskede over, at det var så billigt! 300 kroner for en returbillet syntes vi ikke var så dyrt. Måske mest fordi vi troede det var pr. vej, da vi kiggede hjemmefra, men det viste sig at være for en returbillet, for man kan ikke købe andet 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. april 2015 @ 22:03

      • Både Gemalen og jeg huskede det som meget dyrere, så jeg måtte lige google. Vi var afsted i efterårsferien og betalte nok højsæsonspris = kr 415, hvilket vi altså syntes var en ret høj minutpris. Nu var I nok også mange i hver bil, og så virker det jo heller ikke så dyrt, som når man kun er tre 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 12. april 2015 @ 22:24

        • Så langt nåede jeg slet ikke i mine undersøgelser – det er kun de 300 kroner, der er nået til min bevidsthed – men ja, vi er 5+5+4, men de de to er jo ganske små børn, og vi tre gamle betalte alligevel gildet, men pyt nu med det. Jeg synes Rødby-Puttgarten er dyrt, fordi det koster 1200 for en returbillet – det tager kun 45 minutter 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. april 2015 @ 23:11

          • Dét er dælme også dyrt! Godt, vi er landfaste med Tyskland 🙂 Næh, vi sammenligner nok mere med færgen over Elben, der i sammenligning var ganske billig; omkring 10 euro hver vej.

            Kommentar af Fruen i Midten — 13. april 2015 @ 09:33

            • Vi tager den også kun den ene vej og så via Jylland hjem. Ud kan vi nemlig godt tage den billigste billet, som kun gælder til den bookede færge. Hjem er man nødt til at have en åben billet, hvilket er så dyrt, at det bliver nogenlunde det samme for os at køre de 150 km ekstra.

              Kommentar af Ellen — 13. april 2015 @ 12:00

  7. Fanø er en dejlig feriedestination. Vi har været der et par gange. Noget turistet, men alligevel meget smukt og dejligt.
    Når jeg læser om jeres familiesammenkomster, bliver jeg helt misundelig – og så opdager jeg, at pilen vel peger på mig. Min mor er godt nok frisk og rask, men hun har vist retfærdigvis holdt de familiesammenkomster, hun skal holde. Og så er jeg jo den ældste. Og husbonden er ældst på hans side (uden forældre tilbage). Så hva’ dælen nøler vi for … kun trælse undskyldninger står i kø.
    Fortsat god ferie til jer!

    Kommentar af conny — 12. april 2015 @ 23:18

    • Næh, den hænger vist på dig og din mand.
      Det var vores forældre der startede det, at vi skulle være sammen i flere dage ad gangen, og vi tre søstre før så vores for at bevare traditionen. Kusinerne (og fætteren, men er ud og sejle) nyder heldigvis også samværet. Charlotte også, men hun kan ikke deltage hver gang.

      Kommentar af Ellen — 13. april 2015 @ 08:31

  8. Skønne fotos. Dejligt at I kan samles på den måde.
    Jeg elsker strandene på både Fanø og Rømø. Sommerminder med rækkevis af badegæster! Og tyskere der ikke holdt øje med tidevandet, så bilen var ved at drukne…
    Begge øer holder i øvrigt dragefestival… det skulle være et festligt syn.

    Kommentar af Anne Holtegård — 13. april 2015 @ 11:19

    • Ja, det er fint, at også alle de unge hygger sig sammen.
      Hehe, dumme tyskere 🙂
      Jeg kunne godt tænke mig at se en dragefestival – bare i en halv times tid 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2015 @ 12:02


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.