Hos Mommer

12. marts 2015

Fra vinter til forår på en nat

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:34
Tags: , ,

P1050457Fra den nærmest arktiske vinter – som det mod forventning viste sig at være – til det danske forår … lidt af en omvæltning, men ikke anderledes end hvad de fleste oplever med modsat fortegn, når de vender hjem fra varmen.
Vi har haft en skøn tur, selv om vi ikke kunne se nordlyset for de mange skyer, der for det meste dominerede den ellers så kulsorte stjernehimmel.

At komme hjem til et forårsdanmark er nu heller ikke så tosset – solen har skinnet fra en dybblå himmel hele dagen. Fjorden har vist sig fra sin smukkeste side, og svanerne har fløjet til og fra hele dagen, af en eller anden årsag lige over vores hus, så himlen har været fuld af svanesang. Varmt har det dog ikke været, kun 6°, men i solen var det okay, så vi har været et par timer i haven.
Og vi har været i Næstved. John skulle til høreprøve, for han kan ikke høre hvad jeg siger til ham – jeg skal gentage alt for ofte, og i dag kapitulerede han og fik foretaget en prøve – som (desværre, synes jeg) viste, at han kun ligger lige på grænsen til, at han kan få tilskud til høreapparat. “Kom igen om et års tid, så ser vi om eller hvordan det har udviklet sig”.
Sådan er det så åbenbart bare – det er ellers nogle komiske eksempler på “Goddag mand – økseskaft”, der sommetider afspejles i vores samtaler.
Noget godt kom der da ud af det: Lige over for Audionova ligger der en af de bedste patchworkforretninger, jeg til dato har oplevet, så jeg myldrede derind og fik skabt et par behov, mens John var til høretest.

Kvickly NæstvedKvickly Næstved (1)Kvickly Næstved (2)

World Book Day 2015I Næstved viste der sig også at ligge et stort Kvickly, som vi derfor benyttede lejligheden til at undersøge nærmere, da køleskabet alligevel skreg på at blive fyldt op. Butikken var stor og god og levede helt op til hvad jeg forventer af en COOP-butik. På alle planer, for naturligvis lever man også op til ansættelseskravet om ikke at beherske dansk grammatik, hvorfor ikke alle de ansatte har styr på brugen af apostroffer. Her er der ren overflod af dem: Både i Storstrøm’s og efter gram (G’).
Nogle har dog styr på sagen, som det ses på skiltet til venstre … jeg gætter derfor på, at de to skilte er forfattet af to forskellige personer. Men igenigen: Hvorfor ser det skilteskrivende folk ikke, hvad der står på den vare, de skal skilte for? Der står jo så fint Storstrømsost på pakken.

Til slut mine aldeles vidunderlige og lige så aldeles uforlignelige børnebørn til World Book Day sidste torsdag. Sidste år var temaet litterære figurer, hvor de var Robin Hood og Pippi Langstrømpe; i år var temaet professioner.
Hvis man ikke kan gætte det, så var Aubie avisdreng og Anna var nanny – her personificeret af Mary Poppins.

16 kommentarer

  1. Det har været herligt vejr i kongeriget nogle dage, men der har også været vind, der køler lidt.
    Høreproblemer kender jeg fint til. Bevidsthed om problemet kan medføre, at “man” anstrenger sig for at kommunikere lidt anderledes. Mere direkte og uden anden støj osv. Men det er pokkers vanskeligt.
    Jeg så et skilt i en anden brugs i går: pakkemarket. På andre skilte skrev samme brugs: marked.
    Herlige børn!

    Kommentar af Jørgen — 12. marts 2015 @ 18:24

    • Ja, det kunne jeg forstå på min søster, som dog sad ude i går i 12°, mens hun rekreerede sig efter operationen.
      Jeg forstår, hvad du mener – jeg skal i hvert fald vænne mig til, at jeg er sikker på, at han ser på mig og derfor er mere opmærksom på, at jeg taler til ham. Og at det er værst på højre øre, hvilket ikke er smart, når det altid er ham, der er chauffør.
      Altså, disse staveinkonsekvente COOP-forretninger …

      Kommentar af Ellen — 12. marts 2015 @ 19:15

  2. Det er altid lidt underligt at bevæge sig fra vinter til forår på få timer, verden er slet ikke så stor, når der er fly blandet ind i transporten.. :-), og for pokker hvor har det været nogle skønne dage i denne uge..

    Kommentar af Inge — 12. marts 2015 @ 19:47

    • Næh, den er temmelig lille, og Merete kunne bekræfte dine ord om, at det har været et skønt forårsvejr at rekreere sig i 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. marts 2015 @ 21:00

  3. Tilslutter mig Jørgens kommentarer mht. høretaktik. Bedre hørevaner kan opstå af nødvendighed!
    Herlige unger. De er da bare helt korrekt klædt på til professionerne.
    Smukt foto fra oven over skyerne… vi fløj hjem “sammen med” en solnedgang… jeg tog simpelthen så mange billeder, for det så hele tiden endnu flottere ud!

    Kommentar af Anne Holtegård — 12. marts 2015 @ 21:45

    • Ja, nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde …
      C elsker denne slags udfordringer – jeg syntes det var en pest, men så havde hun heldigvis selv fantasi allerede som lille barn 🙂
      Kender godt det med de hele tiden flottere solnedgange …

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 09:17

  4. Det har vist ikke skortet på spændende oplevelser på jeres tur, selvom I ikke fik nordlyset med. Flot billede fra flyveren.
    Jeg læser med interesse om Johns høreproblemer, fordi jeg er begyndt at synes, at folk mumler. Det gør de sikkert ikke. Jeg skal have bestilt tid til en høretest.
    Men det er da urimeligt, han ikke kan få høreapp., når nu problemet er der? Kan man ikke købe dem selv? Måske er de meget dyre? Jeg skal til at undersøge markedet.
    Jeg kan se i kommentarfeltet, at din søster er kommet over operationen. Godt over, håber jeg?
    Dine børnebørn ser helt uimodståelige ud. Jeg gætter på, deres mor har kreeret deres tøj?

