Hos Mommer

24. marts 2015

Ramsløg galore!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:37
Tags: , , ,

Åh, jeg elsker det ord: galore. Jeg ved godt, at det skal oversættes til ‘masser af’ eller ‘i store mængder’, så vi har gode, danske ord for det, men galore smager så godt i min mund, at jeg helst vil bruge det, på trods af mine egne pegefingerløft om at tale dansk, når vi har danske ord for en given ting.
Inkonsekvens? Bestemt. Jeg må godt. I andre må ikke. Så enkelt er det …

Ramsløg galore marts 2015

Ramsløg galore marts 2015 (1)Takket være Pia blev jeg opmærksom på, at der allerede er ramsløg. De er der selvfølgelig et godt stykke tid endnu, men som hun ganske rigtigt siger, er de bedst nu, hvor bladene endnu er unge. Det er svært at begrænse sig, og da jeg kender mig selv udmærket, tog jeg en ikke for stor pose med, så begrænsningen lå her og ikke inde i mit hoved, hvor jeg vidste, at den ville være ikke-tilstedeværende.
Alligevel kom jeg hjem med rigeligt med ramsløg!

Vi kørte – ikke for første gang – forbi den store stendysse, som står ikke så langt fra Roholte.
Her er geocachere på spil – John fik øje på en lille æske, som vi ikke kunne dy os for at kigge i, og jo, den var god nok: Det var en cache til geocaching. Hele to engelske ord, men det er vist efterhånden et alment kendt udtryk – i hvert fald geocaching, hvor vi mig bekendt ikke har noget dansk ord, der kan bruges, men cache kan blandt andet betyde et hemmeligt gemmested … det er bare lidt irriterende, at vi ikke har ét ord for det, så jeg forstår godt, at man synes det er nemmere at bruge det engelske udtryk.
Jeg siger ikke, hvad der var i cachen!

Fandens Fodspor Roholte (1)

Den store stendysse kalder man for Fandens Fodspor.
Citat: Ved Store Elmue ligger en smuk stendysse fra den yngre stenalder. Det er en storstensgrav med flere store overliggere. Det mærkelige navn på dyssen “Fandens Fodspor” menes at hænge sammen med en uregelmæssighed på en af de overliggende sten. Det ser ud som om der er et aftryk af en stor fod.
Dette var jeg ikke klar over, da jeg fotograferede den, for så havde jeg taget billedet fra en anden vinkel, men jeg gætter på, at det er ‘fodsporet’’ på overliggeren længst til venstre i billedet.

32 kommentarer

  1. Tilbake i morgen??

    Kommentar af Mormor — 24. marts 2015 @ 19:03

    • Ehhhh – jeg forstår vist ikke helt hvorfor du spørger om det, Mormor???

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 19:07

      • Tenkte kanskje du ville ha enda mer??? Eller jeg på hardangervidden?

        Kommentar af Mormor — 24. marts 2015 @ 19:27

        • Det kan godt være, at jeg skal have flere, men bestemt ikke i morgen 🙂

          Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 21:57

  2. Ja, “galore” er et herligt gavmildt og generøst ord. “Whisky galore” af Compton MacKenzie er også herlig læsning, og den (efterhånden gamle) film er heller ikke værst. Og stod valget mellem ramsløg og whisky, så …

    Kommentar af Eric — 24. marts 2015 @ 19:35

    • Jeg tænkte på filmen (som er helt tilbage fra 1943), da jeg skrev indlægget – jeg har set den et par gange, men har ikke læst bogen. Filmen hed i øvrigt Masser af wkisky, så den er oversat ordret.
      Og stod valget … ville du selvfølgelig vælge at cykle ud i skoven på din nye elcykel og plukke masser af ramsløg til al din gode mad 😀

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 21:59

  3. Hver gang jeg har læst eller hørt, at nogen ikke vil ud med adressen på det sted de plukker ramsløg, så tænker jeg, hvofor? Hernede er den ene skov efter den anden fyldt med ramsløg, så langt øjet rækker. Jeg skal da starte en storindustri, hvis jeg skal udrydde ‘mine’ ramsløgsteder.
    Den med begrænsningen kender jeg alt, alt for godt. selv den mindste bærepose, giver mere end rigeligt, til en pæn portion.

