Hos Mommer

21. februar 2015

Syslerier – eller …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:04
Tags: ,

Jeg ved ikke om man kan kalde det at løbe hele huset over med støvsuger, for bagefter at vaske dem, for ‘syslerier’.
Jeg ved heller ikke, om man kan kalde Johns heldagsbeskæftigelse for ‘syslerier’, men ligefrem kalde det ‘arbejde’ er vel heller ikke det rigtige ord. Og dog – det er det måske alligevel …
Ude i garagen havde Finn engang lavet et langt bord, som John bare har læsset på og på og på. Alt for meget på, viste det sig i morges – det var braset sammen i løbet af natten. Vi må have sovet godt, siden vi ikke har hørt noget som helst – ikke særlig betryggende, faktisk, for det må have larmet en del. Han har derfor brugt hele dagen på at konstruere et nyt og mere holdbart bord, plus færdiggjort blændingen af den ene af de fem (!) yderdøre vi har. Fire er mere end rigeligt, og blændingen af den løste et andet lille problem, vi havde, nemlig et sted til at sætte alle vores sko. Fyrrummet er meget lille, og vi vil ikke have de mange sko i entreen, men nu har handymanden bygget en fin reol, hvor der er masser af plads til dem. Det er helt bevidst, at vi gør det på denne måde, for det ville skæmme huset, hvis vi helt nedlagde døren. Nu ligner det en dør udefra, men den kan ikke længere åbnes. Det var to fluer med ét smæk, for den var så utæt, at vi et enkelt sted havde en lille sprække ud til det fri. Nu er der isoleret med rockwool i den nederste halvdel, og den øverste får noget skumgummi. Når vi engang får købt noget. Lige nu har den fået akutbehandling i form af malertape.

Blændet dør - indefraBlændet dør - udefra

I kan godt se, at det ville være en dødssynd at fjerne denne dør, ikke?

Hele hytten er som sagt gjort ren nu – det er da utroligt, at der kan komme så mange nullermænd på en uge, men vi har selvfølgelig været mange – jeg har vasket en ordentlig skudefuld sengetøj og håndklæder, der er en kage i ovnen til morgendagens gæstebud, og om lidt skal jeg lave mad. Man må sige, at kønsrollerne lige er hoppet godt 50 år tilbage med de sidste par dages fordeling. Jeg tror John er mere glad for den garage, end han tør indrømme, for han ser slet ikke spor ked ud af det, når der sker en mindre ulykke som den i nat – han har savnet sådan en arbejdsplads gennem al tiden i rækkehuset, og han elsker simpelthen at gå derude og arbejde og give den hele armen som den handyman, han heldigvis er. Der kommer vel en dag, hvor jeg kan håbe på, at han igen får tid til at svinge støvsugeren …

31 kommentarer

  1. Om du setter støvsugeren i garasjen kanskje?

    Kommentar af Mormor — 21. februar 2015 @ 16:53

    • Det var da et forsøg værd 😉

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 17:06

  2. Du hr ret, den dør må på ingen måde fjernes, det ville skæmme hele huset. Det er nogle “seriøse syslerier” I er i gang med, og hvor er det skønt for jer, at John nu har fået et rigtigt sted at være med sine syslerier. Sådan skal det da være, når I nu har sådan et stort dejligt hus.

    Når I kan sove fra et bord, der ramler sammen, var det så en ide at få installeret en eller anden form for alarm, så I ikke bliver overrasket af ubudne gæster?

    Kommentar af Stegemüller — 21. februar 2015 @ 17:19

    • Ja, sådan må det nok være …
      Ved nærmere eftertanke er det måske slet ikke smart at blive vækket, hvis vi får ubudne gæster … hvad skulle vi gøre hvis alarmen kimede? Jeg ville sikkert bare dø af skræk 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 18:29

  3. At sysle betyder ifølge ordnet.dk at beskæftige sig med noget, især lettere, uforpligtende gøremål – så jeg vil nok mene, at det, i har foretaget jer i dag, er arbejde og ikke syslerier 🙂

    Kommentar af Randi — 21. februar 2015 @ 17:21

    • Ja, du har ret: vi har ikke syslet, vi har arbejdet 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 18:30

  4. Jeg er enig med Randi, I har overhovedet ikke været i nærheden af syslerier 😉 Det er ren arbejde, I har udført. Smart at udnytte den blændede dør til reol.

    Kommentar af Lene — 21. februar 2015 @ 18:14

    • Jeg har også bøjet mig i støvet – vi har arbejdet, ikke syslet 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 18:30

  5. I er ingenlunde sysselsatte!

    Kommentar af Eric — 21. februar 2015 @ 18:18

    • Hehe, er det ikke netop det, vi er? (Sysselsætte: sætte i gang med en aktivitet; holde beskæftiget) 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 18:30

      • Arrgghh – nu tror jeg, at jeg forstod din vits 😳

        Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 18:45

        • Godt du ikke er sat 🙂

          Kommentar af Eric — 21. februar 2015 @ 20:30

          • Jeg har ellers lige ‘sat’ og set en Barnaby 😉

            Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 22:36

  6. Mmmmmmmm… Kage og mad, det lyder som noget for os.. vi kører sydover i morgen. 🙂

    Kommentar af Inge — 21. februar 2015 @ 21:37

    • I skal da være så hjerteligt velkomne 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 22:37

  7. Dejligt for handy-manden at få et værksted. 😉 Nej, det ville da være synd at nedlægge den dør. Praktisk løsning I har fundet på.

