Hos Mommer

13. januar 2015

En kæmpeslangebøsse, en dampende sø og en spærret vej

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:49
Tags: , ,

Vi kørte, på trods af det grå og triste vejr, en tur til Kristianstad for at købe et lille fugleteleskop, som John havde set på tilbud i Jula. Vi har talt om vi skulle have et, men har ikke haft lyst til at give de flere tusinde kroner, som vi har set sådanne til – især ikke fordi vi egentlig ikke ved, hvor stort ønsket eller behovet virkelig er. John surfede lidt rundt (vidste I godt, at en tablet hedder en surfplatta på svensk? De har åbenbart ikke kunnet finde en god oversættelse til at surfe – hvilket vi danskere heller ikke har, men det er ikke så overraskende – vi bruger jo engelske ord for visse ting, selv om vi allerede har danske) og fandt en til kun 1000 svenske pesetas, så nu skulle det prøves – vel vidende, at det nok ikke ligefrem er Rolls Royce-modellen til den pris, men vi kan vel få et indtryk. Jeg forstår i øvrigt ikke, hvorfor en stjernekikkert er en del billigere end en fugleditto, når førstnævnte forstørrer omkring seks gange mere end sidstnævnte?
Og jeg ved godt, at man får, hvad man man betaler for, men min første bil var altså heller ikke en Rolls. Okay – det bliver min sidste bil så heller ikke, men I ved nok hvad jeg mener …

KæmpeslangebøsseKæmpeslangebøsse (1)

På vejen hjem så vi denne kæmpeslangebøsse, dog uden elastik, men den havde trolden nok taget med i lommen, så ikke våbnet skulle blive misbrugt.

Der var vand overalt, også adskillige steder, hvor der ikke plejer at være vand, så vi lagde turen forbi Rollstorpsjön Badplats, som sommetider er grundigt oversvømmet.
Det var den dog ikke i dag, men der var stille, mystisk, idyllisk og fint fotogent. Det ene hjørne af søen dampede. Hvorfor det? Hvorfor kun der?

Rollstorpsøen

Det var i øvrigt fra en af disse bådepladser, vores båd blev stjålet engang. Vi har ikke haft båd deroppe siden.

Rollstorpsøen damper

Efter dette kolde, men flotte syn, lagde vi vejen hjemover via den korteste vej. Troede vi. Det blev i stedet til via en omvej, da der pludselig var et væltet træ, som åbenbart ikke var blevet opdaget af træfjerningsfolket endnu.

P1040814P1040819

Jeg mente nok, vi kunne snige os igennem og gik hen for at måle, men for en gangs skyld havde mit øjemål svigtet mig.
John mente ikke der var plads nok til at komme igennem, mens jeg mente det modsatte.
Manden havde ret, så bilen blev vendt og vi fandt en anden vej hjem.
Her beviste vi, at vi ikke er rigtige svenskere – sådan nogle har nemlig altid en motorsav i bagagerummet, så ikke bagateller som væltede træer spærrer for videre kørsel.

27 kommentarer

  1. Må være andre troll i Sveariket, enn de vi har her, hvis de var slue nok til å ta med strikken. Må heller vært at de ikke hadde fått montert strikken før sola rant?
    Røyk/damp over åpent vann vinterstid oppstår gjerne når temperaturforskjellen mellom vann og luft er mer enn 15 grader. Altså hvis vannet har en temperatur på 3 – 4 plussgrader, vil det ofte oppstå frostrøyk når lufttemperaturen er under minus 12.

    Kommentar af Kamelrytterske — 13. januar 2015 @ 17:18

    • Jeg tror troldene er store her i Sverige – de kaster med meget store sten! Men det med solen havde jeg ikke lige tænkt på 😉
      Det var lige præcis det med temperaturerne, der ikke helt kunne passe med al den damp – jeg kender ikke vandtemperaturen, men isflagerne kunne tyde på omkring 1°, og lufttemperaturen var 4°.

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 17:54

  2. Nå, men Torpsjön Badplats er i det mindste en Rolls. Lidt har også ret.

    Kommentar af Eric — 13. januar 2015 @ 17:53

    • Hahaha – du er for hurtig, Eric 😀

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 17:55

  3. Godt, at de svenske trolde holder lidt justits med elastikkerne. Der kunne laves slemme ulykker med sådan en slangebøsse.

    Kommentar af Henny Stewart — 13. januar 2015 @ 18:08

    • Det må man sige, der kunne! Men de svenske trolde er nok lige så disciplinerede som svenskerne selv 😉

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 18:42

  4. Godt at John også får ret – bare engang imellem 🙂

    Dejligt billede med den lille bro og båden.

    Kommentar af Stegemüller — 13. januar 2015 @ 18:17

    • Hehe, sig mig … kender du mig? 😉 Det har han nu forholdsvis ofte, det er bare ikke så tit, jeg skriver om det …
      Tak.

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 18:44

  5. he he… jeg er sikker på, at hr Nielsen gnæggede “hvad sagde jeg..!” Tilliden til dit forkromede øjemål har lidt stor skade…
    Smukke billeder af natur og fænomen… Det kaldes sørøg herhjemme.
    Slangebøsse… jeg tænkt på en stemmegaffel! Det er lige som at kigge på skyer og fantasere.
    Øhh, fik John sin fuglekikkert?

