Hos Mommer

2. februar 2015

At prøve at forstå Putin

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 21:00
Tags: ,

Leif DavidsenHvorfor skulle jeg nu forsøge at forstå Putin? Fordi det var, hvad Leif Davidsen brugte en lille time på i dag at få os til, der havde valgt at høre på ham.
“Rusland og den geopolitiske uro v/Leif Davidsen, forfatter og Ruslandsekspert”.
Meget, meget interessant. Den mand kender sit Rusland og sit tidligere USSR. Han lagde ud med at fortælle lidt om historien bagved; hvorfor Putin og Rusland agerer, som de gør.

Den mand – altså Davidsen – kan sit stof og ved virkelig hvad han taler om. Det er en fornøjelse at høre på ham, og han kunne snildt have fortsat i et par timer endnu uden jeg ville være kommet til at kede mig.
Jeg bilder mig ind at forstå det hele lidt bedre nu. Det er på ingen måde ensbetydende med, at jeg accepterer hans handlinger, men jeg forstår dem bedre set fra russernes og Putins synspunkt.
Der er grund til bekymring, men måske ikke til voldsom bekymring, og selv om den menige russer støtter Putin og synes, at han bare er SÅ god for sit land, så er der nogle forretningsmænd derovre, der ikke nødvendigvis synes det samme, så det er derfor en smule spændende, hvordan det hele ender. Det er umuligt at forudsige, og det er heller ikke kun sort og hvidt – Ukraine har såmænd også kvajet sig; ligeledes os her i vesten, men ingen af parterne tror vist på, at en regulær krig vil ændre noget som helst, så der ender vi forhåbentlig ikke.
Leif Davidsen fortalte en anekdote om Stalin, som skulle være blevet spurgt, hvordan han turde/kunne gå ind for det frie valg og dermed lade folk stemme på, hvad/hvem de ønskede. Det var han overhovedet ikke bekymret for – så længe han kontrollerede dem, der talte stemmerne op, tog han det fuldstændig roligt …

28 kommentarer

  1. Det er ikke bare Stalin som hadde/har det slik 🙂

    Kommentar af Mormor — 2. februar 2015 @ 21:36

    • Det har du desværre helt ret i, Mormor 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 21:42

  2. Der er aldrig noget, der er sort/hvidt. Men kunne du ikke lige skrive en pixi-udgave om at forstå Putin, for det vil jeg da også gerne. Forstå Putin altså 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. februar 2015 @ 21:42

    • Det kan jeg ikke, Frue – det tog en hel times koncentreret foredrag, og jeg kan ikke finde ud af at drage essenser frem, der vil give nogen mening 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 21:57

  3. Imponerende at forstå Putin. Jeg forstår end ikke danske politikere, medmindre jeg tillægger dem en helt urealistisk lav IQ eller lidet ædle motiver, som ingen ønsker, at folkevalgte har.

    Kommentar af Eric — 2. februar 2015 @ 21:53

    • Jeg synes faktisk selv, at jeg havde en god pointe i at hævde, at selv om jeg forstår, er det ikke ensbetydende med at acceptere 😉

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 21:59

  4. Leif Davidsen er altid god. Jeg kan stadig huske, da han var speaker på DR, jeg synes, han gjorde det godt. Jeg har også læst adskillige af hans bøger, der er meget spændende og læseværdige. Jeg følger på TV med i konflikten Rusland ctr. Ukraine, og som jeg ser det,er Ukraine oppe i mod en kolos på lerfødder. Jeg tror, Putin er en farlig mand.

    Kommentar af Stegemüller — 2. februar 2015 @ 22:04

    • Leif D er en meget vidende mand, som derfor er interessant at høre på.
      Det er, som jeg kender udtrykket, ret selvmodsigende, Hanne – hvis Rusland virkelig var en kolos på lerfødder, var der såmænd ingen grund til bekymring, fordi det betyder noget stort, der i virkeligheden er skrøbeligt, hvilket står i kontrast til “den farlige mand” 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2015 @ 09:05

      • Ok – den betydning af “ordsproget” kendte jeg ikke, og med den viden, har du jo ret.

        Kommentar af Stegemüller — 3. februar 2015 @ 12:11

        • Jeg er lidt nysgerrig efter at vide, hvordan du har opfattet vendingen? Jeg kan ikke se andre måder at forstå den på 🙂

          Kommentar af Ellen — 3. februar 2015 @ 21:10

  5. I hvert fald forstår jeg så meget, at vi ikke kan tage vores almindelige danske/vesteuropæiske selvforståelse og verdenssyn og så lægge det ind over Rusland – eller andre områder for den sags skyld.
    Jeg ville gerne have hørt Leif Davidsen; han har levet i Rusland et pænt stykke tid, og han har evnen til at formidle et stof.

    Kommentar af conny — 2. februar 2015 @ 23:14

    • Sådan er det netop – vi går selvsagt altid ud fra vores egne normer. Dermed ikke sagt, at jeg sympatiserer med Putin, men det er altid rart at forstå baggrunden.

