Hos Mommer

31. januar 2015

Det tager form. Ganske langsomt …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:46
Tags: ,

Nu er det ved at hjælpe på det. Der er flyttet en hel del, men der mangler selvfølgelig stadig meget.
Hvorfor starter man altid med at pakke alt det nemmeste? Tilbage er så alt det ukurante, man egentlig ikke ved hvad man skal stille op med i den nye bolig. Noget af det har vi smidt ud, men det er ikke det hele, der skal det, og hvor vil det være naturligt at gøre af det?
Jeg tænkte, da vi købte huset, at det nok ikke gør så meget, at vi kommer til at mangle et bryggers.
Det passer ikke! Hvor skal jeg gøre af skopudserkassen, øvrige pudseklude og lignende? Hvor skal jeg anbringe alle mine sylteglas, efterhånden som de bliver tømt? Hvad med gulvspand, støvsuger og den slags? Det kan jo ikke stå og stritte lige midt i køkkenet.
Vi skal nok finde ud af et eller andet, men allerede nu er der et par kasser, hvis indhold jeg lige nu simpelthen ikke ved, hvor vi skal gøre af, og der kommer flere. Der er sådan set plads nok rundtomkring, men hvor praktisk er det lige at opbevare rene viskestykker oppe på første sal? Eller have støvsugeren i loftsrummet?

P2240090

Billedet er fra 2010, taget på vores Snowdrop Walk, da jeg var i England i februar det år.
Jeg lagde mærke til i dag, at det formelig vælter op med alskens løgplanter i rosenbedet foran huset. Det er både godt og skidt, for hele sommeren er det ét stort skvalderkålbed, som jeg egentlig havde tænkt mig at dække først med sort plast og derefter med træflis for at komme den til livs uden at slå roserne ihjel. Det vil nu også koste jeg ved ikke hvor mange forårsløgplanter livet, hvilket jeg af flere årsager har det lidt skidt med. På grund af roserne med deres formentlig omfangsrige rodnet bliver det næsten umuligt at grave løgene op, so what to do? Gode råd efterlyses. Jeg er ret spændt på, hvad der kommer op – lige nu er det kun vintergækker og lidt krokus, jeg med sikkerhed kan genkende, men der er mere på vej.

21 kommentarer

  1. … ja disse skønne forårsbebudere ville det da være synd at slå ihjel/udrydde. Når deres blade har samlet kraft til næste års blomstring, visner bladene ned – eller man kan sent på deres sæson skære dem ned.
    Skvalderkålene kommer jo først frem, når vinter-/forårsplanterne atter er under jorden.
    Da kan man spraye/pensle bladene på skvalderkålene med EDDIKESYRE. Kun planter hvis BLADE bliver ramt går til. I og med SKVALDERKÅLENE har opmagasineret næring i jordstænglerne, vil de skyde igen og man gentager proceduren. Når bladene bliver ramt (og dermed beskadiget) vil planten forsøge at “helbrede” dem og bruger derved en masse energi (ligesom når man svider med en gasflamme – IKKE brænder dem helt af). Fordelen ved syrebehandlingen frem for GASsvidning er, at man ikke beskadiger omkringstående barkbeklædte planter – eller kommer til at sætte ild til øvrigt brændbart. Derfor er det også en egnet metode til at udrydder disse kål i hækbeplantninger, mellem fliser og hvor det ellers er uoverkommeligt at komme til at grave stænglerne væk.
    Ram dog ikke BLADE på planter, der skal forblive. Gør det i stille vejr, også dampene kan beskadige særligt sarte planter – især nyplantede.
    Eddikesyre er som (sikkert) bekendt en organisk syre (bestående af kulstof, ilt og brint og efterlader derfor ikke skadelige stoffer i jorden.
    Har dog let ætsende virkning på (især) basiske genstande.
    Håber, du kan bruge rådet.
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 31. januar 2015 @ 18:18

    • Det kan jeg, Magnus, men er det ikke lidt af et sisyfosarbejde? Der er vildt meget skvalderkål i det bed, så jeg forestiller mig, at jeg kan rende rundt der hele sommeren og spraye med eddikesyre … det er dog bestemt et forsøg værd, så tak for forslaget. Skal eddikesyren være koncentreret eller bør den fortyndes en smule?

