Hos Mommer

7. april 2015

Begrænsningen gav helt sig selv

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:04
Tags: ,

Selv om min stædighed bød mig at trodse alle gode råd fra læserne om at vente lidt endnu med at sætte tomater i drivhuset, så havde jeg besluttet mig for at prøve – herregud, som Farmer sagde, det kan da jo højest koste os et par nye planter.
Det hjalp ikke en pind med den stædighed: Jeg kunne overhovedet ikke få fat i nogen planter i går, så det løste helt sig selv.
Gartneri Toftegaard åbner på torsdag, så må jeg op for at se, hvad de har til mig.

P1060035P1060038

John er så småt gået i gang med en træterrasse oppe på ‘udsigtspunktet’. Vi ville have haft en P1060031lavet af herregårdssten, men da fliselæggeren så stedet, blev han helt bleg og sagde, da han var kommet sig, at den ville nok gå hen og blive meget dyr, hvis den også skal være pæn. Og det skal den, hvis han skal lægge navn til. Der vil skulle skæres sten til i én uendelighed, fordi omridset er givet og ikke rigtig står til at ændre. Hvorfor er for omstændeligt at forklare her, og da John nævnte, at så laver han nok bare en træterrasse i stedet, sagde manden: “Kan du selv gøre det? Det vil absolut give det pæneste resultat her. Det er ellers en herlig udsigt … jeg forstår godt, at I vil have et ordentligt sted at sidde lige præcis her.”
Dejligt ærlig anlægsgartner … han skal nu kun lægge herregårdssten ude ved indgangspartiet. Der ligger fliser allerede, men de er for det første grimme, og for det andet er de lagt direkte i jord uden stabilgrus under; det bliver en værre mudderpøl, når det regner, og det er irriterende, at vi slæber alt det pladder ind. Eller rettere irriterende at passe vildt meget på, at vi ikke får slæbt en masse pladder ind.

Dagens lille gåtur afslørede hvide blomster på et træ – mirabeller? Kirsebær? Det finder jeg snart ud af, men det var årets første for mit vedkommende.

23 kommentarer

  1. Det må vist være mirabeller – kirsebær blomstrer først noget senere.

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 7. april 2015 @ 19:20

    • Tak, Randi 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 20:47

  2. Tillad mig at gøre opmærksom på, hvis det ikke allerede har været I jeres overvejelse, at munkesten, der er af tegl, kan være meget glatte i våd tilstand, især når de er blevet slidt lidt til (og med jeres farten hist og pist, så sker det jo hurtigt 😉).
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 7. april 2015 @ 19:46

    • Det undrede mig at skulle læse, at de er glatte, for vi havde …. HERREGÅRDSsten i Havdrup i mange år. Dammit 🙂 Det er nu rettet i indlægget – jeg beklager fejlen.

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 20:48

      • Så er det ikke så underligt, at den terrasse ville koste en herregård at få lagt! 😇

        Kommentar af Kristine — 7. april 2015 @ 21:58

        • Høhø 🙂

          Kommentar af Ellen — 8. april 2015 @ 08:50

  3. Rart med ærlighed. Og så synes jeg i øvrigt, at “munkesten” er et herligt ord – hvorfor er der ingen “nonnesten”?

    Kommentar af Eric — 7. april 2015 @ 20:15

    • Hvis du ser mit svar til Kristine herover, vil du se, at jeg kvajede mig – jeg mente herregårdssten.
      Inden for tegl findes der munke og nonner, som skal ligge sammen på en bestemt måde – prøv at google 😉

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 20:50

    • …Eric! fordi nonnerne ikke gad stå og ælte ler og støbe stenene. Dengang (da Danmark var katolsk) var munkene, som du garanteret véd, i udstrakt grad håndværkere, gartnere, medicinere og mere – og da kønsrollerne dengang var meget mere opdelte (ingen kvindesagskvinder, der absolut – for spændingens eller provokationens skyld – ville beskæftige sig med “mandefag”, var der heller ingen nonner, der fremstillede mursten 😀 .
      Venligst,
      Magnus

