Hos Mommer

1. januar 2015

Jeg ELSKER fyrværkeri!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:50
Tags: , ,

1) Jeg synes også, at det er synd for de dyr, der er ved at dø at skræk nytårsaften. Vi har selv haft en stor hankat, vi – med dyrlægens hjælp – endte med at bedøve hver nytårsaften. 360 dage om året tyranniserede han hele nabolaget, men op til nytår var han ikke mange sure sild værd, men gemte sig ude på toilettet, hvorfra han ikke engang kom ud, når han skulle tisse. Han havde på ingen måde ikke traumer bagefter og var hurtigt igen kvarterets katteskræk.
2) Jeg ved godt, at det forurener.
3) Jeg ved godt, at der hvert år sker ulykker på trods af alle oplysningskampagner.
Men. Lad mig lige sætte tingene lidt i relief.
1) Jeg har langt mere ondt af de alt for mange børn, der hele året må leve med vold, incest og/eller forældres alkoholmisbrug, og som myndighederne vælger at overse, fordi det er for dyrt at gøre noget for at hjælpe de stakkels børn. Se, det er noget, jeg kan blive gal og forarget over.
2) Det er lidt lige som med maden: Det er ikke hvad man spiser mellem jul og nytår, der feder, men det man spiser mellem nytår og jul. Den forurening, vi producerer nytårsaften, er nok ret lille sammenlignet med den vi producerer resten af året. (Jeg er nødt i samme åndedrag lige blære mig med, at jeg på trods af al den gode julemad ikke har taget så meget som et gram på i julen! Jeg har heller ikke tabt mig, men det gør ikke noget i denne sammenhæng.) Jeg kunne godt tænke mig at se nogle sammenlignende tal på forureningen. Hvad med markafbrændinger, fx? Mon ikke de er lige så slemme? Når medier vil lave skræmmekampagner, er det oftest enestående tal, for kom de ind i en relevant sammenhæng, ville de se ganske anderledes ud.
3) Bare ærgerligt, hvis folk ikke kan tage ansvar for eget liv. Der dør eller ‘tilskadekommer’ hvert år en hel del mennesker i trafikken – skulle vi af den grund forbyde bilkørsel? Vi kan sætte regler op, ja, men jeg er ikke tilhænger af evindelige og mere eller mindre velgennemtænkte forbud og er meget imod barnepigesamfundet og politikernes leflen for at tækkes vælgerne.

Jeg synes fyrværkeri er vildt flot, og jeg elsker at gå op på bakkerne lige bag vores hus for i et 360°-view at nyde for hundredtusinder af kroner gå op i fest og farver. Jeg håber ikke, det bliver forbudt! Dette var forhåbentlig sidste gang, vi har mulighed for det, og det bliver en af de ganske få ting, jeg ved, jeg kommer til at savne, når vi flytter ned i Den Stråtækte.

Det var så min måde at få luft på i dag – en ualmindelig sløv dag, som for det meste er tilbragt med at se QI i én uendelighed – BBC Entertainment sender QI fra 13:30 til 21:30, og der er indtil videre ikke én af dem, jeg har set før. Genial, intelligent og morsom underholdning med Stephen Fry i centrum for geniale, intelligente og ikke mindst morsomme mennesker.

30 kommentarer

  1. Jeg elsker også fyrværkeri – det vil sige det, der ser smukt ud og ikke larmer så meget – og jeg synes, at du har ret i det meste af din argumentation, men jeg HADER Nytårsaften med dens druk og kanonslag – for nu at sige det meget kort.

    Kommentar af Rasmine — 1. januar 2015 @ 17:08

    • Druk og ulovlige kanonslag er ikke rart, og det er heller ikke det, jeg holder af på en nytårsaften, men herude på landet foregår det nok også en hel del fredeligere 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2015 @ 21:17

  2. Jeg ser også IQ sommetider men ikke i dag. Det tager sååååååå lang tid at pakke ud efter jul i England. Vi kom hjem den 30 efter 11 dage hos familien og en fantastisk jul:) Vi havde maaaaange gaver med hjem i tasken og på lørdag står den på flere gaver, når vi skal holde jul med den danske familie. Lyder også til jeres jul har været dejlig hos din datter i England. Har lige læst alle dine indlæg der fra:) Covent Garden er et af mine ynglings steder i London. Vi holdt traditionel engelsk jul hos mind mands forældre. vores unger elsker, at hvert andet år foregår det på engelsk. Du kan se mere her:

    http://hvisvindenvender.blogspot.dk/2014/12/lige-fr-det-er-jul-i-england.html

    http://hvisvindenvender.blogspot.dk/2014/12/juleaften-men-ingen-gaver.html

    http://hvisvindenvender.blogspot.dk/2014/12/biotur-med-farfar-og-sa-er-det-slut.html

