Hos Mommer

2. januar 2015

Er det bare mig, der …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:44
Tags: ,

     Er det bare mig, der er irriteret over, at folk bruger den såkaldte lastezone ved Ikea (med parkering forbudt-skilt und Alles) som parkeringsplads, mens de er inde i butikken, så der ikke er pladser til os, der gerne vil læsse vores varer i bilerne uden at skulle styre den tunge indkøbsvogn hen til den anden ende af parkeringspladsen?
Det er anden gang, vi oplever det. Nu skriver jeg til Ikea, gør jeg.
Vi var i Ikea kl. 10, da de åbnede. Vi gik også gennem butikken og kasseområdet uden alvorlige kødannelser, men da vi kom ud igen … du GOdeste med biler. Vi var simpelthen kørt igen, inden vi var nået så langt som til at holde i kø for overhovedet at kunne køre ind på parkeringsområdet, hvilket vi har præsteret før.

    Er det bare mig, der først nu har opdaget, at Ball tips er en kødudskæring?

Ball tipsBall tips (1)

Vist nok tyksteg, efter hvad jeg kan google mig til (Ball tips er det er det yderste af en sirloin, som er tyndstegen), men hvis det er rigtigt, kan det godt blive en noget sej omgang, hvis man kun steger det til 50° – den skal i hvert fald modnes/mørnes godt, inden den ryger på grillen. Langlangtidsstegning er sikkert en glimrende løsning.
Noget helt andet er, at der må være mange, der ikke aner, hvad Ball tips er for noget kød, og jeg har en stærk mistanke om, at slagteren ikke selv ved det, for når han alligevel sætter sin egen etiket på, kunne han jo lige så godt oversætte med det samme.

     Er det bare mig, der synes, at 70 kroner for en pakke med to par strømper til Baby Born-dukken er temmelig meget i overkanten?
Jeg købte dem ikke, men ville ellers gerne have kompenseret for, at Anna med rette undrede sig over, at jeg ikke, når jeg nu havde strikket så meget fint dukketøj, havde strikket et par sokker til det frysende barn. Jeg skal nok strikke nogen, men har ikke fået det gjort endnu, og pakken skal sendes afsted i dag, hvis den skal nå at være i UK til 7. januar, hvor hun har fødselsdag. Hun får i stedet nogle bleer og andet dukkeudstyr – det viste sig hurtigt, at dukkebarnet slet, slet ikke havde nok i den ene ble, der fulgte med. Det var et forfærdelig tissetrængende barn, Anna fik til jul.

     Er det bare mig, der synes, at det er helt i orden at dræbe bomber? Faktisk er det da en rigtig god ide … lad os få endelig få dræbt nogle flere bomber!
Ekstra Bladet giver et bragende godt eksempel på, at det har en vis betydning, om et ord er delt eller sammensat. Jeg ved naturligvis godt, hvad de mener, men mon ikke der havde været plads til en lille bindestreg her?

En død bombe

For ikke at det hele skal gå op i brok, kommer her til slut noget helt usædvanligt fra min side: Ros til Post Danmark, som fandt mig, selv om gadenavnet var stavet forkert, og der ikke var skrevet gadenummer på kuverten.
Man skal sommetider være glad for de små ting her i livet …

30 kommentarer

  1. Baby Born-dukken tisser fortræffeligt i de mindste newbornbleer, som koster væsentligt mindre end de “autoriserede” dukkeditto.
    Baby Born-tøj koster svinsk, og er lynhurtigt både at strikke, hækle og sy. Hvilket datteren var ret træt af, dengang hun var i den alder. Det hjemmelavede tøj var nemlig ikke det “rigtige”, selv om det på mange områder var bedre end det købte.
    Nu er den samme unge dame heldigvis glad nok for hjemmelavede klæder til de søde små. Hun er heldigvis heller ikke bleg for at gi’ specialbestillinger.
    Godt nytår, forresten.
    Med eller uden dræbte bomber…

    Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 2. januar 2015 @ 16:01

    • Det var da en rigtig god ide – det har jeg slet ikke tænkt på!
      Sjovt nok syntes Anna, at mit strikkede dukketøj var mere interessant end det købte, som hun også fik 🙂
      Godt, at din datter har ænbdret holdning til det hjemmelavede.
      Tak, i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 16:45

  2. Bombe dræbt er også efter min ringe opfattelse helt fint. Hvorfor pokker har folk så svært ved at finde ud af om det skal i et eller to ord? Jeg synes, det bliver værre og værre.

    Jeg er meget på Facebook, og en anden fejl der går igen og igen og igen er, at folk ikke kan kende forskel på synes og syntes. De bruger konstant syntes, når de mener synes. For ringe!

