Hos Mommer

4. februar 2015

Overflødigt bureaukrati

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:55
Tags:

Tilstandsrapporten på rækkehuset er over et halvt år og skal derfor fornys. 
Det er noget værre pjat, at den kun gælder et halvt år. Det kostede os over 12000 kroner at få den lavet og nu skal vi igennem det hele en gang til.
Okay – ikke det hele; de kalder det en fornyelse/forlængelse, hvorfor den bliver lidt billigere; bl.a. behøves el-eftersynet ikke, men synsmanden skal komme og gennemgå huset igen, og jeg har lige udfyldt alle skemaerne med nøjagtig de samme oplysninger som sidst – aldeles irrelevante oplysninger, fordi der ikke på nogen måde kan være ændret på langt de fleste af forholdene.
Eksempler:
Er bygninger eller dele af bygninger udført helt eller delvist som selvbyg?
Er huset piloteret eller ekstrafunderet i forbindelse med opførelsen?
Er der kælder/krybekælder/ventileret hulrum?
Og.så.videre. Hvad mon de havde forestillet sig kunne ændres på dette gennem det seneste halve år?
Jeg forstår simpelthen ikke, at man skal lave penge på os sælgere på den måde. Det burde være nok at skrive under på er erklæring om, at der ikke er ændret noget siden sidst – eller naturligvis anføre det, hvis endelig der er sket ændringer.
Den skal kunne gælde et år, skal den.
En skam, at jeg ikke rigtig har overskud til den slags lige i øjeblikket – jeg er for flyttetræt, men jeg burde ellers være tilstrækkelig knotten til at formulere et vrissent brev til en eller anden politiker.
Gad vide, hvem der egentlig har besluttet, at en tilstandsrapport kun må gælde et halvt år? Alle, jeg har talt med, inklusive folk med forstand på den slags, er enige i, at den sagtens kunne gælde et år.

Fouragerende spurv

24 kommentarer

  1. Sikke en fin lille fugl; det er et rigtig godt skud.

    Sådan noget pjat med de rapporter, det er jo latterligt med de spørgsmål, du viser. Gad vide hvilken minister du evt. kunne have haft skrevet til, hvis du ikke havde været flyttetræt. Ham her tror jeg: minister for by bolig og landdistrikter

    Kommentar af Stegemüller — 4. februar 2015 @ 19:16

    • Det var nok et udmærket bud på relevant minister 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. februar 2015 @ 19:51

  2. Mon den skovspurv sidder og glæder sig over, at den ikke er underlagt småtosset bureaukrati? Kunne være du skulle skrive når trætheden er gået over. Eller send et link til dit indlæg.

    Kommentar af Jørgen — 4. februar 2015 @ 19:36

    • Det ku’ være – eller også er den glad for, at den ikke skal flytte 🙂
      At sende et link er selvfølgelig til at overkomme …

      Kommentar af Ellen — 4. februar 2015 @ 19:52

  3. Men skovspurven er sød 🙂 Er den fra her eller der? Har Iøvrigt lige hørt anden grotesk historie om bureaukrati. Den må jeg se at få skrevet om.

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. februar 2015 @ 20:07

    • Den er fra her, hvor vi bor endnu et par dage.
      Lad os få nogle flere groteske historier!

      Kommentar af Ellen — 4. februar 2015 @ 20:34

  4. Ja det er træls at skulle betale for en forlængelse af tilstandsrapporten, men det drejer sig om at I kan blive frigjort for jeres 10-års mangelansvar. Hvis jeg husker korrekt, så aftalte vi en pris på evt. forlængelse allerede da vi fik lavet den første rapport, og jeg mener prisen var ca. 1.000 kr. Det var vores mægler der anbefalede at vi fik lavet den aftale.

    Kommentar af Inge — 4. februar 2015 @ 21:59

    • Hmmm – fint nok, men det er jo lidt for sent for os nu … er lidt spændt på, hvad vi skal ryste op med.

      Kommentar af Ellen — 4. februar 2015 @ 22:05

  5. Godaften,

    tja vi har et ret stift system i Danmark, så mon ikke nogen har set en lille indtjening kilde her?
    Håber du kommer gennem det atter engang.
    Godt foto med fuglen, jeg kan godt lide natur fotos 🙂

    Kommentar af Maria fra en verden af kunst — 4. februar 2015 @ 23:21

    • Det er en meget nem måde at lave en portion penge på!
      Jeg skal nok slippe igennem – det er kun et spørgsmål om prisen 😉
      Tak for billedros 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2015 @ 18:31

  6. Det virker aldeles tåbeligt og jeg håber I slipper med en rimelig pris!

    Kommentar af fiberfryd — 5. februar 2015 @ 01:36

    • Tak – det håber jeg også!

