Hos Mommer

28. februar 2015

Nærmest lykkelig

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:16
Tags: , ,

Den indre tulipanHele dagen har jeg haft TV2’s titel i tankerne Nærmest Lykkelig.
Hele dagen har jeg gået rundt og småsunget Mats Ronanders og Kim Larsens Gör mig lycklig nu – ikke fordi jeg skal gøres lykkelig, når jeg allerede nærmest er det, men den fede og bankende rytme, de sensuelle ord og dermed glæden ved at høre melodien og ordene har i dag hørt uløseligt sammen med det at være nærmest lykkelig.
Hvorfor kun nærmest?
Fordi lykke kommer i glimt og fordi man ikke kan rende rundt og være tordnende lykkelig en hel dag.
Man kan dog komme meget, meget tæt på, og det har jeg været lige siden før jeg stod op.
De der fjollede og/eller irriterende ting, som for eksempel at man i oktober brugte små 5000 kroner på at få en VVS-mand til at lukke og slukke effektivt for vandet til vaskemaskinen i badeværelset og få tømreren til at skjule alle spor efter den nu forhenværende tilslutning, for forleden dag at bruge små 5000 kroner på at få en VVS-mand til at reetablere vandtilførslen til det, der har vist sig at blive en temmelig dyr vaskemaskine … den slags ting bliver lidt ligegyldige en dag som i dag, selv om man føler sig en kende molboagtig. Frem og tilbage er lige langt, men absolut ikke altid gratis.
Men.

En solrig lørdag morgen ved Præstø Fjord

Når man klokken 10 om formiddagen den sidste dag i februar kan stå i sin hoveddør og tage sådan et billede …
Når man har et køkken med vinduer i tre sider og derfor altid har sol i rummet (når den ellers skinner, forstås, men det har den gjort hele dagen) …
Når man i lørdags købte en buket billige tulipaner og først var nødt til at smide dem ud i dag …
Når man har siddet og syet i et arbejdsværelse fyldt med solskin, fordi det har vinduer mod øst og syd, og man derfor ikke behøver kunstigt lys hver gang, man har fat i symaskinen …
Når man har en dejlig handymand, der går rundt og pusler og lige så langsomt får ordnet flere og flere af de småting, vi har talt om, men som ikke har nogen decideret deadline …
Når himlen er konstant blå, fjorden endnu mere blå og svanerne skinner i kridhvid kontrast hertil næsten lige uden for ens vinduer …
Når vi i morgen skal op og overdrage nøglen til en ny ejer, der forhåbentlig vil blive lige så glad for rækkehuset, som vi var i mange år, lige indtil vi fik øje på Den Stråtækte …

Hvordan kan man så være andet end nærmest lykkelig?

36 kommentarer

  1. Dejligt med så meget glæde og tilfredshed – det smitter – jeg sidder jo her og bliver helt glad af at læse dit indlæg 🙂

    Kommentar af Randi — 28. februar 2015 @ 17:23

    • Det var da herligt at læse – men glæde smitter heldigvis tit 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. februar 2015 @ 18:10

  2. Lykke er sådan en god, følelsesmæssig mæthedsfornemmelse, men hvor det er nemt at spise sig mæt, kan man ikke bare være lykkelig på kommando. Lykken banker på, når den kommer forbi, og er en kærkommen gæst. Tillykke med lykken er fjollet at sige, men den er dig vel undt.

    Kommentar af Eric — 28. februar 2015 @ 17:27

    • “Følelsesmæssig mæthedsfornemmelse” – gode ord til beskrivelse af følelsen … og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. februar 2015 @ 18:12

  3. Det ser godt nok også dejligt ud 😍

    Kommentar af Pollyanna — 28. februar 2015 @ 19:03

    • Jamen det er her også 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. februar 2015 @ 19:11

  4. Nej lykken kommer ikke i endeløse baner, men den er dejlig at få besøg af og den må gerne blive længe 😉 Hvor må det altså også være dejligt for John at kunne gå og pusle, med alt det han holder af i så meget større mængder end i rækkehuset. Selvfølgelig også for dig, men du har jo altid haft dit syværelse og et køkken. Du forstå sikkert hvad jeg mener.
    Vejret har været fantastisk. Jeg har været ude at gå i morges. hjem og bage i flere timer, ud at gå, og så endnu en lang gåtur. Jeg har nydt hvert et skridt og hver en solstråle..