    Kommentar af Betty — 21. februar 2015 @ 21:55

    • Ja, det passer ham fint – så kan han også gå og blænde døre og den slags ting 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 22:37

  8. Nu har I da også ‘holdt fri og slappet af’ en hel uge sammen med englænderne 😉 Godt der er noget at tage sig til hver dag.

    Kommentar af Pigen fra landet — 21. februar 2015 @ 22:19

    • Ja, det har vi jo, så nu må det være slut for denne gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 22:38

  9. En hver vandret flade er velegnet til opbevaring. Når vandrette flader er opbrugt dannes blot nye vandrette flader lodret forskudt og så fremdeles. Fortsætter man sådan er det jo klart at de vandrette flader på et tidspunkt bliver ændret til skrå eller andre vandrette flader – forskudt lodret ned. Sådan ca.
    Synes med andre ord at det er en rigtig god ide at han byggede sig et nyt og mere solidt bord 🙂

    Det er rigtigt pænt arbejde han har lavet med den dør..

    …. og god ørnedag.. håber I får kig på nogen og at de lader sig fotografere….

    Kommentar af overleveren — 22. februar 2015 @ 07:24

    • Det var i hvert fald nødvendigt, og når John bygger sådan noget, kan kæmper danse på det 🙂
      Tak – jeg håber det samme som dig!

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2015 @ 10:20

  10. Det ser riktig så koselig ut, Ellen. Arbeid må det karakteriseres som, mener jeg, for begge to sitt vedkommende. 🙂 Gleder meg med dere..

    Kommentar af karlhalvorsen — 22. februar 2015 @ 10:24

    • Tak 🙂
      Rigtigt … jeg er enig i, at vi har arbejdet …

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2015 @ 10:41

      • 😅 Da ble vi enige igjen, Ellen. 😆

        Kommentar af karlhalvorsen — 22. februar 2015 @ 10:44

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 22. februar 2015 @ 22:55

  11. Jeg kom i hu, at vi har et sted i byen der hedder Sysselting: ind og Google…
    Måske det passer bedre til residensen og aktiviteterne?
    http://da.m.wikipedia.org/wiki/Syssel
    Må også indrømme, at det så lige gik op for mig, hvorfor det hedder VendSyssel og HardSyssel!

    Kommentar af Anne Holtegård — 22. februar 2015 @ 11:26

    • Ja, navneordet syssel betyder både en form for beskæftigelse og et administrativt område – og hvad Den Stråtækte så hører ind under, kommer nok an på, hvem du spørger 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2015 @ 22:58

  12. Min mor og min svigermor kaldte det “at sysle”, når de tog den daglige lette rengøring og blomstervanding etc. Nu ved jeg ikke lige, om støvsugning og rengøring af hele hytten kan kaldes for den daglige lette rengøring …
    God løsning med den blændede dør. Under ingen omstændigheder ville den kunne tåle en totalfjernelse.
    Jeg har også en lidt indebrændt handyman gående, der nu i tyve år har fablet om det værksted, han aldrig fik oprettet i vores kælder. Nu håber han på at få et værksted, når vi (på et eller andet tidspunkt) får flyttet. Så jeg forstår på en eller anden måde godt John.

    Kommentar af conny — 22. februar 2015 @ 14:58

    • Vi har ikke ‘syslet’, Conny, det ligger vist helt fast nu 🙂
      Nej, døren er nødt til at blive – i hvert fald set udefra.
      Uha – hvis I går efter at downsize, så er det da nok ikke på den måde, din handyman in spe skal have sin drøm opfyldt … vil jeg tro 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2015 @ 23:00

  13. Min nu pensionerede læge i nabobyen, spurgte hvad jeg syslede med. Det svarede jeg på. Næste gang spurgte han hvad jeg syslede med. Lidt flabet svarede jeg: “Det samme som sidst du spurgte”.
    Det er godt at sysle lidt, men ikke godt at man får syslet for meget op på bordet så det braser sammen. Kan man, jvf. Erics kommentar, kalde det at bordet er sysselsat?

    Kommentar af Jørgen — 27. februar 2015 @ 13:57

    • Pensioneret? Gad vide, om vi to har haft den samme læge? Var det den helt gamle dr. H, du hentyder til, eller hans første afløser, som hed det samme til fornavn som min svigersøn? Pudsigt, hvis det skulle være tilfældet.
      Hehe, ja det forbaskede bord var vist lidt for sysselsat, men nu vil det kunne holde til hvad som helst, tror jeg!

      Kommentar af Ellen — 27. februar 2015 @ 15:38


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.