    Kommentar af Betty — 12. marts 2015 @ 22:41

    • Det var en god tur!
      Det er nok altid sådan, det starter: Med, at folk ikke længere kan tale ordentligt 😉 Det er jo ikke sådan, at han slet ikke kan høre, og jeg skal bare lære at lade være med at tale til ham, når han vender ryggen til – eller i givet fald tale højere. Det går nok – han er i hvert fald ikke indstillet på selv at betale.
      Hun har det fint – nok især mentalt, for nu er “det onde” skåret væk. Sådan havde jeg det også, da brystet var fjernet. Det var en lettelse.
      Hun har kreeret sammensætningen, er nok mere korrekt at sige, for det er faktisk bare tøj, der blev hevet ud af skabet og sat lidt anderledes sammen end normalt; Annas lange frakke er fx en af Charlottes jakker.

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 09:23

  5. Fra en prof. tunghør med 25 års høreapparatsjubilæum skal lyde:
    Tal aldrig med ansigtet væk fra personen.
    Korthed og enkelthed.
    Bevæg munden, så den kan læses. (Skuespilleren Mads Mikkelsen er skrækeksemplet. Den mand er uden muskulatur i overlæben.)

    -Og bare rolig. Om føje tid vil høreapparatet blive tilskudsberettiget. Med hørelse går det nemlig kun samme vej som hønsene skraber.

    -Og til John: NÅR du får apparatet, så lad være med at tro, at bilmotoren er ved at eksplodere første gang du drejer nøglen. Sådan har bæstet altid lydt, blot uden du vidste af det.

    Kommentar af Farmer — 13. marts 2015 @ 05:25

    • Med 25 år som tunghør må du nok kunne tillade dig at kalde dig selv for professionel … Jeg er ved at lære, at det siger, er rigtigt – jeg skal bare lige vænne mig til det, og ja, jeg er sikker på, at du har ret i, at det kun går ned ad bakke – jeg synes det er blevet slemt inden for det seneste års tid, så jeg gætter på, at der vil være tilskud til næste år.
      Hehe, tak for advarslen 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 09:25

  6. Uden at jeg har nogen større viden om det tænker jeg, at hvis John virkelig har problemer med hørelsen men at det bare ikke kan påvises i passende grad hos centret i Næstved, så ville det måske være en ide med en second opinion?

    Velkommen tilbage til foråret… vi kan ikke byde på nordlys – til gengæld har vi en solformørkelse på bedding…

    Kommentar af overleveren — 13. marts 2015 @ 07:32

    • Han har ikke virkelig problemer med hørelsen – vi acepterede begge dommen og der er ingen grund til at prøve et andet sted. I modsætning til så mange andre ting er noget med hørelse jo ret konkret målbart.
      Tak – vi skulle være blevet deroppe, for den partielle formørkelse vil være større i Tromsø end i DK 😉

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 09:30

  7. Så det er ikke bare selektiv hørelse, eller er det stadig netop det, det er? Gemalen kan ikke høre, hvad vi siger til ham, når vi alle tre sidder ved morgenbordet. Men bare jeg tænker på at rasle med plade chokolade i det tilstødende lokale, så kan han høre det … Hvor er dine børnebørn både fine og søde. (Og godt, jeg ikke er mor til en af klassekammeraterne. C sætter barren højt).

    Kommentar af Fruen i Midten — 13. marts 2015 @ 08:53

    • Det kan man jo så spekulere over, om det er. Sommetider er det sikkert, fordi han ‘bare’ er fraværende, og jeg kender udmærket eksempler af samme art, som du nævner her 😉
      Tak – men C har nu bare brugt klædeskabsindhold i en lidt anderledes sammensætning end normalt. Fx er Annas lange frakke en af moderens frakker. Aubies jakke må også være hendes – den er for stor til at være hans egen og for lille til at være Tims 🙂
      RETTELSE: Det må alligevel være Tims jakke, for knapperne sidder i den anden side …

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 09:34

  8. Sødeste unger!
    Høreapparater eller ej – næsten alle der får dem siger at dem skulle de have fået for længe siden….

    Min mor fik høreapparater kort før hun flyttede på plejehjem – aner virkelig ikke hvorfor, for hun hørte stadig som en kat uden. Nogle bittesmå forbistrede tingester, som hun slet ikke kunne finde ud af at betjene. Da hun flyttede var den ene helt væk, så vi inddrog den anden.
    Ingen opdagede det og hun hørte stadig som en kat…………

    Lidt skummelt tænkt har vi overvejet om hendes ‘behov’ for høreapparater hang sammen med at hun selv betalte. Alt andet var under hendes værdighed.

    Kommentar af Den Gamle krage — 13. marts 2015 @ 11:54

    • Tak … ja, de er da søde 🙂
      Det er åbenbart med høreapparater som med opvaskemaskiner …
      Lidt underligt med din mor, men du kan jo have ret i din ‘skumle’ teori. Min far kunne heller ikke finde ud af de små tingester, og han havde desværre brug for dem, men hans gammelmandslandmandsfingre kunne slet ikke håndtere de nærmest mikroskopiske fiduser.

      Kommentar af Ellen — 13. marts 2015 @ 16:11


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.