Hos Mommer

9. februar 2015

Jeg går og går og går og kommer ingen vegne

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:21
Tags: ,

9 februar 2015Jeg sidder stort set ikke ned i løbet af dagen – bortset naturligvis fra en hurtig frokost og de to gange 45 minutter i bilen.
Alligevel når skridttælleren kun op på omkring 5000 skridt. Det er ret demotiverende, når man er på benene hele tiden.
Det er måske netop det … ‘på benene’ … jeg står også meget, men alligevel. Jeg flintrer op og ned ad trapper i én uendelighed, og som jeg skrev til Inge forleden, så har jeg derfor besluttet, at trapper tæller dobbelt!
Jeg gider simpelthen ikke gå en tur, når vi endelig holder fyraften, hvilket vi først gør efter aftensmaden ved 19-tiden. Så er det jo mørkt.

Her til aften har vi haft vores første flotte solnedgang hernede. I morges vågnede vi begge klokken 5 – John fordi naturen kaldte og jeg fordi vores soveværelsesgulv knirker irriterende meget, så jeg vågnede, da han prøvede at liste sig ud på toilettet.
Ingen af os kunne falde i søvn igen, så vi fik solopgangen med lige fra de allerførste spæde glimt, som faktisk er der allerede lidt over halvsyv.

9 februar 2015 (1)

Grunden til de få skridt er nok også min måde at færdes på i vores nye hjem: Fra entreen går jeg ned på arbejdsværelset. På vejen standser jeg op og nyder udsigten. Ligeledes på vej tilbage – bare fra et andet vindue for variationens skyld.
Derefter skal jeg ud i køkkenet med et eller andet – udsigten bliver nydt et øjeblik.
En kasse skal op på førstesalen og tømmes der. Udsigt nydes. Ned igen. Hov – der fløj lige en hel flok gæs afsted. Dem må vi da lige kigge på.
Selv når man ikke standser op for bevidst at nyde synet ud over fjorden, kan vi hele tiden svagt høre når gæssene snakker eller diskuterer eller hvad sådan nogle gæs nu gør. Når diskussionen bliver voldsommere, skal vi lige hen for at se, hvad de blev enige om. Eller uenige om. Nogle gange flyver der et hold fra den store flok; andre gange letter de alle sammen for at flyve en lille tur rundt og lande igen et minut efter. Jeg forstår ikke gæs, men de forstår heller ikke mig, for hvis jeg nærmer mig dem, flygter de, og jeg er overhovedet ikke ude på at gøre dem noget ondt.
Lige nu står der svinekæber og simrer med urter, krydderier og en porter henne på mit fine nye komfur. De (kæberne …) var for en gangs skyld til at få til en pris, der ikke skulle konkurrere med kobebøffer – det kunne jeg naturligvis ikke stå for.
Livet er godt.
Også selv om jeg er HAMRENDE træt af at flytte.

24 kommentarer

  1. Smuk solopgang og vent du bare med de 10000 skridt til når hverdagen er blevet hverdag 🙂

    Kommentar af Lene — 9. februar 2015 @ 19:25

    • Det gør vi også, Lene 😉

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2015 @ 19:30

  2. Hvis jeg kun går rundt herhjemme ruller der heller ikke nok skridt på tælleren, det batter for lidt selv om man synes man er på benene hele tiden. Jeg må ud og gå rigtigt derude i luften, Sådan en god times gå-tur får antallet af skridt til at stige og samtidig giver det masser af frisk luft. 🙂 I dag og de næste par dage er jeg på kursus, hvor jeg sidder ved pc’en hele dagen, og så er det godt nok svært at holde målet, så jeg udnytter enhver mulighed for at gå lidt ekstra.. Jeg må indrømme at tilmeldingen til Tæl-skridt kampagnen og det nye ur har skubbet voldsomt til min motivation.
    Vi har også nydt den smukke solnedgang der prydede himlen i dag.

    Kommentar af Inge — 9. februar 2015 @ 19:40

    • Ja, kursusdage er ikke fremmende for tallet på skridttælleren. Jeg var også med i en tæl-skridt-kampagne engang, men det var også kun den ene gang – jeg kæmpede for at holde de 10000 og nåede det ikke altid, mens de andre rask væk kom op på både 12 og 15000 skridt. Jeg tror de snød!
      Solnedgangen var nysselig i dag både hos jer og os, åbenbart 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2015 @ 20:01

  3. Sikke en morgenstund, den har da i sandhed “Guld i mund”, hvor er det godt, I har sans for at se den slags tilligemed gæssene.

