Hos Mommer

17. marts 2015

En energidræber fra morgenstunden

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:04
Tags: ,

EnergibombeI morges ville jeg rigtig lege Den Store Helseguru, Den Gode Søster og Den Betænksomme Hustru i én og samme person og fremtrylle en solid energibombe til os ved hjælp af min juicemaskine, som jeg med skam at melde ikke får brugt ofte nok. Jeg ved også hvorfor: Det er et helvede at gøre den ren!
Nå, men jeg skrællede ni gulerødder, pillede en appelsin og en lime, skrællede en pænt stor klump frisk ingefær og tog kernehuset ud af tre store æbler.
Fumlede lidt med at sætte stikket i kontakten og begyndte så at proppe gulerødderne ned i maskinen.
Opdagede desværre først efter have onduleret fire af dem (det går lynhurtrigt), at jeg havde fået skubbet til opsamlingsbeholderen under førnævnte fumleri, så der lå saft fra fire gulerødder og flød ud over bordet, hvorfra det meste sivede ned ad skabet og videre ned på gulvet, og resten havnede i en skuffe. I har slet ingen ide om, hvor meget saft fra fire store gulerødder kan fylde … og det er MEGET orange!
Det var her, Merete trådte ind i køkkenet. Jeg var indædt storbandende begyndt at tørre op, da hun fyrede følgende bemærkning af: “Det er da vist mere en energidræber end det modsatte, du har gang i der, lyder det til. Hvorfor samler du det ikke bare op i en beholder?”
Jeg slog hende ikke. Især fordi hun grinende overtog rengøringen, mens jeg skrællede fire gulerødder og ellers fortsatte med energibombefremstillingen – denne gang MED opsamling.
Den nåede at stå i nogle minutter, så safterne fordelte sig i fine lag, men det var bare at røre lidt rundt i det – og heldigvis smagte det så godt, at det næsten var de ekstra, uforudsete anstrengelser værd.
Det smager bedre end det ser ud. Det smager faktisk smaddergodt – det er den friske ingefær, der er hele hemmeligheden og som gør den store forskel.

36 kommentarer

  1. Man må jo heller ikke slå på rekonvalescenter 😉 Uf, det er altid noget forfærdelig snask, når spildte ting og sager begynder at bevæge sig ind i skabe og skuffer. Hvad havde du i skuffen – rene viskestykker eller poser med mel og gryn eller noget helt tredie, som absolut heller ikke havde godt af orange væde??

    Kommentar af Fruen i Midten — 17. marts 2015 @ 15:58

    • Det var den heldigste skuffe i den sammenhæng: Det var den med værktøj i – altså store skeer og den slags 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 16:14

  2. Uh, det er så ærgerligt, når man laver den slags ekstraopgaver til sig selv. Godt, at juicen var alt besværet værd, den ser også dejlig ud! Ingefær smager dejligt – lige i disse dage drikker Henrik en masse varm ingefærte – det lindrer, når man har ondt i halsen.

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 17. marts 2015 @ 17:06

    • Det smager nemlig godt; jeg laver også tit ingefærte, hvis der er en forkølelse eller dårlig hals i anmarch

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 18:15

  3. Pyh ha. Maskiner kan være et *levede. Køkkenmaskiner parkerer jeg konsekvent i garagen.

    Kommentar af hennystewart — 17. marts 2015 @ 17:19

    • Jeg kan nu ellers så vældig godt lide mine køkkenmaskiner, men ikke når de laver den slags numre med mig 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 18:16

  4. her er nogle boller du kan prøve af ‘resterne’ fra juicen 🙂
    http://proteinopskrifter.dk/pulp-boller

    Kommentar af Malle — 17. marts 2015 @ 17:20

    • Tak, Malle – det kunne da være sjovt at prøve. Men … ærteprotein og affedtet mandelmel … vi er godt nok ude i alternativerne her!

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 18:18

      • Alternativer som alm mel og sådan kan sagtens anvendes i stedet for, i behøver jo ikke at de skal være ultra sunde, men bare velsmagende og så at pulpen ikke går til spild tænker jeg – jeg agerer gerne forsøgskanin i sommerhuset 😃

        Kommentar af Malle — 17. marts 2015 @ 20:23

        • Det satsede jeg også på, det med melet … og nu er er I to, der mere end antyder, at jeg skal tage juicemaskinen med til Jylland 🙂

          Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 21:05

  5. Øv øv øv… Det er utroligt hvad en lillesøster kan slippe godt fra når hun er på rekreation. 😉

    Kommentar af Inge — 17. marts 2015 @ 17:35

    • Det er det – men når hun også gider gøre rent efter mig, så er det helt i orden 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 18:18

  6. Undskyld, men lå jeg ned og grinede 🙂
    Prøv i øvrigt at juice broccoli og grønne æbler sammen med ingefær og frisk gurkemeje !!!

    Kommentar af udvandreren — 17. marts 2015 @ 17:57

    • Helt i orden, Annette – det var jo ikke meningen, at I skulle græde over at læse det 😉
      Tak for tip! Man kan faktisk ‘juice’ næsten alt, tror jeg – kunsten er så at finde det rigtige blandingsforhold.

