Hos Mommer

1. februar 2015

Høj, blå himmel, snestorm og liv i hytten

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:07
Tags: , , ,

P1050076

Det var det flotteste flotte helt skyfrie solskinsvejr, da vi kørte sydover i morges – så godt, at først Johns søster og siden Inge ringede for at høre, om vi var dernede, for så kunne de godt tænke sig at køre en tur i det fine vejr og kigge ind for at se hvor langt vi er kommet.
De skulle da være så velkomne alle sammen – i forvejen var lillebror Søren der for at hjælpe John med at sætte overskabene op til reolsystemet, så der var fuldt hus. Eller … det var der jo ikke, men møblerne er ikke kommet endnu, og indholdet i køkkenskabene står også stadig i rækkehuset, så vi kan endnu ikke bænke og bespise snesevis af mennesker, men på en eller anden måde finder man altid ud af et eller andet.
Det er ellers nemt at have gæster på den måde: En kopkaf kan vi altid klare, men ikke kaffekagen, med det resultat, at der ankom tre tærter og et wienerbrød.
Inden gæsterne forlod matriklen, var det blevet overskyet og der føg en forrygende snestorm!
Mens solen endnu skinnede, nåede jeg at tage et par billeder af alle de hundredevis af løgplanter, der skyder op mellem roserne. Det fremgår vist ret tydeligt, at det nok er Magnus’ metode med eddikesyren, der skal i brug her for at få bugt med den skvalderkål, der kommer i så rigt mål senere – det vil være umuligt at komme til på andre måder – for det første kan man ikke komme til at grave for rosenrødder og for det andet, selv om jeg kunne komme til at grave, orker gider jeg ganske enkelt ikke at hive alle de mange løg op og sætte dem ned igen.

P1050070P1050074P1050081

Jeg synes vi har flyttet SÅ mange ting, og alligevel mangler der stadig meget.
Nå. Vi har en uge. I næste weekend flytter vi selv derned, og møblerne kommer onsdagen efter. Vi har senge og vi har stole og borde, så vi kan sagtens leve de par dage uden resten af møblerne, og når de er kommet, har vi tre dage til at ordne resten inden englænderne kommer lørdag. Normalt synes jeg, at den dag, de ankommer er meget lang, fordi de først lander kl. 19, men denne gang tror jeg vi får brug for al den tid der er i de tre dage, vi har.

30 kommentarer

  1. Hvor er det dejligt, at “nogen” lige lægger turen forbi den stråtækte, og følger lidt med i processen Er det ikke fantastisk, så lidt man kan klare sig med i op til flere dage?

    Kommentar af Stegemüller — 1. februar 2015 @ 19:43

    • Man kan jo klare sig med næsten ingenting, men det er altså ikke særlig hyggeligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 20:55

  2. Med din beslutsomhed og begges arbejdsomhed, så er jeg slet ikke i tvivl om, at I nok skal blive færdig 🙂 Dejligt med gæster på den måde

    Kommentar af Lene — 1. februar 2015 @ 20:13

    • Hehe, så det tror du ikke? Vi kan da håbe, at du har ret 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 20:55

  3. Man må aldrig gå ned på kage, og det gjorde I heller ikke.. 🙂

    Kommentar af Inge — 1. februar 2015 @ 20:40

    • Nej, det må du sandelig nok sige 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 20:55

  4. Sikken en dejlig søndag, med glade gæster og rigelig kage 🙂
    Det bliver meget spændende at følge med i haven det første år. Jeg kan forestille mig at du får mange, mange gode ideer! Magnus’ (er en apostrof tilladt her, Ellen?) eddikesyreråd tror jeg også jeg vil tage til mig. Jeg er glad for skvalderkål i maden, men vi behøver ikke dyrke det på alle 1800 m2!

