Hos Mommer

6. marts 2015

Det lokale Atlanterhav er ved at blive fyldt op

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:56
Tags: ,

Den tidligere ejer havde en meget stor modeljernbane i haven. Den var næsten helt fjernet, da vi så huset første gang, men hele hans landskab, inklusive det, vi af uvist af hvilken årsag lige fra starten har kaldt for Atlanterhavet, er der endnu, samt resten af området med terrasser, tunneller, stensætninger und Alles.
Stensætningerne vil vi gerne beholde, men Atlanterhavet skulle nedlægges og fyldes op med jord, hvorefter vi vil have græs på det, der dermed bliver det bredeste af de vandrette stykker jord. Vi overvejer rullegræs – der er ikke så mange kvadratmeter, at det kan koste en herregård, og så har vi gåfærdigt græs næsten med det samme. På de smalle, vandrette stykker har jeg planer om, at der skal stå en hulens bunke forskellige krydderurter. Der har hele tiden været timian og sar, som fyldte haven med sin pragtfulde duft sidste sommer, så tanken om at fortsætte med salvie, mynte, rosmarin og flere andre er ikke fjern. At være selvforsynende samtidig med, at man har en middelhavsduftende have er ikke det værste her i livet.

Atlanterhavet er ved at være væk

Jeg fik taget et pænt stykke med skvalderkålrødder i dag, så man må sige, at for vores vedkommende er havesæsonen begyndt.

Staldvinduer

Nyt badeværelsestæppe (2)Malle, læser du med? Eller måske gør Heidi? Hvis en af jer gerne vil overtage disse vinduer, gemmer vi dem gerne til jer. De kræver nok en del arbejde for at blive pæne, men der er jo mange der synes, at det er alletiders med disse gamle staldvinduer.
Hvis hverken Malle eller Heidi vil have dem, er der frit slag for alle øvrige læsere, hvis det skulle have nogen interesse … det er bare at sende mig en mail. Man må selv afhente. Gælder alle.
(Og Malle hedder Amalie, men hun har fra dag ét været Malle for John og mig.)

Indendørs har badeværelset fået ny gulvbeklædning. I England bruger man meget at have et rigtigt væg-til-væg-tæppe på toilet og badeværelse, men det koncept kan jeg ikke forestille mig, at jeg nogensinde vil tage til mig. Charlottes svigermor har det, og ude på gæstetoilettet lugter der altid lidt af urin. Godt nok kun så svagt, at de sikkert selv er blevet immune for lugten, men det er vi andre ikke, og tanken om, hvad jeg sætter mine fødder på, er altså en anelse ulækker …
Denne måtte, som er syet af et fleecetæppe og bomuldsstoffer, kan gå i vaskemaskinen. Der skal helst ligge noget på gulvet, for en flise cirka midt under tæppet har fået et ordentligt slag, så der er både et hul og en revne i den.

28 kommentarer

  1. Størrelsen taget i betragtning er det vist nærmest en sø … men det har lissom ikke samme klang som et atlanterhav i baghaven. Ser ud til at kunne blive en perfekt urtehave.

    Du har ret mht tæpper på gulve i badeværelse, det er ikke det lækreste og en uskik, fordi det ikke bliver vasket. Men det er nu kun den halve sandhed om lugten; det er ikke fordi nogen ikke kan ramme. Har man mange tekstiler i badeværelset indenfor 120 cm radius fra toilettet bliver de osse ramt af urin-aerosolerne, så det kan sagtens hænge i andet end tæppet på gulvet. (derfor tandbørster og tilsvarende skal gemmes lidt væk ift toilet). Og det handler stadig ikke om træfsikkerhed eller mangel på samme..

    Jeg ville i øvrigt være ved at falde i sådan et tæppe..

    Kommentar af overleveren — 6. marts 2015 @ 15:58

    • Aerosoler … man kan nok fornemme, hvad du har beskæftiget dig med … men hvis nu alle sad ned, når de havde et ærinde, så var det vel ret begrænset, hvd der kunne komme både af aerosoler og de direkte strint.
      Ville være ved at falde? 😉

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2015 @ 19:42

  2. jeg synes, det der tæppe ligner indtil flere tæpper, men kan ikke blive enig med mig selv om hvor mange. Det betyder også mindre. Smukt er det! Hvor har du fundet det stof?

    Kommentar af Rasmine — 6. marts 2015 @ 16:05

    • Det er bare patchwork, Rasmine 🙂 Bundstoffet er som sagt bare et fleecetæppe, jeg havde liggende, og striberne er fra Shabby Fabrics. Og tak …

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2015 @ 19:44

      • Åh, så det smukke blomstermønster er fleece-tæppet! Der kan man bare se 🙂

        Kommentar af Rasmine — 6. marts 2015 @ 20:59

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 7. marts 2015 @ 15:42

  3. Masser af krydderurter er så dejligt, og så passer de nærmest sig selv, når de først er plantet eller sået. En hjemmedyrket bouquet garni er skam ikke at kimse ad.

