Hos Mommer

7. januar 2015

Grrrr – så meget for backup

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 11:08
Tags: ,

I går gik jeg fuldstændig død. På flere måder.
Forleden tog jeg en backup af mine ca. 20000 billeder.
Det skulle jeg aldrig have gjort, for noget gik galt, og jeg aner ikke hvad.
For at udføre en billedbackup, gør jeg det, at jeg åbner stifinderen to gange på en delt skærm, hvorefter jeg ctrl-trækker (= kopierer) billederne fra harddisken til det eksterne drev, hvilket er gået godt indtil nu.
imageDet startede med, at Windows fotoprogram ikke længere kunne åbne uden jeg havde den eksterne harddisk tændt. Irriterende, men det måtte jeg se på senere, men ikke lige nu, for jeg kunne leve med det, i hvert fald til jeg skal have pc’en med et eller andet sted, og i øvrigt var klokken mange. ‘Senere’ var desværre ikke godt nok, for da jeg i går ville importere billeder fra kameraets SD-kort, importerede programmet fra SD-kortet til SD-kortet!!??
Da jeg kiggede nærmere på SD-kortet, viste det sig, at ‘noget’ var begyndt at kopiere alle mine billeder ned på det,, men der kunne selvfølgelig ikke være ret mange. Hvad f….. er nu det for noget? Har den pc fået sit helt eget liv?
Af bare hidsighed slettede jeg bare, hvad der var på kortet, men det skulle jeg vist ikke have gjort …
imageJeg installerede fotoprogrammet igen, med det resultat, at nu kunne det slet ikke åbne. Fejlmeddelelsen er vist her til højre. Jeg fatter ikke en bønne. Der er intet her, der skal foregå online – det hele er på harddisken – den ene eller den anden …
Fik en lumsk mistanke og satte SD-kortet i – og fik den viste meddelelse.

Jeg er totalt på herrens mark. Tror, jeg ved en fejl må have fået flyttet og ikke kopieret i første omgang, men det er svært at gennemskue, for kiggede jeg i Libraries, var billederne der, som de skulle være. Jeg prøvede at kopiere tilbage igen fra den eksterne til både det ene og det andet sted pc’en, hvor jeg synes, det kunne være logisk, at de skulle befinde sig, nemlig i Libraries og under Users.
Intet hjalp, og nu er jeg sur og ærgerlig. Hvis ikke engang det hjælper at reinstallere softwaret, er jeg på spanden.
Der må være smuttet nogle filer, som jeg intet aner om, men som skal være der for at programmet kan køre.
Jeg har mine billeder, og det er trods alt det vigtigste, men det IRRITERER mig, at jeg ikke kan bruge Windows Live Photo Gallery, fordi jeg kender det så godt. Jeg har et software, der hedder Digital Photo Professional, men det er ikke nær så godt som Windows eget.
John siger, jeg kan få hans Adobe, men jeg tror det ville være at skyde gråspurve med kanoner for mit vedkommende.

Jeg har googlet fejlkoden og fundet noget, der hjalp lidt – nu kan jeg åbne programmet, hvis SD-kortet sidder i, men pc’en tror stadig, at det er på det kort, det hele skal foregå, så programmet kan kun se ganske få af billederne, og det importerer til sig selv – altså fra SD-kort til SD-kort. Vældig smart …
Grrrr. Det er vist noget der skal bruges laaaang tid på. Det hjælper ikke meget at være god til at bruge programmerne, hvis ikke det underliggende fungerer, og den slags er jeg bestemt ikke god til – det havde jeg jo kompetente folk til, da jeg arbejdede.

34 kommentarer

  1. Fy-da-føj… det lyder ikke så rart det du er havnet i.
    Jeg bruger Microsoft Office Picture Manager og Photoscape til de få redigeringer jeg foretager i mine billeder. Har forsøgt at vænne mig til Windows Live Photo Gallery, men jeg blev aldrig glad for det.
    Jeg bruger heller ikke Adobe Photoshop, har det som dig.. det er at skyde gråspurve med kanoner. 🙂

    Kommentar af Inge — 7. januar 2015 @ 11:26

    • Det er SÅ irriterende, men nu kan jeg da i det mindste bruge fotoeditoren igen. Måske skulle jeg se på det der Photoscape … man er nok mest glad for det software, man startede med, tror jeg – det er sikkert derfor, at det eneste saliggørende for mig er Windows Live Photo Gallery, men der er såmænd nok mange, der vil kunne det samme.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 11:37

  2. Meget mærkeligt! Der er en fantastisk gruppe på Facebook, der hedder “Support pc og andet”, og de er virkelig dygtige og meget hurtige. Jeg er sikker på, der sidder nogen der, som kan hjælpe dig. Det kan da aldrig skade at prøve. Det ville jeg gøre, hvis jeg var dig, for 20.000 billeder er jo uerstattelige.