    Kommentar af Pigen fra landet — 24. marts 2015 @ 19:40

    • I må have flere skove med ramsløg end vi har her på Sjælland, for jeg synes der er langt mellem findestederne – men lige her på mit faste sted er der dog virkelig mange.
      Ja, det er alt for svært at begrænse sig, er det 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 22:01

  4. Jeg er mere imponeret over at I får spist alt det I slæber hjem 🙂

    Kommentar af Lene — 24. marts 2015 @ 19:53

    • Jeg laver en del pesto og fryser det ned – det smager lige så godt som det frisklavede efter selv lang tid i fryseren.

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 22:02

  5. Flotte ramsløg. Flot stendysse.

    Kommentar af Jørgen — 24. marts 2015 @ 19:57

    • Tak, tak …

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 22:02

  6. Er der allerede ramsløg? Jeg må ud og kigge.
    Jeg kender flere, der kalder geocoaching for skattejagt. Men det er selvfølgelig også herover i Jylland 😉
    Hvor er det en flot stendysse.

    Kommentar af Betty — 24. marts 2015 @ 22:57

    • Ja, og de er bedst lige nu.
      Skattejagt er et godt ord, men kan dække over andet end lige geocoaching … men det er nok kun det ‘man’ taler om i dag.
      Ja, den er stor og flot.

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2015 @ 13:32

  7. Jeg MÅ altså ud på Lundsneset og se om der er ramsløg i skoven derude…..har sådan lyst til at prøve at lave ramsløgspesto 🙂

    Kommentar af udvandreren — 25. marts 2015 @ 06:45

    • Det smager også rigtig godt. God jagt!

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2015 @ 13:33

  8. Ramsløg er overalt i de større skove her på egnen. Jeg har en juletræsplantning, hvor et hjørne er helt groet til i dem. Gummistøvlerne lugter voldsomt af dem, når de bliver stillet varmt efter et besøg. Jeg er på ingen måde ynder af smagen i rams- og hvidløg.
    Det der med gemmelegen, geo-et-eller-andet, har jeg ikke helt forstået reglerne for; men det kan vel googles.

    Kommentar af Farmer — 25. marts 2015 @ 06:56

    • Alene det, at du skriver, at dine gummistøvler lugter og ikke dufter, indikerer, at du ikke bryder dig om ramsløg. Du skal nok være glad for, at du ikke er på kost hos mig, for jeg bruger masser af hvidløg – som i øvrigt ikke lugter, når man ikke anvender dem rå.
      Du kan bare klikke på linket, jeg har sat ind, så får du basisreglerne for geocoahing.

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2015 @ 13:35

  9. Hmm, er det mon savnet af englænderne, der får dit sprog til at skride en smule? 😉
    Jeg må ud at samle ramsløg, som en adspredelse fra hjemmedyrket skvalderkål og brændenælde 🙂 De smager jo skønt.

    Kommentar af fiberfryd — 25. marts 2015 @ 07:25

    • Det kunne måske godt tænkes, Ditte 🙂
      Du må afsted – måske skulle vi to overveje at prøve at udskifte ‘den hjemmedyrkede’ skvalderkål med ramsløg? Det ville ikke være så tosset.

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2015 @ 13:36

  10. Der er mange skønne ord, som ligger godt i munden. Og så er der dem, som af den ene eller anden grund bare ikke kan bruges. Galore er et af dem. Fordi jeg ikke kan høre, sige eller læse det uden at sætte det sammen med ‘pussy’. Pussy Galore – navnet på en Bond Babe, men altså … 😉
    Ramsløg har jeg endnu til gode, men du siger jo også, at de gror i kystnære løvskove, og det er så ikke her.

