Hos Mommer

1. marts 2015

Afslutninger i hobetal

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:50
Tags: , ,

Exit rækkehus i Havdrup. Nøgler og brugsanvisninger og et skønt drivhus er overdraget til et par, der glæder sig til et mindre hus og en gårdhave på 200 m2 i stedet for en grund på 16.000 m2. Det kan man jo godt sætte sig ind i.
Det var en epoke i vores liv, der varede næsten 26 gode år. Så lang tid får vi ikke i Den Stråtækte, men vi vil nyde den tid, vi får.
Det er således både en afslutning og en begyndelse.

En skrøbelig tingHanne var så venlig at sende mig et link til en artikel i Information om Pernille. Nekrolog, må det vel snarere være. Jeg ved ikke, hvad der har fået Information til at skrive så lang en nekrolog om hende, men et gæt er, at det er Lotte Andersens initiativ pga. dokumentaren Den Sidste Udvej, hun lavede med Pernille og andre. Nekrologen er fint skrevet, og selv om det naturligvis ikke er hele sandheden, giver den et glimrende billede af en forpint sjæl, der til sidst ikke kunne klare livet mere. Det var kun en afslutning …

Vinteren er også afsluttet for denne gang.
I hvert fald, hvis man nøjes med at spørge kalenderen.
Hvis man spørger mig, så var den sidste vinterdag langt bedre end den første forårsdag.
I morges kunne vi stå op til gråt og trist sludvejr, men i skrivende stund er den blå himmel og det endnu blåere hav heldigvis kommet igen.

Vi blev vækket et par gange i løbet af natten; første gang kl. 01:31, fordi der løb en sms ind fra Borgerservice, at John havde fået et digitalt brev.
Det er ikke første gang, man har vækket os pga. denne oplysning. Hvad jeg bare ikke forstår er, hvorfor den partout skal sendes ud kl. 01:31 og ikke kl. 08:31, hvilket jeg og sikkert masser af andre anser for et langt mere menneskevenligt tidspunkt. Det kan ikke være fordi systemet har opdaget, at vi er gået ind i et givent døgn, så i stedet for at forsinke meddelelsen 1½ time, har jeg nu kontaktet den rette myndighed og bedt om ikke de helt generelt kunne forsinke den slags meddelelser 8½ time i stedet for.
Inden I spørger: Ja, vi har altid telefonen tændt om natten og nej, vi ønsker ikke at melde os ud af sms-ordningen. Begge dele er rare at have, og nu har jeg forsøgt at gøre noget ved det.
Får I også den slags beskeder på lige så ukristelige tidspunkter? Det må I vel næsten gøre?
Forhåbentlig kan min pæne og høflige (det var den!) henvendelse gøre, at vi nu kan få afsluttet natlige beskeder om breve fra det offentlige.

Klokken 06 blev vi vækket for anden gang af en mere og mere insisterende bippen, vi var længe om at lokalisere til køkkenet. Det var vores vejrstation, der af aldeles uransalige årsager pludselig havde besluttet sig for, at vi fremover skal vækkes kl. 6 hver morgen. Vi har aldrig brugt vejrstationen som vækkeur, så vi aner simpelthen ikke, hvad der stak den. Jeg kunne ikke engang slå alarmen fra, den gik kun på snooze, viste det sig, så da den efter 10 minutter bippede aggressivt af os igen, hev jeg arrigt batterierne ud af skidtet.
Men vores nattesøvn var fuldstændig afsluttet for denne gang.

28 kommentarer

  1. Jeg har lige set nekrologen over Pernille, som er blevet delt på facebook og jeg tænkte med det samme, at det da måtte være jeres Pernille. Trist læsning, men også smukke ord om Pernille. Og så virker det jo lidt sært her i næste sætning at ønske tillykke med salget, men nu gør jeg det alligevel.

    Kommentar af Moster Tulle — 1. marts 2015 @ 17:03

    • Ja, det var på sin egen måde god læsning.
      Det virker ikke sært – jeg har jo selv blandet tingene sammen i indlægget, så tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 19:36

  2. Jeg er glad for, at du var glad for at få et link til artiklen/nekrologen om Pernille.

    Også jeg modtager på de mest ukristelige tidspunkter SMS’er fra det offentlige. Hvad er idéen i at sende dem ud midt om natten? Selv noget så simpelt som en blogpost kan indstilles til at blive offentligt tilgængeligt på et givent tidspunkt, så må kommunen da også kunne styre deres SMS’er. Godt du har skrevet til dem!