    Kommentar af Stegemüller — 7. januar 2015 @ 11:51

    • Det gør der sikkert, og det kan være jeg forsøger mig der på et tidspunkt, men jeg har ikke givet op endnu. Jeg har jo ikke mistet mine billeder – nu ligger de både her, der og alle vegne; det er billedbehandlingsprogrammet, der driller.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 12:41

  3. Jeg føler med dig. Det er pokkers skidt når det går sådan – og det har man ikke lige brug for. Har ingen ide om hvad sagen drejer sig om.

    Kommentar af Jørgen — 7. januar 2015 @ 12:00

    • Det er rædsomt irriterende, men det vigtigste er trods alt, at jeg ikke har mistet billederne.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 12:42

  4. Jeg har gendannet billeder på et slettet kort med dette program: http://www.stellarinfo.com/digital-media-recovery.htm?gclid=Cj0KEQiAz7OlBRDErsTx47LKz-8BEiQAY0OlYheOSyy0455NDknf1gq2MUm8EmIqjMuQPdzghhWuwOsaAsyZ8P8HAQ – det kostede penge, men der findes også gratis programmer derude.

    Kommentar af frnielsen — 7. januar 2015 @ 12:05

    • Tak for link, men billederne har jeg – heldigvis. Det er selve billedbehandlingsprogrammet, der driller.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 12:43

  5. ARGH. Det er bare sådan noget, der ikke må ske! Jeg ville være på herrens mark, selvom jeg efterhånden har fået lært at google fejlkoder og – om ikke andet – blive forvirret på et højere niveau.
    Og dit problem viser jo netop vores alles problem med digitalverden: At vi meget let kan miste vores billeder.

    Kommentar af Conny Rom — 7. januar 2015 @ 12:27

    • Jeg har heldigvis ikke mistet mine billeder – det er billedbehandlingsprogrammet, der driller. Problemet er bare, at hvis jeg skal gøre alt det, der står, vil det også involvere WLW og mailprogrammet, fordi de hører sammen i Windows Live Essentials, og dem er jeg altså ikke meget for at pille ved, når de nu fungerer upåklageligt.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 12:45

  6. Oh crap! 😦

    Kommentar af Fruen i Midten — 7. januar 2015 @ 12:37

    • Så enkelt kan det siges!

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 12:46

  7. Træls, træls, træls. Jeg bruger Photoshop. Det er helt sikkert at skyde spurve med kanoner, men ærlig talt: Hvad så? Hvis kanonen rammer præcist, og spurven kommer i gryden, kan det vel være lige meget med dagens computerkraft. Som altid med et nyt program skal man lære nye veje, og man må sige, at vejene i Photoshop er farbare og uden de huller, som gør trafikken usikker så mange andre steder.

    Kommentar af Eric — 7. januar 2015 @ 16:48

    • Det kan du have ret i, men det er nu ikke fordi programmet tager for meget plads; det er mere fordi jeg frygter det vil tage mig for meget tid at foretage de enkle redigeringer, jeg synes jeg har brug for.
      Jeg kan også godt lide, at Microsofts Live Essentials’ programmer taler så godt sammen – jeg skriver i Windows Live Writer.
      Jeg kunne måske prøve Photoshop og se hvordan det fungerer … men nu har jeg fundet en work-around, som mine it-folk kaldte det, når løsningen var brugbar, men ikke optimal.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 18:59

  8. Sikke en masse bøvl. Det virker som om, du har styr på problemløsningerne, og du ved hvad der foregår.
    Jeg forstår ikke noget. Og jeg synes, det er synd for dig med alt det mas. Godt, du ikke mistede billeder undervejs.

    Kommentar af Betty — 7. januar 2015 @ 18:49

    • Jeg har næsten styr på problemerne, men jeg aner ikke hvad der foregår 🙂 Jeg kan komme uden om problemet på en lidt besværlig måde, men jeg kan ikke løse det, desværre. Ikke endnu …
      Tak for sympati, og ja, jeg er meget glad over, at jeg har alle mine billeder!

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 19:22

  9. Det glæder mig da, at ikke noget er gået tabt. Men øv altså. På det punkt er jeg yderst feminin. Jeg vil sætte mig på stolen og råbe om hjælp 🙂

    Kommentar af Susanne — 7. januar 2015 @ 19:53

    • Jamen det hjælper jo ikke, når den eneste der hører råbet, ikke kan hjælpe mig – så er jeg nødt til selv at finde ud af det 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 21:00

  10. Ej, hvor træls for dig. Vi har alt liggende privat online flere steder, hvor selvfølgelig kun vi kan se billederne. Plus de ligger på computerne.

    Kommentar af Mette — 7. januar 2015 @ 20:27

    • Jeg havde også billederne online, men fordi der efterhånden var så mange og de fyldte virkelig meget, kom det at koste alt for mange penge. Så mange, at det var meget billigere at købe to eksterne harddiske, hvorfor jeg nu har en backup både hjemme og i Sverige. Så kan det ikke gå helt galt.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 21:04

      • ja, det er træls hvis det koster. Vores ligger steder, hvor det er gratis.

