Hos Mommer

21. marts 2015

Vi vil snart dvæle i en ‘dwelling’ fra det 15. århundrede

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:10
Tags: ,

SAS havde et tilbud jeg ikke kunne modstå: Jeg kunne købe meget billige billetter til England, men det krævede en hurtig beslutning, for de påstod, at tilbuddet gjaldt kun et døgns tid.
Jeg havde netop gået og fablet om, at jeg ikke mente at kunne vente helt fra februar til juni med at se englænderne, og John havde sagt, at jeg da bare kunne tage et smut derover i nogle dage – han skulle nok passe på Den Stråtækte imens.
Da det så viste sig, at jeg kunne få to billetter til kun en smule mere end den pris, jeg normalt betaler for én, kom jeg lige til at bestille en flybillet til os hver, for manden ville jo gerne med, da det kom til stykket.                                  

P1040575          

Vi skal derfor en tur over til vores specielle version af a 15th Century Dwelling om ikke så forfærdelig lang tid.
Jajaja. Jeg havde ellers lovet mig selv at være hård og vente, til vi tager afsted til sommer, fordi vi skal rejse så meget her i foråret, men det er sket for mig før, dette her – en god måneds tid efter at have set dem, bliver savnet for stort, og jeg er simpelthen nødt til at gøre noget ved det.
Det har jeg så gjort nu.
Det bliver spændende at se, hvor langt de er nået med granny flat-delen af deres dwelling – måske bliver det i den, vi skal dvæle i en tid.
At dvæle hedder to dwell på engelsk, men som det ses herunder, er det dem der har det fra os og ikke omvendt, som jeg – og sikkert flere – måske kunne tro.
”II. dvæle, v. [ˈdvæ·lə] præs. -er [ˈdvæ?– lər]; præt. -ede ell. (sj.) -te (Oehl.​XXXI. 250. Blich.​D.I.122. Ing.​EM.I.22). (glda. dwæl(i)æ(s),æda. (imp.) duæl (AM.), oldn. dvelja, opholde, sinke, dveljask, dvæle, oeng. dwellan (eng. dwell er laan fra nord.); besl. m. I. Dvale, dulme osv. ordet tilhører næsten udelukkende det højere litterære sprog)
Dengang for omkring 1000 år siden, da vi opholdt os i England i en rum tid, mens vi – blandt andet – lærte dem at handle (i 793 angriber danske vikinger klosteret Lindisfarne i England og de næste 300 år er skandinaviske vikinger en stor del af den engelske historie, både som forfærdelige plyndringsmænd, som handelsfolk, som lejesoldater, som erobrere, bosættere og konger), lånte de en masse ord af os, og de har ikke afleveret dem tilbage endnu.
Til gengæld låner vi en masse ord fra dem i dag, så det går såmænd nok lige op i det lange løb.

24 kommentarer

  1. Nogen gange skal man ikke dvæle, men tage en rask beslutning! God tur 🙂

    Kommentar af Eric — 21. marts 2015 @ 17:25

    • Nemlig! Og tak, men det er først i starten af maj, vi smutter …

      Kommentar af Ellen — 21. marts 2015 @ 18:07

      • Ja ja, bare dvælen ikke bliver til dvale.

        Kommentar af Eric — 21. marts 2015 @ 19:33

        • Det har vi skam ikke tid til 😉

          Kommentar af Ellen — 21. marts 2015 @ 19:43

  2. Dejligt også at have et Englands besøg at se frem til. 🙂

    Kommentar af Inge — 21. marts 2015 @ 19:51

    • Jaahhhh 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. marts 2015 @ 21:17

  3. Jeg kan godt forstå, at det tilbud var for meget for dig! Jeg glæder mig til både april og august nu!!!!
    Det er nu spændende med sprog og udvikling og udveksling! Hvor meget dansk er dansk?