    Kommentar af fiberfryd — 1. februar 2015 @ 21:50

    • Det var en god søndag, ja.
      Apostrof er absolut legal i tilfældet Magnus 😉 – og jeg er helt enig i, at 1800 m2 skvalderkål må være lige i overkanten …
      Så du i øvrigt på FB, at der var en, der tror, at kvadratmeter forkortes km? 😀

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 22:00

  5. Når nu du er så letsindig (eller måske fornuftig?) at lægge billeder af husets indre på din blog, kan det friste svage sjæle som mig 🙂 til at kommentere også dér.
    I dit sidste indlæg klagede du over pladsmangel til støvsuger, spande og koste m.m.
    Jeg kan se af dine billeder, at der stadig er uudnyttet plads under trapperne. Har du planer med denne plads eller ville der være mulighed for skab/reol med et par låger for derunder?
    På dit sidste billede ser der ud til kun at være henstillet tilfældige ting ,som måske ville være mindre generende at have stående andre steder end netop støvsuger, gulvspand, koste, udefodtøj o.a.

    Husk nu, når du fotograferer interiøret, først at fjerne genstande af større værdi. Potentielle indbrudstyve skulle nødig få gode tips om, hvor disse ting befinder sig 😉 😉
    Venligst
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 1. februar 2015 @ 22:29

    • Inge og jeg talte netop om trappen i dag, og jo det er en mulighed.
      Jeg forstår godt nok ikke hvad du mener med den sætning, der begynder med “på dit sidste billede…” Vil du prøve igen?
      Jeg har da vist ikke offentliggjort billeder med værdigenstande på? Vi har i øvrigt ikke rigtig noget af den slags – vi bruger hellere vores penge på andre ting 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 23:07

      • “På dit sidste billede ser der ud til kun at være henstillet tilfældige ting ,som …” og
        “Husk nu, når du fotograferer interiøret, først at fjerne genstande af større værdi….”
        er 2 forskellige afsnit.
        Da jeg skrev “På dit sidste billede” mente jeg af trapper i jeres hus (jeg havde bladret tilbage i dine indlæg for at se på muligheder for skabe. Dit sidste billede af trapper viser så blot, at I endnu ikke har optaget den plads.
        Det sidste afsnit, hvori værdigenstande indgår, var egentligt bare en raptus fra min side …. du viser os jo så gerne, hvordan det går hos jer. Det skabte den associering hos mig, at du, i din iver/glæde måske kunne komme til at overse denne fælde. 😉 .
        Når jeg læser dine indlæg (og svar) får det mig til at svinge mellem alvor og spøg – kan jo være lidt uheldigt for forståelsen mine kommentarer, kan jeg godt se ….men, altså, sådan er jeg bare 🙂
        Magnus
        PS. Mine råd er IKKE spøg !

        Kommentar af Domus1 — 1. februar 2015 @ 23:35

        • PPS. Nu kan jeg heller ikke engang skrive ordenligt mere – håber, du alligevel forstår meningen.
          Magnus

          Kommentar af Domus1 — 1. februar 2015 @ 23:38

          • Nu forstod jeg vist meningen … Ellen er med, så er alle med … 😉
            At svinge mellem alvor og sjov/humor er det, der er meningen med det hele! Jeg dyrker det jo selv i stor stil og nyder, når kommentarerne følger det op. At jeg så ikke lige havde gennemskuet dit underforståede “af trapper”, er en ganske anden historie 😉
            Selv om man måske ikke umiddelbart skulle tro det, er der censur på de billeder, jeg sætter i indlægget, så jeg håber ikke, de er for afslørende …
            Dine råd bliver der ikke grinet ad!

            Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 07:43

            • … man har jo hørt om, hvordan de sociale medier kan være kilder for (organiserede) bander og andre lyssky subjekter til oplysning om folks adfærd – hvad de har i deres hjem, hvornår de tager på ferie (så boligen er forladt) og evt. andre oplysninger, der kan gøre det belejligt for ugerningsmænd (-kvinder?) at aflægge visit.
              En strøtanke fra
              Magnus

              Kommentar af Domus1 — 2. februar 2015 @ 12:06

              • Det er jeg helt klar over, og hvad det angår, har vi boet et sted, hvor indbrud var et ukendt begreb. Jeg har skam tænkt over det, og det irriterer mig meget, hvis jeg nu ikke længere kan tillade mig at komme med indlæg fra mine rejser! Jeg kan ikke finde ud af med mig selv, om jeg bare skal være en naiv optimist …

                Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 13:27

                • …. eller blot skrive om dem (rejserne/oplevelserne), når de ER forekommet, ikke når/hvornår de skal forekomme – altså undlade at skrive om tidspunktet.
                  Én af naboboernes bil stående/henstillet i jeres indkørsel, når I er væk kan være et godt signal om “beboelse”. Tænd/sluk-ure et andet (de moderne LED-pærer koster næsten ikke noget i forbrug), få nogen til at tømme postkassen. Ideerne til, at der virker liv i huset er sikkert flere.
                  Magnus

                  Kommentar af Domus1 — 2. februar 2015 @ 15:13

                  • Jeg ved godt alle de ting, vi kan gøre, og vi gør allerede det du nævner, plus får naboen til at komme skrald i skraldespanden.
                    Hvis jeg virkelig bliver overvåget, vil det, at jeg ikke skriver i en periode være lige så afslørende som direkte at fortælle, at jeg er ude at rejse – jeg skriver jo stort set hver eneste dag 🙂

                    Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 20:34

                    • “Jeg ved godt alle de ting, vi kan gøre, og vi gør allerede det du nævner, plus får naboen til at komme skrald i skraldespanden.”
                      ….- Ja selvfølgelig. Jeg …øhh, hmmh æhhh.
                      Var der slet ikke en enkelt lille ting, der var nyt for dig? 😉
                      Magnus

                      Kommentar af Domus1 — 3. februar 2015 @ 00:15

  6. Dejligt at det skrider frem for jer.. lyder som et par hektiske uger I har foran jer, men til gengæld bliver det belønnet på bedste vis først med besøg fra England og så bagefter dejlige uger, måneder og år i jeres sydsjællandske idyl…

    Kommentar af overleveren — 2. februar 2015 @ 06:35

    • Travlheden bliver nemlig belønnet på den bedst mulige måde!

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 07:44

  7. kage og ekstra hænder. Så kan det ikke gå helt galt. Jeg kan forstå, at vejen er lang endnu, men jeg er også ganske sikker på, at I nok skal få noget godt ud af anstrengelserne.

    Kommentar af Susanne — 2. februar 2015 @ 07:18

    • Nej, det kan ikke gå helt galt. Vejen er lang, ja, men brolagt med gode forsætter 😉

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 07:45

  8. ih, hvor dejligt at få besøg – og kage – midt i flyttetravlheden 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. februar 2015 @ 15:42

    • Det var et dejligt afbræk midt i travlheden 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 21:02

  9. Flytning er et aldeles RÆDSELSFULDT projekt, uanset hvordan man gør det. Synes jeg.
    Men det er spændende at følge jeres måde at gøre det på. Det virker ikke nær så uoverskueligt, som når man selv står i det.

    Kommentar af Den Gamle krage — 2. februar 2015 @ 15:54

    • Det er ikke specielt morsomt. Jeg læste, at det var stressende at flytte og tænkte “sludder”, men det er faktisk rigtigt nok. Det syntes vi bestemt ikke for 27 år siden, da vi flyttede til rækkehuset, men da var vi også 27 år yngre og stormende forelskede. Og havde ikke nær så mange ting at flytte …

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 21:03

  10. Man kan enten drukne i arbejde eller hygge sig på “feltfod”! Hvilket er en fordel når der kommer besøg 😉
    Lidt til flyttepakkesorteringsfordelingsfilosofi:
    Tingenes tyranni (Livsfilosofisk gruk)

    Jeg går og gør orden i 10.000 ting,
    som jeg mente tilhørte mig.
    Midt i mit slid, ved et tankespring,
    sættes et dystert problem i sving:
    Ejer jeg dem eller ej?
    Sandheden ligger vel deromkring,
    At ejer du mere end 8 ting,
    så ejer tingene dig.

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. februar 2015 @ 17:12

    • Ham Piet Hein har sagt mange gode ting, men lige netop her er jeg ikke helt enig med ham – jeg ville godt nok være ked af kun at eje otte ting, selvom det selvfølgelig ville have været yderst praktisk i den situation, vi har bragt os selv i lige nu 😀

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2015 @ 21:07

  11. Er det godt med lidt tidspres?

    Kommentar af Jørgen — 3. februar 2015 @ 14:43

    • Det er i hvert fald praktisk at have en deadline 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2015 @ 20:59


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.