    Kommentar af Stegemüller — 6. marts 2015 @ 16:17

    • Det er skønt med friske krydderurter, som kan anvendes til så mange ting.

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2015 @ 19:45

  4. Mynte findes i mange sorter, så hvis det også skal gro af hensyn til konsumption, er det en god ide at overveje sort(er) og huske at mynte breder sig som skvalderkål, hvis planten ikke plantes i nedgravede beholdere (f.eks. tomme dåsetomatkonservesdåser med huller i bunden, der kan laves med et stort søm) og årligt omplaceres.
    Hvad med skovjordbær i stensætningsfugerne – eller er det for svensk?
    Lavendler ville jeg selv vælge også at have plads til, når du nu er inde på temaet duft og iøvrigt mange slags timian af hensyn til duft og glæden i maven.
    Rosmarin er et lykkelotteri, da den på friland ofte ikke tåler vores vintre pga. af frosten.
    Rullegræs er nemt, men kræver megen vanding indtil det har etableret sig og passer det med jeres rejseplaner i foråret? Alternativt så græs og rejs væk og regn med vejrguderne 😂😂.
    En terrasse med blomstereng kunne også være en ide – også af hensyn til biodiversitet!
    Under alle omstændigheder god fornøjelse med projektet.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 6. marts 2015 @ 17:29

    • Mynte planter jeg bare ud fra en potte, jeg har købt, og det gør ikke spor, at den kan brede sig ud i en græsplæne, for så dufter der så skønt, når man slår græs – men den får ikke lov til at brede sig til siderne. Sådan har vi det i Sverige, og sådan bliver det også her.
      Ingen jordbær – dem tager sneglene bare.
      Lavendler er der i forvejen, og timian skal jeg nemlig have i mindst fire varianter. Gartneri Toftegaard (dem med alle chilierne) har også i snesevis af krydderurtearter, så der skal jeg ned og hamstre på et tidspunkt 🙂 Rosmarin er kun død for mig én gang, så jeg satser.
      Rullegræsset kan lægges i maj og skal bare vandes i 14 dage, så det skal vi nok få til at passe – hvis vi beslutter os til rullegræs.
      Det bliver en græsplæne med bellis og ærenpris, men ikke en decideret blomstereng – tak for gode ønsker og for gode råd, men som du ser, har vi været igennem en masse overvejelser allerede 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2015 @ 19:57

      • Måske dumme spørgsmål, men hvordan kan en mynte i græsplænen brede sig, når den ikke må brede sig til siderne? Og hvordan får mynten blade, der kan dufte ved slåning af plænen, når mynten bliver klippet ned uafbrudt af plæneklipningen?
        Jeg tænkte på skovjordbær, fordi de er et godt og tidligt bunddække med blomstring over en lang periode og ikke med henblik på udbytte samt at de vokser villigt i hver en revne såvel vertikalt som horisontalt. Mod snegle kæmper selv guder nærmest forgæves! 🐌🐌🐌
        God havelyst og -energi.

        Kommentar af Kristine — 6. marts 2015 @ 21:57

        • Forestil dig en cirkel med mynte i midten. ‘Maven’ må vokse; det er græsset. ‘Ryggen’ er stenene og ‘armene’ er siderne. Jeg ved ikke hvordan, men det virker – det var C, der foreslog mig at lade det brede sig ind i plænen.
          Vi har så mange skovjordbær i Sverige, men lad os nu se …

          Kommentar af Ellen — 7. marts 2015 @ 14:11

  5. Tænk, at have haft en modeljernbane i den størrelse i haven … Det må have været en stor passion.
    I har spændende planer. Det skal nok blive godt. Tæppet i badeværelset er flot.
    Dit forrige indlæg fik mig til at åbne mit atlas. Jeg kender Sjælland for lidt. Har dog boet i København og Nord-sjælland i flere år. Og har været på Møn.
    Men i mine tanker skulle Præstø ligge der, hvor St Heddinge er. Ude på en knold. Jeg kan se, I ligger dejligt i læ inde i fjorden. Dejlig beliggenhed.

    Kommentar af Betty — 6. marts 2015 @ 21:37

    • Der var ingen tvivl om, at Finn brugte rigtig meget tid på den modelbane.
      Man kan da heller ikke vide hvor samtlige Danmarks småbyer ligger – og du var da forholdsvis tæt på ;-). Præstø ligger meget fint.

