Hos Mommer

22. marts 2015

Vi hører åbenbart lige dårligt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:33
Tags: ,

Jeg var næsten lige stået op og gik og nussede rundt i køkkenet. John var lige over mig, oppe i ‘fugleobservationsrummet’, hvor han stod og lurede lidt rundt med teleskopet. Trappen er lige ved siden af, og der er åbent op til rummet, så vi kan godt kommunikere, selv om vi er på hver sin etage.
Rød hestehov eller skræppe (1)– Finder du noget?
– Ja, der er da lidt forskelligt.

– Nu satte der sig lige en havørn!
YESSS!!! Jeg fes op ad trappen og kiggede i skopet.
– Hvor sidder den?
– Kan du ikke se den?
– Nej …
  så havde jeg nok ikke spurgt …
John kiggede igen.
– Kan du ikke se den!? Det var dog utroligt! Den sidder lige midt i billedet.
Jeg kiggede igen.
– Det er da bare en and!
– Ja! En gravand. Det sagde jeg jo!

Vorherre bevares. Nu kan jeg ikke høre forskel på, om John siger gravand eller havørn.
Hvem var det lige, der blev kostet afsted til høreprøve forleden?
Eller er der en parallel til ønsketænkning? Ønskehørelse?

Denne gang er der således heller intet billede af en havørn.
Til gengæld er der et af rød hestehov, eller skræppe, som jeg stadig helst vil have den til at hedde, nok mest fordi førstnævnte ikke er et logisk navn. Rød kan jeg forstå, men hestehov???
De myldrer frem overalt, så vi i formiddags da vi gik en tur langs fjorden – i bidende kulde. Det er bare ikke nået over 4° på noget tidspunkt i dag. Det ser fint ud indefra, men mine planer om at gå i haven røg sig en tur, da jeg kiggede på termometret.
En tur fik vi da gået, og vel hjemme igen fik jeg atter en undskyldning for at gå i gang med lidt håndarbejde, for havearbejde var udelukket.
Det gør såmænd nok heller ikke noget, for ukrudtet vokser sikkert alligevel ikke specielt hurtigt i sådan en kulde.

P1050556

30 kommentarer

  1. I skal nok få et billede af en havørn. Skriv endelig, hvis John får et billede af forstanden, den er ret sjælden.

    Kommentar af Eric — 22. marts 2015 @ 15:42

    • Haha – det skal jeg nok – ellers kan vi da bare tage et af en høreskade, hvis det skulle være 😀

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2015 @ 15:58

  2. Altså, jeg var ved at få min mad galt i halsen, fodi jeg stadig tyggede, da jeg kom til at læse Eriks og din kommentar 🙂 Indimellem har mine kolleger knækket sammen af grin, når jeg har hørt helt forkert, og det sker altså stadig trods høreapparat. Så hjernen hører sommetider det den gerne vil høre.
    Hvordan går det med dit fine energiarmbånd, er du stadig lige glad for det?

    Kommentar af Lene — 22. marts 2015 @ 16:13

    • Jamen Lene dog – jeg vil søreme ikke have den slags på samvittigheden 🙂
      Der kan godt nok komme nogle pudsige fejlhøringer ud af det – der må simpelthen være en parallel til ønsketænkning 🙂
      Ja, jeg er. Det er godt til at få husket mig på at få rørt mig lidt.

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2015 @ 17:24

  3. Ja ja ja…havørn eller gravand … gør det noget 😉

    Kommentar af udvandreren — 22. marts 2015 @ 16:40

    • Ja, det gør så! Gravand er helt almindelig; det er havørn ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2015 @ 17:24

  4. Skidt med det – en fugl er vel en fugl 😉

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 22. marts 2015 @ 17:18

    • Jooohhh og nej, det er det ikke helt, Randi – se mit svar til Udvandreren herover 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2015 @ 17:26

  5. Si fra om der kommer “nye” fuglearter 🙂

    Kommentar af Mormor — 22. marts 2015 @ 22:24

    • Ja, med den elendige hørelse skal der jo nok dukke en ‘ny’ art op 😀

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 09:15

  6. Hi hi ønskehøring:) Her i huset lider især børnene af selektiv hørelse….:)

    Kommentar af Mette — 23. marts 2015 @ 07:09

    • Det gør vist de fleste børn, tror jeg 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 09:16

  7. Der siges (!) jo, at man hører, hvad man ønsker at høre!!

    Kommentar af kisser — 23. marts 2015 @ 07:25

    • Hehe, ja og det var dette her vist et godt eksempel på 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 09:16

  8. Rød hestehov – røde blomster, og når bladene dukker op efter blomstring, har de form som en hestehov. Det er i øvrigt en invasiv, uønsket art i den danske natur.