    Rigtig godt nytår til dig og dine:)

    Kommentar af Mette — 1. januar 2015 @ 17:24

    • Det er nemlig en rigtig god fordeling at tage den hvert andet år i DK og hvert andet i UK.
      Det er dejligt, at du/I også havde en god og familiemættet jul.
      Tak, lige måde, Mette 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2015 @ 21:18

  3. Herlig hankat 🙂

    Du argumenterer godt og overbevisende, og jeg godt se dine pointer, alligevel synes jeg, man skulle overlade fyrværkeriet til de professionelle for tre døde og to alvorligt sårede er for mange. Antallet af øjenskader var heldigvis faldet i forhold til tidligere år, alligevel synes jeg, det er for mange, der hvert år mister synet.

    Jeg elsker at se på fyrværkeriet på Hvidovre Torv – inde fra mine stuer vel at mærke. Jeg tør simpelthen ikke gå ud i det efter min oplevelse ved søerne for nogle år siden, hvor det føg om ørerne på os.

    Kommentar af Stegemüller — 1. januar 2015 @ 18:45

    • Dødsulykkerne skyldtes jo ulovligt krudt, så det var i forvejen forbudt. Hvis folk rettede sig efter de allerede udstukne regler, ville der ikke kunne ske noget – ganske som i trafikken.
      Jeg tror, det foregår noget mere fredeligt her ude på landet 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2015 @ 21:21

  4. Jeg elsker også fyrværkeri, men jeg kunne fint leve med at det blev leveret af professionelle. Det ændrer så ikke ved det faktum, at det var ulovligt fyrværkeri, der dræbte nytårsaften. Og det tror jeg ikke vi kommer til livs, desværre.
    Jeg aner ikke hvad QI er, men du hygger dig vist 😉

    Kommentar af Lene — 1. januar 2015 @ 19:40

    • Ja, der er vi så ikke enige, Lene – vi ønsker jo heller ikke, at bilisme kun er for de professionelle 😉
      Der er altid nogen, der vil bryde lovene – det synes jeg ikke, alle andre skal straffes for.
      QI står for Quite Interesting og er et – meget – anderledes quizprogram, og ja, jeg hygger mig gevaldigt med at se det 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2015 @ 21:23

  5. Fyrværkeri er flot – jeg prøver at fotografere det, og burde have haft et stativ med. Det er fint at man har begrænset salgsperioden og især anvendelsesperioden. Det forekommer at have hjulpet. Og lad os håbe at folk med hang til de store drøn har lært et eller andet efter dødsulykkerne.

    Kommentar af Jørgen — 1. januar 2015 @ 20:55

    • Det er vildt svært at fotografere ordentligt – jeg har opgivet.
      Det er okay, at salg og anvendelse er blevet begrænset, bare de ikke forbyder det helt i deres iver for at please de højestråbende.
      De har såmænd nok ikke lært noget; der vil altid være nogen, der er uden for pædagogisk rækkevidde.

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2015 @ 21:25

  6. Det her bliver vi ikke enige om. Dog vil jeg lige nævne for dig, at markafbrænding faktisk har været forbudt siden 2006. Jeg så gerne, at det samme kom til at gælde fyrværkeri til private.

    Kommentar af Henny Stewart — 1. januar 2015 @ 21:25

    • Det behøver vi jo heller ikke at blive, og der er i øvrigt undtagelser, hvor det er tilladt at brænde marker af, men det er da rigtigt, at der blev strammet meget op for nogle år siden – lige som der nu er blevet med fyrværkeriet, så lad det være nok med det for begge deles vedkommende … 😉
      Jeg synes det er både fjollet og ærgerligt, at alle skal straffes fordi der er nogle få tumper, der ikke kan finde ud af at overholde reglerne.