    Kommentar af Pigen fra landet — 28. februar 2015 @ 19:28

    • Jeg forstår fuldt ud hvad du mener 🙂
      Du har nydt dagen lige så meget som mig – den har da også været skøn!

      Kommentar af Ellen — 28. februar 2015 @ 22:24

  5. Du må gerne være lykkelig! Eget arbejdsværelse og en god ægtemand, der pusler rundt med sit og så solen, der i dag har føltes som forår … bedre kan det ikke blive.

    Kommentar af Stegemüller — 28. februar 2015 @ 20:32

    • Tak, tak – altid rart med en tilladelse 😉
      Nej, det bliver ikke meget bedre …

      Kommentar af Ellen — 28. februar 2015 @ 22:25

  6. du fortjener at være lykkelig – og du forstår at skønne på, at du er lykkelig! Jeg er også en lille smule “lykkelig” for jeg har lige fundet mig en lille sød overskuelig lejlighed, som skal sættes i stand lige efter min smag, efter 52 år i en kæmpelejlighed. Det bliver hårdt arbejde
    de næste 3 måneder med at få ryddet mit dejlige hjem. Jeg har gudskelov nogle dejlige børn der hjælper og støtter mig men alligevel bliver det temmelig hårdt. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 28. februar 2015 @ 21:44

    • Det glæder mig meget på dine vegne, Marianne – så har du da også en bekymring mindre nu, og hvor er det dejligt for dig, at du har børn til at hjælpe dig.
      52 år er altså lang tid i samme hjem; det må være meget underligt at skulle flytte, men vel også lidt betryggende, nu hvor du er blevet alene, vil jeg tro. Hvad vil du stille op med alle de møbler, der nu må blive til overs? Har du en masse børnebørn, der kan få glæde af dem?

      Kommentar af Ellen — 28. februar 2015 @ 22:28

      • Ja jeg har en masse børnebørn – og de er på alle måder søde og hjælpsomme – dog ikke med hensyn til at aftage gamle møbler og lign., men jeg må starte fra en ende af med auktion, blå avis og til allersidst marskandisere. PYHHA.
        Kh Marianne

        Kommentar af marianne bentzen — 1. marts 2015 @ 23:15

        • Ja, pyhada – du kommer ikke til at kede dig i det næste lange stykke tid, Marianne.

          Kommentar af Ellen — 2. marts 2015 @ 08:47

  7. Hvor lyder det skønt. Det er lige til at blive glad over at læse om. 😉
    Sikke da en historie om flytning af vaskemaskinetilslutning … Nu kommer der nok heller ikke flere af den slags overraskelser.
    Dejligt for jer at overdrage nøglerne til rækkehuset til de nye beboere.

    Kommentar af Betty — 28. februar 2015 @ 23:09

    • Dejligt, hvis min glæde har smittet 🙂
      Uhhh, der skal såmænd nok komme mere, men vi er på én gang både forberedte og uforberedte 😉

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 08:41

  8. Mon ikke du har fundet dit Smultronställe? http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Smultronställe#Externa_l.C3.A4nkar
    Lykken er at opleve de øjeblikke, hvor sindet er helt åbent og livet er i balance. Stjernestunder man skal tage imod. Det er livsvitaminer.
    Der er er vitaminer til alle i dit indlæg…. solskinnet nåede helt her over!

    Kommentar af Anne Holtegård — 28. februar 2015 @ 23:23

    • Det har jeg – godt ord, ikke? Man kan næsten høre på ordet hvad det betyder.
      Det er dejlig, hvis min glæde har kunnet smitte lidt af 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 08:43

  9. Hvor er det da da bare ren fryd…blæse være med molbo- maskinen. Åh, hvor jeg håber at komme dertil, hvor du nu er , en skønne dag 🙂

    Kommentar af Bente — 28. februar 2015 @ 23:33

    • Ja, det er ren fryd, og jeg håber du får dit ønske opfyldt!

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 08:43

  10. JO, man bliver næsten lykkelig bare af at læse dit indlæg.
    Tak Ellen

    Kommentar af Lene — 1. marts 2015 @ 04:20

    • Lene! Velbekomme 🙂
      Skønt at høre fra dig. Håber alt er er vel hos dig i Canada.