    Kommentar af Stegemüller — 1. marts 2015 @ 17:09

    • PS: Jeg vil se dokumentaren “Den sidste udvej”, den ligger på Filmstriben: http://www.filmstriben.dk/fjernleje/film/details.aspx?id=9000001060

      Kommentar af Stegemüller — 1. marts 2015 @ 17:12

    • Ja, tak, det var dejligt, at vi fik fat i artiklen!
      Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvorfor de absolut skal natsendes – det er ikke engang billigere …
      Fint med dit link – det kan muligvis have interesse for nogle.

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 19:37

  3. Nej, vi modtager ikke sms om natten, fordi jeg har meldt alt sådan noget fra. Jeg bliver sur og irriteret over at snart alle, man vil huskes på tandlæge, frisør, lukning af vand, gode tilbud her og der osv.. Jeg har været i telefonen for at meddele diverse myndigheder, at mit mobilnummer skal fjernes fra deres system. De gange jeg har spurgt om, hvor de har det fra, har de sagt at de har søgt og fundet (og måske betalt sig til) det?. Jeg har aldrig oplyst det.

    Vejret var noget bedre i går. I dag har det både bidt, regnet og sneet. Heldigvis kom solen også her i eftermiddags, så jeg skulle have ventet med at gå, men det er jo ikke til at vide.

    Kommentar af Pigen fra landet — 1. marts 2015 @ 18:52

    • ‘Gode’ tilbud har vi endnu ikke fået, og alt det andet synes jeg faktisk er rart at få en ‘husker’ sendt på (bare ikke midt om natten), men sådan er vi jo så forskellige 🙂
      Næh, det er ikke til at vide – det var vist slet ikke forudset, at det skulle klare op igen.

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 19:40

  4. Hvor er det en fin nekrolog over Pernille.

    Jeg har også min telefon tændt om natten, men jeg har slået lyden fra på sms og mail, så jeg netop ikke bliver vækket af bipperiet.

    Kommentar af Inge — 1. marts 2015 @ 19:18

    • Ja, meget fin.
      God ide – jeg ville bare glemme at slå lyden til igen om morgenen … de må se at lade være med at sende om natten. Alle andre kan godt finde ud af at sende remindere ud i dagtimerne, så nu prøver jeg at få Borgerservice i tale 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 19:41

      • De sender om natten fordi serverne afvikler kørslerne om natten, hvor belastningen ikke påvirker driften.

        Kommentar af Inge — 1. marts 2015 @ 19:44

        • Åhhh. Det giver jo desværre mening – så er de sikkert meget utilbøjelige til at ændre på den rutine 😦

          Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 20:03

  5. Fin skrevet nekrolog.

    Nu ved jeg ikke hvilken mobil du har, men da min mand havde en IPhone kunne han indstille den til ikke at modtage SMS og opkald inden for et givent tidsrum. Hvis man ville i komtakt med ham kunne man ringe på en bestemt måde og opkaldet gik igennem. Han brugte det fordi hans kollegaer kunne finde på at ringe/SMSse og melde sig syge på de mest underlige tider og han havde altså først brug for at vide det når han vågnede. Mener også han kan det med den htc han har nu…

    Kommentar af Kari — 1. marts 2015 @ 21:22

    • Ja, meget fin.
      Hmmm. Tak for din fine information, Kari. Både John og jeg har en Samsung Galaxy, og det er absolut værd at undersøge, om vi kan lave samme nummer (!) med det mærke. Det kunne være supergodt, hvis det er så nemt.
      Hvordan pokker man så kan finde på at melde sig syg midt om natten, kan dog godt undre mig en del!

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 21:46

      • HA – TAK!! Det var supernemt! Jeg har overhovedet ikke skænket en tanke, at det var en mulighed 😀

        Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 21:53

        • Jeg fandt det også på min Samsung efter jeg havde skrevet til dig. Jeg har ikke min mobil i soveværelset, da jeg har et helt almindeligt vækkeur, så jeg har ikke haft brug for det, men nu ved jeg også 🙂

          Kommentar af Kari — 3. marts 2015 @ 20:43

          • Godt at vide til en anden gang, så – jeg er i hvert fald meget glad for, at du gjorde mig opmærksom på løsningen 🙂

            Kommentar af Ellen — 3. marts 2015 @ 20:56

  6. Da jeg så artiklen i Information, tænkte jeg straks på jeres Pernille. Det var en god artikel, synes jeg.

    Kommentar af conny — 1. marts 2015 @ 23:33

    • Ja, det var en god og sober artikel.

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2015 @ 08:48

  7. Nå, kan se I har fået indstillet lyd og tidspunkter…. Ellers minder morgenvækningen om min kamp med DAB radioen i København! Godt man kan pille batterier ud/taget stikket!!!
    Smuk nekrolog i Information, selvom det gør ondt at læse den.
    Exit Havdrup… nyt liv i det stråtækte… nye muligheder….

