Hos Mommer

5. marts 2015

Alternative reklamer?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:53
Tags:

I formiddags foreslog John, at vi kørte en tur ind til Præstø for at kigge lidt på byen.
Det er en meget hyggelig lille by, som, da jeg undersøgte dens historie i forbindelse med købet af Den Stråtækte, overraskede mig ved at have 170 færre indbyggere end Havdrup, som vi kommer fra, og som jeg ikke synes er særlig stor – men som jeg nok især synes er hamrende kedelig. Hvorfor tage til Neapel og dø, når man kan kede sig ihjel i Havdrup?
Præstø har så meget mere: Flere butikker, hyggeligere gader, en havn.
Den er meget ældre, hvilket er en del af forklaringen på forskellen, vil jeg tro. Havdrup blev grundlagt, da jernbanen mellem Roskilde og Køge blev anlagt og er således i sammenligning en ny by, hvor Præstø stammer helt tilbage fra 1300-tallet.
Normalt går jeg ikke og kigger nedad, hvorfor vi da også var kommet forbi nogle stykker, inden jeg opdagede fortovsfliserne med prægning. Jeg har ikke kunnet finde noget om historien bag dem – det er tilsyneladende ikke kun reklamer, da der også ses navne, der ikke umiddelbart har nogen tilknytning til et firma. Det undrede mig lidt, at Spies reklamerede på fortovet i Præstø? I midten af collagen ses et hus, som jeg kun tog et billede af fordi det hedder ‘Pennalhuset’. Er der nogle af læserne, der ved noget om disse fortovsfliser?

Flisereklamer i Præstø

Vi gik ad kringlede gader, hen over kirkegården og ned til Antonitterstien, der går langs fjorden.
Vi bor derovre på den anden side, lige i midten af billedet …

Kig fra Antonitterstien i Præstø

Lidt tilbage mod byen var der et glimrende vue over til Nysø med Thorvaldsen-samlingen.
Den så jeg i gymnasiet, da vores historielærer tog os med på en kulturel dagstur til Nysø, Pederstrup, Gåsetårnet og et sted til, jeg ikke længere husker.

Nysø ved Præstø

imageDet var en fin lille spadseretur, som vi vil gentage, så vi kan nyde byen og dens omgivelser også på andre årstider – alting bliver trods alt endnu smukkere, når træer og buske er blevet grønne.
Til maj skal vi også ind til Præstø for at nyde det franske marked, der åbenbart er en årligt tilbagevendende begivenhed. Det lyder vældig hyggeligt med et fransk marked.

15 kommentarer

  1. Hej.
    Jeg har fået fortalt, at mange fortovsfliser lå skævt og var knækkede. En biografdirektør fik den ide, at borgerne kunne købe en flise med tekst, som de selv kunne vælge, samtidig måtte man købe fem andre uden tekst. Det var kommunen der stod for udskiftningen af de ødelagte fliser.
    Venlig hilsen
    Marianne

    Kommentar af Marianne — 5. marts 2015 @ 17:25

    • Ih altså, hvad skulle jeg gøre uden blogland? Tusind tak for svar, Marianne 🙂 – der måtte næsten ligge en eller anden historie bag disse fliser.

      Kommentar af Ellen — 5. marts 2015 @ 18:51

  2. Det er nu så trygt at vide, at når man kigger i browseren ca. kl. 16-17 stykker, er der et indlæg fra dig 🙂

    Om fliserne fandt jeg denne side: http://www.archipelago.nu/SKARGARD/ENGELSKA/DENMARK/praestoe.htm “Hovedgaden Adelgades fortovsfliser lå for en dels vedkommende skævt og var knækkede. Kommunekassen havde ikke rigtig penge til istandsættelse, men den daværende biografdirektør Valeur Larsen fik da den idé, at borgerne kunne købe en flise med en tekst på, som de selv kunne vælge. Samtidig måtte man købe en fem – seks andre fliser uden tekst. Kommunen stod for udskiftningen af fliserne, og i dag ser man især turister gå rundt og læse disse tekster, som for nogles vedkommende er ret så morsomme.” Jeg søgte bare på Præstø fortovsfliser med Google.

