Hos Mommer

8. april 2015

Godt, at der findes folk med initiativ …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 23:09
Tags: ,

P1060045De sidste par dage har jeg tænkt en del på Inge og Hasse og (også) tænkt, at det umiddelbart er det eneste ærgerlige ved at være flyttet længere sydpå: De spontane 15-minutters-varsels-middagsinvitationer er gået fløjten, fordi der nu er lige en anelse mere end 12 minutters kørsel mellem os.
Og hvor jeg bare tænker og er inaktiv, så handler Inge heldigvis og ringer og spørger om vi er hjemme, for hun har fri og de kunne da godt finde på at køre en tur hernedad, hvis vi ellers var hjemme … og det var vi hedligvis.
De kom, fik en kopkaf mæ kaw’, hvorefter vi fluks drog afsted mod Præstø for at gå Antonittersti-turen. Derefter mad og masser … som i … masser … af snak. God snak. Hyggelig snak. Alvorlig snak. Sjov snak. Helevejenigennemplusrundtommangetingsnak. Dejligt.


Præstø kirkeDe har altså et eller andet med grise i Præstø. De har Antonittermunkene med deres grise, som de sendte løstgående ud i gaderne, så folk kunne var forpligtet til at fodre dem mod til gengæld at kunne regne med mad og sygepleje, når det blev nødvendigt.
Også inde i kirken gik temaet igen; højt oppe på en væg så vi et lidt underligt ‘kalkmaleri’ som det viste. Grisens halsbånd var et hul i væggen.
Det var første gang, vi var inde i kirken, fordi der var en begravelse i gang sidste gang vi var her.
Det er en smuk og kalkmaleriagtig-og-alligevel-moderne-i-sit-udtryk-dekoreret kirke, og med et lidt voldsomt … noget … jeg ikke ved hvad hedder, men som ser sådan ud, set fra den anden ende af kirken, hvor de to (!) orgler står:
Præstø kirke

Da vi gik hen til værket, kunne vi kun blive imponerede over alt det træskærer- og bladguldsarbejde. Om man kan lide den slags eller ej, er sagen uvedkommende. Det var bare stort på alle måder. Den nederste, midterste del forestiller Den Sidste Nadver – og om Leonardo da Vinci kopierede dette eller det i virkeligheden var omvendt, skal jeg lade være usagt, men ligheden er der synes jeg:

Præstø kirke

Når man ser den lille lyse, rektangulære klat nederst i det øverste billede og holder den sammen med den hvide dug i Den Sidste Nadver herover, kan man måske forestille sig hvilken detaljerigdom man kan fordybe sig i, når man står og kigger på værket i sin helhed.

God dag. Godt selskab. Godt vejr. Varmt lunt, langt om længe! Vi sad ude og drak kaffe for første gang i år.
Atter en gang kan vi konstatere, at livet er godt …

10 kommentarer

  1. Jeg elsker når andre tager initiativ til sådanne dage. Er det ikke altertavlen, der er så fuld af detaljer? Jeg kan ikke helt se det, men det ser ud som om der er et lille bord foran. Kønt er det ikke, men hold da op sikke et smukt håndværk og en fantasi.

    Kommentar af Lene — 9. april 2015 @ 07:50

    • Jeg ville først have svaret “Nej, det er det ikke ….”, men Fruen gjorde mig klogere – se herunder 🙂
      Kirken var delt i to på langs, og den ‘rigtige’ altertavle og alteret var nemlig i den anden halvdel af kirken.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 09:04

  2. En kopkaf med tilhørende sniksnak er altid godt 🙂 Og dejligt, at Inge og Hasse ikke lader sig skræmme af den stærkt forøgede transporttid.
    Det er den gamle altertavle, har jeg googlet mig til:
    http://www.praestokirke.dk/om-kirken/praestoe-kirke/altertavle/

    Kommentar af Fruen i Midten — 9. april 2015 @ 08:43

    • Tak, Frue. Den oplysning burde jeg jo selv have fundet frem til … min undskyldning er, at jeg var træt, da jeg skrev indlægget 😉
      Ja, det er fint, at de gider … vi gider nu også godt, men vidste ikke, at Inge havde fri i går 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 09:08

  3. Ja, jeg undrede mig også ove,r at du ikke havde googlet den altertavle… den er godt nok imponerende… og passer på en elle anden måde ind i rummet. De rene lyse lofter kan rumme det pompøse!
    Kirkekunst er en art for sig… Jeg har ikke forstand på det, men synes alligevel det er spændende at besøge kirker og se hvor forskellige de er ….
    Fint at andre tager stafetten, når man selv er lidt sen i optrækket…

    Kommentar af Anne Holtegård — 9. april 2015 @ 11:14

    • Jeg var for træt til både at tænke og google i aftes 😉
      Det kan næsten ikke blive for pompøst i en kirke – og som du skriver, passer den fint ind i den anden relative ‘nøgenhed’.
      Ja, det er godt!

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 12:23

  4. Der er da detaljer for alle pengene der.. morer mig lidt over den apostel yderst til venstre der giver eller modtager et eller andet fra en figur der mest af alt ligner selveste djævelen. Og så naturligvis de mandshøje lysestager.

    Dejligt at nogen kan reducere afstanden når I nu kan øge den…. men der er jo blevet lige så langt den anden vej, så jeg er sikker på at I osse kan finde Roskilde ind i mellem… du har vel nogle stambutikker du godt vil frekventere – bare ind i mellem 🙂

    Kommentar af overleveren — 9. april 2015 @ 14:09

    • Det kunne faktisk være interessant en dag at bruge tid på at studere altertavlen nærmere i detaljerne.
      Ja, det er fint, og jo, vi kan sagtens finde til Roskilde, men hvad butikker angår, er Næstved altså en rigtig god handelsby, har vi fundet ud af.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 17:06

  5. Det er sandelig en flot altertavle, du viser. Fint at du var træt, medførende at jeg lavede lidt research selv, og blev lidt overrasket at kirken er udstyret med to skibe, et nord- og et sydskib. Se evt. dette link: http://www.praesto-arkiv.dk/sogne/praestoe-by/praestoe-kirke/

    Kommentar af Jørgen — 9. april 2015 @ 14:49

    • Det med de to parallelle skibe studsede vi også over i går – ingen af os er stødt på det fænomen før, men det er en meget smuk kirke, som er et besøg værd, hvis man alligevel er i byen.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 17:11


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.