Hos Mommer

6. april 2015

Hvem har nogensinde hørt om en aspargestur?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:09
Tags:

imageDer er vinrejser, blomsterrejser, safarirejser og i det hele taget temarejser i hobetal. Jeg havde indtil i dag ikke hørt om aspargesrejser, men Motor gjorde mig klogere.
Jeg læser ikke Motor hver gang, det kommer, men det hænder da, således som det gjorde i dag – der var nemlig noget om engelske haver, bl.a. Sissinghurst, som vi regner med at skulle se til sommer. Længere omme i bladet var der FDMs sædvanlige småannoncer om tilbudsture, og her så jeg den, aspargesturen, til en lille by ved navn Schwalenberg, som jeg aldrig har hørt om, men som jeg nu har fundet ud af er næsten ren middelalder og desuden ligger i et meget smukt område.

Er der ikke nogen, der kan skaffe mig nogle flere dage i året? Det går da helt galt med alt det rejseri i år … det lykkedes os dog at finde et hul i kalenderen, for denne tur har vi næsten ikke råd til at lade være med at tage, så den er nu bestilt … vi får 3 x overnatning med morgenbuffet, 3 x 3-retters “Spargel menu” og derudover en aspargessnaps ved ankomst og ½ kilo friske asparges til at tage med hjem – de sidste to ting er lidt lir, men vi tager det da med, og tænk, at man kan få overnatningerne og al den mad for 2390 kroner – for os begge to! Okay, vi skal så lige køre de 500 km til Schwalenberg, som ligger lige til venstre for Harzen, og vi skal også hjem igen, men det går nok … og der ser så ganske nydeligt ud dernede omkring, så jeg kan ikke forestille mig, at vi får problemer med at få tiden til at gå mellem alle aspargesmåltiderne.

  image

Nu burde jeg få genopfrisket mit tyske – det er mildt sagt rustent, måske oven i købet gennemtæret, for det er efterhånden ret længe siden, vi har været på de kanter, men mon ikke det vigtigste hurtigt kommer igen? Ikke at jeg nogen sinde har været specielt velformuleret på tysk – jeg har altid været bedre til engelsk og har ikke lært tysk siden 2. real, men jeg har trods alt kunnet finde ud af at hutle mig igennem på turisttysk.
Jeg er sikker på, at det bliver en god tur. Er der nogen, der vil med?

37 kommentarer

  1. …. lige fra hummere en masse til asparges en masse — det rene luksus 🙂
    Min erfaring er, at alle andre befolkninger – end lige den danske – frydes, når udlændinge blot forsøger sig på deres modersmål og gør alt for at forstå “gæsterne” – så klø du bare på med det tyske, du kan.
    Jeg véd ikke, om det stadig sidder i tyskerne som helhed; men da jeg arbejdede dér, var der nogle, der følte sig meget stødte, hvis man talte engelsk til dem; så hellere starte på tysk og brug forsigtigt engelske ord, hvis du ikke kan komme på det tyske.
    …..hvad mener du med “til venstre for Harzen”? – er det set fra vore breddegrader eller med kortet (atlasset) orienteret syd – nord – altså vest for eller øst for? (apropos den sprogligt korrekte Mommer 😉 ).
    Husk at få aspargesene pakket ind i våde aviser, før de kommer i en plasticpose; ellers er det langt fra “friske” asparges, når I kommer hjem. Hvis de kun ligger i en plastpose, bliver de meget hurtigt sure i smagen.
    Rigtig god tur,
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 6. april 2015 @ 17:50

    • Det er det rene luksus, og vi glæder os!
      Det er også min erfaring – jeg kan 50 ord på fransk, men hvis jeg indleder med at bruge et par af dem (til en franskmand, forstås …), er de langt mere imødekommende og har slet ikke den arrogance, mange tror de har. Det er sådan en pædagogisk god attitude at vise 🙂
      Sproget fejler vist ikke noget – det er ganske andre evner, Ellen mangler her, men det var naturligvis når man ser på et kort med nord øverst, jeg mente – var det virkelig ikke til at gennemskue? 😉
      Det skal jeg nok huske, men i et aspargesekspertland går jeg ud fra, at de har helt styr på den opbevaring!