    Kommentar af Fruen i Midten — 25. marts 2015 @ 08:53

    • Pudsigt (høhø) – den Galore dukkede slet ikke op i mit hoved.
      Vi har det skam heller ikke lige i baghaven, og hvis du virkelig gerne vil afprøve det, skal du tage til Riisskov ved Aarhus, hvor Danmarks vist nok største ramsløgforekomst er.

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2015 @ 13:39

  11. Masser af whisky er en herlig bog, den er fast inventar her. Selv om den næsten er læst i laser.
    Filmen var da meget sjov….
    Lugten af ramsløg er forår. Sådan er det, når man har boet i Risskov (nord for Aarhus) i sin barndom.
    Skoven Risskov er et af Jyllands helt store ramsløgsteder, bestemt ikke særlig hemmeligt. Efter sigende er ramsløgene plantet i skoven af Napoleons hjemvélidende soldater under én eller anden krig (gider ikke lige Google det helt præcist nu).
    Jeg har for nylig købt en plante i den lokale. Den plante skal ud og overvælde mit lille paradis her. Så må vi se om det allermidterste Sydjylland er kystnært nok!

    Kommentar af Den Gamle Krage — 25. marts 2015 @ 13:12

    • At bogen er bedre end filmen, forbavser mig sådan set ikke – sådan er det jo gerne.
      Ja, det er forår, og det er en god ide at få ramsløg ind i haven, men man skal sætte dem et sted, de ikke kan brede ind over, hvor de ikke har noget at gøre. Jeg har selv overvejet at sætte ramsløg på en plet, jeg simpelthen ikke aner, hvad jeg skal stille op med.

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2015 @ 13:42

  12. Selv om jeg IKKE ser Bond film, fil dit ordvalg også mig til at tænke Pussy Galore!
    Der er ingen Ramsløg lige her omkring, mig bekendt… Men jeg har gået i skoven/parken ud for Trøjborg i Århus… og det “duftede” af ramsløg.
    Har heller ikke smagt dem…. Jeg har åbenbart noget til gode!
    Filmen Masser af whisky har jeg set… og moret mig over….

    Kommentar af Anne Holtegård — 25. marts 2015 @ 16:08

    • Det er egentlig også lidt underligt, at jeg ikke selv fik den Bond-tanke …
      Smag og behag er som bekendt forskellig, men jeg synes, at ramsløgpesto er lige så godt som basilikumditto.
      Det var en sjov film – dengang. Gad vide om den ville være lige så sjov i dag?

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2015 @ 18:23

  13. Skønt ord og selvfølgelig er det kun dig der må bruge det. 😉 hvordan er det nu… noget med moral og dobbelt af samme slags. 🙂

    Kommentar af Inge — 25. marts 2015 @ 16:09

    • Nemlig: Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbelt så godt 😉

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2015 @ 18:23

  14. Dejligt med så mange ramsløg. Her vrimler det også med dem. Jeg har allerede lavet den første portion ramsløgsmayo. Uhm! Så vidt jeg ved, hedder det geocaching i stedet for geocoaching 😊! Undskyld, jeg kunne ikke lade være 😉! Vi har prøvet det nogle gange med børnebørnene…

    Kommentar af Nonnasblog — 25. marts 2015 @ 17:05

    • Det gør det da, Nonna! Gad vide hvordan det ‘o” fik sneget sig ind? Det giver da også meget mere mening. Tak for rettelse – du skal bestemt ikke undskylde 🙂
      Ramsløgmayo? Det har jeg ikke prøvet, men det lyder godt, så det har jeg nok snart prøvet 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2015 @ 18:26

  15. Geocaching er SJOVT! Vi (eller i hvert fald husbonden) gjorde en del i det for år tilbage, da han startede med at gå op i GPS. Og du gjorde jo helt ret i ikke at afsløre indholdet af cachen – i universet i geocaching er der jo som i Harry Potter-universet også “mugglere”, nemlig dem, der ikke er med i universet – og de må ikke vide, at der findes geocachere …

    Kommentar af conny — 31. marts 2015 @ 23:07

    • Uhhh, det var godt, jeg holdt mig i skindet, så … 😉

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2015 @ 23:12


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.