Hos Mommer

9. april 2015

Dette er ikke Santorini, men …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:02
Tags: ,

Den Stråtækte er ikke Santorini, men dørene er nu blå.
Nogle af dørene i hvert fald, og de er ikke Santorini-blå, men det er jo som sagt heller ikke Santorini …
Endelig sneg temperatruren sig op over 10° – så må man gerne male. Det har jeg ventet på længe – ikke fordi jeg elsker at male, tværtimod, men fordi døre og vinduer formelig har skreget på maling, lige siden vi flyttede ind. Vi fik det ikke gjort inden vinteren, fordi det nåede at blive for koldt, inden Maler-Glenn fik nosset sig sammen til at blande malingen igenigen. De to første forsøg blev alt, alt for blå, som nogen måske husker, men tredje gang, for et par måneder siden, lykkedes det for manden at finde frem til en blanding, vi jeg kunne acceptere.
Temperaturen skal være mellem 10 og 20 grader og det må ikke blive frostvejr om natten, så projektet har først kunnet startes nu.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg afskyr at male, især sprossede vinduer og døre, men eftersom John går og bygger terrasse, er der ingen vej udenom: Ellen må i gang.
I det mindste er jeg aldrig i tvivl om, hvor langt jeg er kommet … man må sige, at det pynter i svær grad.

P1060049     P1060050

Det er virkelig et projekt.
I dag har jeg malet to døre og otte vinduer.
Så mangler jeg bare 18 vinduer, seks døre, tre garageporte og en blændet, men udadtil bevaret vognport! Nej, 17 vinduer, for Glenn tager førstesals-gavlvinduet, når han kommer og pudser gavlen op for os. Herregud, det er hurtigt overstået, så …
Gid det var så vel – jeg bliver træt alene ved tanken … tror bare jeg skal koncentrere mig om hvor mange jeg har nået.

28 kommentarer

  1. Hvor herligt må det blive at sidde på det nye udsigtspunkt og se på det blå hav og – ved lidt bevægelse – de santorinistiske vinduer og døre og lade et glas græsk retsini vederkvæge ganen.

    Kommentar af Jørgen — 9. april 2015 @ 18:00

    • Jeg kan nikke til det hele, bortset fra den med retsinaen 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 18:05

  2. Godt gået fru Nielsen, der er gang i den hos jer 🙂

    Kommentar af Lene — 9. april 2015 @ 18:41

    • Ja. Lige lidt for meget med alt det maleri 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 19:47

  3. Jeg bliver helt forpustet bare ved at læse om alle jeres projekter 🙂 Det er træls at male vinduer og døre, men hvor bliver det pænt!

    Kommentar af Randi — 9. april 2015 @ 18:59

    • MEGET træls, men nu kan vi snart være huset bekendt 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 19:48

  4. Male ett av gangen da 🙂

    Kommentar af Mormor — 9. april 2015 @ 19:27

    • Det er nok vejen frem 😉

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 19:48

  5. Oh, sikken flid. Godt, man er kommet på efterløn!

    Kommentar af Eric — 9. april 2015 @ 20:27

    • Ja, for pokker … vi havde ikke haft tid til dette hus, hvis vi stadig havde arbejdet 😉

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 21:01

  6. Det pynter i hvert fald gevaldigt! Og med så mange vinduer og sprosser og døre og karme og… Så nyder du aspargesturen meget mere!!!
    Nå… God arbejdslyst. Et skridt af gangen bringer også fremgang!

    Kommentar af Anne Holtegård — 9. april 2015 @ 21:07

    • Ja, og det må blive fremgangen, jeg skal fokusere på – det andet dør man jo næsten af 😉

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 21:13

  7. Vi maler også selv, selvom det ikke ikke en noget vi nyder.
    Det er egentlig en skam, at bytteforholdet er blevet sådan, at vi bruger vore penge på ferier i udlandet i stedet for at lade professionelle om at udføre vedligeholdelsesarbejde.
    Lønnen til den udførende håndværker vælter ikke læsset, men de store følgeomkostninger, som giver et faktureringsbeløb på omkring tre gange den udførendes timeløn får festen til at slutte.
    Sidder lige og kikker på flytur til Thailand kommende vinter. 8200,- for to returbilletter med godt flyselskab.
    Det får jeg end ikke malet den ene sides vinduer og døre for, så hvad vælger vi?