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. marts 2015 @ 20:26

    • Det er skønt at have flere ting at glæde sig til, ikke?
      Det er et meget spændende emne, synes jeg – og jeg ved det ikke, men sandsynligvis en hel del.

      Kommentar af Ellen — 21. marts 2015 @ 21:18

  4. Godt med den slags raske beslutninger 🙂
    I denne tid hvor næsten ingen skandinaviske sprog kan stå alene, men absolut må og skal krydres (her var jeg lige ved at skrive ‘spices up’) med engelske ord og vendinger, er det dejligt at tænke på at englænderne har og bruger så mange skandinaviske ord som de gør.
    God tur 🙂

    Kommentar af udvandreren — 22. marts 2015 @ 07:05

    • Hehe, typisk, ikke? Vi går her og brokker os, og så falder vi selv i fælden 🙂
      Tak – det varer lidt endnu inden vi skal afsted.

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2015 @ 08:48

  5. God tur med håb om at der er meget godt at dvæle ved.

    Kommentar af Jørgen — 22. marts 2015 @ 07:18

    • Tak – lidt skal vi nok finde.

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2015 @ 08:49

  6. Ja ja, du er ikke den eneste der tager en beslutning, og så laver den om igen. Jeg kan godt forstå din længsel, så det er da bare at gribe chancen, når nu den smider sig på din dørtærskel 😉

    Kommentar af fiberfryd — 22. marts 2015 @ 07:38

    • Vi er nok mange, når det kommer til stykket, men det er fint med lidt forandring og uforudsete hændelser 😉

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2015 @ 08:49

  7. Ja, vi låner fra hinanden – det udvikler. En lærer i engelsk fortalte en gang, at ordet følger er blevet til Fellow på engelsk.
    Dejligt med billige flybilletter og gensyn med familien i det engelske 🙂

    Kommentar af kisser — 22. marts 2015 @ 09:29

    • Og vel så også follow, kunne jeg forestille mig, men der er rigtig mange, hvis først man begynder at grave i det, og sådan noget synes jeg jo er sjovt 🙂
      Ja, dejligt!

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2015 @ 13:02

  8. Dejligt med billige flybilletter. Jeg kan godt forstå, I må gribe chancen.
    Det var fint at læse om jeres sidste afsked med Pernille. Det er godt at forældrene kan tale sammen og støtte hinanden. Det forudsætter, at forældrenes partnere er rummelige og rigtige voksne, og det er du i hvert fald.

    Kommentar af Betty — 22. marts 2015 @ 13:31

    • Det tilbud kunne jeg i hvert fald ikke stå for.
      Det kræver lidt, ja, især i starten, men både Bjarne og jeg er rummelige og voksne efterfølgere 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2015 @ 15:39

  9. Du er da vist en ørn til at spotte billige billetter. Det bliver godt og sådan en smuttur kan man vel altid nå mellem de længere rejser 🙂

    Kommentar af Lene — 22. marts 2015 @ 16:07

    • Jeg fik nu tilsendt en mail med tilbuddet, så den opdagelse kan jeg ikke tage æren for, men ja, man kan altid lige nå en smuttur 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2015 @ 17:21

  10. Koselig å se at det er aktiviteter fortsatt, Ellen. Reis du, med god samvittighet og nyt tilværelsen. 🙂

    Kommentar af karlhalvorsen — 23. marts 2015 @ 12:41

    • Tak, Karl – vi vil følge begge dine anvisninger 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2015 @ 16:38

  11. Gode tilbud er til for at blive taget.
    Har du nogen forklaring på punktummet efter 15th? Jeg prøver altid på at sige til danskere, at de ikke på engelsk skal sætte punktum efter ordenstallene, så hvorfor mon her?

    Kommentar af conny — 31. marts 2015 @ 22:47

    • Man skal aldrig sige nej til et godt tilbud!
      Nej, jeg har ingen forklaring – det er underligt, men må være noget gammelengelsk, så du kan roligt fortsætte med at fortælle de regler, du kender 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2015 @ 23:17


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.