Hos Mommer

23. marts 2015

Er dine haveredskaber selvsikre, imødekommende og åbensindede?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:35
Tags:

imageJeg er medlem af tre forskellige paneler, som med mere eller mindre regelmæssige mellemrum beder mig komme med min uforgribelige mening om alt mellem himmel og jord. Meget ofte gætter jeg kort inde i undersøgelsen, hvilket firma der står bag undersøgelsen og meget ofte gætter jeg rigtigt.
Normalt elsker jeg at ytre min mening, men indimellem disker de op med en undersøgelse, hvor ordvalget mildt sagt er underligt – hvilket jeg vist har været inde på før. Det irriterer mig grænseløst, når de begynder på det pjat med at tillægge døde ting menneskelige egenskaber, men lad os begynde med begyndelsen.
I dag skulle det handle om indkøb og brug af haveredskaber. Som indledning kunne de tilsyneladende ikke finde ud af, hvad Syddanmark hedder på dansk.

Dernæst kunne de ikke forestille sig, at man kan bo helt ude på landet.

image

Lidt længere fremme skulle jeg svare på nedenstående spørgsmål. Vi kan kun se DR-programmer, så reklame-tv er heldigvis udelukket, indtil vi får indlagt det lovede fibernet. Jeg har derfor ikke set haveredskabsreklamer overhovedet, men det kunne jeg ikke få lov til at fortælle. Det var listet omkring 20 haveredskabsmærker, men der var ikke en “Jeg har ingen reklamer set”-mulighed, og jeg skulle vælge mindst ét svar.

image

imageimageOg så kom de, de tåbelige spørgsmål.

Jeg skal undlade at pege på eksemplerne – de er indlysende – jeg er mere interesseret i at høre, hvad I mener om den slags ordvalg for haveredskaber.
Eller hvad som helst … det er bestemt ikke første gang, jeg er stødt på denne slags personbeskrivende tillægsord, når jeg har skulle give min mening til kende om et eller andet produkt – eller forsikringsselskab.

Retfærdigvis skal det siges, at resten af undersøgelsen var fin og relevant nok; jeg blev bare lidt negativ over de irrelevante tillægsord.

Jeg fandt også ud af, at jeg faktisk kun kender tre ud af de 20 haveredskabsmærker … men det kan jeg godt leve med.

I behøver ikke at sige, at jeg jo bare kan lade være med at deltage, for det er jeg ganske klar over, men sådan noget som dette ved man selvsagt ikke på forhånd, og det er trods alt flertallet af undersøgelser, der er helt i orden.
Og at måtte udtrykke sin holdning kvit, frit og omkostningsfrit er også helt i orden for mit vedkommende.

23 kommentarer

  1. Jeg vil mene, at min nye haverive (fra Fiskars til 59kr!) kan betegnes som pålidelig, hjemlig, autentisk, hverdagsagtig og funktionel. 😉
    Milde moses… Jeg skal bare have en rive med træskaft, med lige åretegninger, og ordentligt monteret rivejern!
    Jeg har også været med i nogle paneler, men frasagde mig retten til ytringsfrihed ad de kanaler. Det blev for meget nonsens….

    Kommentar af Anne Holtegård — 23. marts 2015 @ 18:36

    • Hehe – fin kommentar 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 19:16

  2. Den dag mine haveredskaber bliver imødekommende, selvsikre og åbensindede, vil Gemalen nok ringe efter den blå vogn til mig!

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. marts 2015 @ 19:06

    • Og jeg tror oven i købet, at han gør det rigtige i det tilfælde 😉

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 19:17

  3. Den slags ville drive mig til vanvid, og jeg kunne ikke drømme om at deltage og martre mig selv. Kort sagt: Du ligger, som du har redt, og medfølelse kræver ekstraopbud, som ikke er i budgettet.

    Kommentar af Eric — 23. marts 2015 @ 19:12

    • Jeg forlanger skam slet ikke medfølelse, så du behøver ikke at overskride dit budget – jeg ville bare vise, hvad nogle kan få sig selv til at sende ud 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 19:18

  4. he he 🙂 endnu en gang er mine medkommentatorer garant for et herligt grin 🙂 Reklamer kunne vel også være i blade og på nettet? Eller det fremgik måske af det, jeg ikke kan se, at det var fjernsynsreklamer?
    Jeg får associationer til Hausgaards sang (?) om konsulenten, der fik kaffe og snitter hos vendelboen og som udtalte at snitterne smagte fantastiske, og Hausgaards undren over det ordvalg.