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 18:19

  7. Hehe, men pas nu på med ingefæren – den er vist vanddrivende 🙂

    Kommentar af Eric — 17. marts 2015 @ 18:52

    • Er den? Åbenbart ikke så meget, at vi bemærkede en forskel 😉

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 19:39

      • Ja, det er den. Kan fx bruges til at få sved på panden, hvis nogen har brug for den slags. 😉

        Kommentar af Eric — 17. marts 2015 @ 22:00

        • Haha, okay … men det er rigtigt, at man skal passe på med ikke at komme for meget i 😀

          Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 22:02

  8. Må man godt grine? 😉

    Kommentar af Susanne Ihlefeldt — 17. marts 2015 @ 20:41

    • Hehe, man må meget gerne grine, Susanne … jeg bandede godt nok i øjeblikket, men kunne trods alt godt se den potentielle underholdningsværdi i det 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 21:07

  9. Uha, hvor er sådan noget meget irriterende. Godt, din søster tog sig af rengøringen. Fine farver på juicen. Fra nu af hedder den slags vel “energidræber” hos jer? 😉

    Kommentar af Betty — 17. marts 2015 @ 21:54

    • Haha, ja, det kunne man sagtens forestille sig, Betty 😀

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 21:58

  10. Tror jeg foretrækker at spise gulerødderne. Men jeg forstår nu også at ingefær gør underværker.

    Kommentar af Jørgen — 17. marts 2015 @ 22:12

    • Rå gulerødder kan mine paradentoseramte tænder slet ikke klare at tygge, så dette er en god måde for mig 🙂
      Ingefær er godt, og smagen slet ikke så tosset.

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2015 @ 09:18

  11. Ååååhhhhh… altså… GRINER!
    Nå, det endte jo godt.. for alle…
    En veninde serverer også sådan noget sundt saft… Det smager overraskende godt.. og hun bruger pulpen i sit bagværk… Det giver fibre og struktur i brød og boller…

    Kommentar af Anne Holtegård — 17. marts 2015 @ 22:19

    • Godt, at det kan underholde andre – så er det da ikke helt spildt 😉
      Jeg bliver vist nødt til at prøve det pulp af …

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2015 @ 09:18

  12. En lidt flad start på dagen 😳 Det er en fin ide at lave brød eller boller af pulpen og hvis du har for meget kål eller lignende i juicen, som kan gøre bagværket lige lovligt rustikt, så kan det nemt gå i en gryderet. Det er altid godt at få pudset sin ‘stop spild af mad-glorie’ 😉

    Kommentar af fiberfryd — 18. marts 2015 @ 07:27

    • Jeg er blevet overbevist om, at pulpen skal afprøves i et eller andet bagværk – kål vil ikke blive aktuelt for mit vedkommende, og glorier kan aldrig blive pudset nok 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2015 @ 09:19

  13. Jeg kan lige høre dig storbrummende og skumlende. Hm. Håber det bekom jeg alle vel?

    Kommentar af kisser — 18. marts 2015 @ 09:31

    • Hehe, ja, det er nok ikke svært at forestille sig, men drikken bekom heldigvis alle vel 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2015 @ 10:55

  14. Jeg kan lige forestille mig en vittighedstegning med mange dødningehoveder og krydser m.m.m. – måske af gode gamle Füchsel.
    Men hurra til sidst for en sund energibombe. Jeg nøjes med at købe mig til ingefærdrik – desværre med en hel del sukker i.

    Kommentar af conny — 18. marts 2015 @ 10:33

    • Jeg var også tæt på at fotofremstille sådan en 🙂
      Ja, øv til alt det påtvungne sukker – jeg køber aldrig den slags, for jeg får desværre rigeligt med sukker i forvejen med alle mine hjemmelavede marmelader og syltede sager.

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2015 @ 10:56

  15. Hvad har man søstre til, hvis ikke netop de må drille en og så bagefter hjælpe en med at komme videre 🙂

    Kommentar af Lene — 18. marts 2015 @ 18:19

    • Nej … det må både søstre og veninder faktisk 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2015 @ 20:50

  16. Jeg nyder gerne gulerodsjuice, men har det samtidig svært ved det store spild af gulerod, så jeg bruger gerne pulpen (uden ingefær!!!!) i en sugo sammen med andre grøntsager (groftrevne), som jeg så fryser ned og bruger som gaver til travle børnefamilier. Det er et hit, fordi mængden af grøntsager kan øges betragteligt uden at børn og andre (mandlige) sarte sjæle opdager det og ernæringsmæssigt er muligt at anvende det billigere fede hakkede oksekød (min. 15 %), når mængden pr. portion er beskeden (ca. 60 g.), fordi kødsmagen jo primært sidder i fedtet. 🍅🐂😉
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 18. marts 2015 @ 18:45

    • Også en god ide! Man kan slippe afsted med at servere stort set hvad som helst til børn, bare de ikke kan se, hvad der er i. Det med, at de ikke kan lide et eller andet, er oftest bare noget pjat 🙂 Jeg ville nu nok tage ingefæren med – jeg elsker ingefær, og bare det ikke er for dominerende, skal det nok også glide ned hos børnene. Jeg laver også grønsagslasagne sommetider – det smager næsten endnu bedre end den traditionelle lasagne

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2015 @ 20:54


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.