    Hvor bliver det dejligt for jer, når I er færdige med flytteroderiet. Til den tid skal du nok nå de 10.000 skridt.

    Kommentar af Stegemüller — 9. februar 2015 @ 20:18

    • Det bliver SKØNT – men jeg har desværre aldrig været god til at tage mange skridt. Jeg har taget mange store skridt i mit liv, men det er noget andet 😉

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2015 @ 20:55

  4. Hvor kan jeg godt forstå, du lige skal nyde udsigten, hver gang du kommer forbi et vindue. Det ser da også eventyrligt ud. Og spændende med de mange gæs. Selv om du ikke få taget så mange skridt, som du gerne vil, så er jeg sikker på, I får motioneret så rigeligt, med de flytte- og indretningsaktiviteter I er i gang med.

    Kommentar af Betty — 9. februar 2015 @ 21:57

    • Det er simpelthen så skønt at have noget smukt at kigge på efter de mange år i et kedeligt rækkehuskvarter.
      Jeg synes faktisk også, at vi begge får rørt os så rigeligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2015 @ 08:45

  5. Flot solopgang. Her var der bestemt ikke det mindste sol at skue i morges.
    Hvis du kan skræmme gæs væk så let, så kender jeg rigtigt mange der ville sætte stor pris på at have dig i nærheden 😉
    Hvis ikke jeg gå en time eller halvanden, når jeg har fri, når jeg kun mellem 1000 og 3000 fra jeg står op til jeg går i seng. Anderledes ser det ud, når jeg ikke er på arbejde, så kommer der lettere skridt på kontoen, men jeg går helst mine ture alligevel og så tæller det til.

    Kommentar af Pigen fra landet — 9. februar 2015 @ 22:23

    • Gæs er da nogle af de mest sky dyr der findes, så jeg forstår ikke helt hvorfor du siger sådan? Morten Tømrer sagde, at hvis IKKE de blev skræmt væk ved, at jeg nærmede mig, ville han meget gerne låne mig med på sine jagter 🙂
      Ja, det er gå- eller løbeture, der skal til for skridttællerens skyld, men jeg er nu af den opfattelse, at hvis man er så aktiv, som vi er i øjeblikket, er det jo ikke de skridt, der er det afgørende.

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2015 @ 08:48

      • Jeg hører næsten dagligt på arbejdet, at de ikke kan skræmme gæssene væk. Uanset hvad de bruger af lovlige hjælpemidler. De skal helt tæt på og skyde advarselsskud, og så snart de vender ryggen til, sidder flokken der igen. De gæs jeg selv kommer i nærheden, ænser mig overhovedet ikke.De har så travlt med at æde. Jeg nå dog tilstå at jeg ikke selv har forsøgt at skræmme dem væk.
        Nej skridt er ikke det afgørende. Man skal helst have pulsen op og sved på panden nogle gange om dagen, og det får jeg ikke ved at gå, så skal jeg løbe, og det er ikke mig. Når det så er sagt, så er al bevægelse bedre end at sidde eller ligge på sofaen.

        Kommentar af Pigen fra landet — 10. februar 2015 @ 18:53

        • Pudsigt hvis der er så stor forskel. Jeg skræmmer dem ikke engang – jeg lister mig ind på dem, skjult bag træer. Tror jeg … for en af vagterne får altid øje på mig, skræpper op og vips, er hele bundtet fløjet, selv om jeg på ingen måde råber eller fægter med armene.
          Hvad det sidste angår, kan vi jo kun være enige 🙂

          Kommentar af Ellen — 10. februar 2015 @ 19:44

  6. De forbaskede skridttællere; jeg tror vi begge har reddet os nogle defekte eksemplarer, der kun tæller hvert andet eller tredje skridt! Meget uretfærdigt, når nu vi drøner rundt i vores hjem 😉 Jeg har i stedet gang i et ‘mikromotionsprojekt’: Hver gang jeg har vasket mine hænder løber jeg på stedet 200 skridt, de sidste med høje knæløft, der giver lidt sved på panden og laver en 15-20 dybe knæbøjninger eller armbøjninger. Så drikker jeg et stort glas vand, hvilket betyder at jeg af gode grunde er nødt til at vaske hænder lidt tiere ;-D. Det er aldeles skørt, men det fungerer, fordi det ikke kræver meget.