    Kommentar af Pernille — 23. marts 2015 @ 09:45

    • Tak for svar, Pernille – så giver det jo mening. Jeg vil kigge efter hestehovsformen, når planterne når så langt.
      Endnu en invasiv art! Dem har vi vist en del af, men jeg har lige læst (måtte jo google, da du skrev, at den var invasiv), at den kom allerede i middelalderen, så man har åbenbart formået at holde den nogenlunde i ave.

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 10:04

  9. Jeg måtte også til at Googl. Du har da lidt ret i at kalde den en skræppe, tidligere kaldt tordenskræppe eller pestilensurt!
    Åh… Det var da en and! Ikke en avis-and, men en kommunikations-and…
    Vi får jævnligt et godt grin, når jeg fortæller Erik, “hvad han lige sagde”!

    Kommentar af Anne Holtegård — 23. marts 2015 @ 11:24

    • Pestilensurt! Det navn havde jeg ikke hørt.
      Ja, det var en and – jeg er åbenbart ikke en ørn til at høre 😉 – og kan godt forestille mig, hvordan I to kan gå fejl af hinanden …

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 11:36

  10. Selvfølgelig finder der da ønskehøring :-)Som når man er helt sikker på, at man har opnået/fået lov til noget, som modparten efterfølgende er lige så sikker på at have sagt nej til. Sker så ofte her i huset, at jeg jævnligt overvejer, om vi skal indføre skriftlige kontrakter i stedet for kun at indgå mundlige aftaler …

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. marts 2015 @ 13:53

    • Den problematik kender jeg så ganske glimrende. Eller den med: “Det HAR jeg da fortalt dig!” – “Nej, du har ikke!”

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 16:40

  11. Hehe, men så fik du motion op ad trappen! Er du sikker på at John ikke bare havde lyst til dit selskab? 😉 Flot hestehov! Jeg har haven fuld af mange forskellige pestilensurter; det var dog en vidunderligt navn 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 24. marts 2015 @ 08:21

    • Det tvivler jeg nu på … 😉
      Jeg synes, at skvalderkål i langt, langt højere grad burde hedde pestilensurt, men det er der jo intet, der forhindrer mig i at omdøbe den til – det er nemlig et både skønt og beskrivende navn.

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 09:12

  12. Hehe.. kan man kalde det for Fantom-hørelse.. 🙂 Næste gang råber du bare at han skal tage et billede og komme ned og vise dig det.

    Kommentar af Inge — 24. marts 2015 @ 14:28

    • Det kunne jeg gøre, ja, god ide 🙂
      Men fantomhørelse … så skulle jeg vist helt have mistet høresansen, ikk’? Fantomsmerter er jo smerter i noget, der ikke er der mere … 😉

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 14:34

  13. Jo, jo, hørelsen kan drille, og sjovt er det når eksempler kan gives. Jeg glemmer dem lynhurtigt og når ikke at skrive dem ned.

    Kommentar af Jørgen — 24. marts 2015 @ 19:51

    • Du har da givet et sjovt eksempel engang, kan jeg huske – men det er nu så langtfra alle hørefejlseksempler, der er morsomme …

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2015 @ 21:53

  14. Her i huset er det husbonden, der har høreapparat (når han vælger at bruge det), men jeg er efterhånden også dårligt hørende, så jeg forstår godt jeres fejlhøringer 🙂
    Mht. hestehov var vi på en tur i søndags, hvor turlederen viste os hvid hestehov (se et stykke nede i teksten her: http://www.haveabc.dk/16/hestehov—petasites-hybridus), som på dette tidlige tidspunkt var lysende hvide “pletter” på ellers bar jord. Hun (turlederen) fortalte også, at navnet skyldes faconen på bladene, som også andre har skrevet tidligere. Husbonden hørte det som “hestehøj” og gik og spekulerede på, hvilken facon en hestehøj har 😀

    Kommentar af conny — 31. marts 2015 @ 22:56

    • Hehe – jeg må bare lære at hver gang se det morsomme i de fejlhøringer og lade være med at lade mig irritere, selv om det falder mig lidt svært indimellem.
      Tak – jeg var slet ikke klar over, at vi også havde hvid hestehøj – nårhnej -HOV 😉

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2015 @ 23:10


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.