Hos Mommer

27. januar 2015

Hvordan gentager man noget bagudrettet?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:16
Tags: ,

Der er gået inflation i ordet fremadrettet. Alting er fremadrettet, og ordet bruges, når det er indlysende, at der kun kan menes i fremtiden eller fremover og derfor overflødigt at tage det i anvendelse – i bedste fald bliver det til dobbeltkonfekt – i værste fald noget sludder.
I går hørte jeg følgende: “ … skal sørge for, at det ikke gentager sig fremadrettet … “
Ja …? Hvad havde man ellers forestillet sig? At man skulle kunne gentage noget bagudrettet?

P1040946

Herover et klip fra Johns iPad. Han kaldte grinende på mig, da han i går morges sad og surfede lidt rundt i nyhedsstrømmen.
Rent logisk skal der såmænd nok være flere risretssager i Østen end i Nørre Snede … eller var fejlen mon blot et resultat af en ubevidst tankeforbindelse?

P1040990

Det har været et smukt, smukt vejr i dag – den gyldne time levede op til sit navn sidst på eftermiddagen, hvor svanerne stod i knivskarp kontrast ude på fjorden ved siden af ‘fugleøen’ bestående af blishøns.
En times tid senere kunne vi nyde en flot solnedgang på vejen hjem fra Den Stråtækte.
Ved Vallø 27 januar (1)

Vi flytter. I kassevis. Vi fylder klap- og flyttekasser op og kører ned og får tingene sat på plads med det samme.
Det er en god fornemmelse, at der ikke står en million flyttekasser, for hvor skal man ende, og hvor skal man begynde?
Den 11. februar kommer der flyttemænd og tager alt det tunge for os, men inden da satser vi på selv at have taget alt det, vi uden problemer kan klare.

35 kommentarer

  1. Fremadrettet er tåbeligt ord, derfor vil jeg fremadrettet ungå brugen af det.. 😀

    Kommentar af Inge — 27. januar 2015 @ 18:41

    • Høhø – fint, Inge. Det er også ret svært at undgå at bruge noget bagudrettet 😀

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2015 @ 19:10

  2. Fremadrettet er nr. 2 på min liste: http://stegemueller.dk/blog/hadeord-og-vendinger/ Det er et elendigt sprogbrug. Skøn sætning I har fundet.

    Meget smuk solnedgang. Den minder lidt om den type billeder, man ofte ser fra den afrikanske savanne.

    Kommentar af Stegemüller — 27. januar 2015 @ 19:32

    • Det er i hvert fald en ny og meget moderne (forkert) brug af ordet.
      Tak for billedros – jeg kan godt se, hvad du mener 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2015 @ 19:47

  3. Bilen har dels FREMADRETTEDE, dels BAGUDRETTEDE sæder, men fremtidigt (eller i fremtiden) vil man kun have fremadrettede sæder. 😉 😉
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 27. januar 2015 @ 19:41

    • Der er da i det mindste nogle få tilbage, der kender den rigtige brug af ordet 😀

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2015 @ 19:48

  4. Jeg havde samme tanke om billederne som Hanne 🙂 God ide at I sådan pakker ud med det samme. Det er fordelen ved at man har begge huse i længere tid 🙂

    Kommentar af Lene — 27. januar 2015 @ 21:23

    • 🙂
      Ja – nogle fordele skal der da være 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 09:02

  5. En god måde at flytte på, så kan kasserne genbruges 🙂 Dejligt at få tømt skuffer og skabe, til flyttemændene kommer meget snart.
    Allan skal også have gang i en masse flyttekasser i morgen, ikke for os selv, men han har lovet at hjælpe en kusine.

    Kommentar af Pigen fra landet — 27. januar 2015 @ 22:00

    • Flyttekasser låner vi nu bare af firmaet, der skal flytte for os – det er mest for at få tingene på plads med det samme.
      God arbejdslyst til Allan 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 09:03

  6. åh hvor bliver det skønt for jer, godt I har hinanden og nogle gode biler. Jeg bliver nødt til at flytte, og ved hverken hoved eller hale i øjeblikket. Knus og gode tanker. Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 27. januar 2015 @ 22:50

    • Ja, det er godt for os, men det er vist ikke helt godt for dig. Du skal lige have lidt tid til at tænke i – og få tankerne på plads.
      Det er ikke “den gode måde”, du skal flytte på … jeg sender knus og gode tanker retur.

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 09:05

  7. Har du nogensinde overvejet den nutidige brug af ordet ‘rimeligt’? Det bliver ofte brugt helt omvendt, som i “Der er rimelig langt at køre” – betydningen af ordet er her netop af afstanden er urimelig lang….
    Den brug af netop det ord vækker mig hver gang!
    Fantastiske billeder. Hvor bliver det dejligt for jer, når I er færdige med den flytning.
    Det var en god beslutning at få gang i den.

    Kommentar af Den Gamle krage — 27. januar 2015 @ 23:40

    • Pudsigt, at du ser på det på den måde – jeg opfatter det som en bevidst (og meget jysk, troede jeg) underdrivelse: “Jow, han var da rimelig sjow”, når man mener, at man faktisk var ved at dø af grin 🙂 – eller fx en, der laver “rimelig god mad” i virkeligheden er en eminent kok.
      Tak for billedroser – vi glæder os SÅ meget til at komme permanent derned.

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 09:08

  8. – og rigtig mange politikere “er meget optaget af….” Det er næsten ikke til at holde ud at høre den ene gang efter den anden….de må have været på samme mediekursus….

