Hos Mommer

16. marts 2015

En flettet kurv, nogle store sten, fire storke og tyve traner

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:56
Tags: , ,

En syet flettet kurvDa jeg tog min sykasse med til Sverige, spurgte Merete hvad jeg skulle sy deroppe.
”En flettet kurv”.
Jeg fik bare blikket uden yderligere kommentarer. Nu rabler det for hende, tænkte både John og Merete tydeligvis. Jeg sagde ikke noget.
Da jeg var kommet godt i gang, gav det mening for dem. Jeg syede nogle strimler med Fast2Fuse indeni for at gøre strimlerne stive, flettede dem og syede en kant foroven for at holde sammen på det hele.
Værs’go’: en fin, syet, flettet kurv. Keine Hexerei, nur Behändigkeit … ikke som druiden Miraculix i den herlige Asterix-serie udtrykte det i et af hæfterne: Det kræver slet ingen behændighed, kun lidt hekseri.

Vejret blev bedre og bedre op ad dagen, med skyfri himmel og 11° lige over frokost, så vi kørte en tur for at vise Merete Kjugekull, hvor vi selv var i august, og til Pulken, hvor tranerne så absolut endnu har oceaner af plads at røre sig på, men så har hun set et par muligheder, hvis hun selv skulle finde på at tage på udflugter ved senere lejligheder. 20 traner så vi – det var så sandelig til at overse, men hun så dem både lande og lette igen, og som en sidegevinst så vi fire storke, så det var ikke helt spildt at køre derud.

18 traner

Kjugekull var stadig et spændende område, og vi gik da også den røde rute, som var den korteste (Merete skal ikke ud og gå langt endnu, men 1,3 km kunne godt klares). Det var en god tur, med masser af sten og et meget kuperet landskab; det er bestemt ikke bare en skovsti, man går på. Vi kommer dog ikke udenom, at alting bliver lidt pænere, når det hele bliver lidt mere grønt overalt i landskabet.

Kjugekull (1)

24 kommentarer

  1. Sikke en flot kurv! Du er sørme så dygtig med dine hænder.

    20 traner er jo da heller ikke at kimse ad – og en spændende skovsti. Begge dele passer godt til de 11 gr.

    Kommentar af Stegemüller — 16. marts 2015 @ 19:28

    • Jo tak da – det er jo egentlig bare at følge en opskrift 🙂
      I sammenligning med de 5-6000, vi har set ved Pulken, er vi ikke så imponerede, men det var jo en god dag alligevel.

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2015 @ 20:02

  2. Ha.. Jeg kan lige se “blikket” for mig! Nå, resultatet er d i hvert fald flot! Hvor køber du Fast2fuse? Jeg har bog “fast, fun & easy Fabric Boxes” som jeg aldrig har fået syet noget fra, fordi jeg mangler noget stivelse!
    Alt taget i betragtning, synes jeg da, I havde et godt udbytte af turen idag. Traner, storke, sten.. Og bedre vejr… Ja, det grønne er nok lige det sidste pynt, men det bliver næste gang!

    Kommentar af Anne Holtegård — 16. marts 2015 @ 19:52

    • Hehe, ja det var et tydeligt blik 🙂
      Jeg har købt det på nettet hos http://www.baliquilt.dk. Jeg vil tro, at du til æsker med fordel også kan bruge veledon, men jeg ved jo ikke, hvad der står i dine instruktioner. Baliquilt har dog vist alt, hvad du kan tænkes at få brug for.
      Vi havde en dejlig dag med lidt af det hele, og ja: resten skal nok komme.

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2015 @ 20:06

  3. 20 traner er da en god begyndelse.. 🙂 der kommer mange flere om ikke så længe.. Vi overvejer at køre længere nordpå i påsken og overnatte et par dage i nærheden af Hornborgasøen, der skulle også være en god golbane deroppe. 🙂

    Kommentar af Inge — 16. marts 2015 @ 21:36

    • 20 traner er bedre end ingen traner … og I vil til Hornborgasjön i år? God tur – jeg tror bare, vi snupper Pulken igen, men jeg er med på, at påsken falder ideelt for optimale traneobservationer i år.

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2015 @ 21:51

  4. Din flettede kurv er rigtig fin. Havde jeg ikke set flere hundrede traner på en gang, ville jeg også være tilfreds med 10 på stribe og det er meget længe siden jeg har set en stork.

    Kommentar af Pigen fra landet — 16. marts 2015 @ 22:18

    • Tak 🙂 – ja, den blev da helt pæn.
      Det var heldigvis også sådan, Merete tænkte – og faktisk ser vi storke næsten hver gang vi er ude i det område – I var så åbenbart bare lidt uheldige, da I var der.

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2015 @ 22:27

  5. I får som sædvanlig en masse ud af jeres Sverigeshus – og nu med gæst/logerende. Det er en god anledning til at få genset kendte steder.