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 08:45

  11. Den dag man tager de lykkelige dage for givet og ikke gemmer dem i særlige steder i sit hjerte – så er man ikke lykkelig mere – så er man forkælet.. i den kedsommelige udgave 🙂

    Irriterende penge med vaskemaskinen men man må jo bare acceptere at den vaskemaskine skal stå hvor vaskemaskinen har stået før – for der virker det.

    Kommentar af overleveren — 1. marts 2015 @ 06:44

    • Det har du ret i, og jeg ønsker faktisk ikke at blive forkælet på den måde.
      Huset skal nok selv bestemme, hvor den forbaskede maskine skal stå 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 08:46

  12. En aldeles og skøn dag du har haft – og delt med os andre.
    Lykke er en udefinerlig størrelse, ikke? for den er så forskellig fra den ene til den anden.
    En lykkelig dag/hændelse giver tilfredshed/ro/en helt vidunderlig følelse i maven – og resten af kroppen.
    Må jeg rette titlen på TV2 melodieni? Nærmest lykkelig 🙂

    Kommentar af Kisser — 1. marts 2015 @ 07:09

    • Arrrgh – det gør den jo også. Den kan jeg godt se nu, hvor det står sort på hvidt; jeg var bare ikke i tvivl, da jeg skrev ‘næsten’, hvilket nu ikke giver specielt god mening, Det bliver rettet hele vejen igennem. Og tak for rettelse – det ændrer jo heldigvis ikke på gårsdagens følelse af nærmest lykke … 😉

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 08:50

  13. Som andre skriver, så smitter glæden i dit indlæg, tak 🙂 Hvor har du dog en skøn udsigt fra huset, jeg kan godt forstå du synger, og den sang må jeg finde.

    Kommentar af Lene — 1. marts 2015 @ 07:33

    • Det gode ved ægte glæde er netop, at den smitter 🙂
      Det er en meget erotisk sang, og jeg er vild med den 😉

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 08:51

  14. Lykke er at glæde sig over lykkeglimtene.. 🙂

    Kommentar af Inge — 1. marts 2015 @ 08:55

    • Nemlig! 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 09:01

  15. Dage, hvor hjertet jubler og man næsten sprænges af glæde… Der er vist ikke meget andet at sige end ’tillykke med lykken’ – det er de stunder der gør livet værd at leve, og hjælper gennem svære stunder. Det gør godt!

    Kommentar af fiberfryd — 1. marts 2015 @ 10:23

    • Det gør nemlig godt, også når man bare husker tilbage på en dag, som jeg havde i går 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 10:41

  16. Hov, skrev du lige, at nøgler skal overrækkes?? Jeg er da vist i sandhed kommet bagud i læsningen. Det er da en af de virkelig gode nyheder, Ellen. Højt hurra!
    Vær du bare rigtig lykkelig lige nu. Og nyd lykkefølelsen. Gem måske lidt af følelsen til en anden dag, hvor lykken er knap så tilstedeværende.

    Kommentar af conny — 1. marts 2015 @ 11:57

    • Hovsa, det gjorde jeg da lige, ja 🙂 Det er så skønt, at det endelig lykkedes at komme af med rækkehuset.
      Uhahja, hvis man bare kunne spare lykke op og tage den frem i passende doser, men man kan i det mindste forsøge på at huske følelsen … det kan vel hjælpe lidt, hvis der igen skulle komme dårligere tider.

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2015 @ 16:10

  17. Jeg kan fint forstå følelsen af nærmest lykkelig. Og i den sammenhæng er lidt frem og tilbage jo uden betydning. Det kan koste lidt i ny og næ, men pyt – når det … lader sig gøre at tage et så fantastisk billede, som jeg dog gerne ville have set i stor format. For det er så godt at det minder om malerier, først tænkte jeg på L.A.Ring, måske pga. vandet, men også pga lyset. Og almuepumpen.

    Kommentar af Jørgen — 2. marts 2015 @ 19:36

    • Tusind tak for de pæne ord om billedet. Jeg kan sætte det i igen en anden dag og så huske at sørge for, at det kan klikkes større.

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2015 @ 19:50


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.