Hos Mommer

12. januar 2015

Der er dårlig service og der er god service

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:53
Tags:

For mange år siden købte jeg en ny Ford Fiesta. Når man startede bilen, skulle alle lamper lyse kortvarigt for at vise, at de virker. Det gjorde olielampen ikke, hvorfor jeg klagede ret hurtigt over manglen. Følgende er en forkortet dialog mellem sælgeren og mig:
– Altså – vi skal jo nærmest skille bilen ad for at komme ind og ordne det.
– Og …?
– Ja, du må jo kunne forstå, at det vil blive meget omkostningsrigt for os?
– Og …? Det er vel dækket af garantien, siden du prøver at krybe udenom?
Han blev ved med at snakke udenom.
– Du er jo så rutineret en bilist, at du sagtens kan leve uden den olielampe. Du sørger jo selvfølgelig for, at der altid er olie nok på, ikke?
– Er det dækket af garantien? Ja eller nej!
– Det skal jeg lige finde ud af …
– Det ved du jo godt, om det er. Ja eller nej?
– Øhh ja. Men … bla bla bla …
– Du har lige på ueleganteste vis sikret dig, at dette var sidste gang jeg kom her – lige bortset fra, når jeg skal hente min bil igen.
Det skulle jeg så ikke engang. Komme igen, altså. Det tog et kvarter, så havde værkstedet fikset den lille sag. Hvad pokker skulle alt det bavl så til for?
Det var exit Ford i Roskilde for mit vedkommende. Og autoriserede værksteder generelt. De er alt for dyre og kan slet ikke præstere den service som fx det lille værksted, hvor jeg lige siden har haft mine biler.

I går, efter at have tilbagelagt ca. 2/3 af strækningen til torpet, gav Kiaen et underligt host fra sig, og en lampe begyndte at lyse. Motorlampen, sagde John.
Han mente, at det var noget med turboen, der var gået, for den accelererede ikke med det sædvanlige boost og reagerede i det hele taget langsommere end normalt.
Vi kørte lidt nervøse videre – vi kunne jo ikke stoppe der midt i det hele, og det gik da også godt resten af vejen. Instruktionsbogen kunne fortælle, at man godt måtte køre videre, men at man skulle få motoren tjekket snarest muligt.
Kort efter ankomst kiggede naboen ind, og John fortalte om den væmmelige lampe. Naboen gav John et visitkort fra en mand, der for nylig havde åbnet et autoriseret Kia-værksted i Älmhult. Den mand (naboen, forstås) har simpelthen svar på alt!
I dag kørte John til Älmhult, hvor man gennemmålte bilen. Det tog et kvarters tid.
Derefter kørte mekanikeren en tur på omkring 10 minutter. Umiddelbart efter start af bil holdt lampen op med at lyse! Manden tog John med ind på kontoret for at forklare hvad årsagen kunne være. Det kunne være en af to ting, men konklusionen var, at et eller andet filter sandsynligvis havde haft noget snavs, der så på en eller anden måde var blæst ud af sig selv. Han ville gerne skifte filteret, men det skulle lige bestilles hjem – vi kunne bare ringe, hvis det var, så skulle han nok ordne det. Efter et kig på priserne blev John enig med sig selv om, at det vist er her, vi skal komme fremover med Kiaen.
Da John sagde, at han lige så godt kunne ordne betalingen med det samme, svarede manden, at det kostede da ikke noget!

Kan I forestille jer sådanne ord fra et autoriseret bilværksted i Danmark? Jeg kan ikke – de ville have taget penge for en halv eller en hel værkstedstime.

Reklamer

32 kommentarer

  1. Noen har skjønt det, andre ikke

    Kommentar af Kamelrytterske — 12. januar 2015 @ 15:56

    • Nemlig 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2015 @ 19:40

  2. Ja, det havde kostet mindst en time. Plus tillæg for at have skiftet vand på blinklysene 🙂

    Kommentar af Farmer — 12. januar 2015 @ 16:41

    • Haha -. det kunne tåben fra Ford Roskilde godt have fundet på at sige til mig 😀

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2015 @ 19:41

  3. Dejligt med en solstrålehistorie på en regnvejrsdag 🙂 Flot service!

    Kommentar af Randi — 12. januar 2015 @ 16:55

    • Ja, det var så 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2015 @ 19:41

  4. Han tog lige nogle slanter fra reklamekontoen.
    Den slags reklame betaler sig nemlig. For begge parter.

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 12. januar 2015 @ 18:49

    • Absolut!