    Kommentar af Stegemüller — 2. januar 2015 @ 16:01

    • Jeg forstår ikke helt din kommentar: Du synes det er helt fint, at det er i to ord?
      Ja, man skulle ikke tro, at det er så svært at lære, at det ene er nutid og det andet er datid, men det er det åbenbart …

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 16:47

      • Undskyld at jeg var uklar. Det er ikke i orden. Det hedder “bombedræbt” – i øvrigt et underlige konstrueret ord.

        Kommentar af Stegemüller — 2. januar 2015 @ 17:34

        • 🙂
          Det er et konstrueret ord, ja, men det har jeg sådan set intet imod – jeg excellerer jo selv en del i den slags, men konstruktionen skal være grammatisk korrekt!

          Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 17:37

  3. Bombe surprise, må man sige 🙂

    Kommentar af Eric — 2. januar 2015 @ 16:19

    • Hehe 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 16:47

  4. Nu kører vi hovedsageligt i til Ålborgs Ikea; der er problemet ikke påtrængende… Faktisk har ålborggenserne de pæneste bil-manerer jeg kender!
    Jeg ville have læst det som tips til tilberedning!!! Forventer fagmanden skriver art og udskæring på dansk.
    Den danske sprog er en svær en… tales med besvær af de indfødte! Og grammatikken går helt i “kage”! Jeg græmmes over ligger og lægger…
    baby born…Har ikke den slags småbørn at kreere til… Kunne godt forestille mig at de unge mødre ønsker det “rigtige” for siden at sætte pris på den unikke!

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. januar 2015 @ 16:26

    • Godt for jer og Ålborgenserne!
      Ja, det ville jeg også forvente fra slagterens side.
      Den er svær, den dansk – jeg undrer mig dog over, hvorfor ligge og lægge er så svært, når sidde og sætte tilsyneladende ikke volder problemer …
      Som jeg skrev til Ellen herover, syntes Anna, mod al forventning, at mit strikkede dukketøj var mere interessant end det købte 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 16:50

  5. Der er slett ikke bare deg, Ellen! 😅 Verken det ene eller det andre. Ikea problemet har jeg løst på en genial måte, sender andre når innkjøp skal gjøres der. 🙂

    Angående sterkt trengende og svært tissende julegaver med dyre sokker, er det et kjent problem her også. For min del tror jeg det er for at jeg ikke helt greier å følge med I tidens trender og priser. 🙂

    Fin helg og et Godt År fra Norges sentrum. 🙂

    Kommentar af karlhalvorsen — 2. januar 2015 @ 16:26

    • Lyder godt, Karl – men jeg kan ikke sende andre til Ikea, desværre – det er vigtigt for mig selv at se varen, inden den bliver købt.
      Det kan godt være svært at følge med i det hele, men man må forsøge sig på bedste vis 🙂
      Tak, og i lige måde til dig her fra … Danmark 😉

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 16:52

      • 🙂 Min “løsning” på Ikea har vel mer med at Ikea og den slags har blitt en nødvendighet å velge bort.

        Og angående bleier har jeg fått tips om at nyfødt bleier skal holde meget godt. De er vesentlig rimeligere! Det var et godt tips, vel? 🙂 Det kan jo hende at strømper kan gå under det samme. 😉

        Kommentar af karlhalvorsen — 2. januar 2015 @ 18:49

        • Nej, selv de mindste strømper vil være alt for store – jeg er nødt til at gå i gang med at strikke dem selv 🙂
          Der er flere, der har sagt, at nyfødt-bleer virker – jeg synes de virker en hel del større end dem, man køber til dukken, men nu har jeg sagt det til dukkens ‘mormor’, som har lovet mig at forsøge 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 22:47

  6. Nej, det er ikke bare dig…..Mht Babyborn dukken – kan den stadig få “grød”? Det blev forbudt her for den blev jo vildt ulækker og skulle renses og alt muligt. Dukketøj fik den, men ikke så meget flaske, for det blev dyrt i bleer, selv Newborn fra LIbero, som er et super alternativ til de originale. Og 70 kr. for 2 par sokker – du kan jo få mindst 10 par i menneskestørrelse i HM til den pris 🙂 (men hjælper selvfølgelig hverken dukken eller Anna)

    Kommentar af Moster Tulle — 2. januar 2015 @ 16:36

    • Jaja, der fulgte en pose grød med, og man kan købe det i løs vægt i Toys R Us, noterede jeg mig i dag, så enten er det ikke forbudt længere, eller også er den blevet mindre ulækker.
      Newborn-bleerne er en rigtig god ide, og de må kunne tørres og genbruges, fordi det kun er vand, som dukken tisser.
      Ja, det er voldsomt med sådanne strømpepriser! Jeg må se at få strikket et par par 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 16:55

      • Been there, done that. Og det virker ikke at prøve at tørre bleerne, nutidens papirsbleer afgiver ikke frivilligt den opsugede væske.
        Men man kunne jo selvfølgelig sy økologisk korrekte stofbleer til “baby”. Dem lavede jeg en del af dengang. Facon næsten som gammeldags blesnipper, og så med velcro på siderne.
        De blev slidt op, de stofbleer!