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2015 @ 21:28

  7. Jeg elsker at SE på fyrværkeri, men jeg hader larmen. Det løser jeg med ørepropper – helt genialt – og så nyder jeg ellers synet.
    Vi bruger penge på uanede mængder af ligegyldige ting og sager, som vi alligevel ikke har brug for, så fyrværkeri er da ikke værre end så meget andet. Og tåbelig omgang med motorsave, biler, krudt og snart sagt hvad som helst – ja, det er torskedumt, men det er trods alt et fåtal, der ikke kan finde ud af at passe på.

    Kommentar af fiberfryd — 1. januar 2015 @ 22:59

    • Fint med ørepropper – en enkel løsning 🙂
      Jamen vi er jo helt enige, Ditte, og mod dumhed kæmper selv guderne forgæves …

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 09:09

  8. Du rammer et ømt punkt: Der er andre ting, som er langt vigtigere end hvorvidt fyrværkeri er tilladt eller ej. De aktuelle 3 dødsfald og mange sårede har ikke at gøre med lovligt fyrværkeri.

    Kommentar af Donald — 2. januar 2015 @ 00:13

    • Her “langt ude på landet” kan man iøvrigt se forbløffende meget fyrværkeri. Mon ikke du finder en god bakke ved “den stråtækte” eller får en invitation hertil eller et andet sted 🙂

      Kommentar af Donald — 2. januar 2015 @ 00:15

      • Ja, det er altid godt at perspektivere tingene lidt, og når man omgås ulovligt fyrværkeri, er min medfølelse begrænset..
        Jeg må jo se, hvad Præstø kan byde på 🙂

        Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 09:11

  9. Konstant knalden og bragen, men få af de formodede ulovlige drøn, fra kl. 16 til kl. 04 er (for) rigeligt og virkelighed i Kbh. NV, så underboerne med deres første- og nyfødte flygtede. Raketterne (og mængden) ved midnat var værd at se, selvom jeg er blasert, da jeg tidligere har boet +10 år med Tivoli i “baghaven”.
    Jeg tror ikke, at yderligere restriktioner og forbud hjælper, men udelukkende oplysning, oplysning og oplysning, da dem med hovedet under armen altid vil finde en vej og dermed er der risiko for anvendelse af mere ulovligt fyrværkeri, der slet ingen kontrol er med. Måske skulle man kunne tage et fyrværkerikørekort i de ældste klasser i folkeskolen.
    De drenge, jeg kender, på 10-14 år havde udstyret sig med cykelhjelme og sikkerhedsbriller, et par solide arbejdshandsker og EN lang lighter, så de ikke risikerede at komme i indbyrdes krydsild og betonparasolfoden med et stykke vandrør i til affyringsrampe for raketter. De havde en fest uden voksenindblanding (kun diskret tilsyn), da de viste, at de var ansvarlige og de større passede på de mindre og forhåbentlig vil denne adfærd også fortsætte, når de bliver ældre og har indtaget alkohol.
    Miljøhensynet og forureningsproblematikken er selvfølgelig ikke uvæsentlig, men mon ikke det er vigtigere, at vi regulerer vores adfærd mellem nytår og jul og er mere selvkritiske i vores forbrugsmønster og analyserer om der er et reelt behov, køber kvalitet, der holder eller kan repareres, fremfor kvantitet/billigst i øjeblikket/fordi jeg kan. Af de mere groteske eksempler på sidstnævnte er, at det i kroner og ører kan være billigere at købe en ny printer med farvepatron fremfor bare en ny farvepatron! At alle hjem for et par siden skulle have en elektrisk chokoladesmelter, hvis det skulle være muligt at fremstille den årlige konfekt til jul, selvom det var gået fint tidligere vha. mikrobølgeovn eller vandbad.
    Godt nytår

    Kommentar af Kristine — 2. januar 2015 @ 00:34

    • Du uddyber på smukkeste vis, hvad jeg skrev i indlægget, og jeg tror det er rigtigt, at et forbud kun vil øge ulovlighedernes omfang og antal. Det eksisterende tiltag med begrænsningen fungerer helt udmærket, synes jeg (også).
      Den med chokoladesmelteren var en glimrende sammenligning 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 09:15