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2015 @ 09:06

  6. Personligt har jeg ikke vanskeligt ved at forstå Putin… eller nogen af de nationalister der præger europa i disse år. Forstår hvorfor, hvordan og hvornår… men accepten mangler. Og jeg er en smule nervøs ved tanken om at vi kommer til at vælge side i en konflikt som den Ukraine har… russerne på den ene side og ukrainske nationalister på den anden side, der får støtte af afskummet af vesteuropas højreradikale bevægelser, der dermed får passende kamptræning i Azov under fanen med en Wolfsangel…

    Kommentar af overleveren — 3. februar 2015 @ 06:14

    • Du beskriver hele situationen meget præcist, og forståelse og accept går ikke nødvendigvis hånd i hånd.

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2015 @ 09:07

      • Tak… har lyst til at supplere med et lille film-citat…
        “He is interested in two things and two things only: making you afraid of it and telling you who’s to blame for it. That, ladies and gentlemen, is how you win elections. You gather a group of middle-aged, middle-class, middle-income voters who remember with longing an easier time, and you talk to them about values and character”

        Sådan vinder man desværre osse valg i dag…

        Kommentar af overleveren — 3. februar 2015 @ 11:13

        • Du har desværre ret … igen …

          Kommentar af Ellen — 3. februar 2015 @ 21:00

  7. Jeg er ikke overhovedet ekspert i Rusland (eller ret meget andet for den sags skyld) – men er det ikke lidt i den russiske sjæl, at de har behov for en landsfader? Så var det en zar, så var det en totalitær formand/præsident – eller hvad de ellers kalder dem! Men princippet er og forbliver det samme …

    Kommentar af Nille — 3. februar 2015 @ 11:12

    • Du har fat i noget helt rigtigt, Nille.

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2015 @ 21:00

  8. LD er en spændende og vidende fortæller. Jeg har kun lyttet til hans indlæg i TV, ville gerne høre det foredrag du har været til! (Mor er vild med hans bøger!)
    Politik er…. uforudsigeligt! Og som der skrives forståelse og accept er til tider uforenelige.
    Ingen af parterne er særligt troværdige/sympatiske/ordholdende/demokratiske…….
    Lige nu virker det som “hvem blinker først”!

    Kommentar af Anne Holtegård — 3. februar 2015 @ 12:38

    • Han skriver godt, og han ved meget – han er en meget interessant mand.
      Hehe – godt udtrykt. Det kan nemlig godt virke lidt barnligt-naivt midt i al alvoren.

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2015 @ 21:02

  9. Jeg ved så uendelig lidt om Putin, så jeg slet ikke behøver at overveje at forstå ham.. 🙂
    Fin anekdote om Stalin, den passer desværre stadig på en del statsledere rundt omkring.

    Kommentar af Inge — 3. februar 2015 @ 14:17

    • Det gør den, og det er ikke en rar tanke.

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2015 @ 21:03

  10. Leif Davidsen er en kapacitet. Jeg hørte for nogen tid siden at han omtalte et bestemt udtryk som indebærer at det er i orden at dreje på sandheden og lade som om.Måske brugte han også dette ord i foredraget. Forleden hørte jeg et fint interview med Frans Timmermans. Han forstår russisk og ser dagligt russiske nyheder (ikke de internationale, men de lokale) og forklarede hvorledes mængder af fejlagtige oplysninger udsendes som sandheder til befolkningen. Det er lidt sådan jeg pt forstår Putin – og det m.m.m. er ikke til at acceptere.

    Kommentar af Jørgen — 3. februar 2015 @ 14:55

    • Du har ramt hovedet på sømmet (eller er det sømmet på hovedet?), Jørgen – det er sådan det er. En ekstra krølle på den hale er så, at store dele af befolkningen rent faktisk godt ved, at ‘sandhederne’ måske ikke er sandheden, men det er simpelthen en del af kulturen. Hvis vi som vesterlændinge kommer og hævder noget andet, vil enhver russer kalde det misinformation og/eller vestlig propaganda – det er en meget kompleks problematik. Russerne har fri adgang til internettet, men de ser det, de vil se.

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2015 @ 21:09

  11. Interessant.

    Kommentar af Betty — 3. februar 2015 @ 22:47

    • Det var det!

      Kommentar af Ellen — 4. februar 2015 @ 09:25

  12. Tingene er sjældent så enkle eller sort/hvide som vi ofte går rundt og forestiller os, så det er godt med vidende mennesker med gode formidlingsevner, som kan gøre os klogere. Foredrag er som regel en fornøjelse; der kan man for alvor få lov at lytte – uden tidspres og emsige journalisters afbrydelser 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 4. februar 2015 @ 08:23

    • Nemlig, og Davidsen sagde slet ikke “Øøøøhhhh” – en sand fornøjelse at slippe for 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. februar 2015 @ 09:26


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.