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2015 @ 19:41

  5. Samme konklusion nåede jeg til for en del år siden. Har haft den samme uautoriserede mekaniker i mere end 15 år. Aldrig er jeg blevet snydt og aldrig er der blevet lavet mere end nødvendigt. En god mekaniker er guld værd!

    Kommentar af Lone Nielsen — 12. januar 2015 @ 18:56

    • Ja, han er. Bogstavelig talt. Og det er så fedt bare at kunne ringe og sige “Hej, det er Ellen”, og så ved han hvem han taler med.

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2015 @ 19:43

  6. Det er service og det er service 🙂 Og noen kan 🙂

    Kommentar af Mormor — 12. januar 2015 @ 20:16

    • Ja. Nogen kan … 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2015 @ 21:45

  7. Ja det er nemlig god service, kan sørme godt forstå I vil bruge ham igen. 🙂 og hils Sverige.

    Kommentar af Inge — 12. januar 2015 @ 20:19

    • Ja, det fortjener han – og tak, vi hilser … Sverige har det godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2015 @ 21:46

  8. Hvor herligt – og så var det endda et autoriseret værksted 😉
    Man kan så begynde at fundere over, om I bare har været heldige, eller om svenske værksteder generelt yder en bedre service …

    Kommentar af Rasmine — 12. januar 2015 @ 20:37

    • Det var ikke sket i Danmark, men faktisk har vi prøvet det før, så jo: De yder generelt bedre service herovre, er vores indtryk.

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2015 @ 21:47

  9. Sikke en skøn oplevelse og at det ikke kostede noget, gør hele sagen endnu bedre. I vil tale godt om ham til enhver, og så har han sparet på reklamebudgettet.

    Kommentar af Stegemüller — 12. januar 2015 @ 21:54

    • Vi kender kun vores nabo her i Sverige, og det vil ikke hjælpe ham, at vi hjemme i DK går rundt og fortæller, at vi fik smaddergod service i Älmhult 😉

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 09:44

  10. Din Ford-forhandler må være fætter til “vores” forhandler ude på heden! Ikke desto mindre tror jeg på, at man godt ville kunne være heldig at få rigtig god service hos en autoriseret forhandler i DK. Men alene det, at jeg kun “tror” og skriver “heldig” siger jo desværre noget om den danske standard 😦

    Kommentar af Fruen i Midten — 12. januar 2015 @ 22:43

    • Sikkert – eller også har de bare gået på samme kursus 😉
      Det er sikkert godt at tro på eksistensen af ordentlige autoriserede forhandlere … jeg vil da håbe, at du har ret.

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 09:46

  11. Service er indimellem en by i Rusland. Godt I har fundet steder, hvor servicen er i top. Vi skiftede også fra det autoriserede sted til et lokalt værksted. De tog mange penge for det og de gjorde kun lige det jeg bad dem om, hvor det andet værksted lige har øje for at ringe mig op, hvis de finder noget, som de tænker jeg gerne vil have ordnet.
    I disse dage har vi sat på ønskelisten til Jørn, at gæsterne kan tage ud til jagtbutikken og handle. Morten holder styr på hvad der er købt og kan give ideer, som Jørn ikke har tænkt på 🙂 Og vi er helt trygge ved det. Det er, som én skriver, reklame i sig selv at give en god service, det spreder sig som ringe i vandet.
    PS og hvis jeg er langsom til at kommentere, skyldes det at det nu er din og Inges blogge, som ikke bliver opdateret på min blogliste

    Kommentar af Lene — 13. januar 2015 @ 07:48

    • Jeg tror, der er mange, der har haft samme oplevelse med mekanikere og værksteder.
      Herligt med sådan en jagtbutik – det ville ikke ske i storbyerne, men er til gengæld nok ganske almindeligt ude i provinsen. Heldigvis.
      Underligt, som de blogudbydere og readere sommetider lever helt deres eget liv. Nogle har åbenbart også svært ved at kommentere visse steder.
      Jeg bruger SharpReader og kommenterer hos blogspottere med min Googlekonto, og jeg har ingen problemer nogen steder.