    Kommentar af Lene — 23. marts 2015 @ 19:39

    • Spørgsmålet gik på alle reklamer, men jeg læser ikke blade og hvad internetreklamer angår, tror jeg at jeg efterhånden har udviklet total immunitet – jeg ser dem simpelthen ikke!
      Den sang (?) kender jeg ikke, men hvis NH har givet den på vendelbomål, har jeg ikke forstået hvad han har sagt – eller sunget 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 21:40

      • Det er nummeret Snitter fra Han tog realen med fra 1983. Et herligt eksempel på kulturforskelle i lille Danmark.

        Kommentar af Anne Holtegård — 23. marts 2015 @ 23:45

  5. Takk 🙂

    Kommentar af Mormor — 23. marts 2015 @ 19:44

    • Velbekomme 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 21:40

  6. Jeg deltager også i sådanne paneler her i Norge og min respons på alt for idiotiske spørgsmål er at lukke skemaet ned og nægte at svare. Det gælder blandt andet når haveredskaber eller pizzaer tillægges menneskelige egenskaber.

    Kommentar af udvandreren — 23. marts 2015 @ 21:13

    • Det har jeg også gjort nogle gange, Annette – nu skulle jeg kun svare for Fiskars i denne undersøgelse, men fordi jeg andre gange har angivet, at jeg kender flere eller endog mange mærker/navne, har jeg skullet svare på de samme åndssvage spørgsmål for hvert enkelt af dem, og det gider jeg simpelthen ikke!

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 21:42

  7. At lave ordentlige spørgeskemaer er en videnskab og jeg undrer mig over, at firmaerne bag, ikke er mere omhyggelige – de lever dog af det. Måske et udslag af maskinoversættelser? Jeg er også med i den slags paneler og bliver både frustreret og underholdt, når de udarter på den måde.

    Kommentar af fiberfryd — 24. marts 2015 @ 08:44

    • ” … Både frustreret og underholdt” er en god beskrivelse af det. Når der er mulighed for det; dvs. de gange hvor man skal give undersøgelsen karakter, og der er et kommentarfelt, gør jeg opmærksom på det. Jeg ved godt at Gallup og Epinion ikke selv formulerer spørgsmålene, men jeg formoder, at de videregiver svarene, ellers er der jo ingen grund til at stille spørgsmålene 🙂
      (Der er heldigvis forskellige måder til at sabotere undersøgelser med den den slags tåbeligheder.)

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 14:27

  8. Jeg kunne sandelig godt tænke mig en rive, der var imødekommende og samarbejdsvillig.
    Må nok indrømme, at jeg ville blive lige så irriteret som dig. Det kan gøres bedre.
    For nogen tid siden fik jeg en mail, hvori der bl.a. stod “der er kommet En Kirsten xxx på listen”. Når jeg møder vedkommende afsender af mailen, præsenterer jeg mig En Kirsten….
    Mon navnet En er tilladt for Kirkeministeriet???

    Kommentar af kisser — 24. marts 2015 @ 10:13

    • Jeg ville hellere have en, der var selvstændig – tænk, hvis mine haveredskaber selv kunne gøre arbejdet 😀
      Det var da en fjollet måde at skrive det på … men det ville sikkert være tilladt at anvende En som navn. Når man ser, hvad der bliver givet lov til, så …

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 14:29

  9. Jeg har en Fiskars saks. Den er hverken imødekommende eller festlig, men den kan da klippe.
    Det kan Fiskars ørnenæb også, det er et fantastisk redskab.
    Alt det morsomme har andre sagt så meget bedre ovenfor end jeg kan gøre det. Jeg har moret mig vældigt over de kommentarer!

    Kommentar af Den Gamle Krage — 24. marts 2015 @ 11:20

    • Ja, der kom godt nok nogle festlige kommentarer ud af det 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 14:30

  10. Hehe.. mine haveredskaber er rustne og tunge, hvor pokker er de ord henne.. 🙂 og hvis jeg bruger dem for længe giver de mig ondt alle vegne.. Var ordet selvmedlidende med.. 🙂

    Kommentar af Inge — 24. marts 2015 @ 14:22

    • Næhh, der var, trods overfloden af præpositioner, stadig en del der manglede, åbenbart 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 14:31

  11. Man undres. Og man undres ikke. Det er dog særpræget så ligegyldigt det hele er. Det er som om hvad som helst ævl er lige gyldigt. (Jeg svarede på dit spørgsmål hos mig forleden og stillede et spørgsmål om jeg var helt ved siden af i min argumentation for lige gyldigt. Har du set det?)

    Kommentar af Jørgen — 24. marts 2015 @ 19:55

    • Jeg har skam for længst set dit svar, men jeg må nok indrømme, at jeg ikke lige kan få øje på dit spørgsmål – kan dog sagtens se forskellen på ligegyldigt og lige gyldigt 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 21:56


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.