Hos Mommer

20. februar 2015

Vand, snedråber og stilhed

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:59
Tags: ,

Nu kommer vandet ikke kun fra fjorden, men også fra oven – i dag får vi dog ikke våde fødder, for vi nåede ikke ret meget andet end sidde længe ved morgenbordet og, for Charlottes vedkommende, at pakke kufferterne. Vejret indbød absolut ikke til udendørs færden. Vi skulle desuden køre allerede klokken 12 for at nå at aflevere dem i lufthavnen de anbefalede to timer før afgang.
Som altid går jeg lidt stille og halvvemodigt rundt, når jeg kommer tilbage til det tomme hus, som nu virker mere stille end normalt. Det er selvfølgelig noget vrøvl, men et er, hvad jeg ved, og noget andet er, hvordan det føles.

P1050292Denne gang går der længere tid end normalt, inden vi ses igen. Det er helt vores egen skyld – vi kan bare lade være med at have så travlt.
Vi skal til Tromsø og Sommerøya på jagt efter nordlyset. Vi skal til Island og se på vulkaner, varme kilder og geysere og hvad der ellers er at se deroppe. Vi skal en uge i sommerhus i Jylland med hele min familie. Vi skal til England i bil og til Nordnorge i campingvogn. Vi skal på krydstogt i det græske øhav.
Sverige skal passes, og det skal Den Stråtækte også. Det bliver et spændende og oplevelsesrigt år – så oplevelsesrigt, at vi sandsynligvis ikke når til England før engang efter pinse. Et skråplan … jeg plejer da altid at kunne finde en uges tid, men da vi synkroniserede kalenderne, viste det sig vanskeligt at få det til at passe sammen, så vi må se – måske er der pludselig et hul et eller andet sted, så jeg/vi lige kan snuppe nogle dage. Tre måneder er laang tid uden at se dem.

Lang tid – også selv om vi har fået en have, der kræver os og nok kan holde os beskæftigede resten af vores liv … med vores nuværende rejseaktivitetsniveau bliver vi simpelthen nødt til at finde en ungersvend, der mod gode ord og (især) betaling vil sørge for, at vores græsplæne bliver slået så regelmæssigt, at huset ikke skriger af ubeboethed.

Lige nu er der ikke noget at passe – vi kan bare nyde alle de mange mange hundrede vintergækker, der står rundt omkring i små blokke.
Jeg kan bedre lide det engelske navn for dem (snowdrop) – den variant, vi har her, ligner virkelig små snedråber.
Erantis har vi ikke så mange af; der er kun nogle få i spredt fægtning forskellige steder i haven; slet ikke de tæpper, man sommetider kan se. For deres vedkommende er det danske navn det bedste … winter aconites lyder mest som en fæl sygdom, synes jeg.

24 kommentarer

  1. Ja, nu skal I jo først for alvor vænne jer til hverdagen i den stråtækte. Det har I slet ikke haft tid til før. Det var ellers et heftigt rejseprogram! Glæder mig allerede til at læse rejse-indlæg 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. februar 2015 @ 18:14

    • Ja – det har slet ikke været rigtig hverdag hernede endnu …
      Det er lidt heftigt, ja, men det bliver forhåbentlig godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. februar 2015 @ 19:26

  2. Det lyder som om, I skal have indhentet hele sidste års manglende rejseaktivitet, så en havepasningsordning lyder som en god ide. I finder sikkert en løsning på det også. Boede I på Sydfalster havde jeg manden til jer, og nej det er ikke os.

    Kommentar af Pigen fra landet — 20. februar 2015 @ 19:18

    • Hehe, det er ikke sådan, når man sidder og læser, og så er rejsen der bare – lige den, man havde siddet og snakket om – og krydstogtet er min 70-års fødselsdagsgave til John.
      Havde det dog bare været Nordfalster, så havde der ikke været lige så langt, men jeg håber vi selv kan finde en.

      Kommentar af Ellen — 20. februar 2015 @ 19:28

  3. Dejligt med gode rejseoplevelser på forventningskontoen.. 🙂

    Kommentar af Inge — 20. februar 2015 @ 20:04

    • Den tanke kan vi godt lige holde ud 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. februar 2015 @ 20:10

  4. “snowdrop” er et rigtig fint og beskrivende ord for de små forårsbebudere – jeg glæder mig altid over at se dem (igen). Sikke et rejseprogram I har, Det lyder spændende – især Nordlyset må være fantastisk. Måske et dumt spørgsmål men er det noget, man ser om natten?

    Kommentar af Stegemüller — 20. februar 2015 @ 20:16

    • Det er i hvert fald noget man ser, når det er mørkt – lige som med stjerneskud er der ikke meget at kigge på, når solen er på himlen 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. februar 2015 @ 20:33

  5. Det bliver spændende med rejsebeskrivelser i årets løb. Jeg er begyndt at tænke man ikke skal udsætte længere. Måske er det det I også gør – eller I har måske bare lyst til at farte omkring. Huske nu en lille pause af og til.

