Hos Mommer

13. marts 2015

Hun skal på REkreation …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:07
Tags: ,

… men hun vil sikkert gerne bytte for en million …
Jeg tænkte meget på min søster, mens vi var i Norge. Hun er jo alene, og når jeg tænker på, hvor glad jeg var for at have John, da det var mig, der stod i situationen, kan jeg godt få lidt ondt af hende. Hun har nogle rigtig gode børn, det er slet ikke det, men det er jo ikke helt det samme som at have en skulder 24/7 – ikke fordi jeg brugte den skulder særlig meget; jeg var sjældent i dårligt humør eller ked af det, men bare det at vide, at han var der, betød alverden for mig.
Nu er det en uge siden Merete blev opereret, og hun er træt, men har det godt, for ‘det onde’ er fjernet nu. Jeg husker udmærket den følelse – det var en lettelse, da brystet og dermed ‘det onde’ var væk. De mener at have fjernet det hele, men laboratorieresultaterne må hun vente på til den 20. marts.
Merete er stadig sygemeldt, så jeg ringede og spurgte, om hun ville med til Sverige og blive opvartet og forkælet lidt. Det sagde hun ikke nej tak til, så vi drager snart afsted i nogle dage. Jeg savner Sverige – vi har netop sat fraværsrekord, fordi vi ikke har været der siden midt i januar, da vi lige som har haft lidt forskelligt at se til.
NU skal det så være, skal det!
Vi skulle jo gerne nå det, inden vi tager til Island på VULKANER OG GEOTERMISK ENERGI, som Escape Travel kalder turen.
Den Blå Lagune og Thingvellir kalder; Gulfoss og geyseren Strokkur vil forhåbentlig falde voldsomt henholdsvis nedad og opad, og superjeepen vil tage os langt ud (ind?) i de spændende landskaber, så vi kan se Eyjafjallajökull og Seljalandsfossen, som vi skal se indefra og ud – en lidt speciel oplevelse, vil jeg tro – hvalerne kalder forhåbentlig også på hvalsafarien, og så er der selvfølgelig Reykjavik, hvor vi skal bo.
Atter en spændende tur i udsigt, hvor der oven i købet er en svag chance for at se nordlys, så vi har skam ikke opgivet håbet endnu – og denne gang står vi op, hvis hotellets nordlysalarm går midt om natten!
Jeg har været på Island og har set flere, men ikke alle, af de nævnte ting, bl.a. Strokkur, som her ses lige inden boblen brister. Det er et helt specielt syn, så jeg under for det første John at se Islands fascinerende natur, og for det andet kan det hele snildt tåle at blive set to gange for mit vedkommende – ikke mindst fordi der er over 30 år imellem de to gange.

23 kommentarer

  1. Hvor er det dejligt, at M har det godt, alt taget i betragtning. Du må hilse hende mange gange fra os I sidste uge var jeg sammen med min fætter som har været det samme igennem for nogle år siden. Vi sender positive tanker nordpå, og så sørger I for forkælelsen 😉

    Det bliver spændende at se og gense Island, men også Sverige 🙂 I er heldige, at I får endnu en chance for at se nordlys meget snart, når nu det var så svært at få benene ud over sengkanten og komme i lodret stilling 😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 13. marts 2015 @ 17:56

    • Jeg hilser, tak, og skal nok forkæle 🙂
      Uhh, jeg glæder mig til turen, og jeg har lovet mig selv ikke at være for magelig, hvis chancen skulle komme igen … men for pokker det er svært, når man sover sødt 😉

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 19:09

  2. Det er da en rigtig god idé, at tage din søster med til Sverige, så hun også oplever lidt adspredelse midt i det hele. God tur! Jeg kan godt forstå, at det var dejligt for dig, at John var der 24/7; det kunne jeg unde alle mennesker, der har en eller anden sygdom.

    Kommentar af Stegemüller — 13. marts 2015 @ 18:29

    • Det var hun vist også glad for, men selvfølgelig vil vi da gerne hjælpe hende 🙂
      Jeg forstår dig godt – det er ikke altid det bedste at være alene.

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 19:10

  3. Dejligt at Merete vil med ud og blive luftet og forkælet lidt, det trænger hun nok til efter den omgang. I må have nogle gode dage deroppe. 🙂

    Kommentar af Inge — 13. marts 2015 @ 19:33

    • Ja, hun trænger, tror jeg – tak for ønsker og i lige måde til jer .-)

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 20:43

  4. Gode dage til alle i Sverige – og siden på Island.

    Kommentar af Jørgen — 13. marts 2015 @ 20:19

    • I Island, mente jeg.