        Kommentar af Den Gamle Krage aka Ellen — 3. januar 2015 @ 00:06

        • Det var selvfølgelig også en ide …

          Kommentar af Ellen — 3. januar 2015 @ 11:07

  7. Slett ikke bare deg. Og så må jeg si meg enig i at å drepe bomber er en umerket idé. 🙂

    Kommentar af Mormor — 2. januar 2015 @ 16:38

    • Fint, Mormor – og bombedræber må være godt at kunne skrive på sit visitkort 😉

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 16:55

  8. Der skulle vel ikke være grund til så megen oversættelse i denne vor dænglish-elskende nation.
    Det er også mig der undrer mig over at brugsen i nabobyen i dag ikke kunne finde ud af at den månedstilbud bl.a. er juice til 6,75. Den ville have 10 kr. mere. Enten mangler der ledelse eller ansvarsforståelse.
    Det er jo et fint eksempel på at det var relevant at Dronningen og statsministeren sagde at nu må vi gerne gøre os umage – fra skolen til bindestregsfjernerne. Så vi ikke mere skriver om den dræbte bombe.
    Det er godt der er lidt at glæde sig over – som fx at vi gik en tur i blæsten uden regn men i sol. Dejligt.

    Kommentar af Jørgen — 2. januar 2015 @ 17:11

    • Næh, det kan du jo med god grund hævde …
      Jeg har ofte oplevet, at de ikke har fået kodet tilbuddene ind i prissystemet – du fik forhåbentlig juicen til tilbudsprisen?
      Det er altid en god ide at gøre sig umage – man kunne jo starte med at forlange, at kommende dansklærere også skal kunne skrive dansk!
      Solen og regnen vekslede ret ofte i dag, synes jeg – men ja, der er heldigvis altid ting at finde at glæde sig over, såvel som at brokke sig over. Jeg glæder mig jo over at kunne brokke mig 😉

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 17:55

  9. Et par klik med musen på hm.com/uk og så kan babysokker vel nå at komme frem. Hvis de masseproducerede sokker er for kedelige, så kan de redesignes vha. broderegarn, perler, pailletter og andet pyntepjat en sommerdag med regnvejr! 😉

    Kommentar af Kristine — 2. januar 2015 @ 17:54

    • Babysokker vil være alt, alt for store; dukkefoden er kun 3½ cm lang, og det er nu heller ikke ikke kedeligheden, jeg brokker mig over, det er prisen!

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 17:59

  10. For min skyld må de gerne dræbe alle bomber, bare der ikke ryger uskyldige med. Jeg bliver jævnligt irriteret på Google, som i mange tilfælde spørger om jeg mente xxx xxxx , når jeg søger på et ord der IKKE skal deles i to.
    Hvis jeg var Anna, ville jeg også være en smule skuffet over Mommer ikke kan strikke til det stakkels lille barn, så meget som der ellers ryger af de pinde. 😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 2. januar 2015 @ 18:37

    • Det irriterer også mig, men det irriterer mig mere, når Google spørger om jeg mener noget, der overHOvedet ikke har noget med emnet at gøre.
      Anna var absolut med rette forbavset, og der skal nok blive sendt hjemmestrikkede dukkesokker til England 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 22:45

  11. Jamen, I skal jo slet ikke handle i IKEA, når resten af Danmark har fri. Du burde i stedet sidde hjemme og strikke bittesmå sokker 😉 Jeg tror, Ekstrabladet bevidst har droppet bindestregen af hensyn til symmetrien.

    Kommentar af Fruen i Midten — 3. januar 2015 @ 08:56

    • Hehe – vi var jo færdige i Ikea, da resten af Danmark arriverede, men jeg ser din pointe 😉
      Tror du virkelig? Jeg skal ikke kunne afvise det, men EB har jo ikke Danmarks skarpeste journalister – kun Danmarks frækeste 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. januar 2015 @ 11:09

  12. Babyborn – som hedder Sofie her fik også menneskebleer – og en masse af mormors hjemmestrikkede tøj. Det andet er jo unaturligt kostbart.
    Lad os håbe, at de bomber bliver dræbt, og at Post Danmark bliver ved med at fortjene ros 🙂

    Kommentar af Susanne — 3. januar 2015 @ 14:16

    • Stofbleer eller engangsbleer? “Unaturligt kostbart” – godt udtryk!
      Vi håber, Susanne 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. januar 2015 @ 16:03


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.