Hos Mommer

28. december 2014

Alle har sådan en i familien …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:35
Tags: , , ,

Har I set Løvernes Konge? Nogle af Disney-tegnefilmene skal helst ses i udgaven med de danske stemmer; andre er bedst med de originale engelske/amerikanske. De fleste ville være helt ideelle, hvis man kunne blande.
For eksempel er Jeremy Irons suveræn som den onde løveonkel Scar, ligesom Rowan Atkinson er uovertruffen som fuglen Zazu – her kunne de danske stemmer slet ikke være med, mens aben Rafiki og surikaten Timon i hhv. Peter Bellis og Henrik Kofoeds fortolkninger var klart bedre end originalerne.
Altså ifølge Ellen … den slags vil naturligvis altid være meget subjektivt, men overordnet synes jeg, at danskerne har præsteret udover, hvad disneystudierne kunne forlange; alle ikke-engelske stemmer skal som bekendt godkendes af disse.
I Den Lille Havfrue var Thomas Eje som krabben Sebastian og Jess Ingerslev som den tåbelige måge Skralde uforlignelige.
Jeg har købt de fleste af de store disneyfilm og har set dem alle i begge sprogversioner.

Sjovt nok kom jeg i går netop til at tænke på Zazu i Løvernes konge, hvor han kommer med filmens nok mest kendte replik: There’s one in every family, sire. Two in mine, actually.
Det var, da min yngste søster Bodil satte sig lige bag min yngste niece Annemarie, som igen tog den små Ella på sit skød, hvorefter alle tre gjorde et eller andet, jeg ikke ved, hvad jeg skal kalde … vippende banan, måske? Gyngende båd? Bare fjollerier, simpelthen?
Uanset hvad, hylede alle tre af grin – og så var det jeg kom til at tænke på replikken.
Den sidste del af citatet hører med for fuldstændighedens skyld, men ordene passer ikke til gårsdagens billede; tværtimod.
And they always manage to ruin special occasions. Det var ganske afgjort ikke det, de sprællende damer gjorde.

2014 Heidi og Nikolaj (4)2014 Heidi og Nikolaj (3)

Bodil har set billederne og givet sin tilladelse til offentliggørelse af dem …

Man kan måske fornemme, at vi havde en dejlig dag hos Heidi og Nikolaj. Selv om ovenstående måske kunne antyde, at det var en værre drukfest, vil jeg understrege, at det aldeles ikke var tilfældet – vi er ikke såmænd heller ikke hellige, men der var flere chauffører og resten var nogenlunde solidariske og drak kun i mådelige mængder, men det er slet heller ikke alkoholen, der plejer at gøre vores familiesammenkomster festlige og/eller hyggelige.
Det var et godt initiativ fra de to unge menneskers side – spændende at se, hvem der tager den til næste år – det er herligt, når de unge godt gider forældregenerationen, men man skal jo også have pladsen til at samle så mange, hvilket man i hvert fald sjældent har, så længe man læser.
Den eneste, vi savnede, var Rune, som knokler 24/7 på sin bacheloropgave (maskinmestereksamen hos Mærsk), som skal afleveres d. 2. januar.
Jeg har brugt 3-4 timer på at korrekturlæse det digre værk i dag – moster er imponeret! Både over arbejdsindsatsen, researchen og formuleringsevnerne. Selvfølgelig var der fejl – jeg forventer ikke andet, når al koncentrationen lægges på at få det faglige så korrekt som muligt, men det var ikke mange, så det ser trods alt ikke helt håbløst ud for landets stave- og grammatikfremtid endnu. Moster er også tilfreds!

12 kommentarer

  1. En munter “efter julens ædegilder”-motionsstart 🙂 . Dér behøves der intet motionscenter.
    Eller, er der blot taget forskud på nytårsforsætterne med mere motion, mon 😉
    Godt nytår
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 28. december 2014 @ 17:18

    • Hehe, ja, meget muntert 🙂
      Jeg har aldrig haft et nytårsforsæt, men jeg ved ikke, hvordan det ligger med resten af familien …
      Tak, i lige måde, Magnus.

      Kommentar af Ellen — 28. december 2014 @ 17:27

  2. Det er nøjagtig sådan vi også kan finde på at opføre os, når vi samles. Der behøver hverken være børn eller spiritus indblandet. Vi er stadig store legebørn hele koglet.