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 18:56

  2. Det lyder da herligt – og fundet for de penge! Vi ville gerne med, men desværre er feriekalenderen fuldt booket. Det tyske går nok, viljen til at forstå er gerne stor.

    Kommentar af Eric — 6. april 2015 @ 18:28

    • Synd for jer – I kunne da ellers have fået et lift fra Kolding 😉

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 18:57

  3. Tyskerne er vilde med asparges, og det giver udsøgte kvaliteter og menuer. Glæd dig!!!
    Harzen er også stærkt undervurderet som turistområde. Indtil jeg for nogle år siden modvilligt lod mig slæbe med, mente jeg, at det var noget med busture for stærkt alderssvækkede mennesker; men det er en særdeles smuk egn med god service og bespisning og en spændende historie.

    Jeg kan se, at det var i 2007 vi var dernede.
    Hvor er de 7½ år blevet af?
    http://farmer.smartlog.dk/bindingsv-rk-post116056

    Kommentar af Farmer — 6. april 2015 @ 18:32

    • Du kan tro, jeg glæder mig! Jeg kom meget i Harzen i mine yngre dage; før min tid med John, som også kom der en del med sin første kone. Det er et meget smukt område, som vi så dog begge kendte særdeles godt og derfor ikke rigtig har opsøgt igen.
      Hvis din tid går lige så hurtigt som min tid, så var det i forgårs, I var der 😉

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 19:00

  4. Ih, hvor lyder det dejligt! Jeg glæder mig til (også) at udforske Tyskland, når nu-den-dér-du-ved-nok endelig lander om nogle måneder… 😉 Det med sproget går nok fint; hvis jeg kunne forklare mig frem til en forsvundet pung med mit tyske – så klarer du det også fint. Det er nemlig rigtigt, som Magnus skriver – folk bliver så glade og positive, når man forsøger sig med deres sprog. 🙂 (PS. En lille serviceoplysning: Asparges får urin til at lugte særligt stærkt… bare hvis du bemærker det og undrer dig…)

    Kommentar af Mia Folkmann — 6. april 2015 @ 18:53

    • Det er jo oplagt for jer at udforske Tyskland; der er ikke så langt ned til, hvor der begynder at blive meget smukt.
      Jeg skal nok klare mig – vi har gjort os de samme erfaringer som Magnus, både i Tyskland og i Frankrig, så jeg er ikke bekymret.
      Jeg ved det godt, det med lugten – jeg elsker nemlig asparges, men fordi det ikke er den slags, man sådan lige konverserer om ved middagsbordet, så troede John i mange år, at han fejlede et eller andet – han havde slet ikke kombineret lugten med, at han havde indtaget asparges. Hold op, hvor blev han lettet, da han endelig fandt ud af årsagen, fordi vi af en eller anden årsag kom til at tale om det 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 19:04

      • Jeg blander mig lige her for at indskyde, at det ikke er alle mennesker, der er forsynet med “evnen” til at lugte den særlige urinlugt efter spisning af asparges. Her i huset er det kun husbonden, der besidder denne evne. Jeg var helt uforstående, da han nævnte det for mig.

        Kommentar af conny — 7. april 2015 @ 22:58

        • Det var da pudsigt … det vidste jeg ikke!

          Kommentar af Ellen — 8. april 2015 @ 08:48

  5. Måske ikke lige apargesrejser, men jeg var ikke i tvivl om at det måtte være i Tyskland. Tyskerne har vel nærmest en spargel-årstid. Jeg har kendt Schwalenberger Malkasten i årtier, men turen er nu aldrig gået dertil. Det er jo ikke så langt fra det næsten glemte romerslag ved Harzhorn, som jeg har skrevet om. Kunne være et mål på hjemturen.
    Jeg ser frem til at høre om I har drukket vin til aspargesmenuerne og i givet fald hvilke. Prøv at google spargel weine – og mon ikke det ender med I smager en tør Silvaner og en tilsvarende Weissburgunder. Og ingen rødvin!
    Forresten husker jeg da jeg var i Stralsund sidste år at blive mødt med et “follow me” da kelnerinden skulle vise os på plads til hvad der skulle vise sig at blive et måltid med alt for meget foregivelse af kvalitet. Jeg tror faktisk tendensen i Tyskland går mod engelsk i hotelbranchen.
    Takker for det gode tilbud om tur, men 3 ture er på tapetet i nærmeste måneder.