    Kommentar af Annette L — 28. januar 2015 @ 00:42

    • DET tror jeg også de har, Annette – kurset tager ikke hensyn til partifarve 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 09:09

  9. I dag står den på risret hos os. Fremadrettet er det nok ikke sidste gang, det sker 🙂 Det er vidst hårdt arbejde, I står overfor, men det bliver garanteret godt. Det er nok slet ikke så tosset, at du lod dig lokke.

    Kommentar af Susanne — 28. januar 2015 @ 05:13

    • Det er temmelig hårdt, men vi sørger for ikke at gå helt døde – det går nemlig ikke. Fremadrettet 😉

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 09:10

  10. Jeg tror det er noget spin.. at det er et politikerord fordi en eller anden politisk embedsmand har fundet på at “fremover” og “fremtid” signalerer en passiv holdning til et fast punkt i fremtiden. Men “fremadrettet” signalerer handling på vej der til. Det er et aktivt ord ift “fremtid” der er mere passivt.

    Det er så min helt private holdning til politikerordet der har sneget sig ind i allemandssproget og er blevet skamredet undervejs.

    Kontroversielle risretsager? Lugter af stavekontrol…. ordet risret har formentlig en noget hyppigere forekomst i sproget end rigsret… heldigvis.

    Kommentar af overleveren — 28. januar 2015 @ 08:08

    • Tror du det er et politikergenereret ord? Det kan da sagtens være – selv om jeg dog ikke synes, at det signalerer noget, der er mere aktivt end de rigtige ord – men det har politikerne så gjort, mener du 🙂
      Stavekontrollen kender nu godt ordet ‘rigsret’ – selv den dumme iPads – men det er da ganske rigtigt sjældnere forekommende 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 09:16

      • Jeps det tror jeg det er… se lige forskellen når man sætter det ind i en kontekst:
        – vi vil ændre på forudsætningerne for dette i fremtiden
        – vi vil ændre på forudsætningerne for dette fremadrettet…

        I scenarie et snakker vi bare om noget vi vil gøre – en gang i fremtiden
        I scenarie to går vi i gang nu… i hvert fald retorisk 🙂

        Kommentar af overleveren — 28. januar 2015 @ 09:40

        • Jeg kan godt se, hvad du mener. Men det er stadig noget vrøvl, fordi det er overflødigt. Det ville give præcis lige så meget – eller bedre – mening at nøjes med at sige: “vi vil ændre på forudsætningerne for dette”, men nu er politikere jo ikke kendt for deres klare sprog 😉

          Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 09:55

          • Er ordet ikke Fremover. det har jeg i hvert fald altid brugt – og det forstiller jeg mig også at gøre fremover.
            KH Nina

            Kommentar af Nina — 28. januar 2015 @ 10:22

            • og det har I allerede vendt. Det overså jeg lige – sorry det vil ikke ske fremover.

              Kommentar af Nina — 28. januar 2015 @ 10:25

              • Helt i orden – og jo: det rette ord at bruge er ‘fremover’ 🙂

                Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 10:30

  11. Hørt!
    Jeg troede kun, det var i julekalenderudsendelser, man kendte til risretssager 🙂
    Der var et helt usædvanligt lys i skumringstimen i går – jeg lagde mærke til det ud over Furesø. Din fjord kommer til at give os mange gode billeder … fremover.
    Det ser næste ud til, at nogle af svanerne holder undervandsmøde.

    Kommentar af conny — 28. januar 2015 @ 09:47

    • Godt, Conny 🙂
      Det var et ganske særlig blødt lys i går – det har det åbenbart været over det meste af Sjælland.
      Hehe ja, de har travlt med at holde næsen under vande …

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 09:57

  12. Den slags buzzwords visner som regel rimeligt hurtigt – heldigvis, for man kan godt nå kvalmegrænsen. God flyttestrategi 🙂

    Kommentar af Conny — 28. januar 2015 @ 10:26

    • Den er nået for mit vedkommende, så jeg håber, at ordet er ved at afblomstre 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 10:31

  13. Naturligvis kan man det:

    “Han vendte sig om mod den vej, han var kommet, og således bagudrettet gentog han de små og varmegivende hop på stedet, kløede sig i nakken, og spekulerede på, om han kunne gentage dem fremadrettet, når han om et øjeblik vendte sig om og kiggede fremad i stedet for bagud.”

    Kommentar af Eric — 28. januar 2015 @ 19:34

    • Hahaha – du er nu også så ordsmart, Eric 😀

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 19:55

      • Ja, det var ordsmart, men ellers har du selvfølgelig ganske ret. Det er på en måde helt analogt med møgordet “udfordringer” i stedet for “problemer”.

        Kommentar af Eric — 28. januar 2015 @ 21:29

        • Enig! Absolut enig. Jeg nægtede konsekvent at kalde problemer for udfordringer, da jeg gik på arbejde, hvis det altså reelt var problemer, jeg eller andre havde. Min chef forsøgte at rette mig, men jeg sagde bare, at jeg udmærket var klar over mit betydningen af mit valgte ord.

          Kommentar af Ellen — 28. januar 2015 @ 22:08

  14. Dejlige solbilleder. Og at I flytter flyttekasser og tømmer dem så de kan genbruges og ikke fremadrettet skal tømmes. Ordet var brugt i avisen i dag, men jeg kan hverken finde stedet eller huske sammenhængen.

    Kommentar af Jørgen — 29. januar 2015 @ 11:41

    • Tak 🙂
      Det er godt nok blevet et modeord, det der fremadrettet.

      Kommentar af Ellen — 29. januar 2015 @ 12:01


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.