    Kommentar af Farmer — 10. april 2015 @ 05:33

    • Det er en skam for håndværkeren og lidt synd for os, fordi det er et stort arbejde. Det er jo et spørgsmål om at prioritere, og hvis rejsepengene skal bruges på håndværkere, så har man måske tiden til at rejse, men ikke pengene – et kedeligt dilemma 😉
      Bare at få pudset den ikke særlig store gavl op koster 15000 kroner, men det kan/vil John ikke gøre selv, så det gav sig selv, men smide yderligere 20000 efter maleren for at få malet vinduerne, det har vi ikke spor lyst til. Tagryggen skal også mønnes; det er heller ikke gratis.

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 09:00

  8. Nøj, hvor bliver det pænt! Og hvis du kan holde kadencen, er der jo ‘kun’ tre dages arbejde, inden du er færdig 🙂 Kan du nå det hele stående på jorden? Det er så meget nemmere (læs: mindre besværligt), når man ikke skal balancere på stiger eller skamler.

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. april 2015 @ 08:40

    • Jeg kan ikke holde kadencen, for vi tager i sommerhus i morgen – men det er helt fint med en pause … 🙂
      Jeg skal på stige til de to runde vinduer og et almindeligt vindue på første sal; resten kan klares med en Ikea-skammel eller ingenting. Heldigvis.

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 09:02

  9. Jeg synes du har nået virkelig meget på en enkelt dag! Så du skal nok komme i mål og det bliver helt fantastisk flot. Vores vinduer kunne også snart trænge til en lapning med linolie… Men det er vist ikke dig, jeg skal foreslå som medhjælper ;-D

    Kommentar af fiberfryd — 10. april 2015 @ 09:38

    • Selvfølgelig kommer jeg i mål på et tidspunkt, men du har ganske ret i, at jeg med meget stor sandsynlighed takker nej til at hjælpe dig – selv om jeg naturligvis sætter pris på selskabet 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 10:03

  10. En flot blå farve. Og husk, vinduerne er der også i morgen, og i overmorgen, og når I kommer tilbage fra sommerhus. Og du skal nok nå dem allesammen, inden de første skal have igen 🙂

    Kommentar af conny — 10. april 2015 @ 10:15

    • Det er rigtigt, og jeg skal nok lade være med at overanstrenge mig 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 10:52

  11. Når resultatet bliver pænt er det indsatsen værd… og så herfra.. fortsat god arbejdslyst 🙂

    Kommentar af overleveren — 10. april 2015 @ 10:46

    • Ja, heldigvis – og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 10:52

  12. Mon jeg ryger ind i dit spamfilter? Efter at have brugt p ord en gang?

    Kommentar af Betty — 10. april 2015 @ 16:48

    • Nej!? Du ligger ikke i spamfiltret, for du er ikke blevet sortlistet som sådan. Hvis din kommentar forsvandt, så hører det til i kategorien ‘mystiske omstændigheder’, desværre.

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 17:08

  13. Ok Ellen, jeg skrev en begejstret kommentar efter at have læst om jeres planer til Schwalenberg. Jeg har sammen med min eksmand for næsten 30! år siden boet på Malkasten. Jeg gætter på, det stadig er et interessant og godt sted at bo, siden FDM har det på programmet endnu. Det er meget tysk, og vægge og træværk inde i huset er bemalet med mange forskellige motiver. Området er meget naturskønt.
    Og Tyskland under aspargesfestival er en spændende oplevelse.
    Jeg er mørkegrøn af misundelse! Og spændt på at høre, hvordan stedet ser ud efter så mange år. Jeg glæder mig til at ‘følges med’ jer. 😉
    Hvornår kører I?

    Kommentar af Betty — 10. april 2015 @ 19:05

    • Øv …
      Sjovt, at I har boet der for så mange år siden – FDM hævder, at det er supergodt, og at de aldrig har fået en klage over det sted. Skal nok tage billeder 🙂
      Vi glæder os meget til turen.
      Det er måske fjollet, men jeg vil helst ikke annoncere på forhånd, hvornår vi er ude at rejse. Det kan godt være, der kommer indbrud alligevel, men der er ingen grund til ligefrem at lade nogen kunne planlægge hvornår 😉

      Kommentar af Ellen — 10. april 2015 @ 19:25

  14. Nåe nej, selvfølgelig vil du ikke annoncere, hvornår I kører hjemmefra. Det kan jeg godt forstå. Sommetider glemmer jeg, at vi ikke bare sidder i et lukket forum. Jeg glæder mig til at se billeder derfra. Har lige været i mit gamle fotoalbum. Det var i 1987. Da blev der lagt nyt tag på huset, kan jeg se på mine billeder. 😉

    Kommentar af Betty — 10. april 2015 @ 22:59

    • Så er det nok det samme tag, vi skal ned og ligge under 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. april 2015 @ 08:58


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.