    En by med en havn er en “rigtig by”.

    Kommentar af Stegemüller — 5. marts 2015 @ 19:04

    • Ro, renlighed og regelmæssighed! Som man prædikede for mødre i gamle dage 😉
      Tak for søgning og dermed for svar. Som du ser, havde Marianne herover også et svar til mig.
      Jeg søgte også på fortovsfliser Præstø, men jeg havde overset siden fra archipelago, tror jeg 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. marts 2015 @ 19:49

  3. Gamle byer har historie og havnebyer har sjæl og Præstø har begge dele… Det er berigende at samle viden om historien… og denne kreative biografdirektør er da en af de gode historier!
    Jeg studsede og Antonitter stien; noget kirkeligt?

    Kommentar af Anne Holtegård — 5. marts 2015 @ 21:32

    • Det var en god historie 🙂
      Absolut noget kirkeligt – prøv at google … Antonittermunkene i Præstø havde grise med klokke om halsen. Når man hørte en griseklokke ringe, skulle man fodre svinet. Til gengæld tog munkene sig af lidende og/eller sultne mennesker. Der er nok en grund til, at der findes en dansk svinerace ved navn Antonius 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. marts 2015 @ 21:47

      • Spændende læsning… Men fandt ikke historien med grisene! Til gengæld en masse andet… det griber jo om sig, når man googler rundt! Der var jo langt flere munkeordener, end jeg anede…

        Kommentar af Anne Holtegård — 6. marts 2015 @ 11:43

        • Man bliver så klog af blogland – især når der er en masse sidegevinster, som der så ofte er 🙂

          Kommentar af Ellen — 6. marts 2015 @ 12:20

  4. Den biografdirektør var da en smule forud for sin tid. Troede sponsorkr til kommunerne var en ny ting og det vækker da stadig opsigt når nogen betaler og sætter et navn på en børnehavebus, når McD inviterer et plejehjem til frokost og sådan noget. Men et skægt indslag i byen ser det ud til.
    (håber de har fjernet eventuelle forhindringer så folk ikke vandrer ind i dem mens de studerer fliserne).

    Præstø har jo noget som Havdrup ikke har… Vand. Det ændrer en hel del i demografien og det undrer mig ikke det mindste at byen kan forsørge et større antal butikker.

    Kommentar af overleveren — 6. marts 2015 @ 06:38

    • forresten… er antonius en svinerace? Jeg troede det var en produktionsform der var marginalt venligere end konventionel svinedrift…

      Kommentar af overleveren — 6. marts 2015 @ 09:01

      • JO, antonius er sgu da et koncept – hvor er det altså pinligt, dette her.Tak for korrektion!
        Jeg havde mirakuløst nok ret i, at det var opkaldt efter Sankt Antonius, lige som antonitterordenen …
        Der var ikke så mange forhindringer på fortovet 😉

        Kommentar af Ellen — 6. marts 2015 @ 11:40

  5. Sjove historier. Ja – blogland og Google er altid til at stole på 😉
    Præstø lyder som en hyggelig by eg synes det der franske marked lyder vældig interessant. Det kan da være vi skal lade os lokke en tur sydpå i maj og håbe, at de flyvske beboere i ‘Den Stråtækte’ er hjemme, så vi kan invitere på en kop kaffe – for det kan man vel få i en rigtig by som Præstø..?)

    Kommentar af Fiberfryd — 7. marts 2015 @ 17:54

    • Det var da en særdeles god ide – hvis I gi’r en kopkaf, så kan vi jo gi’ lidt aftensmad, for de flyvske beboere regner med at være hjemme det meste af maj, og i hvert fald mens der er fransk marked.

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2015 @ 19:35

  6. Det er en forunderlig forskel der er på byer, og rart må det være at kunne besøge Præstø.

    Kommentar af Jørgen — 10. marts 2015 @ 20:02

  7. Ja, både din nuværende og min forhenværende er et par ret kedelige stationsbyer at se på,

    Kommentar af Ellen — 11. marts 2015 @ 07:17


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.