    Kommentar af Pigen fra landet — 28. december 2014 @ 18:26

    • Hehe – hos os er det ikke hele koblet, der kan finde på at smide sig rundt på denne måde – John og jeg gør fx ikke, for det ville nok virke mere tragisk end komisk – men det er sjovt at se de andre trimle 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. december 2014 @ 19:25

  3. TripleBananaBoat? Det ser bare grinebidergyngendeskægt ud!
    Løvernes konge så jeg på Lyceum? i London. Endda med tegnsprogstolkning, helt tilfældigt! Fantastisk oplevelse, de kostumer er forrygende…
    Vi elsker tegnefilm her… Vi kan grine så inderligt over de tossestreger sådan nogle streger kan komme af sted med. Baloo, Tom og Jerry, Bambi… Tegnerne må have haft nogle særligt krøllede hjerner…
    Og vi har også en debat om hvilke stemmer, der passer til hvad… Jeg holder af de gamle med Ove Sprogø og Preben Neergård. Senere med de nævnte ovenfor… Mange nyere tegnefilm er for ens og overdrevne i udtrykket.
    Har optaget Junglebogen, originalversion, til Gitte. Og i aften kommer Ice Age 4, den har vi ikke set. Så skal vi grine igen…

    Kommentar af Anne Holtegård — 28. december 2014 @ 18:28

    • Vi har også set The Lion King i London – fantastisk opsætning!
      De store tegnefilm fra Disney er stadig gode, synes jeg, men du har ret i, at mange af de nye er alt for hysteriske i deres stemmeføring. Børnene gider dem heller ikke, og det burde man måske tænke lidt over. De gider simpelthen ikke se de nyere tegnefilm.
      Ice Age-filmene har vi også grinet meget af!

      Kommentar af Ellen — 28. december 2014 @ 19:28

  4. Herlig fællesøvelse.. Minder mig om lillejuleaften, hvor Nikka, Melanie og deres yndlingsmoster var på gulvet og lavede yogaøvelser.. Den slags er helt almindeligt i vores familie.. 🙂

    Kommentar af Inge — 28. december 2014 @ 21:53

    • Det er helt rart at læse, at der foregår masser af den slags rundtomkring i de danske hjem 😉

      Kommentar af Ellen — 28. december 2014 @ 22:01

  5. Ad “Jeg har brugt 3-4 timer på at korrekturlæse det digre værk i dag – moster er imponeret! Både over arbejdsindsatsen, researchen og formuleringsevnerne. Selvfølgelig var der fejl – jeg forventer ikke andet, når al koncentrationen lægges på at få det faglige så korrekt som muligt, men det var ikke mange, så det ser trods alt ikke helt håbløst ud for landets stave- og grammatikfremtid endnu. Moster er også tilfreds!”:
    Jeg så i en TV-udsendelse (vist nok “Aftenshowet” på DR1) 2 af de politikere, der er med til at kritisere de unges grammatiske stade, skulle prøve at sætte kommaer i en given tekst. De fik kun 50 PCT. RIGTIGE BESVARELSER!!!!!! —Mon DE råber så højt mere?
    Venligst
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 30. december 2014 @ 00:32

    • Jeg så godt det indslag, du nævner … opgaven var (vel helt bevidst) ekstra drilsk, men kommatering ER noget svært noget, også på engelsk, hvor også de lærde diskuterer, hvad der er korrekt.
      Jeg går, af samme årsag, ikke nær så højt op i helt korrekte kommaer som i stavning, selvfølgelig især fordi jeg selv serverer en uskøn blanding af de to kommaregler, da jeg nogle gange synes, at det startkomma, jeg normalt holder mig til, bliver for voldsomt. Det er lidt af en balancegang – nogle sætter for få kommaer, mens andre sætter for mange.
      Jeg tror dog ikke jeg er den eneste, der ikke tager det helt så nøje med kommateringen, men som bliver stiv af irritation, hvis der ikke er styr på nutids-r, hvis der bruges genitivsapostrof, hvis teksten vrimler med særskrevne navneord og hvis der anvendes talesprog i en rapport. Talesprog kan have en fin effekt, men det skal være bevidst, og det skal bruges med varsomhed.
      Puh … det blev en længere smøre – sorry 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. december 2014 @ 07:23

  6. Fantastisk øvelse. Nu afventer jeg “bare” ankomsten af en lille størrelse. Ikke at den er på vej, men jeg har skrevet øvelsen bag øret 🙂
    Også jeg har fornøjelsen af opgavekorrekturlæsning. Dog ikke på et digert værk endnu, men en eksamensopgave på ca. 12 sider, på engelsk.

    Kommentar af conny — 4. januar 2015 @ 11:14

    • Hehe, det skader jo ikke at øve sig lidt på forhånd 🙂
      Der er nok mange korrekturlæsere på arbejde i øjeblikket. Det er lidt synd for de unge mennesker, at de ikke rigtig har tid til at nyde julen – de kunne nu godt udsætte alle de opgaveafleveringer til starten af februar i stedet for.

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2015 @ 22:53


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.