    Kommentar af Fiberfryd — 10. februar 2015 @ 00:03

    • Det lyder entusiastisk med dit lidt alternative motionsprojekt – men det lyder også ret effektivt, og jeg kan sagtens se fidusen med, at det kommer ind hist og pist hen over dagen og ikke som en samlet omgang motion, hvilket jeg har så frygtelig svært ved at få gjort 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2015 @ 08:50

  7. Hvis det kan trøste dig så kan jeg betro dig at jeg i mit tidligere arbejde (hvis bevægelsesmønster vist minder en smule om det du gør i øjeblikket) heller ikke kunne komme op 10.000 skridt.. hentede resten på lufteturene med hunden. Det bliver nemlig bare ikke til noget, man står for meget. Og ja, trapper tæller dobbelt i regnskabet.

    Udsigter skal da nydes fra alle vinduer og på alle tider.. når I nu har valgt at bosætte jer et sted med “dynamisk udsigt”…

    Kommentar af overleveren — 10. februar 2015 @ 05:40

    • Godt du er enig i det med trapperne 🙂 Jeg tror nu heller ikke, det er så altafgørende med de skridt – det må da være det, at man ikke ligger og sløver den på sofaen, der betyder noget.
      “Dynamisk udsigt” – den vending kan jeg godt lide 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2015 @ 08:52

  8. Bare roligt. Hvis du – når flytteriet er slut – får lyst til at gå tur kommer du let nok over 10000 skridt. Når beskrivelsen er som den er, med de mange stop, kan det tænkes at tælleren ikke tæller alle skridt. Min tæller først, når jeg har gået 10 skridt. Er det et problem at du ikke når flere skridt?

    Kommentar af Jørgen — 10. februar 2015 @ 07:57

    • Nej det er overhovedet ikke noget problem – det var mest skrevet, fordi alle for øjeblikket skriver om alle de skridt de tager, og FB nærmest flyder over med Endomondo-statistikker. Som jeg skrev til Pia og til Overleveren, tror jeg egentlig ikke, det er så altafgørende med antallet af skridt – det må da være det, at man ikke ligger og sløver den på sofaen, der betyder noget. En skridttæller gør blot det hele mere synligt og er en motivationsfaktor til at få folk op af stolene.Tror jeg som sagt …

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2015 @ 08:55

  9. Skridttællere tager ikke hensyn til de mentale distancer! Når vi går ind til Holstebro… Og det går lige ud i lange stræk, uden gæs og smuk udsigt… Føles det, som om vi går mindst 5 km… Og så er der kun 3,5!!!
    Den solopgang lover godt for mangen en smuk morgenstund….

    Kommentar af Anne Holtegård — 10. februar 2015 @ 08:36

    • Jeg kender godt de der ultrakedelige stræk – sådan nogle havde vi også i området hvor jeg netop kommer fra – fladt som en pandekage …
      Vi vil komme til at opleve mange smukke morgener og aftener – og dagens billeder var faktisk aftenbilleder, men alle har åbenbart forstået det som værende opgangsbilleder, selv om jeg skrev, at vi havde oplevet vores første smukke solnedgang – jeg kan dog godt se, at det ikke var formuleret helt entydigt … 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2015 @ 08:58

  10. Jamen gang er da ikke den eneste form for motion, kroppen værdsætter – stræk og bøj, løft og skub, hiv og sving, aktivitet i alle muskelgrupper må da være det, vi er konstrueret til, og den slags får man som regel rigeligt af under en flytning 🙂

    Kommentar af Conny — 10. februar 2015 @ 09:11

    • Lige nøjagtigt hvad jeg også tænkte, Conny 😀

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2015 @ 17:07

  11. Jo, jo… de der skridttællere er skam gode nok – de motionerer rigtig godt tegnebogen hos fabrikanterne og forhandlerne og så er de åbenbart et godt socialt medium – skaber samtaler. 😉 😉
    Mon ikke de fleste mennesker kan mærke på egen krop, hvad den har behov for.
    Det samme fænomen gør sig jo gældende for disse moderne racercykler og deres (til tider ret hensynsløse) ejere. Jeg skulle mene, at en belæsset cykel (transport af praktiske ting) kan gøre det ud for samme motionsværdi – og endda uden at behøve at genere øvrige trafik.
    Éns krops velbefindende (eller mangel på samme) er vel den bedste “statistik” for den sundhedsgrad.
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 10. februar 2015 @ 10:36

    • Ja, mon ikke … jeg synes det er ‘for meget’ med alle de FB-statusser, der fortæller hvor meget folk har gået – faktisk er jeg fuldstændig ligeglad med den slags oplysninger – det har bare afløst de tidligere lige så intetsigende statusopdateringer med hvad de skulle have til aften eller at de lige havde skiftet lille Pussers lorteble … 😉
      En gammeldags cykel må da give mere motion end en racercykel, fordi den er så hulens tung at træde rundt i sammenligning 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2015 @ 17:11


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.