    Kommentar af Anne Holtegård — 13. januar 2015 @ 18:18

    • Det er vist desværre kun mig, der kan finde på at gnægge den slags skadefryd – men det var ikke godt for den tillid, nej.
      Så det er sørøg – okay.
      Du er også så fredeligt anlagt, Anne – jeg tænkte slet ikke i de baner, men kan da godt se den stemmegaffel, nu du nævner det 🙂
      Ja, han gjorde, men det var næsten mørkt, da vi var tilbage, så den kan først testes i morgen.

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 18:47

  6. Arhhh hvis John havde været lidt frisk og ikke så øm over lakken, så kunne I da sagtens ha kommet videre der.. 😉

    Kommentar af Inge — 13. januar 2015 @ 19:31

    • Ork ja – han er sgu lidt for øm over den bil 😉

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 20:07

  7. Jeg trodde du viste frem en stemmegaffel, ikke en sprettert uten strikk.

    Kommentar af Mormor — 13. januar 2015 @ 20:57

    • Haha, Mormor, du har en lige så musisk tankegang som Anne Holtegård 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 21:06

  8. De der svenske trolde er vist fornuftige nok; lige så snart det rygtes, at hende den danske Mommer Ellen er på besøg, skynder de sig rundt og desarmerer og lægger vejspærringer for de områder, de ikke har nået endnu. Hun kunne jo virkelig forårsage store ulykker, hvis de ikke havde sørget for det.
    Lagde du slet ikke mærke til, at de lurrede, om du var blevet fornuftigere, ikke at køre under en vindfælde? 😉
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 14. januar 2015 @ 00:00

    • Jeg tror nu godt nok ikke, jeg ville have kunnet affyre den slangebøsse 🙂
      Hmmm – jeg tænkte faktisk på det, da jeg stod henne ved det væltede træ, men regnede med, at hvis vi bare drønede igennem, ville der nok ikke ske noget … jeg havde jo sparket lidt til det for at se stabiliteten 😉

      Kommentar af Ellen — 14. januar 2015 @ 13:11

      • Der kan du selv se – tror du kan efterprøve en vindfældes stabilitet med et par spark – du havde garanteret også villet efterprøve den slangebøsse, hvis den havde været armeret 😉 , så det er vist godt nok, at de skovtrolde afsikrer deres våbenlager 🙂
        Magnus

        Kommentar af Domus1 — 14. januar 2015 @ 17:33

        • Hehe, man er vel optimist – men du har helt ret 🙂

          Kommentar af Ellen — 14. januar 2015 @ 17:50

  9. Ha ha, er I bare sådan nogle amatørsvenskere uden motorsav, waders, primusapparat, sneskovl, slæbetov og andre fornødenheder i bilen? 😉 Hvis det er en generel svensker-ting, så er jeg nok en lille smule svensker, da jeg nødigt kører ud i vinterlandskabet (når det er rigtig vinter forstås) uden sneskovl og godt med overtøj og fornuftige støvler, mens Gemalen glad suser af i skjorteærmer og dansesko 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. januar 2015 @ 09:09

    • Totalamatører, må jeg indrømme 🙂
      Men – efter at have været opvokset på en gård, er det nærmest utænkeligt at køre rundt i snelandskaber uden en skovl og et tæppe, så man har mulighed for at komme fri igen, hvis man skulle køre fast i sneen, og ja: altid varmt tøj og tæpper med, for man ved aldrig – hvis man én gang har prøvet at vade 1½ km i stiletter gennem sne, fordi bilen ikke kunne komme længere, så lærer man den slags!

      Kommentar af Ellen — 14. januar 2015 @ 13:15

  10. Og i dag, også i dag, er kommentarfeltet lige til at få smilet frem. Selv om jeg igen først opdager indlægget lang tid senere end andre 🙂
    Normalt siger man heroppe, du får ret, jeg får fred. Men jeg tror ikke Ellen får fred, når John har ret 😉

    Kommentar af Lene — 14. januar 2015 @ 11:51

    • De er bare så gode, de kommentarer 🙂
      Vi siger også, hvad I siger i Nordjylland, men hvorfor tror du dog ikke det? Mener du, at jeg så ikke får fred i sjælen, hvis ikke jeg selv har ret? Eller at han hoverer? Ingen af delene sker 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. januar 2015 @ 13:19

      • Det første for jeg tror ikke John hoverer 😉 selv om jeg godt ved at vendingen vel egentlig betyder, at hvis man giver den anden ret, så får man fred for vedkommendes påståelighed 🙂

        Kommentar af Lene — 14. januar 2015 @ 14:19

        • Hehe, selvfølgelig er det irriterende ikke at få ret, men det er dog heldigvis ikke noget, der giver mig hjertebanken og søvnløse nætter 😉

          Kommentar af Ellen — 14. januar 2015 @ 14:28

  11. Hi, jeg kører også helst med tæpper, komplet polarudstyr, fyrfadslys, syltetøjsglas og tændstikker i bilen om vinteren.
    Men har dog aldrig overvejet en motorsav.
    Dette indlæg vil jeg skule for styrmanden – han skulle nødig få ideer!

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 14. januar 2015 @ 12:13

    • skjule selvfølgelig, ikke skule 😉

      Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 14. januar 2015 @ 12:13

      • Det havde jeg nu gættet, Ellen … men hvis han får ideer, så skuler du vist 😉 – bortset fra det, er det vist ikke så dumt at køre rundt med en motorsav, med alle de storme, vi har i DK efter der er gået sport i at navngive dem!
        Du er ganske enkelt fornuftig – se mit svar til Fruen i Midten. Det er dumt IKKE at køre rundt med et komplet polarudstyr, når vinteren indfinder sig.

        Kommentar af Ellen — 14. januar 2015 @ 13:21


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.