Hos Mommer

10. april 2015

Blue, Blue, My … Hand … is Blue

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:01
Tags: , ,

De af jer, der er nogenlunde jævnaldrende med mig, kan måske huske Love is Blue med Jeff Bech.
Han spillede glimrende guitar, og jeg husker, at jeg spillede netop den single til gennemsigtighed engang jeg led af dybt ulykkelig og ugengældt teenagekærlighed. Jeg vrælede og vrælede og hævdede over for mine forældre, at jeg ALDRIG ville glemme den formastelige, men jo alligevel forfærdelig dejlige fyr, der havde svigtet mig på det grusommeste. Tænk, var det virkelig et smil, de kom ret dårligt afsted med at skjule lige der? De ved da heller ikke ikke en pind om tingene, sådan nogle dumme, gamle forældre.
Jeg tror faktisk der gik det meste af en uge, inden jeg glemte ham …
Nu er det kun mine hænder (plus yderligere to døre, fire vinduer og den forhenværende vognport), der er blå. Og der er jord under neglene – godt man ikke lige står og skal til stor fest, for jeg ligner noget, der er løgn og bestemt ikke den nydelige ældre dame, jeg måske burde ligne.

P1060052P1060063

Vejret er skønt nu – der er blevet arbejdet i skjorteærmer og T-shirt i dag.
Terrassen skrider også godt fremad, og jeg har fået mine tomatplanter!
Plus et par vinrabarber, en squash, en citrontimian, en æblemynte, en slangeagurk og en buskbønne …
Det er da utroligt, at jeg aldrig lærer at beherske mig, når jeg kommer ind på en planteskole. Eller … det gjorde jeg rent faktisk, for jeg var stærkt fristet til at købe meget, meget mere, end jeg gjorde.

P1060061
Jeg var på Gartneri Toftegaard. Det er farligt. Men jeg købte ingen chili. De må vente lidt endnu.
Da jeg var ved at stille mine planter ind i bilen, ankom der en ret ung mand, højest 30 år, og sagde med et stort smil: “Ja. NU er det forår, ikke sandt? Er det ikke bare skønt at være nået så langt, at man endelig kan købe nye planter?” Jeg gav ham højlydt ret og i mit stille sind syntes jeg, det var lige så skønt at møde en så ung og glad haveentusiast.
I haven til Den Stråtækte er det ikke bare at komme hjem med planterne og lige hive dem i jorden. Denne engang sikkert så smukt anlagte stenterrasse er helt groet til, og det er et hulens arbejde at rense den, men når jeg tager en bid ad gangen, som her, føles det ikke så uoverkommeligt.  
Dette må være (endnu) et perfekt sted til en mynte, da det er begrænset, hvor meget den kan brede sig – regner jeg med, men det vil tiden vise. Der står i forvejen en del timian, og den nye citrontimian er sat lige rundt om hjørnet henne ved drivhuset, hvor der er yderligere et par nyrensede firkanter.

16 kommentarer

  1. Hvis du hverken har blå næse eller blåt hår, klarer du det der malerarbejde bedre end jeg 🙂 planteskoler ER farlige. Jeg bliver nødt til at holde mig væk, til jeg har luget mig til nogle bare pletter, hvor der helt bestemt skal stå nye planter.

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. april 2015 @ 18:45

    • Jeg havde blåt hår, men næsen var nogenlunde normal at se på 😉
      Hvis nu du købte planterne, var du måske mere motiveret til at få begyndt på de bede – min erfaring er, at det går meget nemmere på den måde!

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 19:28

  2. Spændende at der kan gro mynte på en stenterrasse, men mon ikke det lykkes bedre i et med sten terrasseret bed 😉
    Din indsats med pensel er beundringsværdig. Kan du nøjes med et lag eller …..?
    God weekend

    Kommentar af Kristine — 10. april 2015 @ 18:58

    • Arh – nu ikke hænge sig i detaljer, Kristine 😉
      Jeg kan heldigvis nøjes med at give det én gang, selv om det ser slemt ud.
      Tak, i lige måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 19:29

  3. Blir bra med det terrasserte bedet. 🙂

    Kommentar af Mormor — 10. april 2015 @ 19:20

    • Ja, det gør, Mormor 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 19:29

  4. Jeg er mere til terrassenydning end haveplantning 🙂

    Kommentar af Lene — 10. april 2015 @ 20:47

    • Det er da også hyggeligt, men jeg elsker at plante … ikke at vedligeholde 😉

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 21:10

  5. Jeg ser frem til at se et billede af Ellen og John på terrassen sammen. Så man kan få lidt fred – bare et øjeblik – for al den aktivitet.

    Kommentar af Jørgen — 10. april 2015 @ 20:47

    • Så skal vi jo have en til at tage det – eller finde selvudløseren frem, men vi sad begge på terrassen i dag 🙂
      Det er nu ikke for at blære os med al den aktivitet – vi kan faktisk godt lide det. Måske lige bortset fra maleriet, men jeg kan jo godt lide resultatet 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 21:12

  6. Begrænsninger i alle henseender ER en svær kunst. Så har du købt agurkplante. Jeg har tit dyrket dem på friland, men der er det alt for tidligt at plante dem nu. Det er der måske også i drivhuset, men det finder du ud af 😉 Her bliver der også i haven jeg skal slå mine folder i dag og nyde det gode vejr.

    Kommentar af Pigen fra landet — 11. april 2015 @ 08:56

    • De lover op til 20° i dag, så det er oplagt at gå i haven!
      Jeg håber min agurk overlever, men det vil vise sig. Tomaterne skal nok klare sig; de var hærdede, sagde de på Gartnere Toftegaard.

      Kommentar af Ellen — 11. april 2015 @ 09:00

  7. Åh, hvor jeg kender det der med at man tager på planteskole og har lyst til at købe det hele for planerne er inde i ens hoved….Udfordringen er så bare at hjemme venter lugning og havearbejde inden man rigtig kan få lov

    Kommentar af Moster Tulle — 11. april 2015 @ 11:48

    • Ja, ikke? Det er noget værre noget, men jeg tror vi er mange, der har det på samme måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. april 2015 @ 17:04

  8. Spændende terrasse. Mon ikke I kommer til at tilbringe en del tid der, når John bliver færdig med den. Og du er færdig med alt det blå.

    Kommentar af conny — 11. april 2015 @ 18:34

    • Det ved jeg bare, at vi gør, Conny – den bliver så dejlig 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. april 2015 @ 20:01


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.