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2015 @ 19:04

  2. Først: Eddikesyren skal IKKE fortyndes.
    Da der sikkert er ret tæt med jordstængler i jorden, “slås” planterne i forvejen om næringen, hvorfor de i forvejen svækkede planter nok vil være overkommelige (tidsmæssigt) at få has på.
    De må blot ikke få for lang tid til at samle ny næring gennem bladene, Jeg vil tro, du blot behøver spraye en 3 gange.
    I øvrigt er det også den nemmeste måde at udrydde tidsler på. Disse har som (nok) bekendt 2 lag vandrette jordstængler med ca 30 cm mellemrum. Hvis man stikker dem, varer det en hel vækstsæson – og man skal være efter dem næsten før de har stukket en spire op af jorden. På denne måde “udsulter man dem, netop ved, de suger næring op til “helbredelse” af ramte blade (i stedet for at skyde nye).
    Ulempen ved denne metode er jo, at det lugter som en hel syltekrukke 😉 et par dage; men det er vel til at leve med for sjæle, der ikke er for sarte.
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 31. januar 2015 @ 19:27

    • Okay – tak for uddybning. Tidsler er også noget, vi opdagede i hundredevis af i græsplænen – eller rettere under den store, krybende ene, som vi fjernede for at gøre plads til lidt mere træsplæne.
      Pyt med syltekrukkelugten, selv om det måske undrer naboerne, hvad pokker det er vi har gang i 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2015 @ 20:19

      • Problemet med græsplæner er blot, at man kommer til at lave “bare pletter”, fordi det næsten er umuligt ikke at ramme græsstråene også.
        Efter lige at have læst min kommentar ovenfor, kan jeg se, at min udlægning kan være svær at forstå.
        Jeg mener: Ved STIKNING af tidsler varer det en hel vækstsæson; ved sprøjtning/sprayning måske i løbet af en 3 gange.

        I øvrigt: Det er nu, man skal sæbe sine æbletræsstammer ind i KRYSTALsæbe for, at ikke det lille insekt (frostmåler-hunnen) ikke skal kravle op og lægge sine æg i blomsterknopperne, hvorved der kommer “orm” i æblerne – og husk at fjerne nedfaldsæbler straks efter nedfald, for at larven ikke skal kravle ud og forpuppe si i jorden. De æbler, man kan se er angrebet af “orm” og som endnu sidder på træet (til sommer), bør plukkes og ligeledes skaffes af vejen.
        Brug en halvstiv/stiv afsæbningsbørste/opvaskebørste og gnub stammen grundigt ind (ikke noget tykt lag) fra jorden og ca. 1 meter op.
        Det er jo (dog stadig) ikke forbudt at vaske sine planter 😀 —- eller for den sags skyld at sylte ukrudtsblade (selvom de endnu sidder på planten 😉
        Mine æbletræer eller området under har, selv efter 4 år med denne “afvaskning” ikke lidt skade.
        Selvom I, så vidt jeg husker, ikke har æbletræer, skriver jeg alligevel dette. Din blog er jo læst af rigtigt mange 🙂 .
        Magnus

        Kommentar af Domus1 — 1. februar 2015 @ 01:08

        • Jeg tror nu godt, at jeg forstod dig korrekt … og der er endnu ikke sået græs i ‘tidselmarken’ 🙂
          Det er rigtigt, at jeg endnu ikke behøver at overveje at vaske æbletræsstammer. Desværre … men jeg håber der er andre, der kan bruge dit giftfrie råd 🙂

          Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 06:46

  3. Hvis du ikke allerede har tænkt det, så tag billeder af bedet fra samme position hver eller hver anden uge, fordi så kan du til sommer “se”, hvor forårsblomsterne er og dermed mulighed for evt. at gå radikalt til værks, hvor der ikke gemmer sig forårsblomsterløg. 💐💐
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 31. januar 2015 @ 21:08

    • God ide, Kristine – hvis ikke det var fordi der er løgblomster på vej op overalt – uden overdrivelse – der er ikke mange ledige kvadratcentimeter, og hvis der endelig var et par af slagsen, ville der være rosenrødder 🙂
      Jeg må prøve at huske at tage et billede til bloggen 😉

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2015 @ 21:22

  4. Dine haveproblemer vil jeg helst ikke kloge mig i, det er som bekendt ikke lige indenfor mit kompetenceområde (snarere tværtimod).. men ved hver flytning har det altid undret mig at de der småting der altid bliver efterladt i gammel bolig og som man bare lige skal have med ved sidste besøg – alligevel ender med at fylde to velvoksne bilers bagagerum, bagsæde og passagerplads.. bliver snydt HVER gang når jeg står og spiller tetris med en spand, en gulvmoppe, en palme og en kaffemaskine mm.

    Jeg har ingen ideer til hvor du skal opbevare din støvsuger men jeg vil give dig et forsigtigt råd… fra mit tidligere liv.. køb en til. Hav en på hver etage… de er farlige for alle at bære op og ned af trapper… og ældre heler desværre en hel del langsommere end yngre… jeg har besøgt rigtig mange aktive kvinder, der var blevet reduceret til et nr i hjemmeplejen af et fald på trapper med rengøringsremedier. To støvsugere og to gulvmopper… 🙂 Jeg ved I har haft trapper før, men tænk over det alligevel.