    Kommentar af Jørgenj — 6. april 2015 @ 19:50

    • Beklager det ekstra j i Jørgen – det er smuttet med ind på en lille pc og jeg lægger ikke lige mærke til det. Jeg har ikke skiftet navn til Jensen.

      Kommentar af Jørgen — 6. april 2015 @ 19:53

    • Du kender stedet, men har ikke været der? Om noget tid kan du se, hvordan der var var …
      For en gangs skyld skal jeg nok slet ikke drikke rødvin, nej. Vi har et par gange haft asparges og vin oppe som emne i vinklubben. Det er svært, men hvidvine kan godt findes – især mosel- og rhinskvine, vist, så vidt jeg husker, hvilket vel passer fint overens med dine forslag.
      Tre ture – herligt! Det hører vi nok lidt mere om, når tiden er inde?

      PS: Kender godt det med, at fingrene er for tykke 😉

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 20:39

      • Kender stedet = har kendt til muligheden for en rejse til netop hotellet.

        Kommentar af Jørgen — 7. april 2015 @ 07:23

        • Nåh, okay …

          Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 09:10

  6. Næh du … vi har lige bestilt en tur til Toscana i maj 😉

    Kommentar af Per Teilmann — 6. april 2015 @ 19:51

    • Det lyder skønt, Per – god ide og god tur. Vi får billeder derfra, ikke?

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 20:39

      • Jo … bare rolig Ellen, der skal nok smutte et par stykker på nettet til den tid 😉
        Men I må nu også ha’ en god aspargestur, også selvom billederne derfra måske ikke kan måle sig med de skjønne billeder fra Islandsturen 🙂

        Kommentar af Per Teilmann — 7. april 2015 @ 21:08

        • Det var godt 🙂
          Tak, tak – der skulle nu være meget flot i det område, men der skal selvfølgelig en del til at slå Island 🙂

          Kommentar af Ellen — 8. april 2015 @ 08:49

  7. Når nogen taler om asparges, tænker jeg automatisk på Tyskland. De må være helt vilde med asparges, for på alle menukort er der bunkevis af aspargesmenuer (her i foråret). Det smager da også skønt synes jeg. Rigtig god tur, man skulle have været pensionist 😉

    Kommentar af Tina — 6. april 2015 @ 20:06

    • Det tror jeg også, de er. Vilde altså 🙂 Det smager nemlig skønt – især de hvide, som jeg regner med at spise tonsvis af.
      Du bliver også pensionist engang – og du kan godt glæde dig 😀

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 20:41

  8. Herligt! På min første tur til Berlin, det var i maj måned, blev jeg meget overrasket over de helt overstrømmende spargel menus! Asparges dit og dat! Og tilbud i supermarkederne…
    Det er et smukt område i skal besøge. Var i Goslar for mange år siden og faldt for den gamle by. Rigtig god aspargestur!.

    Kommentar af Anne Holtegård — 7. april 2015 @ 09:06

    • Det er åbenbart et meget tysk fænomen. Jeg kendte det slet ikke, men har aldrig været i Tyskland i maj.
      Tak, det er vist et meget smukt område, og vi glæder os til at komme derned.

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 09:12

  9. Det er givetvis et super-dejligt sted, og asparges smager ganske glimrende. Meeen asparges (og medfølgende hørm jf. Mias kommentar) i tre dage, tror jeg nu helst, jeg vil slippe for 😉 Jeg ville givetvis ikke kunne spise asparges i mange måneder bagefter. Vi har prøvet at køre gennem Tyskland i asparges-sæsonen og oplevet, hvordan der overalt er boder med asparges, menuer med asparges og hvad ved jeg med asparges. Det er ret sjovt, at tyskerne er så vilde med noget, som vi slet ikke (i samme omfang i hvert fald) kender til herhjemme.