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2015 @ 08:11

  7. Tåbeligt og jeg kan slet ikke huske, hvordan det forholdt sig med min fars bolig, det var noget,min bror tog sig af. Og du må da godt nok være træt, når du ikke har energi til at skrive sådan et brev, stakkels dig. På lørdag sover du i huset, og onsdag kommer møblerne og jubii næste weekend kommer der to søde børn, som kan live deres mormor op 🙂

    Kommentar af Lene — 5. februar 2015 @ 05:39

    • Jeg er ikke træt som i fysisk udmattet, det er nok mere mentalt, jeg er gået ret død i øjeblikket …
      Det er tanken om næste weekend, der holder os gående lige nu 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2015 @ 08:12

  8. AHVAFFORNOGET… et halvt års levetid på en tilstandsrapport? Det var dog en afsindig pengemaskine nogen har fået strikket sammen der. Kan godt se at ting kan ske pludseligt med et hus men den slags pludselige ting er vel skader der er til at få øje på. Og jeg tvivler oprigtigt på at nogen er så grundige anden gang at de opdager et nyopstået svampeangreb der kun er få måneder gammelt?

    Nå, det er ikke alt man skal forstå og jeg vil vælge bare at håbe for jer at I får huset solgt inden den skal fornyes igen.

    Kommentar af overleveren — 5. februar 2015 @ 05:52

    • Det var lige netop hvad jeg tænkte: en pengemaskine!
      Én tilstandsrapport pr. salg må være tilstrækkeligt, og så kan man ellers på tro og love skrive under på, om der har eller ikke har været sket noget, der ændrer forholdene.

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2015 @ 08:14

  9. Tilslutter mig kommentaren PENGEMASKINE! Galimatias er det… Måske du vågner op til dåd, når flytteriet er overstået!
    Hold ud… Næste weekend er ikke ret langt væk….

    Kommentar af Anne Holtegård — 5. februar 2015 @ 13:27

    • Helt galimatias – men se så Lykkes kommentar nedenfor … mig slet ikke forstå …
      Jeg skal nok holde ud 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2015 @ 17:20

  10. Vi har også huset tilslag, og fik at vide at den gælder for 5 år. Vi bor i Sønderjylland. Vh Lykke

    Kommentar af Lykke Thomsen — 5. februar 2015 @ 16:34

    • What??? Det fatter jeg ikke en pind af – gad vide om det er din eller vores ejendomsmægler, der har misforstået et eller andet? De fem år kunne jeg da snildt gå med til.

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2015 @ 17:21

  11. Det behøver ikke at være “forfra”, de fleste bygningssagkyndige kan forny dem uden at dukke op, ud fra en “tro-love erklæring” omkring at der ikke er foretaget ændringer mv.. Og prisen bør være MEGET lavere end den første. Hvis du har givet mere end 12.000 kr for selve tilstandsrapporten, så har du et hus over 299 m2? Ellers er du blevet snydt. Se maks priser her: http://boligejer.dk/tilstandsrapportpris. En tilstandsrapport har desværre kun en levetid på 6 mdr. Energimærker har til gengæld 7 eller 10 år.

    Kommentar af Tobias — 10. februar 2015 @ 13:39

    • Tak for dit svar, Tobias.
      Jeg tror nu ikke vi er blevet snydt, for pengene gik også til eltilsyn, sundhedsattest og energimærkning.
      I øvrigt viste det sig, at vi havde været snedige nok til at tegne en såkaldt Sølvpakke, som giver os en gratis forlængelse af tilstandsrapporten, så det var ikke så slemt, som jeg havde frygtet.

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2015 @ 17:06

  12. Det kan godt betale sig at læse gamle indlæg! Når vi engang får sat vores hus til salg, skal vi jo i hvert fald sikre os en lavere pris på nr. 2 tilstandsrapport – men jeg håber da, at det måske ikke engang bliver nødvendigt …
    Jeg forstår godt, at du er træt, træt, træt i hovedet af alle de ting, der er sket og skal ske. Jeg tror ikke, du skal høre nogen klager fra dine læsere, hvis du på et tidspunkt får overskud til at brokke dig officielt over denne korte løbetid på en tilstandsrapport!

    Kommentar af conny — 14. februar 2015 @ 18:45

    • Historien er så, at vi åbenbart i sin tid købte os til en såkaldt sølvpakke ho mægleren, således at forlængelsen af tilstandsrapporten er helt gratis!
      Det var jo okay.
      Og så er der måske ikke helt det samme incitament for at klage, når det kan gøres gratis …

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2015 @ 22:33


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.