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. marts 2015 @ 00:08

    • Ja, de fjollede dimser kan heldigvis ikke fungere uden strøm 🙂
      Det var smukke ord om Pernille, og det var jo det hun ville, så vi andre må bare tænke på alle hendes gode sider.

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2015 @ 08:51

  8. Fint skrevet nekrolog over Pernille… det er jo nærmest en artikel og en ganske velplaceret en af slagsen.
    Undrer mig som de andre over at telefonen vækker jer med sms´er om natten, men da jeg har iphone er min løsning ikke relevant (jeg kører den bare på night mode, hvor kun de nærmeste kan ringe eller sms´e mig med lyd og andre lyde er kvalt effektivt). Så jeg gik ud fra at det kunne android osse – og fandt dette: http://fieldguide.gizmodo.com/use-androids-priority-mode-so-notifications-dont-wake-y-1681095117

    (slukke malplacerede alarmer på termometre og vejrstationer var fast rutine i mit tidligere job hos de ældre – og det kan være drilsk)

    Kommentar af overleveren — 2. marts 2015 @ 05:13

    • Det var meget fint skrevet.
      Tak for link, men problemet blev løst allerede i aftes, fordi Kari gav mig kodeordet – det viste sig jo at være piece of cake, jeg havde bare slet ikke tænkt i blokeringsbaner og havde derfor ikke set det som en mulighed.
      Hvorfor der overhovedet skal være vækkeur på en vejrstation, undrer mig såre …

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2015 @ 08:53

  9. Det er mange store følelser på kort tid – afslutninger af enhver art er stadig noget, der skal bearbejdes.

    Det er en meget smuk nekrolog over Pernille; og så smukt et billede. Det er hård læsning selv for udenforstående – men håber, at I nu kan tage fat i de gode minder.
    Flytningen var bestemt god i den henseende – og så rykkede det jo åbenbart i salget af rækkehuset! Tillykke med den afslutning.

    Jeg vil også meget gerne have borger.dk til at stoppe med det pjat. Da jeg var i Jamaica i oktober kom der en SMS om et brev – og så sidder man tusindvis af kilometer væk og vil jo gerne sikre sig, at det intet alvorligt er. Men sikke et bøvl at få forbindelse og komme igennem med sit NemID … blot for at læse, at ville informere mig om, at man fra 1. november (tror jeg det var) ville modtage al kommunikation elektronisk. Set i bakspejlet med min tidsforskel var den nok også kommet midt om natten. Heldigvis er min telefon altid på lydløs om natten, da jeg jo har fastnettelefonen, hvis der opstår en akut krise. Og det henhører deres beskeder ikke under ….

    Kommentar af Nille — 2. marts 2015 @ 12:41

    • Det var meget fine ord til Pernille, og ja, vi kan fint komme videre … alene det, at der ikke er flere bekymringer – nu kan vi bare huske tilbage på alle de mange gode sider, hun havde.
      Vi ville fyre ejendomsmægleren – det fik hende sandelig op af stolen 🙂
      Inge siger, at de sender beskeder ud om natten, fordi der ikke er pres på serverne på det tidspunkt, så de laver nok ikke om på noget, men efter jeg fandt ud af, at man kan blokere for sms-lyde i et selvvalgt tidsrum, er problemet heldigvis løst nu.

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2015 @ 17:56

  10. Det er godt med afslutninger. Energi frigøres, og man kan næsten klare en kommunal sms på tåbelige tidspunkter. Jeg har tidligere besværet mig og har valgt den beskedform fra. Men absurd er det, at det skal foregå når man sover. Hører med glæde hvad kommunen – eller borger.dk – svarer.

    Kommentar af Jørgen — 2. marts 2015 @ 19:38

    • Efter at have læst Inges svar, vil jeg tro, at de ikke lader sig rokke, men hvis jeg får et svar, skal jeg nok videregive det.

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2015 @ 19:52

  11. Det er smukt at Information skriver en nekrolog om et menneske hver uge. Det er en smuk modvægt til kendis-hysteriet – og selvfølgelig er det aldrig hele sandheden, når man skriver en nekrolog – jeg mener, et menneskeliv kan jo ikke opsummeres i én artikel, men godt alligevel at sende hende en kærlig tanke.

    Ja, vi er i den korte ende af livet, og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det – indeni føler man sig jo ikke så gammel, sagde Picasso, da han begyndte at ryste på hænderne.

    Kommentar af Donald — 4. marts 2015 @ 21:30

    • ” …en smuk modvægt til kendis-hysteriet” – det er rigtigt, og vi blev glade over, at nogen skrev så pænt om hende.
      Det er vi desværre, Donald, og det er da pudsigt, at vores hjerne ikke vil følge med resten af kroppen 🙂 – på den anden side ønsker jeg ikke at være ung igen; det er meget mere afslappende at være (halv)gammel.

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2015 @ 21:39


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.