    Kommentar af Fruen i Midten — 7. april 2015 @ 11:30

    • Hvis jeg kan opleve at blive træt af asparges, så må det gerne ske – jeg er sikkert frisk på dem igen i 2016 🙂
      ‘Hørmen’ er så heller ikke værre, og det er da kun et kort øjeblik på toilettet; det er jo ikke en, man går rundt i …
      Grunden er vel, at de dyrker dem i stor stil – det gør vi ikke herhjemme – i hvert fald ikke de store hvide, så vidt jeg ved.

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 11:49

  10. Hvis I ikke har besøgt Neuengamme lidt sydøst for Hamborg tidligere, så vil jeg stærkt anbefale jer at gøre det.
    Museet/mindesmærket er meget lavmælt i sit udtryk, så man kan i høj grad selv regulere, hvor megen begået grusomhed man magter at erfare, via de faktuelle oplysninger. Neuengamme er i udbredelse stort og meget opleves udendørs, så gode sko, relevant overtøj og en flaske vand er vigtigt, da der godt kan bruges flere timer på besøget.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 7. april 2015 @ 11:36

    • Tak for tip, og du har ret i, at man bør se en koncentrationslejr. Vi har bare set to allerede, en i Tyskland og en i Polen, og det synes vi er nok – indtrykkene er uudslettelige.
      Vi vil derfor hellere koncentrere os om de lysere sider af tilværelsen på denne korte tur 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 11:51

  11. Tarveligt, Ellen, rigtig tarveligt! Havde jeg dog bare taget det kørekort i sin tid! Jeg ELSKER asparges – måske kunne jeg endda få en aspargessnaps ned, selv om jeg ellers ikke kan fordrage stærk spiritus.

    Kommentar af Rasmine — 7. april 2015 @ 14:36

    • Der er vist asparges alle vegne i Tyskland i maj, så jeg tror, du kan tage toget til en næsten hvilken som helst tysk by og få dig en Spargel Menü eller to 🙂 – se bare Annes kommentar om Berlin …

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 17:13

      • Jo, men det ville være lidt mere spændende med hel tur med det emne – og så skal jeg jo til at planlægge. Der må vel også en del restauranter i Danmark, der serverer asparges i sæsonen …

        Kommentar af Rasmine — 7. april 2015 @ 17:29

        • Prøv eventuelt at google … det kunne da være, du kunne være heldig at finde en tur, hvor I bliver transporteret rundt.

          Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 18:05

  12. En asparges-rejse? Tjaeh, det er vel osse en form for tema-tur omend jeg umiddelbart synes at det tema er en smule snævert. 3 dage med asparges-tema er en smule overvældende, men når I kommer hjem går der sikkert et par dage før I guffer asparges igen.

    Men det er et dejligt sted I skal til… det kan I godt glæde jer til. Har ferieret i og omkring Harzen en del som barn så har set det meste, bortset fra “øst for Harzen” der jo af gode grunde var lukket land for os. Man kan stadig se sporene af jerntæppet i området, men det forsvinder mere og mere nu hvor de ryddede bælter springer i skov.

    Kommentar af overleveren — 7. april 2015 @ 15:49

    • Et tema skal vel være snævert for at være et tema? Ellers er det jo flere temaer 😉
      Vi har også været i Harzen en del gange, så det bliver helt rart med et gensyn med området, selv om vi jo ikke helt er i Harzen …

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 17:15

  13. Haahaha. Det hørs helt skønt ud med aspargesreise…..Det blir sjovt at høre om det eventyr 🙂

    Kommentar af udvandreren — 7. april 2015 @ 16:56

    • Det tema har vi i hvert fald ikke prøvet før, men vi glæder os til det 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 17:15

  14. Jeg kan anbefale en tur til Weser-floden, som ligger nær jeres destination. Prøv f.eks en af trækfærgerne som på snedig vis trækkes over floden ved hjælp af et udspændt reb og vandets strøm, helt uden motorkraft. Der er bl.a en sådan færge ved Polle, hvor der også er en lille borgruin.

    Kommentar af Pernille — 7. april 2015 @ 20:43

    • Tak for tip, Pernille – det vil vi se på 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2015 @ 20:52


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.