    Kommentar af Jørgen — 20. februar 2015 @ 20:52

    • Det var lige præcis, hvad vi blev enige om! Ikke usætte noget, for man ved aldrig hvornår hammeren falder. Hvis muligheden viser sig, så gør vi det simpelthen, men vi har selvfølgelig også lyst til at farte omkring.
      Pauser skal der nok komme – selve rejserne er jo en slags pauser, hvor man slapper af, ikke? 😉

      Kommentar af Ellen — 20. februar 2015 @ 21:13

  6. Sikke mange oplevelser I skal have den kommende tid. Hvor lyder det dejligt og spændende alt sammen – og jeg glæder mig til at følge med på sidelinjen… 🙂

    Kommentar af Mia Folkmann — 21. februar 2015 @ 07:03

    • Ja,det bliver herligt med alle de rejser 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 09:07

  7. Nej hvor lyder det spændende, al jeres rejseaktivitet. Vi var jo på krydstogt i det græske i sommers. Hvis du savner tips så giver jeg dem gerne, mange af krydstogtsturen tager samme rute, så mon ikke i kommer forbi en del af de steder vi også var. Og Island, jamen du milde. Et af mine yndlings land. Har det hele, og især naturen. Husk en stor telestop fuglekikkert (I er velkommen til at låne vores, hvis I ikke har en). der er mange sjældne og spændende fugle deroppe.
    Når I alle de rejser du omtaler før pinse? Så har I da vist travlt 🙂
    spændende at læse at I nu er flyttet på landet, har I fået solgt rækkehuset?

    Kommentar af havehyrden — 21. februar 2015 @ 07:21

    • Tips modtages gerne – det er denne rejse, vi skal på: http://www.kulturrejser-europa.dk/krydstogt/antikkens-perler-i-det-graeske-oe-hav , så hvis du gider, kan du tjekke for at se, om det er de samme steder.
      Det er virkelig sødt at dig at ville låne os din fuglekikkert, men jeg tror vi takker nej alligevel, for jeg ville være hysterisk bange for at komme til at beskadige den.
      Nej, det er heldigvis ikke dem alle, vi skal nå inden pinse, men de tre førstnævnte er.
      Der er underskrevet købsaftale, men køber har stadig fortrydelsesret; derfor har jeg ikke skrevet om det endnu.

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 09:12

  8. Milde himmel… en masse rejseplaner! Ih, hvor jeg glæder mig til at læse om turene. Nordlys og Island er med i vores rejsedrømme….
    2015 bliver da godt nok et år med indhold af varierende art.
    xxxxxx for hus-salget!

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. februar 2015 @ 10:17

    • Det er meget forståeligt, at det også er med i jeres rejsedrømme – det er bare med at springe til, når man ser, der er en god rejse – jeg er helst fri for at slippe for at arrangere det hele selv.
      Tak, vi krydser også …

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 10:40

  9. Hold da op, et program I har foran jer, men det lader til at være ene hyggelige ting og selvvalgte. Jeg glæder mig også til at høre mere fra Præstø Fjord, Sverige, krydstogtet og-og-og…. Held og lykke med det hele, og gode ture, når I når så langt. God weekend!

    Kommentar af Nonnasblog — 21. februar 2015 @ 10:19

    • Der er bestemt ikke nogen, der har tvunget os til at tage på de rejser, Nonna 😉
      Tak, og god weekend herfra også!

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 10:40

  10. Hold da helt ferie 😉 du ligner min mor med det aktivitetsniveau som “efterlønner” Men du gør ret i det, for mine forældre blev jo hurtigt forhindret i at rejse udenlands pga min mors sygdom, så de var glade for at de tog til tre forskellige destinationer den første sommer, hvor min mor var stoppet.
    Nu krydser jeg fingre, læste lidt i en kommentar 🙂
    Og så er der en Kaj-kage til dig over hos mig 🙂

    Kommentar af Lene — 21. februar 2015 @ 12:21

    • Det gør vi så også 😉
      Det er sådan, vi tænker: rejs mens vi kan – vi aner ikke hvornår stikket hives ud.
      Tak for kryds – og tak for kajkagebidraget – jeg har været ovre hos dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 12:48

  11. Jeg bliver helt stakåndet over alle jeres rejseplaner 😉 Hvor lyder det hyggeligt og spændende.
    Det er en rigtig god ide at få en havemand til at passe den stråtækte og omgivelser, når I drager afsted.

    Jeg kiggede efter Kaj-kage i vores lokale Kvickly. De er meget kedelige, i forhold til dem du har vist. De er pyntet med et lag grøn glasur/marcipan. To hvide øjne med en lille sort prik i hver. Kedelige 😉

    Kommentar af Betty — 21. februar 2015 @ 21:50

    • Ja, vi er vist nødt til at have en havemand – i hvert fald en plæneslåer 🙂
      Kajkager uden mund! Det er altså snyd! Den bager er dumpet …

      Kommentar af Ellen — 21. februar 2015 @ 22:35

  12. Sikke mange rejseplaner! Glæd jer til Island, siger jeg bare.

    Kommentar af conny — 10. marts 2015 @ 22:55

    • Det gør vi også! Jeg har været der, men det har John ikke.

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2015 @ 07:22


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.