    Kommentar af overleveren — 1. februar 2015 @ 06:50

    • Du har jo så ret i det med en støvsuger på hver etage – jeg har hørt det før, og der er ingen argumenter imod. Der er bare lige det, at hvis jeg har problemer med at finde ud af, hvor én støvsuger skal stå … 😉

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 09:09

  5. Man kunne jo anlægge et skvalderkålsbed, det er faktisk pæne planter og meget robuste – nå, det er nok ikke det, du forestiller dig 🙂 Jeg tænkte også svitsning, men der er jo kommet smartere forslag, og så vil jeg da smutte ud og vaske min æbletræer – tak for rådet 🙂

    Kommentar af Conny — 1. februar 2015 @ 14:48

    • Det er der jo nogle, der mener, men jeg er ikke helt enig i den skønhed 😉
      Jeg tror, at eddikesyrerådet vil virke, så det sætter jeg foreløbig min lid til.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 18:22

  6. Jeg går også ud fra, at der ikke er “overskydende” skabe at gemme rengøringsremedierne i. Eller plads til at anbringe et nyindkøbt skab?

    Kommentar af conny — 1. februar 2015 @ 15:41

    • @ conny: Velbekomme.
      Tror du, man kan købe så skæve skabe, så de passer ind i Den Stråtækte ? 😉
      Et andet råd, jeg har, omhandler “behandlingen” af mosegrise og/eller muldvarpe (varpe kommer vist af det tyske Werfen), henholdsvis vegetarer og animalsk ædende. – vil jeg vende tilbage med (om ønsket) til deres aktive sæson (april – oktober). Mosegrise har en forkærlighed for bl.a. tulipanløg. Allerede nu: Hvis nogle af læserne (er så – efter offentlig mening – så dumme, at) ryger cigarer, kan jeg foreslå at gemme skodderne til u-tøjs/-dyrs-bekæmpelse. Det andet omhandler Salmiakspiritus (ammoniumhydroksyd NH3OH) ikke at forveksle med Salmiak (ammoniumklorid – NH3Cl); sidstnævnte er det, der er i lakrids. Alle kvælstofforbindelser er vandsugende, så man skal passe lidt på med omgangen med dem (vand/væske i kroppen/lungerne). Det er altså ikke så sært, at storspisere af (især salt-)lakrids kan få væskeansamlinger (jævnfør sidste madprogram på TV-1 med Bitz og ???).
      Magnus

      Kommentar af Domus1 — 1. februar 2015 @ 16:31

    • Der var kun ét skab i hele huset, da vi overtog det, og det kan ikke bruges til kosteskab. Selv om det lyder mærkeligt, er det ikke rigtig til at opsætte et skab til den slags på et godt sted – det vil være alt for synligt, lige meget hvor det er, så der må tænkes alternativt.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 19:10

  7. Hmmm…. Ingen bryggers? Troede, at det var så gammel en opfindelse, at der var en selvfølge i det stråtækte!
    Alle de gange jeg har flyttet, har systemet været; et lag bøger nederst i alle kasser, fordi de er så tunge. Og sortering ud fra “er det brugt i løbet af det sidste år?” Hvis ja, så kom det med Hvis nej=ud!
    Effektivt! Jeg har næsten ikke noget gemt fra min barndom!
    Fortsat god flyttekassesorteringspakkeabrbejdslyst…

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. februar 2015 @ 17:56

    • Der er et lille fyrrum, men der kommer vaskemaskinen og tørretumbleren ud, og så er den plads brugt!
      Det er også vores system, selv om kriteriet er mere end et år – cyklussen her i huset kan sagtens vare længere end det 😉
      Åh tusind tak 😀

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 19:13

  8. Et bryggers er et stort savn for mig, der bor i lejlighed, så jeg kan godt forstå, du grubler over, hvad du skal gøre med forskellige rengøringsremedier. I plejer ikke at gå ned på løsningsforslag. Måske popper I op med en ide, jeg også kan bruge? Nu skal jeg f.eks. lave en dessert i 6 portionsglas dagen før mine gæster kommer (har ikke plads i køleskabet). Her ville det være godt at kunne sætte fra i et bryggers. Men jeg må bruge soveværelset. Det går også fint. Der er i hvert fald køligt.
    Du har fået mange gode råd til bekæmpelse af skvalderkål. Spændende hvordan, du griber det an? Du behøver heldigvis ikke at tage stilling nu. Der er da også rigeligt at gribe til.

    Kommentar af Betty — 1. februar 2015 @ 18:29

    • Har du ikke altan, Betty? Det meste af vinterhalvåret er terrassen vores største køleskab. Hvis jeg sætter maden på en bakke og lægger noget tungt over, er det kattesikkert. Hvis ikke du har en altan, kan jeg godt forstå, hvis du har et madopbevaringsproblem – det ville jeg også have, men vores alternativ ville i givet tilfælde også være soveværelset:-)
      Jeg er ret sikker på, at det bliver eddikesyremetoden.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 19:16

  9. Mon ikke du finder et lille hjørne et eller andet sted til den støvsuger.. Ellers må den holde dig med selskab ude i dit syværelse.

    Kommentar af Inge — 1. februar 2015 @ 20:07

    • Jeg skal nok finde en plads, og jeg vil helst ikke have den på syværelset 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2015 @ 20:54


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.