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 09:50

      • Ellen, er Aalborg ikke lidt en storby? 🙂 uden om byen ligger de store jagtbutikker med masser af billige varer, og Mortens butik ligger lige ved gågaden med høj husleje og alligevel støt stigende salg.
        Og jeg har opgivet at finde ud af hvad der sker med de blogudbydere 🙂

        Kommentar af Lene — 13. januar 2015 @ 10:17

        • Jo den er da! Jeg troede, at jeres jagtbutik måtte være mere lokal; du har jo faktisk skrevet om den fantastiske Morten på et tidspunkt, så jeg kunne nok ikke forestille mig, at han boede midt i en by 🙂
          Det kan jeg godt forstå, du har …

          Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 10:26

  12. Godt, at I.kom vel til Sverige, og at I har fundet en mekaniker med meget fin service. Det vil være mere end svært at finde tilsvarende niveau herhjemme, tror jeg. I er nødt til at køre hinsidan, hver gang der er vrøvl med bilen :-)! Godt ophold på torper!

    Kommentar af Nonnasblog — 13. januar 2015 @ 17:47

    • Ja, det er svært i DK, og fint nok, at vi fandt ham her – problemet er bare, at vi er nødt til at komme dårligdommene i forkøbet – det dur ikke at skulle køre 200 km, hvis først der er noget galt 😉
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 17:51

  13. Rimkogeren og jeg fik pænt megen gratis service fra det autoværksted, som hussælgeren her på Lolland anbefalede os tilbage i år 2000, og han er stadig “vores mand”. Priserne absolut OK, og i slutningen af det forgangne år tjekkede han den bil, som skulle/nu har erstattet den gamle. Tilmed kender han forhandleren, hjælper denne af og til med special-opgaver, så vi er glade. En Peugeut 206, årgang 1999, nysynet, og de få, mindre fejl, blev ordnet, plus registrering m.m., alt for 20.000 kroner. Desuden har vi 3 års brokkeret *LOL*
    Sådan er det; han/Jan og medarbejdere gør arbejdet flot og godt…
    Mon ikke at du kan finde en dansk mekaniker udi Præstø og omegn?

    Kommentar af anjoe — 13. januar 2015 @ 18:04

    • Tre års brokkeret er ikke dårligt, og det er så skønt at have en mekaniker, man kan have fuld tillid til.
      Jeg håber vi kan finde en god, lille en ved Præstø – alle de andre lokale har jo været fantastiske, så mon ikke?

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 18:41

      • Joh da, og vi er af slagsen, der tilmed giver lidt guf i form af småkager til kaffen, og ved hedebølge kommer med kolde sodavand… Kontra har vi uden beregning lånt en værksteds-dyt hjem, når tiden har stået til den slags, og i øvrigt har vi ditto gratis lånt en trailer flere gange tidligere, da noget brænde skulle hentes 🙂
        Hvad Præstø og omegn kan tilbyde, kender jeg intet til, men besøger du bymidten og finder de 2 trapper op og ned, da har du til venstre for første den ejendom, som mine bedste- og oldeforældre ejede i mange år. Ved første optrappe lå i 1950’erne et apotek…

        Kommentar af anjoe — 14. januar 2015 @ 16:10

        • God service går begge veje nede hos jer – I er flinke, men det er også et godt værksted.
          Så du har rødder i Præstø – hvor sjovt. Jeg skal kigge efter ejendommen 🙂

          Kommentar af Ellen — 14. januar 2015 @ 17:52

  14. Det er da en ren solstråle. Jeg har ikke oplevet det i Danmark. Omvendt har jeg heller ikke nogen negative historier i bil-bagagen. Måske fordi min bil som regel bliver ordnet hjemme i garagen 🙂

    Kommentar af Susanne — 13. januar 2015 @ 19:31

    • HA – det ville nok også være skilsmissegrund, hvis du fik en elendig service i lige præcis det værksted 😀

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2015 @ 20:07


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.