Hos Mommer

14. februar 2015

Fra havørnens rige 1

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:06
Tags: ,

Dette indlæg har jeg kaldt Fra havørnens rige 1 i håb om både en 2’er og 3’er. De næste forhåbentlig også med billeder …

Søren, som lige kiggede ind i formiddags, fordi han var nysgerrig efter at se huset i beboelig stand, stod på et tidspunkt og kiggede ud af køkkenvinduet: “Er det en musvåge, der står lige der?”
Mig hen til vinduet. Den stod lige over vandkanten; dvs. kun omkring 70 meter fra os. Jeg var næsten sikker på, at det endelig var en havørn, vi fik at se forholdsvis tæt på, men måtte have fat i kikkerten for at blive sikker. Jojo, den var god nok, den havde ‘fingre’ på vingespidserne.
Jeg myldrede ind for at kalde på John og for at hente mit kamera.
John nåede at se den, men mit kamera gjorde desværre ikke.

Da jeg googlede lidt rundt for at finde ud af hvor mange havørne, der er på Feddet, faldt jeg over denne overskrift på DOFs hjemmeside:
Renere vand har halveret bestanden af edderfugle.
De skrev ‘ederfugle’, men det støder mit øje, selvom stavemåden er tilladt.)

Det er ikke ligefrem den slags overskrifter man er vant til at se, og slet ikke fra DOFs side. Der er naturligvis en forklaring, men den må I selv læse.

Jeg opdagede også, at i næste weekend er det Ørnens dag over hele landet – jeg tror jeg vil lokke John med til et af arrangementerne – sikkert ikke en umulig opgave.

Hvis man er til fugle, som John altid har været, og som jeg er blevet (entusiasme smitter …), er Præstøfjorden et ret godt sted at slå sig ned. Ja altså, nær ved den, forstås … det er ikke en husbåd, vi har købt … 
Hvis man orker, kan her ses hvorfor det er godt for en fugleinteresseret at bo her. Bl.a. står der Visse år forekommer også store flokke af blishøne, som kan tælle tusindvis af fugle. I år er et ‘vist år’ – der er på de fleste dage en stor ø af blishøner ikke langt fra vores hus. Jeg har ikke forsøgt at tælle dem, men i tusindvis er der.

Hvis vi ikke kommer med på ørneturen, kan vi en dag selv tage ud til fugletårnet, som jeg har fremhævet på billedet. Når de kan påstå, at ‘det slår aldrig fejl’ at se ørne ved Nyord, er den sikkert også god nok på Feddet.

Jeg fandt aldrig ud af hvor mange havørne der er set her, men jeg fandt ud af så meget andet.
Og nu skal jeg lige ordne et par småting og have bagt en chokoladekage, inden vi skal afsted.

16 kommentarer

  1. Jeg har endnu ikke været så heldig at se en havørn, men jeg håber, at det lykkes en dag. Der var I godt nok heldige at se den hjemme fra jeres egne vinduer allerede 🙂

    Kommentar af Randi — 14. februar 2015 @ 16:48

    • Om ikke så lang tid skal jeg fortælle dig, om det bare er at tage ud til fugletårnet på Feddet 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2015 @ 18:04

  2. God tur. Havørner er et majestetisk skue. God fuglekikking. 🙂

    Kommentar af Mormor — 14. februar 2015 @ 17:01

    • Tak – ja, det er et flot syn 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2015 @ 18:04

  3. Hvor spændende, at I ligefrem har havørne i forhaven! Jeg har endnu til gode at se ørne i DK. God fornøjelse med besøget. Det bliver sjovt at vise det færdige (stort set i hvert fald) hus frem 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. februar 2015 @ 18:35

    • Tja, man kan vel godt tillade sig at kalde det for vores forhave 🙂
      Huset er i høj grad godkendt!

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2015 @ 22:47

  4. Ja, I er sandelig kommet i fuglehimlen! Vi kan nu også se havørne her (samt meget andet spændende) ved Arresø og Roskilde Fjord, hvor der også er ørnekiggeri næste weekend. Men se dem fra vinduerne, det kan vi desværre ikke 😉

    Kommentar af fiberfryd — 15. februar 2015 @ 08:15

    • Ja, der er Ørnens dag over hele landet – vi håber at få flere at se inden længe 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. februar 2015 @ 10:08

  5. Finn og jeg har tilbragt mane nætter på Feddet, og på en vandretur så vi en gang fem ørne på en gang … Godt nok højt oppe det var betagende.

    Kommentar af Kisser — 15. februar 2015 @ 08:33

    • Så I har ligget på Feddet camping? Der er også dejligt – og hele fem ørne på én gang er stort!

      Kommentar af Ellen — 15. februar 2015 @ 10:08

  6. Så havørne oppe ved Bodø/Lofoten. Imponerende syn af dem i luften!
    Og så har I dem lige på den anden side af havelågen…. cirka! Det er da helt vildt. Skal man ikke betale herlighedsskat for sådan en beliggenhed?
    Glæder mig til v. 2… og 3… og 4…. og….

    Kommentar af Anne Holtegård — 15. februar 2015 @ 20:31

    • Ja, det er lidt vildt – både på den ene og den anden måde 🙂
      Jo, indirekte … vi betalte lidt mere for Den Stråtækte end vi skulle have gjort for et tilsvarende tre kilometer inde i landet, men det er jo kun helt rimeligt, at det er sådan.

      Kommentar af Ellen — 15. februar 2015 @ 20:42

      • Erik kalder det misundelsesskat!
        Hvor er det bare dejligt med alt det natur for et par fotoglade mennesker.

        Kommentar af Anne Holtegård — 15. februar 2015 @ 21:06

        • Det ord kan jeg ikke så godt lide som herlighedsskat, men dejligt er det alligevel 🙂

          Kommentar af Ellen — 15. februar 2015 @ 21:37

  7. Jeg ser frem til billeder af havørne.

    Kommentar af Jørgen — 19. februar 2015 @ 21:07

    • Det gør jeg også!

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2015 @ 21:30


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.