Hos Mommer

5. april 2015

Knudshoved Odde

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:00
Tags:

P1050993I dag skulle John køre min bil ud af garagen for at kunne sætte stigen op til loftsrummet over den og hente kapillærkasserne til drivhuset ned.
Den var død, bilen. Som i fuldstændig, aldeles og totalt død – ikke så meget som et sidste suk eller et svagt klik kunne der lokkes ud af den. Vi har prøvet det før, for godt et års tid siden, hvor John mente, at jeg måtte have glemt at slukke et eller andet. Det havde jeg ikke, og denne gang vidste han, at det ikke var sådan. Bilen var i Karise i går, og der var intet i vejen. Meget, meget mystisk, men han fik liv i den via sin egen bil, og vi besluttede at lave det om til en oplevelse og kørte derfor en tur for at lade batteriet op.
Det blev tur til Knudshoved Odde, hvor ingen af os havde været før.
Vi så bl.a. Store Bamse-vaskedag.

P1050997P1050999

Vi så nogle fine, blomstrende mosser.

P1060014

Og vi så noget fint, nærmest rødbederødt tang. Det har jeg aldrig set før – er der nogen, der ved, hvad det hedder? En googling var desværre ikke i stand til at gøre mig klogere …

P1060005P1060008

Vi så en gravhøj, og en senere googling kunne fortælle os, at der er hele syv jættestuer og gravhøje på Knudshoved Odde.
Googlingen lærte mig også, at F.M. hverken står for noget med Forsvarets Materielkommando, Frekvensmodulation eller Foregående Måned.
Det betyder ganske enkelt Fortidsminde. Så lærte jeg også noget i dag.
Det har kriblet i fingrene hele dagen for at få gang i drivhuset, så i morgen bliver det! Nu må det briste eller bære. Chilierne venter jeg lidt med endnu, men der bliver købt tomatplanter i morgen – mon ikke de kan overleve? Hvad kan jeg ellers sætte? Jeg vil have gang i fire kapillærkasser; de to af dem med chiliplanter, så der er altså to at fylde i morgen. Jeg gider ikke almindelige peberfrugter, og agurker er vist lidt for besværlige til mig. Tror jeg … hvad er jeres erfaringer?

24 kommentarer

  1. Set ud af mit vindue, hvor jeg kan holde øje med døgnets mindstetemperaturer, er det vis lige tidligt nok med tomater, selv når de står i drivhus.
    Men det kan da højest koste planterne at prøve.

    Kommentar af Farmer — 5. april 2015 @ 19:21

    • Du har desværre nok ret, Farmer, men jeg vover pelsen. Og et par tomatplanter …

      Kommentar af Ellen — 5. april 2015 @ 20:51

  2. Herligt billede af bamsevasken. God fornøjelse med drivhuset.

    Kommentar af Anette — 5. april 2015 @ 19:24

    • Ja – sødt, ikke? Tak …

      Kommentar af Ellen — 5. april 2015 @ 20:51

  3. Jeg tror du skal vente et par uger med tomaterne. Der er noget med at kommer temperaturen under ti grader, går væksten i stå. Chilli dør af lave temperaturer, har jeg lært da jeg troede min store, flotte chilli ville have godt af en tur ud i solen forleden. Øv, nu har jeg ellers haft den i fire år. Håber den kan skyde igen.

    Kommentar af Pernille — 5. april 2015 @ 20:50

    • Øv, men du (og Farmer) bekræfter jo bare, hvad jeg også selv tror …
      SURT med din chili. Jeg krydser fingre for, at den ikke døde helt.

      Kommentar af Ellen — 5. april 2015 @ 20:53

  4. Landmanden her siger at man skal tage det med ro. Men jeg kan godt forstå det kribler i havefingrene, selv om jeg ikke har sådan nogle. Og nu ved jeg hvor Knudshoved Odde ligger 🙂

    Kommentar af Lene — 5. april 2015 @ 20:55

    • Så lærte du også noget i dag 🙂 Uhh, det er nok for tidligt, men det er altså også svært at vente …

      Kommentar af Ellen — 5. april 2015 @ 21:24

  5. Nej en sød bamsevask 🙂
    Tæn bare hvad en lille ‘ulykke’ kan føre til (bilstrejke)
    Var I ikke inde i det fortidsminde, man kan komme ind i?
    Det kribler også her, så jeg har i dag gjort drivhuset klar, men der bliver ikke købt noget, før tidligst næste weekend. Agurker er ikke spor vanskelige. De bliver bare plantet og vandet, og så er der agurker 😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 5. april 2015 @ 21:17

    • Nej, vi var ikke inde i en jættestue, for vi turde ikke stoppe for motoren og forlade bilen. Derude er man jo laaaangt væk fra alting, og sæt nu den ikke ville starte igen … det turde vi ikke risikere.
      Er det bare det med agurker? Jeg troede, de skulle bindes op (mere end tomater skal) og passes på der, hvor stænglen kommer op og alt muligt … det kunne da være, jeg skulle forsøge mig med en enkelt plante.