    Kommentar af conny — 16. marts 2015 @ 22:31

    • Det er nemlig en rigtig god undskyldning for at tage en eller anden tur igen 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2015 @ 22:45

  6. Tyve traner er bedre end ingen traner og når de endda optræder for jer… 😉
    Sikken en fin kurv – du er så flittig! Min strikkemappe mangler stadig delbar lynlås til de sidste lommer. Jeg har ikke kunnet finde dem med løse (ekstra) glidere i de syforretninger jeg har frekventeret, men må vist ty til nettet også. Til gengæld har jeg fundet på at sætte små ‘snoreøskner’ i kanten af siderne! Så slipper jeg for at lave huller (og der bliver faktisk plads til et par ekstra sider i mappen) 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 17. marts 2015 @ 08:01

    • De dansede esværre ikke – det var vist alt for koldt til parringsleg 😉
      Du må kunne købe de glidere i Den Lille Lade, hvor kurset blev afholdt. Snoreøsknerne er en god ide, men det ville vist ikke give mig mere plads i mappen … det må ses; du må tage den med, når I kommer ned til Fransk Marked.

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 09:47

  7. Det er måske lidt tidligt for tranekik, men de er åbenbart begyndt at rejse.

    Kommentar af Jørgen — 17. marts 2015 @ 08:17

    • Så småt, så småt, men hold øje med Toftes blog.

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 09:48

  8. Altså jeg gemmer stadig på min eneste oplevelse med traner, og der var to, så mon ikke Merete også nød synet. God bedring til din søster og gode Sverigesdage til jer alle tre.

    Kommentar af Lene — 17. marts 2015 @ 08:28

    • Hun synes det var fint, ja, og tak – vi hygger os stadig heroppe 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 09:48

  9. Hehe, ‘blikket’ 😉 Heldigvis kan man sagtens tåle blikket, hvis man er sikker i sin sag og bare mangler at bevise det. Og det blev selvfølgelig en meget fin kurv 🙂 Hvor stor er den – er den til boller eller brænde? Jeg synes jo også, at tyve traner er mange, men I er jo så traneforvænte, at det egentlig slet ikke er noget at skrive om. Hvordan ligger den stråtækte i forhold til tranetrækket? Kan I i princippet være heldige at kunne sidde hjemme på terrassen og også se dem derfra?

    Kommentar af Fruen i Midten — 17. marts 2015 @ 09:03

    • Jeg får ofte den slags blik, så jeg er nærmest immun 😉
      Den er alt for lille til brænde og lidt for lille til boller. Merete har fået den – hun vil sætte den i badeværelset til de småting, man altid har i løs vægt sådan et sted, og som man ofte bruger en flettet kurv til.
      Om vi kan se tranetræk fra Den Stråtækte har vi endnu til gode at finde ud af, men umiddelbart vil jeg ikke tro, der kan komme ret mange forbi der.

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 09:53

  10. Det er en fin kurv, du har lavet.
    Sikke meget I fik set på turen. Jeg synes, 20 traner er meget. Men jeg er heller ikke forvænt med at se fugle i store flokke.

    Kommentar af Betty — 17. marts 2015 @ 09:59

    • Tak 🙂
      20 traner er bedre end 0 traner (når man slet ikke forventer at se nogen), men når man først har set 5-6000 traner samlet på én gang … 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 10:07

  11. Så fik jeg igen lært noget nyt, om fast2fuse. Anede ikke, der fandtes sådan noget. Kan kurven vaskes med sådan noget i? Det ville være en fordel, især hvis den skal bruges til spiseligt.
    Tranerne er flotte, jeg ville have rigeligt betaget af den mængde (og storke – elsker at se storke). Er heller ikke så godt vant som I med den slags.

    Kommentar af Den Gamle krage — 17. marts 2015 @ 13:23

    • Jeg har også først for nylig hørt om det, men det er godt. Det er kun limen i det, der forsvinder ved vask, så kurven kan godt tåle vand.
      Hvis man er vant til ingen traner, kan jeg godt se, at 20 er mange – og fire storke er også mange for mig 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2015 @ 14:27

  12. Antallet af traner er vel styret af kunstig fodring, så 20 er sikkert langt mere naturligt end den hoben, som en fodring lokker sammen.
    Jeg har vist været inde på det tidligere; men for mig at se er der en betydelig smitterisiko (mest for fuglene altså 🙂 ) ved at bruge sammenfodrede vilde fugle som et turist-trækplaster.

    Kommentar af Farmer — 18. marts 2015 @ 05:34

    • Du har helt givet ret, men det er vel værd at bemærke, at det er bønderne i området, der splejser om at fodre tranerne for at beskytte egne afgrøder, fordi tranerne kom (naturligt) i et ret stort antal – langt større end 20, hvilket nok ikke havde generet bønderne i væsentlig grad. Turist-trækplastret er altså en sidegevinst og ikke det oprindelige formål.

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2015 @ 09:16


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.