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2015 @ 14:15

  6. Uh staldvinduer, dem vil vi meget gerne hente, de bliver brugt til alskens kreative ting her inde i København 🙂 C og jeg finder lige en dag vi kan hente dem, det bliver dog ikke lige i næste uge, hvis det er okay 🙂
    Knus

    Kommentar af Malle — 7. marts 2015 @ 13:12

    • Fint, Malle. Det haster slet ikke … vi har et lille udvalg ud over vinduerne, I kan kigge på. Ring, når I har tid, så finder vi ud af noget … knus retur 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2015 @ 14:17

  7. Altså legebarnet her ville elske det modeljernbane-landskab – jeg har endda toget, der passer til! Jeg er sikker på, at den tidligere ejer har hygget sig rigtigt. Men hvis man er lidt mindre barnlig end jeg, vil man nok foretrække blomster og andet… ti hi… Det med tæpper i badeværelser er altså også noget, jeg ikke holder af – selv om jeg må indrømme, at jeg selv har det i det ene gæsteværelse. KUN fordi jeg ikke har haft råd til at lægge noget andet… der er li’som nok at bruge penge på her… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 7. marts 2015 @ 14:56

    • Det brede tog? De findes i to bredder … Jeg tror så bare ikke, man leger så meget med toget, som man bygger landskaber o.m.a. – men ja, jeg foretrækker en have 🙂
      Det er sjovt, at man foretrækker tæpper i UK – det har jeg vist aldrig hørt om i DK?

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2015 @ 15:36

  8. Som søster og kusine til adskillige modeljernbaneentusiaster (dog mest i deres barndom og kun indendøre, men dog bredende sig til at optage hele rum) kan jeg til nød godt forstå Finn 😉 Jeg ville nu også hellere have græs, blomster eller krydderurter. Og når han nu ligefrem har forberedt terrasser, hvorfor så ikke udnytte dem. Det bliver sikkert vildt flot.

    Kommentar af conny — 7. marts 2015 @ 15:00

    • Jeg er sikker på, at Finns modelbane var meget flot, og det er jo en lige så god hobby som så meget andet.
      Det ville være synd at ødelægge terrasserne, og je vil glæde mig til min bjerglandskabskrydderhave 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2015 @ 15:39

  9. Det sete afhænger af den, der ser 🙂 Så hullet er både en sø og atlanterhav og snart bliver det en græsplæne, hvor de dansk-engelske kvinder kan spille kroket? Nå ikke? Man kan helt sikkert drikke eftermiddagste midt imellem duftende urter 🙂

    Kommentar af Lene — 7. marts 2015 @ 15:21

    • Nemlig, og nej, vi skal temmelig sikkert ikke spille kroket, og ja, te vil kunne indtages 😉

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2015 @ 15:41

  10. Det fine stenlandskab passer jo perfekt til krydderurtehave 🙂 Oregano er meget flittig til at brede sig (ved selvsåning) i græs og det dufter også skønt, når det bliver slået. Det er altid lidt hurtigere oppe end græsset, så man kan sagtens nå at fouragere mellem græsslåningerne; i al fald hos os 😀

    Kommentar af Fiberfryd — 7. marts 2015 @ 18:11

    • Det var lige præcis også min første tanke med de stenterrasser. Oregano, ja, og også krusemynte breder sig voldsomt, så der er belæg for en meget velduftende have 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2015 @ 19:29

  11. Manskal nok være noget ekstra bidt af det for at lægge haven om til modeljernbane – men uh, hvor ville jeg gerne opleve sådan en have (og bane). Det må være et fantastisk syn.
    Men jeg er også opvokset i en (jernbane)gal familie med tre brødre, ingen søstre. Vi havde rigtigt tog lige uden for haven. Er også selv lidt speciel på det område, især når talen falder på MY-lokomotiver. Se, DET er rigtig toglyd!!!!
    Ideen med mynte’øer’ i græsplænen er spændende. Den lagrer jeg lige.

    Kommentar af Den Gamle krage — 7. marts 2015 @ 23:00

    • Det tror jeg også, at Finn var. Bidt …
      Så I havde tog i baghaven, nærmest!
      Det går vist ikke med en ø midt i plænen. Planten skal også have et bed, så der er kraft nok til den, uden den skal bruge energi på altid at komme sig efter en brutal og total nedslåning.

      Kommentar af Ellen — 8. marts 2015 @ 11:04

  12. Faktisk må I jo glæde jer over den moderate vinter vi har haft i år. Det gør det muligt at lave havearbejde.

    Kommentar af Jørgenj — 10. marts 2015 @ 19:57

    • Det gør vi skam også – vi behøver ikke at have hård vinter!

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2015 @ 09:42


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.