      Kommentar af Jørgen — 13. marts 2015 @ 20:20

      • Tak, Jørgen. Vi flyver op på øen Island og vil opholde os nogle dage i landet Island 🙂

        Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 20:44

  5. Ikke for at være lyseslukker, men er din søster tilstrækkeligt sygeforsikret, så hendes tur til Sverige Ikke risikerer at blive til hendes økonomisk ruin, hvis uheldet er ude.
    Jeg har nævnt problemstillingen for dig før, da du var syg.
    Mvh. og håb om god søsterrekreation

    Kommentar af Kristine — 13. marts 2015 @ 21:52

    • Ingen sygeforsikringer vil gælde i sådanne tilfælde, så det vil være det samme som da jeg var under kemobehandling: I princippet var/er det forbudt, men lægerne sagde god for det, fordi John kunne fragte mig til DK på to timer, og i det tidsrum når man ikke at dø. Det samme gælder for Merete. Hun kollapser jo ikke lige pludselig; det værste hun kan risikere, er det samme som jeg kunne: at få en infektion med deraf følgende høj feber, og skulle det ske, går kursen bare lynhurtigt mod Danmark.
      Tak – og vi har tænkt os at hygge 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 22:01

  6. Det er da skønt at I har råd til at drøne rundt og se de mest fantastiske ting! Og den boble fanger virkelig øjet og fantasien 🙂 Sverige bliver jo nok liggende, men jeg kan levende forestille mig den glæde det er at komme til huset, åbne døren, lugte den lidt kolde luft, som termostaterne dog sørger for ikke er for fugtig, gå ind og se de blomstrede gardiner og puder i sofaen 🙂 – god tur til det ene og det andet og det tredie … 🙂

    Kommentar af Donald — 13. marts 2015 @ 22:44

    • Ja, det er simpelthen så skønt, Donald – jeg er meget glad for, at jeg for mange, mange år siden sørgede for at få mig en rigtig god pensionsordning, som giver pote nu 🙂
      Vi har ingen termostater i Sverige – huset har udetemperaturen, bortset fra badeværelset, hvor radiatoren er stillet på 5° af hensyn til varmtvandsbeholderen – men tak, selvfølgelig, for gode ønsker – og der er i øvrigt aldrig fugt i nogen af rummene – de kunne bygge på den rigtige måde i gamle dage 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 23:01

      • Ja nogen steder blev der bygget så man ærgrer sig over at der ikke bygges sådan i dag. Jeg har været på besøg i et romersk landhus med 1m.tykke vægge, der kan man finde skygge og kølighed på en varm sommerdag! 🙂

        Imponerende at I ikke behøver at have varme på fx.4 grader når I er væk fra svenskehuset! 🙂

        Kommentar af Donald — 14. marts 2015 @ 00:03

        • De mure må kunne klare selv den varmeste sommer!
          Ja, det er imponerende, men det har aldrig været et problem – heller ikke selv om det sommetider bliver frostvejr inden døre 🙂

          Kommentar af Ellen — 14. marts 2015 @ 16:02

  7. God weekend i Sverige. Dejligt for din søster at komme under jeres vinger. 😉

    Kommentar af Betty — 14. marts 2015 @ 00:09

    • Tak – det er hyggeligt at have hende med, og hun er glad for at være med, så det kan ikke være meget bedre 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2015 @ 16:02

  8. Må I få en skøn søsterweekend i Sverige og tak for alle dine skønne indlæg fra Norge. Jeg havde ikke regnet med at Ellen var sådan en syvsover 😉

    Kommentar af Lene — 14. marts 2015 @ 08:43

    • Tak og tak 🙂
      Det er jeg normalt heller ikke, men hvis jeg bliver vækket fra en dyb søvn, er jeg ikke altid lige omgængelig 😉

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2015 @ 16:04

  9. Godt jeg ikke har anlæg for sort misundelse (hmmm. Den løgn var vist mere sort end hvid!), for sikken I da kommer omkring. Det er jer mere end vel undt, men uuuuhhh………
    Jeg er selv bragende godt pensionsforsikret, men lever sammen med en (kun) folkepensionist, og det kan godt mærkes. Så vi passer godt på de penge vi trods alt har. Selv om det betyder et ikke særlig udfarende liv.
    Glæden ved at have hinanden kan heldigvis ikke gøres op i moneter.
    God tur til Sverige, og heldigvis ser vejret rimeligt ud det næste stykke tid.

    Kommentar af Den Gamle krage — 14. marts 2015 @ 12:04

    • Misundelse er en grim ting, men jeg kender skam udmærket følelsen 😉
      Det er da ganske rigtigt, at det er vigtigst at have hinanden, og der er heldigvis mange gratis eller i hvert fald knapt så dyre glæder. Vi har bare valgt at rejse så meget vi overhovedet kan, både fysisk og økonomisk, for vi ved ikke hvor længe vi har os. Om ni år, når ratepensionerne stopper, vil rejsebehovet af sig selv være blevet mindre, og så gør det ikke så meget, at der vil være lidt færre penge. Vi kunne have valgt at forskyde ratepensionerne i forhold til hinanden, men vi syntes, at dette var en bedre – i hvert fald en sjovere – løsning 🙂
      Tak … i dag er det dejligt – 11° og sol.

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2015 @ 16:11

  10. I er godt nok meget “udadreagerende” for tiden… Det er da godt jeg selv har lidt på rejsekalenderen.. Jeg får jo i pose og sæk sammen med mine kære, først med Erik i april og så med Gitte i August!
    Og så kan jeg stornyde dine rejserapporter fra de fjerne lande!
    God Sveriges tur med Merete; der skal samles kræfter…Bedste ønsker for hendes helse.

    Kommentar af Anne Holtegård — 14. marts 2015 @ 19:57

    • Ja, vi kommer lidt omkring – men det gør du så også 🙂
      Tak for gode ønsker – hun har det heldigvis rigtig godt.

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2015 @ 22:41


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.