      Kommentar af Ellen — 5. april 2015 @ 21:27

  6. Eller kan hende Squash, trenger også bare litt vann og varme 🙂

    Kommentar af Mormor — 5. april 2015 @ 22:05

    • Jeg havde nu ellers tænkt mig at sætte squash udendørs – det har jeg fine erfaringer med 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 09:25

  7. Jeg tror også du skal sidde lidt på hænderne, hvad angår drivhuset… og så skal du da have lidt agurker. Når selv jeg, med de meget lidt grønne fingre, har dyrket dem, så er det ikke svært. Friskhøstede agurker er så lækre. Men uanset farven på fingrene, så kribler mine også lige nu!

    Kommentar af fiberfryd — 6. april 2015 @ 07:34

    • Der er ingen tvivl om, at I alle synes, chancen for succes er for lille endnu 🙂 Det er bare så svært at vente 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 09:26

  8. Underligt, at bilen sådan “dør” – men godt at I kan ændre en dum situation til en oplevelse… 🙂 Det lyder dejligt med drivhuset, men mon ikke det stadig er for koldt?

    Kommentar af Mia Folkmann — 6. april 2015 @ 07:58

    • Meget underligt – og ret utrygt, men hvis der går godt et år imellem, dur det jo ikke at gå og være paranoid 🙂
      Jo, det siger næsten alle jo, at det er … jeg er dog stadig fristet til at løbe risikoen …

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 09:28

  9. Håber I finder ud hvad der er galt med bilen – om det er batteri eller lader… batteriet er heldigvis nemt at skifte for dem der har prøvet det før – hvilken er en kategori jeg mistænker John falder ind under.

    Bamsevask… det er altså et ret fotogent fænomen kan jeg se.

    Vil ikke kloge mig i peberfrugter gående mod chilli diverse da jeg dårligt kender forskel på dem… men gider heller ikke de sædvanlige smagløse danske peberfrugter… men tror i øvrigt heller ikke at solen har magt nok endnu.. vi har glas for altanen og ikke engang dér kan den komme op over 20 grader endnu og der er stadig en snært af nattefrost om natten.. men check lige vejrudsigten for den kommende uge 🙂

    Kommentar af overleveren — 6. april 2015 @ 08:22

    • Det finder vi nok ikke ud af … vi får liv i den, kører en tur, og så er der mellem et og to år, til den laver det nummer igen – men meget underligt er det … normalt ‘fader’ et batteri – selv John har aldrig oplevet det så totalt dødt – og fuldt ud i live igen så hurtigt efter.
      Udover smagsforskellen er peberfrugter en del større end chili 😉
      Det er helt sikkert for tidligt med chili, men den vejrudsigt ligner en, jeg godt kan forsøge mig med tomater med 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 09:33

  10. Bilen ville nok bare bevise at det ikke var dig der glemte at slukke noget dengang.. 🙂 og det fik I en god tur ud af.

    Kommentar af Inge — 6. april 2015 @ 12:45

    • Hmmm – det bevis havde jeg så ikke lige brug for – den første hændelse var jo lykkelig glemt 😉

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 14:31

  11. Biler, der ikke virker, når de skal, er bare yt. Kender det alt for godt.
    Uden at være den store gartner ville jeg nok også anbefale at nøjes med planlægning af drivhusets afgrøder lidt tid endnu. Græsset er fyldt med rim om morgenen, kan jeg afsløre – jeg er jo oppe på det tidspunkt til hverdag 😀

    Kommentar af conny — 6. april 2015 @ 14:09

    • Du har ret, og faktisk kunne vi slet ikke købe den slags planter endnu, viste det sig … men fra på torsdag kan vi.
      Godt man ikke er så tidligt oppe 😉

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 14:32

  12. Det er da ikke godt med biler der ikke virker, omend der kan komme en fin tur ud af det. Der er vist ingen grund til hastværk med havearbejdet.

    Kommentar af Jørgen — 6. april 2015 @ 19:59

    • Nej, det er noget skidt … og ikke-hastværket gav sig selv – jeg kunne slet ikke købe tomater endnu 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. april 2015 @ 20:31


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.