  10. Jeg kan kun tilslutte mig din og andres vurderinger mht fyrværkeriet; skønheden og faren derved.
    Det er så trist, at der altid sker skader/ dødsfald. Værst er det dog, når det er tilskuere det går ud over.
    Jeg fortsætter med at nyde andres vilde indkøb af krudt og nyder især Tivolis smukke festfyrværkeri!
    Her er vægten også status quo.. heldigvis….for vi har jo siddet og hygget… Gitte så også QI. Jeg får ikke de finere finesser med, mine sprogkundskaber rækker ikke, Men bare at se samspillet mellem deltagerne er festligt! Og høre Gittes kommentarer…

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. januar 2015 @ 09:14

    • Enig – det er altid værst, når det går ud over uskyldige.
      Vi køber heller ikke noget selv – der er rigeligt at kigge på alligevel.
      QI er virkelig en sproglig udfordring, og jeg anser ellers mig selv for at være ret god til engelsk, men jeg er for en gangs skyld glad for, at underteksterne er der til at hjælpe, når det går sværest til 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 09:19

  11. He-he – så er det da sat på plads. Jeg har ikke det store forhold til fyrværkeri, er nok primært bange for at mine unger skal komme til skade, når de er ude og fejre nytår med vennerne (og måske har fået lidt for meget at drikke). Vi har en hund, der er et nervevrag pga fyrværkeri og en som er så ligeglad, så hvis det ikke var fordi man er “nødt til” at hjælpe sin bange hundesøster med at gø, så ville hun ikke sige en lyd.

    Kommentar af Moster Tulle — 2. januar 2015 @ 12:30

    • Det er pudsigt, at dyrene er så forskelligt indrettede … men det er vi mennesker på den anden side jo også … 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 13:25

  12. Enig, enig, enig.
    Jeg synes så, den lille landsby, jeg hørte om i TV2 news på et tidspunkt, har gjort det helt rigtige: “De” samlede ind til en stor pulje, man gav det, man ellers ville have købt krudt for selv, og så kom en professionel fyrværker og lavede fyrværkerishow for 10.000 kr.
    Og nu glæder jeg mig til næste nytårsaftens fyrværkeri 🙂

    Kommentar af conny — 2. januar 2015 @ 14:38

    • Dejligt, at du også kan se perspektivet 🙂
      Umiddelbart lyder det som en god ide, men to problemer falder mig ind med det samme: 1) Sådan nogle som John og mig, der aldrig køber krudt selv, hvordan ville vi blive set på, hvis ikke vi ville bidrage til fællesskabet? 2) Jeg tror ikke, der ville være professionelle fyrværkere nok i Danmark, hvis ideen greb om sig.

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 15:49

  13. Jeg HADER fyrværkeri, så selv om vi er enige om mangt og meget, kan vi ikke blive enige om det. (Det er der så heller ingen, der siger, at vi SKAL være). Jeg synes, at det er noget larm, noget svineri og noget pengespild – og sådan har jeg haft det hele mit liv, så det er altså ikke noget “grumpy old lady” noget. Jeg kan ikke lade være med at tænke på alle de vilde dyr, der givetvis bliver skræmt over al den – helt unødvendige – larm og lugt. Og derfor bliver jeg især rasende, når den slags sker ude i naturen, hvor det INGEN steder har hjemme. Der er masser af andre problemer – ja, men det bliver dette her ikke mindre af. Sådan. Så fik jeg også lidt luft… 😉 Et lille PS. TO gange har jeg været ved at blive brændt alvorligt af af en vildfaren raket – og det skal dertil bemærkes, at jeg gik ganske fredeligt på vejen, og det var IKKE nytårsaften.

    Kommentar af Mia Folkmann — 2. januar 2015 @ 20:43

    • Uha nej, her bliver vi sandelig ikke enige, men det er altid godt at få luft, og her fik du da lige brændt noget af dit eget krudt af 🙂
      Uanset hvad jeg mener om det, ville jeg bestemt heller ikke bryde mig om at blive ramt! Raketter skal gå opad, ikke parallelt med vejen.

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 20:50

  14. Jeg køber ikke selv fyrværkeri, men jeg elsker at se på det.. og hvis vejret bare holder nogenlunde tørt i morgen aften, så smutter vi i Tivoli for at se mere fyrværkeri, og så vil jeg have både kamera og stativ med. 🙂

    Kommentar af Inge — 2. januar 2015 @ 21:40

    • Det bliver spændende, om du får nogle gode skud i kassen 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2015 @ 22:42


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.