      Kommentar af Domus1 — 10. april 2015 @ 20:59

  4. Mirabeller, tror jeg 🙂

    Kommentar af Mormor — 7. april 2015 @ 20:27

    • Tak, Mormor – det mener Randi også, så jeg tror på jer 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 20:51

  5. Ja, det er mirabelle, som Randi siger; her lader de stadig vente på sig, men jeg klager ikke. Det er lige nu, at naturen begynder at rende fra mig og jeg næsten ikke kan følge med i den eksplotion af blomster og blade som er på vej. Husbonden har også lagt en ekstra terrasse (i Herregårdssten :-)), for vi kan næsten ikke få for mange gode kaffepausepladser.

    Kommentar af fiberfryd — 8. april 2015 @ 07:31

    • Sådan er det så forskelligt – hernede lader anemonerne vente på sig .-)
      Den eksposion er lige forunderlig hvert eneste år, og vi glæder os til den! Dejligt, at din husbond kan den slags endnu – det kan John desværre ikke; det er for hårdt for for hans ryg og knæ. Gode kaffepausepladser kan man ikke få for mange af!

      Kommentar af Ellen — 8. april 2015 @ 08:55

  6. Det skal nok blive godt med den nye terrasse, men træ kan være frygtelig glat, men i sådan et vejr, skal I måske slet ikke derop 😉
    Aspargestur, nej jeg havde ikke hørt om det før, og skal heller ikke med, man må jo bruge sine feriedage med allerstørste omhu. De rækker jo i forvejen ikke til alt det man gerne vil.

    Kommentar af Pigen fra landet — 8. april 2015 @ 07:37

    • Vi ved det godt, men når det nu ikke kan blive fliser eller sten … og træ er da ganske nydeligt …
      Det kender jeg kun alt for godt – de sidste fire år, jeg arbejdede, købte jeg to ugers ekstra ferie om året, for jeg havde slet ikke nok i de givne seks uger.

      Kommentar af Ellen — 8. april 2015 @ 08:57

  7. Og når John så er færdig med terrassen, vil I så sætte jer ned og nyde udsigten – bare et øjeblik? 😉 Enten suser I rundt, eller også er I igang med store eller mellemstore projekter. Det er jo til at blive helt forpustet af.

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. april 2015 @ 09:22

    • Tror du ikke bare det er fordi jeg ikke skriver, når vi sidder og puster bare et øjeblik? 😉 Det er trods alt ikke så spændende at læse om … men puste gør vi skam. Meget, og vi glæder os til terrassen er færdig 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. april 2015 @ 10:41

  8. Jeg bakker op om Fruens kommentar 🙂 Er I på Epo eller hvad? 🙂

    Kommentar af Lene — 8. april 2015 @ 09:35

    • Hehe, se mit svar til Fruen 🙂 – vi er bare på ‘nyt hus og ny have’ og så benytter vi os af, at vi ikke har et arbejde mere, men stadig er forholdsvis friske 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. april 2015 @ 10:43

  9. Ærgerligt, der er langt til Nordjylland, for jeg har godt gang i mine tomater. Jeg kunne sagtens undvære et par stykker. Mine skal ikke i drivhus endnu. Jeg har allerede passet dem længe, så jeg holder ud til frosten er væk om natten.
    Flot udsigt I får til eftermiddagskaffen. 😊

    Kommentar af Annette — 8. april 2015 @ 21:34

    • Hehe, det ville nok blive lige en anelse for dyre tomater – selv om vi er i Blåvand næste uge … men tak for tilbuddet – som jeg opfattede det som 🙂
      Ja, den bliver bare så flot – og den holder også til aftensmadsudsigten …

      Kommentar af Ellen — 8. april 2015 @ 22:15

  10. Fint med en anlægsgartner der siger hvad han mener. Mon ikke du når det med tomaterne på det rette tidspunkt.

    Kommentar af Jørgen — 9. april 2015 @ 14:53

    • Jo, det skal jeg nok nå …

      Kommentar af Ellen — 9. april 2015 @ 17:03


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.