        Kommentar af Mette — 8. januar 2015 @ 12:46

        • Jeg har ikke kunnet finde nogen steder, hvor det er gratis at have 100 GB liggende, og jeg gider ikke at dele billeder op i portioner 🙂 Hvor har I jeres? Og hvor meget fylder det?

          Kommentar af Ellen — 8. januar 2015 @ 12:54

          • Picassa og det er det eneste sted vi betaler. 6 dollars om året så det er lige til at klare. Facebook betaler vi ikke på og der har vi billeder og videoer fra mindst de sidste 6-7år plus det løse liggende. Google + har vi også en mase liggende og det er gratis eller jeg ved ikke om det hænger sammen med Picassa?

            Kommentar af Mette — 8. januar 2015 @ 18:56

            • Ja okay – jeg kom op på over 100 kroner om måneden! Men I har også spredt jer lidt, kan jeg se 🙂

              Kommentar af Ellen — 8. januar 2015 @ 19:01

  11. Åhhh.. jeg kan da blive helt klamsvedende ved tanken om problemer med backup og kommunikation med min eksterne…
    Man burde jo gemme på skiver eller usb eller andre medier… alt kan jo brænde sammen… Sønnike har prøvet, at harddisken gik kaput!
    Håber du får styr på dine billeder…
    En anden overvejelse jeg har er, om jeg behøver at gemme SÅ mange billeder? Burde jeg ikke være bedre til at sortere???
    Hvor hård er du til at rydde op/ud?

    Kommentar af Anne Holtegård — 7. januar 2015 @ 22:15

    • Det er lige præcis derfor, at jeg kører med to eksterne harddiske, så jeg har dobbelt backup i to forskellige huse. Jeg ved slet ikke hvad jeg ville gøre, hvis jeg mistede alle mine billeder – især dem af børnebørnene, selvfølgelig. Og alle vores ferier. Og … jeg sorterer meget fra, men der kunne sikkert godt smides meget mere ud.Sommetider tager jeg mig sammen og får smidt lidt ud – det er nemmere, når der er gåët noget tid efter man har taget billederne.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2015 @ 22:34

  12. Kender intet til fotoprogrammerne, men lærte da, at software kan være både fælleskøn og intetkøn 🙂

    Kommentar af Conny — 7. januar 2015 @ 22:38

    • Hehe, ja – lige som visit og kompliment. Til begge siger jeg ‘en’, men min søster siger ‘et visit’ 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2015 @ 10:15

  13. Det var dog noget gevaldigt bøvl 😦 Men du er jo stædig nok til at finde en løsning, det er bare ærgerligt, at du skal bruge så meget tid på sådan noget ‘pjat’.
    Jeg æælsker min Photoshop – selv om det er en gammel udgave og den kan også præstere en del mere end jeg kan håndtere (men det er noget af det, jeg regner med at få tid til at lære, nu jeg er på efterløn… haha). Pøj pøj 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 8. januar 2015 @ 00:50

    • Stædig nok, ja, men vist desværre ikke dygtig nok …
      Tak … jeg skulle måske prøve med det Photoshop-halløj … og det med at “få mere tid”, det kender vi skam godt 😉

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2015 @ 10:18

  14. Stikker lige næsen ud af mit skjul og opfordrer dig til at gøre et af to.. .

    Løse problemet evt via http://support2.microsoft.com/mats/windows_photo_and_slideshow_diag/en-us

    Eller finde dig et mere stabilt program og lære det at kende… 🙂

    Live programmerne er døende…

    “8xxxxx2”-fejlen handler hvis jeg ikke husker helt galt om manglende poster i registreringsdatabasen… har du opdateret dit virus-program (vil vædde med at det er norton).. ?

    Kommentar af overleveren — 8. januar 2015 @ 08:24

    • Tak fordi du kigger ud for at kigge ind 😉 – og tak for link … jeg var der faktisk i går, og det var der, jeg blev hjulpet så langt som jeg blev. Resten af vejen er jeg selv stoppet pga. at jeg ikke vil pille ved resten af Live Essentials-programmerne.
      Det er ikke Nortons skyld – det er helt sikkert en fejl 40, desværre, men netop den nævnte fejl fik jeg jo også udbedret – det er nok derfor ikke helt fair at kalde det et ustabilt program. Det har været særdeles stabilt indtil nu, og mod dumme brugere kæmper selv it-nørder forgæves 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2015 @ 10:23

      • Prøv evt igen.. denne gang med norton slukket og lukket… den kan godt finde på at forhindre at der bliver skrevet noget ind i registreringsdatabasen. Det er sådan set det den skal, den er bare ikke altid helt sikker på hvad der er skidt og hvad der er kanel. Og ja, i min verden er norton en ´den´ 🙂

        Kommentar af overleveren — 8. januar 2015 @ 10:26

        • Tak – det er da værd at prøve …

          Kommentar af Ellen — 8. januar 2015 @ 10:56


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.